Rijden gaan met wond.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winter17

Rijden gaan met wond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 19:29

Hallo bokkers!

Mijn paard had vorige week een wond gekregen het is inmiddels vrij goed herstelt (zie foto)
Er zit nog niet echt een korstje op.

Ik doe haar wel 1x per dag even naar buiten voor 15 min zodat ze even kan lopen met een fleecedeken op of gewoon zonder omdat de Winterdeken nogal ruw is.
En dan rent ze gewoon de de paddock heen ze heeft verder geen last en pijn ervan.

Dus is het al handig om weer te beginnen met rijden?

We behandelen het wel etc!

Alvast bedankt!
Afbeelding

Yvette81

Re: Rijden gaan met wond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:31

Waar zit de wond precies?

Winter17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 19:33

Yvette81 schreef:
Waar zit de wond precies?

De wond zit op de borst

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:33

Lijkt mij dat als ze er geen last van heeft, je het zou moeten kunnen proberen. Ik weet echter niet wat het is / hoe diep.

Je dierenarts zou je ook moeten kunnen zeggen of je er mogelijk schade mee aanbrengt, of ze er last van zou kunnen hebben

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:36

Ik denk dat het wel kan. Maar of dat het gunstig is voor de genezing dat weet ik niet. Bij rijden kan er ook makkelijker zweet, vuil of speeksel in komen.
Overleg even met je dierenarts.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:36

Lijkt me niet echt een plek die last zou kunnen veroorzaken met rijden. Tenzij je een martingaal gebruikt. Die zal er gaan schuren ben ik bang... maar ik zie zo niet in waar ze last van moet hebben als je gaat rijden

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:39

Ziet er droog uit, moet dan toch kunnen

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:56

Zal toch nog ff mee wachten. Zolang geen korstje erop zit en troep uit blijft komen is het te gevoelig voor viezigheid van buitenaf erin kan komen met het risico dat de wond naar binnen kan slaan en van binnenuit gaat ontsteken.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:22

Komt je paard nu maar een kwartiertje per dag los buiten? Dan zou ik eerst dat gaan opbouwen.
Is er een dierenarts bij geweest? Wat is het advies voor verzorging/schoonhouden van de wond?
Mijn paard had een paar jaar terug op dezelfde plek een zelfde soort wond. Ik maakte na het rijden de wond schoon met water, dan droog met een steriel gaasje en dan dermiel (honing) spray. Dit moest ik sowieso 1x per dag doen, dus leek mij het handigst na het rijden. Mijn merrie was blij dat ze weer aan het werk mocht, begon te klieren met spullen tijdens het poetsen, deed en doet ze anders nooit. Merkte ook niet dat ze last van de wond had met bewegen.
Wond is keurig genezen.

Winter17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 20:29

Belmera schreef:
Komt je paard nu maar een kwartiertje per dag los buiten? Dan zou ik eerst dat gaan opbouwen.
Is er een dierenarts bij geweest? Wat is het advies voor verzorging/schoonhouden van de wond?
Mijn paard had een paar jaar terug op dezelfde plek een zelfde soort wond. Ik maakte na het rijden de wond schoon met water, dan droog met een steriel gaasje en dan dermiel (honing) spray. Dit moest ik sowieso 1x per dag doen, dus leek mij het handigst na het rijden. Mijn merrie was blij dat ze weer aan het werk mocht, begon te klieren met spullen tijdens het poetsen, deed en doet ze anders nooit. Merkte ook niet dat ze last van de wond had met bewegen.
Wond is keurig genezen.

Advies v de dierenarts was al het dicht is weer rijden (het was eerst open en nu zit dat roze erover heen als laagje) maar of hij echt dicht dicht bedoelde of dicht met laagje lichte hij niet goed toe.

Wij hebben ook honingspray gekregen toen het open was hebben we het behandelt met NaCl maar dat is dus inmiddels niet meer nodig omdat het niet meer open is.
Even een foto erbij hoe het eerst was
Afbeelding

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:32

Is de foto in je openingspost van vandaag? Als het er zo nog uit ziet, zou ik niet gaan rijden in ieder geval. In draf lijkt mij dat er dan spanning op komt te staan.

Maar zoals hierboven ook al gezegd werd, contacteer de da of hij het zo dicht genoeg vind. In m'n optiek is het nog open.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:45

Het ziet er netjes uit nu, al weet ik uit ervaring dat het laatste stukje het langzaamste gaat..
Bij mijn paard heb ik tot het echt gesloten was, schoon gemaakt en dermiel gebruikt. Het ziet er nu toch nog een beetje nattig uit in het midden. Liever te lang de wond verzorgen dan te kort en dat er dan iets gebeurt waardoor je er nog langer zoet mee bent toch? Even schoon en weer droog maken en dan dermiel (of mesitran of iets soortgelijks) erop is zo gedaan.

Op de borst staat vrij weinig spanning in stilstand en beweging.

Winter17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 21:13

Belmera schreef:
Het ziet er netjes uit nu, al weet ik uit ervaring dat het laatste stukje het langzaamste gaat..
Bij mijn paard heb ik tot het echt gesloten was, schoon gemaakt en dermiel gebruikt. Het ziet er nu toch nog een beetje nattig uit in het midden. Liever te lang de wond verzorgen dan te kort en dat er dan iets gebeurt waardoor je er nog langer zoet mee bent toch? Even schoon en weer droog maken en dan dermiel (of mesitran of iets soortgelijks) erop is zo gedaan.

Op de borst staat vrij weinig spanning in stilstand en beweging.

Bedankt! Dan ga ik idd weer beginnen met spoelen.
Hoelang duurde h ongeveer bij jou?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:20

Toch nog wel een paar weken om van de eerste foto naar helemaal dicht te gaan. Maar paard had er geen last van, dat vond ik het belangrijkste.

Succes met de laatste loodjes en veel plezier met rijden!

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:24

Ik zou het nog niet doen, lijkt me nog niet helemaal dicht en dan kan het gaan ontsteken.. Maar wat ik eigenlijk helemaal niet snap.. Je paard staat 15 min per dag buiten omdat je bang bent dat de wond open gaat, maar je wilt wel gaan rijden?

In ieder geval, veel beterschap voor je paardje, hopen dat de wond snel geneest! :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:26

Ik ga mee met paardje1983. Voor mij zou dit nog veel te vroeg zijn om alweer te gaan rijden. Liever nog even wachten tot de wond echt helemaal dicht is en dat is hij nu nog niet (ziet er nog vochtig uit en er zit geen korst op).

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:33

Waarom zou de wond gaan ontsteken met rijden en niet met op stal staan? Zeker als na het rijden de wond verzorgt wordt.
15 minuten per dag buiten snap ik ook niet,maar er staat niet bij dat dat zo kort is omdat TS bang is dat de wond open gaat..

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:36

Komt je paard door de wond maar 15 minuten per dag buiten?

Ik zou voor de zekerheid nig even wachten of contact opnemen met je da.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:40

Waarom denk je dat jouw paard er geen last van heeft? Door het bokken en gek doen? Als jouw paard maar 15 min buiten komt heeft ie waarschijnlijk zo veel stalmoed dat ie door eventuele pijn of ongemak heen loopt. Zelf zou ik niet gaan rijden, alleen al om de wond rust te geven.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:11

Als de foto in de openingspost van vandaag is zou ik zelf nog niet gaan rijden. Het ziet er nog erg vochtig en open uit. Anders de dierenarts nog even vragen, misschien kan je bijvoorbeeld de foto even mailen!

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:29

Ik zou zelf nog even wachten met rijden tot dat het wat meer genezen is. Maar als je het zeker wil weten zou je het even aan de dierenarts kunnen vragen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:34

Mousmous schreef:
Waarom denk je dat jouw paard er geen last van heeft? Door het bokken en gek doen? Als jouw paard maar 15 min buiten komt heeft ie waarschijnlijk zo veel stalmoed dat ie door eventuele pijn of ongemak heen loopt. Zelf zou ik niet gaan rijden, alleen al om de wond rust te geven.

Dat dus, ik zou er dus voorzichtig mee zijn en iets op gaan smeren om het tegen vuil en zweet te gaan beschermen. Maar eerst overleg met je dierenarts wat erop kan en mag.....en of wat je met je paard kan en mag gaan doen.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:49

Zou mooi nog wachten.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:15

Paard lekker buiten zetten in de frisse lucht geneest dit toch echt het snelst. Ook niet teveel aanzitten.
Ik vind dat mensen veel te veel aan wondjes zitten met spoelen en smeren. Paard kan dit prima zelf oplossen.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:55

Ontsmetten zorgt echt voor een snellere en betere genezing. Zonder mensenhulp groeit het ook wel weer dicht. Maar waarom zou je het genezingsproces niet versnellen?