We hebben hier veel sneeuw en ijs (Zweden) en ondanks ze onbeperkt hooi hebben, wil ze graag de grassprietjes onder de sneeuw hebben. Om daar te komen moet je uiteraard graven, maarrr daardoor krijgt ze wat "vierkante voetjes". Ze doet t wel symmetrisch, beide voeten dus.
Op stal of iets, graaft of schraapt ze helemaal niet, het is echt alleen op de wei op zoek naar gras onder de sneeuw. Hoe voorkom ik dat ze straks helemaal geen voorvoeten meer heeft? Behalve ijzers er onder slaan (liever voorlopig nog niet namelijk, voor volgende winter gaat ze waarschijnlijk wel op ijzers vanwege sneeuwbeslag en spikes, zodat we haar ook rustig in het werk kunnen houden, maar ze zal pas van de zomer beleerd gaan worden en is nu dus nog groen), echter is het ook geen doen om de hele dag er naast te gaan staan en zeggen dat ze niet mag graven in haar zoektocht naar grassprietjes...
Ik kan haar voeten wel netjes bij vijlen dat ze rond blijven, maar ben bang dat ze sneller slijten zo dan dat ze aangroeien.
Hoefschoenen zie ik ook niet zo zitten de hele dag met de sneeuw. Alhoewel daar wel spikes onder zouden kunnen, het is nu een onbehouwen baby die overal heen schaatst naar en van de wei. Wel braaf, lief en goed bij je, maar waar ze haar voeten zet vind ze gewoon niet zo interessant.
Oh en binnen houden is géén optie, ze gaan gewoon elke dag voor zonsopgang naar buiten (rond half 9, half 10/10 uur komt de zon pas op) en na zonsondergang weer naar binnen (rond half 5/5 uur, 3 uur/half 4 is de zon alweer onder).