Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Shirley schreef:Misschien een leuk idee om er een klein bijrijdstertje voor te zoeken?
Kun je er zelf naast lopen en kan het meisje rijden.
Maak je twee zielen gelukkig
Alleen is ze juist hierdoor haar rug gaan wegdrukken. Bolleboosje schreef:Ik heb mijn paard (vrij fanatiek zelfs) gereden tot dat ik haar in heb laten slapen, ze was toen 32. Ik denk dat, mits je het goed opbouwt en je kijkt naar wat ze aan geeft, je zeker weer kan gaan rijden. Rust roest!
Schema's vind ik lastig, ik denk dat het vooral belangrijk is om je paard in de gaten te houden. Ik zou wel beginnen met 3x per week een kleine rondje, van een kwartier ongeveer. Vooral stap, met een paar meter draf. Dat kan je voorzichtig opbouwen als ze daar goed op reageert.
Als ze qua gewicht blijft zoals ze nu is (de hoekige billen zal ook wel te maken hebben met de bespiering) en je merkt dat ze ook qua energie niet achteruit gaat, zou ik er niet vanalles bij gaan geven. Omdat ik nog wel fanatiek reed gaf ik haar wel voer met een hoge energiewaarde (veelal voor topsport-paarden, gewone seniorvoeding was niet voldoende) er naast waar ze meer uit kon halen. Dat kan misschien sowieso niet veel kwaad voor de spieropbouw?
).
en neem alsjeblieft iets meer tijd om deze periode van 20 min stapwerk naar 2u stapwerk uit te bouwen. Zeker bij een ongetraind en ouder paard (niet als kritiek bedoelt, alleen om je paard nog veel langer met veel plezier te blijven rijden
)
).
xyzutu2 schreef:Als ze afvalt en door de kou stijve spieren krijgt dan zou ik eens kijken naar een goede deken, als je die niet al hebt. Als je pony strakke spieren krijgt door de kou dan zal ze ook nooit zichzelf netjes kunnen dragen onder het zadel.
Qua bijvoeren zou ik het ook niet zoeken in meer brok, maar meer en beter verteerbaar ruwvoer met een hoger percentage eiwitten voor spiervorming. Dus bijvoorbeeld bietenpulp of (heb ik persoonlijk nog liever) luzernebrok of esparcette brok. Bij luzerne moet je als je grotere hoeveelheden geeft (meer dan 1 kilo) er ook zemelen bij geven (op 1 kilo luzernebrok ongeveer 400 gram zemelen), en dan geef je en extra eiwitten en ook meer mineralen, zonder dat je allemaal ballast zoals suiker en zetmeel meevoert.
Ik wil haar extra ondersteunen dat ze goed spieren kan aanmaken. Maar te dun is ze niet. Wat schaal in de bovenlijn omdat ze niet meer een gespierde kont en schouderpartij heeft.