Natuurlijk bekappen en hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Natuurlijk bekappen en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 20:55

Hoi iedereen,

Mijn excuses als hier al een topic voor is, ik kon het niet zo snel vinden. :o

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Zonder hoefijzers slijten de hoeven van mijn pony erg snel. Dat is de reden waarom ik haar voor en later achter op hoefijzers heb gezet. Ze is in mei 2014 links voor ernstig hoefbevangen geraakt, haar hoefbeen is hierbij gekanteld. Er is mij toen verteld dat ze op hoefijzers moest blijven staan om de stand kunnen corrigeren, dit is mij verteld door de veearts en hoefsmid.
Tussendoor heb ik andere verhalen gehoord, maar niet in mijn directe omgeving.
Door een oud stal genootje ben ik mij wat gaan inlezen over natuurlijk bekappen.

Heeft iemand ervaring met het natuurlijk bekappen bij een pony met hoefbevangenheid? Of ervaring met natuurlijk bekappen en hoeven die snel afbrokkelen?

Bedankt! :)

Dapnik

Re: Natuurlijk bekappen en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:14

Mijn pony is eind februari 2016 erg hoefbevangen geraakt, ik heb haar altijd traditioneel laten bekappen maar ben nadat ze hoefbevangen is geraakt over gestapt op natuurlijk bekappen. Hier heeft ze goed op gereageerd en ik rij nu weer rond, beide hoefbenen in de voorhoeven zijn gekanteld. Haar stand is aangepast aan het hoefbeen en haar teen staat laten we nog steeds korter om druk te verminderen (nieuwe hoef is nog niet helemaal gegroeid). Het zal per geval wisselen, ik ken ook paarden waarbij ijzers hebben geholpen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:19

Hier was zonder ijzers na HB echt not-done (hij kon nog geen paar seconden op bloten voeten blijven staan, dat deed hem zeer). Dus lekker ijzers er onder gelaten. Wel in jaren afgebouwd van siliconen naar zooltje naar afrollende ijzers.
Kijk vooral naar het paard. Je kunt het natuurlijk altijd proberen. Maar als het nu met ijzers goed gaat, zou ik er niet teveel aan willen sleutelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:55

Misschien kun je beter naar ervaring vragen op dr paardnatuurlijk facebookpagina , denken over paarden of natuurlijk bekappen fb pagina.

Juist het natuurlijk bekappen kan heel erg helpen bij hoefbevangenhei maar een goede bekapper en zelf bijhouden is hierin gewoon heel belangrijk net als de juiste leefomstandigheden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:01

Maartje1990 schreef:
Misschien kun je beter naar ervaring vragen op dr paardnatuurlijk facebookpagina , denken over paarden of natuurlijk bekappen fb pagina.

Juist het natuurlijk bekappen kan heel erg helpen bij hoefbevangenhei maar een goede bekapper en zelf bijhouden is hierin gewoon heel belangrijk net als de juiste leefomstandigheden

Inderdaad. Het aanpassen van de voeding en huisvesting zijn de eerste stappen naar herstel. In combinatie met het bekappen. In het begin moet een bevangen paard bijna elke maand bijgewerkt worden.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/founder.html
Laatst bijgewerkt door Angela op 04-01-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:05

Bij mijn paard heb ik het geprobeerd, met een bekapper van bovenstaande pagina's maar uiteindelijk toch voor ijzers gegaan.

Mijn paard bleef slecht lopen. Ik vind niet dat je je paard 24/24 7/7 met pijn kan laten lopen. Maar kijk het aan. Wie weet lukt het wel bij jouw paard.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 18:03

Arabesk schreef:
Maartje1990 schreef:

Inderdaad. Het aanpassen van de voeding en huisvesting zijn de eerste stappen naar herstel. In combinatie met het bekappen. In het begin moet een bevangen paard bijna elke maand bijgewerkt worden.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/founder.html

Deze site ken ik al, komt elke keer terug.
Het is inmiddels al 2 jaar geleden.

Ik wil eventueel andere huisversteging overdag voor mijn paard maar bij diegene zijn hoefijzers niet toe gestaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:47

Maar die ga je er dan toch afhalen?

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:37

Dapnik schreef:
Mijn pony is eind februari 2016 erg hoefbevangen geraakt, ik heb haar altijd traditioneel laten bekappen maar ben nadat ze hoefbevangen is geraakt over gestapt op natuurlijk bekappen. Hier heeft ze goed op gereageerd en ik rij nu weer rond, beide hoefbenen in de voorhoeven zijn gekanteld. Haar stand is aangepast aan het hoefbeen en haar teen staat laten we nog steeds korter om druk te verminderen (nieuwe hoef is nog niet helemaal gegroeid). Het zal per geval wisselen, ik ken ook paarden waarbij ijzers hebben geholpen.

Hoe is dat zo gekomen in februari? Ik denk altijd aan voorjaarsgras enz dus ff een nieuwsgierige vraag hoor.

Groetjes!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:14

Mijn pony is in juni 2016 bevangen geworden. Toen stond hij op ijzers, maar die moesten er met spoed af van de dierenarts. (Hij was al een tijd niet opnieuw beslagen door omstandigheden, een dag voor de afspraak met de hoefsmid gingen de alarmbellen voor hoefbevangenheid rinkelen.)

Dus sindsdien staat mijn pony op blote voeten.. De juni en juli is hij telkens acuut bevangen geweest en ook met pijnstilling ging hij al schuivelend over het erf. Daarna ben ik van stal veranderd en staat Tricky dag en nacht buiten met hooi op een paddocksparadijs.

Sinds de verhuizing gaat het steeds beter met hem. Waar hij eerst met pijn en moeite 3 stappen over het grindpad wou/kon zetten loop hij nu gewoon mee als ik dat vraag, zonder te struikelen! Ook zijn kleine steentjes op het asfalt geen probleem meer, terwijl dat eerder wel echt een probleem was. Een oprit met grind was echt een ramp om langs te komen vanwege alle steentjes op de weg.
Heel af en toe struikelt/stapt hij gevoelig op een steentje, maar dat vind ik niet zorgelijk gedrag, natuurlijk hoop ik dat dat ook nog helemaal weggaat, maar daar hebben we de tijd voor.

Het enige wat ik merk is dat Tricky na een km of 3-4 over het asfalt wel weer gevoelig wordt, blijkbaar moeten zijn hoeven toch nog echt wat harder worden voor grotere afstanden. Maar kortere afstanden of langere afstanden met stukken berm ertussen gaan helemaal prima!

Mijn pony wordt officieel traditioneel bekapt, maar ik zorg zelf dat de hoefwand niet dragend is door veel te wandelen/te vijlen en mijn hoefsmid haal vrij weinig van de straal en zool af. De straal maakt hij gelijk aan de hielen en hij haalt alle zachtere plekjes van de straal af.
Ik zit erover te denken om over te gaan op helemaal natuurlijk bekappen en dan zelf ook de cursus te doen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:25

Hier ook een pony met HB (al 7 jaar) en nooit op ijzers geweest. Met goed bekappen (zelf tussentijds bijhouden), gaat het redelijk goed.
We moeten niet te laat zijn met bekappen, dan krijgt hij wel last.

Verder zijn de leefomgeving en voerbeleid denk ik veel belangrijker zoals hierboven ook genoemd wordt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:23

Chan34 schreef:
Dapnik schreef:

Hoe is dat zo gekomen in februari? Ik denk altijd aan voorjaarsgras enz dus ff een nieuwsgierige vraag hoor.

Groetjes!

Fructaan gehalte kan heel hoog zijn in de wintermaanden

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:59

Pony staat al ruim 2,5 jaar niet op gras ;)
Ze is eind 2015 verhuisd naar 24/7 buiten stalling en met onbeperkt kuil eten, dat is waarschijnlijk de boosdoener geweest (en misschien wat stress erbij door verhuizing). Ze staat nu apart (nu langzaam wat meer bij de rest ivm contact) en op beperkt hooi met glucobalance en magnesium.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:00

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:21

Mijn hoefsmid zei altijd dat hij niets ging doen aan de hoeven in geval van hoefbevangenheid,die waren dan te gevoelig.Volgens mij kun je er beter geen ijzers onder doen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:20

anjali schreef:
Mijn hoefsmid zei altijd dat hij niets ging doen aan de hoeven in geval van hoefbevangenheid,die waren dan te gevoelig.Volgens mij kun je er beter geen ijzers onder doen.

Dat is niet heel handig.
Door de ontsteking wil de hoef dat er uit werken, en groeit dus veel sneller.
Dat zorgt weer voor standverandering, een te lange teen en dus nog meer ongemakken.
Een hoefsmid zou in mijn ogen juist vaker moeten komen bij HB.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:56

@Macs: die lange teen komt volgens mij omdat het paard achterover gaat hangen,niet op de teen wil steunen. Ik denk dat het er vooral om gaat de ziekte weg te krijgen door minder eiwitten en meer beweging,eventueel in combinatie met pijnstillers. Als de hoeven niet meer pijnlijk zijn,dan de smid er weer bij.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:18

Mijn 25 jarige engelsvolbloed kruising is al heel lang chronisch bevangen. Vorig jaar februari is hij weer bevangen geraakt. We hebben toen de ijzers eraf gehaald.. Tussendoor steeds weer goed naar heel slecht, het was echt een achtbaan van ups and downs. Hebben tussendoor ook nog 2x er een ijzer onder gehad en veel verschillende bekappers. Van natuurlijk tot traditioneel. Momenteel gaat het echt super, zonder ijzers! Mijn moeder houd het zelf bij.

Wat je keuze ook is: ga zelf heeeeeeeeel veel inlezen, zoek filmpjes op, zoek informatie op en 'luister' niet naar de eerste beste smid of bekapper. Iedereen kan namelijk hoefsmid of bekapper worden... Kijk ook naar je paard elk paard is namelijk anders net als een mens, jij loopt liever op hakken, maar een ander liever op kaplaarzen bij wijze van spreken.

Kijk of je paard in een padock paradise kan of een uitloop stal. Kan dit niet (hebben wij jammer genoeg ook niet) kijk naar een ruime stal waar hij zoveel mogelijk buiten kan. Geef je paard 24/7 ruwvoer en ABSOLUUT GEEN kuil!! Echt helemaal niks in plastic, maar in pakjes. Alles in plastic is kuil ook al zeggen sommige van niet. Als het in plastic is gaat het fermenteren. Hier kunnen 'onze' paarden niet tegen. Als je krachtvoer geeft met zo min mogelijk suikers, eiwitten,melasse en granen (dit hoort een paard niet te eten op eiwit normaal gesproken na).

Zorg ook voor goed passende hoefschoenen mocht het gevoelig worden.

ijzers is enkel 'goed' als je op wedstrijd gaat, anders glij je uit en breken jullie samen jullie nek. Verder is het pure symptoom bestrijding.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 21:05

Femek2902 schreef:
Mijn pony is in juni 2016 bevangen geworden. Toen stond hij op ijzers, maar die moesten er met spoed af van de dierenarts. (Hij was al een tijd niet opnieuw beslagen door omstandigheden, een dag voor de afspraak met de hoefsmid gingen de alarmbellen voor hoefbevangenheid rinkelen.)

Dus sindsdien staat mijn pony op blote voeten.. De juni en juli is hij telkens acuut bevangen geweest en ook met pijnstilling ging hij al schuivelend over het erf. Daarna ben ik van stal veranderd en staat Tricky dag en nacht buiten met hooi op een paddocksparadijs.

Sinds de verhuizing gaat het steeds beter met hem. Waar hij eerst met pijn en moeite 3 stappen over het grindpad wou/kon zetten loop hij nu gewoon mee als ik dat vraag, zonder te struikelen! Ook zijn kleine steentjes op het asfalt geen probleem meer, terwijl dat eerder wel echt een probleem was. Een oprit met grind was echt een ramp om langs te komen vanwege alle steentjes op de weg.
Heel af en toe struikelt/stapt hij gevoelig op een steentje, maar dat vind ik niet zorgelijk gedrag, natuurlijk hoop ik dat dat ook nog helemaal weggaat, maar daar hebben we de tijd voor.

Het enige wat ik merk is dat Tricky na een km of 3-4 over het asfalt wel weer gevoelig wordt, blijkbaar moeten zijn hoeven toch nog echt wat harder worden voor grotere afstanden. Maar kortere afstanden of langere afstanden met stukken berm ertussen gaan helemaal prima!

Mijn pony wordt officieel traditioneel bekapt, maar ik zorg zelf dat de hoefwand niet dragend is door veel te wandelen/te vijlen en mijn hoefsmid haal vrij weinig van de straal en zool af. De straal maakt hij gelijk aan de hielen en hij haalt alle zachtere plekjes van de straal af.
Ik zit erover te denken om over te gaan op helemaal natuurlijk bekappen en dan zelf ook de cursus te doen.

Bedankt voor je reactie! Fijn dat het zo goed gaat bij jullie.

EJuniorJoost schreef:
Mijn 25 jarige engelsvolbloed kruising is al heel lang chronisch bevangen. Vorig jaar februari is hij weer bevangen geraakt. We hebben toen de ijzers eraf gehaald.. Tussendoor steeds weer goed naar heel slecht, het was echt een achtbaan van ups and downs. Hebben tussendoor ook nog 2x er een ijzer onder gehad en veel verschillende bekappers. Van natuurlijk tot traditioneel. Momenteel gaat het echt super, zonder ijzers! Mijn moeder houd het zelf bij.

Wat je keuze ook is: ga zelf heeeeeeeeel veel inlezen, zoek filmpjes op, zoek informatie op en 'luister' niet naar de eerste beste smid of bekapper. Iedereen kan namelijk hoefsmid of bekapper worden... Kijk ook naar je paard elk paard is namelijk anders net als een mens, jij loopt liever op hakken, maar een ander liever op kaplaarzen bij wijze van spreken.

Kijk of je paard in een padock paradise kan of een uitloop stal. Kan dit niet (hebben wij jammer genoeg ook niet) kijk naar een ruime stal waar hij zoveel mogelijk buiten kan. Geef je paard 24/7 ruwvoer en ABSOLUUT GEEN kuil!! Echt helemaal niks in plastic, maar in pakjes. Alles in plastic is kuil ook al zeggen sommige van niet. Als het in plastic is gaat het fermenteren. Hier kunnen 'onze' paarden niet tegen. Als je krachtvoer geeft met zo min mogelijk suikers, eiwitten,melasse en granen (dit hoort een paard niet te eten op eiwit normaal gesproken na).

Zorg ook voor goed passende hoefschoenen mocht het gevoelig worden.

ijzers is enkel 'goed' als je op wedstrijd gaat, anders glij je uit en breken jullie samen jullie nek. Verder is het pure symptoom bestrijding.

Dat oude stalgenootje wil een paddock paradise gaan maken, helaas is dit op wei. Ze is er nu mee bezig dus ik heb geen idee hoe lang ze op gras zou komen. Dit wacht ik eerst even af. Als het verhard gaat worden, wordt het dus de optie om de hoefijzers er onder vandaan te halen en kijken hoe ze hier op reageert.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 21:08

Arabesk schreef:
Kuil is idd géén goed idee bij HB paarden. Zo arm mogelijk hooi.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructans.html#hooi

Mijn pony krijgt op dit moment wel kuil. :oo
Ik heb hier hard over nagedacht maar dit wordt op stal gevoerd. Het is kuil dat richting hooi gaat zegmaar, niet heel groen en vet. Ze doet het hier prima op. Niet gevoeliger dan toen ze op hooi stond.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:16

Er hoeft volgensmij niet meer fructaan in voordroog uit plastic te zitten dan in open pakjes hooi. Onze pony doet het beter op voordroog dan op echt hooi.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:09

MeggiieTommy schreef:
Arabesk schreef:
Kuil is idd géén goed idee bij HB paarden. Zo arm mogelijk hooi.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructans.html#hooi

Mijn pony krijgt op dit moment wel kuil. :oo
Ik heb hier hard over nagedacht maar dit wordt op stal gevoerd. Het is kuil dat richting hooi gaat zegmaar, niet heel groen en vet. Ze doet het hier prima op. Niet gevoeliger dan toen ze op hooi stond.

Volgens mijn veearts mogen ze alles hebben,maar "van alles de helft"!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:41

kuil mag echt NIET!!! dit gaat niet om fructaan, maar om het proces wat het mee maakt. Kuil gaat door de plastic fermenteren hier kan een paard met HB niet tegen. Ook is het zuurder (door het fermenteren) en zitten er veel eiwitten in.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 13:10

EJuniorJoost schreef:
kuil mag echt NIET!!! dit gaat niet om fructaan, maar om het proces wat het mee maakt. Kuil gaat door de plastic fermenteren hier kan een paard met HB niet tegen. Ook is het zuurder (door het fermenteren) en zitten er veel eiwitten in.

Ze staat nu al een half jaar op kuil, misschien wel langer en doet het hier prima op! :)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:30

MeggiieTommy schreef:
EJuniorJoost schreef:

Ze staat nu al een half jaar op kuil, misschien wel langer en doet het hier prima op! :)

Ja dat dachten wij ook ja, totdat hij weer bevangen was. Je moet het zelf weten, maar dan moet je niet gaan huilen als je paard weer bevangen word. Als je weet dat het zo slecht is waarom zou je het dan blijven voeren? Je kan ook lekker je paard heel z'n leven brood, suikerklontjes en andere troep geven zonder dat je het ziet. Kan hier zo boos om worden... Je wil toch het beste voor je paard? Waarom dan zo eigenwijs.