Probleem met rotstraal behandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brittneyx

Probleem met rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 16:46

hey!

Ik heb een eindje terug bij mijn paard rotstraal ontdekt. Ik heb de hoefsmid gebeld en hij heeft
het netjes bijgewerkt. Hij zei dat ik best een watje in egyptische zalf 'drenk' en dit in de straal stop.
Dit heb ik dus een hele tijd gedaan en in het begin ging het vrij vlot, kon ook telkens kleinere watjes gebruiken, het was dus duidelijk aan het genezen.
Tot hij plots moeilijk begon doen met voetjes geven, als ik de linker had gedaan kon ik de rechter niet meer opnemen en omgekeerd. Toen ben ik 's morgens de ene gaan doen en 's avonds de andere. Voetjes geven ging steeds moeilijker en werd ook gevaarlijker met losrukken en stijgeren.
Nu kan ik dus niet meer behandelen, er heeft mij ook al iemand geholpen die sterker is dan mij, maar dit lukt ondertussen ook niet meer.
Misschien komt het doordat hij pijn heeft bij het behandelen, maar het heeft echt een maand goed gegaan dus dat lijkt me sterk?

Dus iemand die een tip heeft waardoor ik het verder kan gaan behandelen? Ik kan nu terug kort zijn hoeven opnemen maar zelf uitkrabben lukt niet zonder dat hij zijn been losrukt
Alvast bedankt!

Linnie050

Re: Probleem met rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:02

Hypozin is top spul en merk je snel verbetering.
Weet natuurlijk niet hoe erg het is.
De 1 zijn been vast houden de ander spul erin en erop smeren.

Zie je geen verbetering is er misschien wat anders aan de hand.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:07

Honingzalf, in een plastic spuitje doen en met het spuitje de zalf in de straalholtes spuiten.Dit gaat redelijk snel. Ik maakte de hoef verder niet schoon, behalve even het ergste vuil wegborstelen. Dit gaf bij mij snel resultaat nadat ik een tijdje andere producten had geprobeerd.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 19:34

Bedankt voor jullie reacties! Probleem is niet het product maar dat ik amper zijn hoef kan optillen en al helemaal niet kan vasthouden. Hij rukt hem meteen weg. Ook met 2 lukt het niet

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:42

Misschien stoppen met het spul als het pijn doet?
Ik gebruik zinkoxidesmeersel in combinatie met NT-dry poeder, werkt als een tierelier en doet ze niet pijn. Hypozin is een beetje vergelijkbaar geloof ik.
Ik zou nooit bijtende middelen gebruiken (en die worden toch best vaak aangeraden)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:44

Dat is inderdaad lastig en is ook afhankelijk van het karakter en waarom hoe ermee om te gaan. Afleiden met eten, tegen een muur laten leunen of stevig toespreken en volhouden tot je doel is bereikt. Maar het moet ook veilig blijven.
Mocht het spul bijtend zijn, dan snap ik de reactie wel. Daar zou ik dan acuut mee stoppen.

Misschien ondanks dat het behandeld moet worden, de hoeven toch maar even een paar dagen met rust laten. En dan weer rustig opbouwen. Als de hoef enigszins gekanteld op de grond steunt, kun je ook bij de straal.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:07

Er bestaan heel veel verschillende producten, sommige zijn vrij onschuldig en werken soms toch wel goed , hangt een beetje af over welke infectie de oorzaak is.
Er zijn vrij krachtige middeltjes waar je toch een beetje voorzichtigheid mee aan de dag moet leggen.
Egyptische zalf is er één voorbeeldje van, want uiteraard zijn er nog heel veel andere waar je met goed beleid mee om moet gaan.
Dit is niet enkel bij dit probleem natuurlijk, want eigenlijk ben je een beetje zelf doktertje aan het spelen met jouw paard als patient, je bedoelt het heel waarschijnlijk goed, daar twijfel ik niet aan, maar je zegt dat je het al een volle maand aan het verzorgen bent en het maar niet opgelost geraakt, maar je gebruikt nog wel steeds een vrij krachtig middel.
Egyptische zalf is op zich een heel goed product, niks mis mee, is al honderden jaren in gebruik en meestal met zeer goed gevolg.
Hier bij jou werkte het eerst goed nadien niet echt meer, dit wil dus zeggen dat er heel duidelijk meer aan de hand is dan de "bacterie en/of schimmel" waar dit product wel op werkt.
Egyptische zalf is een zalf waar een reeks producten in verwerkt zitten, onder andere ook vitriool dit is een zeer bijtend product wat zeer intensief zal inwerken, als je dit product een paar dagen gebruikt dan is er natuurlijk niets mis mee, maar als je dit dag in dag uit, mssn wel meerdere keren per dag gaat aanbrengen gedurende langere tijd , hier één maand, dan is het eigenlijk heel normaal dat er problemen zullen volgen.
Bij alles wat je doet, is kennis en kunde toch altijd een belangrijk onderdeel om tot een wijs besluit te kunnen komen, jij gebruikt hier zonder enige kennis vrij agressieve producten en doet dit zelfs langere tijd, nee stop zelf doktertje te spelen, en zoek de hulp van bv dierenarts.
Het advies van jouw hoefsmid was zeer zeker goed, maar die bedoelde vast niet smeer dit spul er maar dagelijks een ganse maand op, nee dit kan ik echt niet geloven.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:20

Grit schreef:
Dat is inderdaad lastig en is ook afhankelijk van het karakter en waarom hoe ermee om te gaan. Afleiden met eten, tegen een muur laten leunen of stevig toespreken en volhouden tot je doel is bereikt. Maar het moet ook veilig blijven.
Mocht het spul bijtend zijn, dan snap ik de reactie wel. Daar zou ik dan acuut mee stoppen.

Misschien ondanks dat het behandeld moet worden, de hoeven toch maar even een paar dagen met rust laten. En dan weer rustig opbouwen. Als de hoef enigszins gekanteld op de grond steunt, kun je ook bij de straal.

Ik heb vanalles geprobeerd, van lief toespreken, been kriebelen, tot een pak rammel. Nu heb ik hem een week denk ik niks mee gedaan en dan idd geprobeerd met terwijl zn hoef nog op de grond stond.
Ik stop uiteraard met het product!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:25

Is het wel rotstraal?? Mijn pony heeft straalkanker gehad en dat lijkt in beginsel op rotstraal. De smid heeft alles kunnen wegsnijden en met Excellent Hoof and Sole hardner hebben wij het weer goed gekregen. Deze pony deed ook ineens zijn voet terugtrekken en was eigenlijk niet meer te houden. Nu de pijn weg is gaat het weer goed.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:25

aeolusnr1 schreef:
Er bestaan heel veel verschillende producten, sommige zijn vrij onschuldig en werken soms toch wel goed , hangt een beetje af over welke infectie de oorzaak is.
Er zijn vrij krachtige middeltjes waar je toch een beetje voorzichtigheid mee aan de dag moet leggen.
Egyptische zalf is er één voorbeeldje van, want uiteraard zijn er nog heel veel andere waar je met goed beleid mee om moet gaan.
Dit is niet enkel bij dit probleem natuurlijk, want eigenlijk ben je een beetje zelf doktertje aan het spelen met jouw paard als patient, je bedoelt het heel waarschijnlijk goed, daar twijfel ik niet aan, maar je zegt dat je het al een volle maand aan het verzorgen bent en het maar niet opgelost geraakt, maar je gebruikt nog wel steeds een vrij krachtig middel.
Egyptische zalf is op zich een heel goed product, niks mis mee, is al honderden jaren in gebruik en meestal met zeer goed gevolg.
Hier bij jou werkte het eerst goed nadien niet echt meer, dit wil dus zeggen dat er heel duidelijk meer aan de hand is dan de "bacterie en/of schimmel" waar dit product wel op werkt.
Egyptische zalf is een zalf waar een reeks producten in verwerkt zitten, onder andere ook vitriool dit is een zeer bijtend product wat zeer intensief zal inwerken, als je dit product een paar dagen gebruikt dan is er natuurlijk niets mis mee, maar als je dit dag in dag uit, mssn wel meerdere keren per dag gaat aanbrengen gedurende langere tijd , hier één maand, dan is het eigenlijk heel normaal dat er problemen zullen volgen.
Bij alles wat je doet, is kennis en kunde toch altijd een belangrijk onderdeel om tot een wijs besluit te kunnen komen, jij gebruikt hier zonder enige kennis vrij agressieve producten en doet dit zelfs langere tijd, nee stop zelf doktertje te spelen, en zoek de hulp van bv dierenarts.
Het advies van jouw hoefsmid was zeer zeker goed, maar die bedoelde vast niet smeer dit spul er maar dagelijks een ganse maand op, nee dit kan ik echt niet geloven.

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Het doet me pijn maar ik moet je hebt eigenlijk wel gelijk.
Mijn stiefpa heeft dit product ook nog gebruikt vroeger met goede resultaten dus ik zag er geen erg in. Ook heeft mijn hoefsmid niet gezegd dat het kwaad kon om het langere tijd te gebruiken. Maar hij heeft ook niet gezegd dat het geen kwaad kan.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:28

confetti schreef:
Is het wel rotstraal?? Mijn pony heeft straalkanker gehad en dat lijkt in beginsel op rotstraal. De smid heeft alles kunnen wegsnijden en met Excellent Hoof and Sole hardner hebben wij het weer goed gekregen. Deze pony deed ook ineens zijn voet terugtrekken en was eigenlijk niet meer te houden. Nu de pijn weg is gaat het weer goed.

Ik wil niet meteen het ergste denken... Hoe weet je dan dat het geen rotstraal is maar straal kanker?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:32

een tijdje stoppen met behandelen en uitkrabben en .....

zijn hoeven zijn mooi open gezet door de smid.
dus zo vlug zal de rotstraal nu ook niet uitbereiden.

neem nu gewoon regelmatig zijn voet op,doe zo wat op en neer,zet terug neer en beloon indien het goed ging.
dit toch wel een tijdje volhouden,zodat hij die voeten niet meer associeert met pijn.(wat nu wel zo is)

daarna bv met een blanco borsteltje eens overal over en terug belonen.

indien dat allemaal goed gaat zou ik eerst de smid terug laten komen om het weer mooi open te laten snijden,en daarna aan de slag met iets anders.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:48

Brittneyx denk je niet dat de smid dat dan wel gezien zou hebben.
Waarom zeg je zulke dingen dan als je niet meteen het ergste wil denken....?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:51

mrie schreef:
Brittneyx denk je niet dat de smid dat dan wel gezien zou hebben.
Waarom zeg je zulke dingen dan als je niet meteen het ergste wil denken....?

Ik wil niet meteen gaan panikeren, maar wil het ook niet uitsluiten. Ik wil er niet te laat bij zijn!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:37

Je hoeft niet te paniekeren, bij onze pony is het nu weg en zij had het aan 2 voeten. Het klinkt heel ernstig, maar is wel, zover ik weet, goed te behandelen. Mss een paarden dierenarts laten kijken wat het precies en en waarmee te behandelen?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 23:02

Bedankt voor de tips in ieder geval!
Ik zal morgen eens de dierenarts bellen en horen wat hij zegt.

Wat ik raar vind is dat Egyptische zalf zo'n sterk goedje is en dat zowel de hoefsmid en DAP waar ik het gehaald heb beiden niet gezegd hebben dat ik het slechts enkele dagen mocht gebruiken...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:08

Heel erg bedankt voor je eerlijke en open antwoord, ben ik echt blij om.
Ik weet dat mijn antwoord jou geraakt zal hebben maar wou je zeker niet afkraken.
Ik geef heel regelmatig antwoorden hier op bokt en niet iedereen vind het hier fijn dat ik soms/eigenlijk altijd nogal erg zwart/wit denk, ik zeg het zoals ik het denk.
Ik wens jou verder succes toe, en hoop dat je er achter komt hoe dit behandeld dient te worden.