Hoeven bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PascaLeusink

Hoeven bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 18:15

Iemand een idee wat er gebeurt als je de hoeven van je paard niet laat bekappen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:25

Bij mijn paard niks. Die is al anderhalf jaar niet meer bekapt. Hoeven zien er prima uit. Maar bij een ander paard zullen de hoeven veel te lang worden of er ontstaan andere problemen met de hoeven.

Kim_W

Re: Hoeven bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:26

De hoeven worden veel te lang en de stand van het paard gaat hierdoor veranderen. Dit heeft weer pees en andere been/hoef gebreken tot gevolg.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:29

Supervixen schreef:
Bij mijn paard niks. Die is al anderhalf jaar niet meer bekapt. Hoeven zien er prima uit. Maar bij een ander paard zullen de hoeven veel te lang worden of er ontstaan andere problemen met de hoeven.

:') _/-\o_ Dit is een grap hoop ik?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:30

Bij sommige paarden beginnen de hoeven dan ook af te brokkelen, maar dat is als ze al veel te lang zijn. Het is hetzelfde effect als dat wij onze nagels niet meer knippen, alleen dan met ernstige gevolgen omdat een paard erop moet staan.

Mijn shetlander is ergens vorig jaar voor het laatst gedaan en ook die staat prima op de hoeven. Ik maak veel buitenritten over asfalt met hem, dus het valt ook niet mee als er wel wat af moet. Hij heeft keiharde hoeven en helaas waren ze nu teveel gesleten, dus nu met hoefschoenen aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:35

2a54z6e45r6r schreef:
Supervixen schreef:

Vroeger kwam bij mijn verzorgponys nooit de smid. Als de hoeven te lang werden moesten we van de boer een "rondje dorp" doen.
Stonden super op de voeten :j

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:38

TS, vanwaar deze vraag?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:40

Nee, geen idee.

Ik denk dat 'ie dan dood gaat?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:46

Hangt af van paard tot paard. De ene heeft heel goede voeten die correct slijten en de andere kan met giga platvoeten zitten die elke maand moeten bijgewerkt worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:47

Paarden die 'in het wild' leven worden ook niet bekapt. Als ze veel lopen over harde ondergrond dan slijten de hoeven vanzelf, maar als de grond zacht is dan zullen de hoeven afbrokkelen.
Bij een tam paard dat op zachte ondergrond staat en weinig beweegt zie je vaak dat de hoeven niet brokkelen maar gewoon veel te lang groeien waardoor het moeilijk wordt om te lopen. Ook kunnen onze paarden last krijgen van medische problemen of kunnen hun hoeven scheef afslijten. Daarom laten we onze tamme paarden regelmatig nakijken en bekappen.

PascaLeusink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 19:51

TerraHowrse schreef:
TS, vanwaar deze vraag?

Mijn zusje doet aan hoefbekappen maar paarden in de natuur worden ook niet bekapt dus ik vraag me af waar het goed voor is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:00

Er zijn paarden die er weinig last van hebben maar bij de meesten breekt de hoefwand af, gaan ze scheef staan of krullen de hoeven op als een soort klompen. Uiteindelijk kunnen ze dan eigenlijk niet meer lopen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:22

LadyMadonna schreef:

:') _/-\o_ Dit is een grap hoop ik?[/quote]
Vroeger kwam bij mijn verzorgponys nooit de smid. Als de hoeven te lang werden moesten we van de boer een "rondje dorp" doen.
Stonden super op de voeten :j[/quote]
Indien de flares natuurlijk eruit gegroeid zijn snap ik het.
Maar een doorsnee hoef heeft jammergenoeg veel vervormingen, snap dan niet hoe dat dan goed/beter kan uitkomen :p

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:31

PascaLeusink schreef:
TerraHowrse schreef:
TS, vanwaar deze vraag?

Mijn zusje doet aan hoefbekappen maar paarden in de natuur worden ook niet bekapt dus ik vraag me af waar het goed voor is.

Paarden in de natuur leven heel anders. Daar kun je onze paarden niet meer mee vergelijken. we kunnen de natuur (meestal)niet nabootsen zoals die zou zijn voor een wild paard. Eigenlijk komt het dus gewoon neer op..andere omstandigheden die vragen om andere maatregelen.

PascaLeusink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 21:00

git schreef:
PascaLeusink schreef:
Paarden in de natuur leven heel anders. Daar kun je onze paarden niet meer mee vergelijken. we kunnen de natuur (meestal)niet nabootsen zoals die zou zijn voor een wild paard. Eigenlijk komt het dus gewoon neer op..andere omstandigheden die vragen om andere maatregelen.

Ik snap niet waar het dan aan ligt dat ze (te) lange hoeven krijgen. Het is niet zo dat hoeven veel meer slijten als ze in de vrije natuur leven.

Eenzelfde vraag is, waarom worden sommige mensen te dik en blijven anderen mooi slank, terwijl ze beiden gewoon eten waar ze zin in hebben? (niet dat je die hoeft te beantwoorden hier, maar dit kwam in me op)

Gewoon een totaal mysterie, niemand weet het. Sommige komen misschien aan met evolutie en survival of the fittest. Wat dan bepaalt waarom 1 paard problemen krijgt en een andere niet, misschien dat dit te maken heeft met omgeving en omstandigheden, met defecte genen, maar ik snap er eerlijkgezegd niks van.

Zou je hier onderzoek naar kunnen doen, naar waarom 1 paard zich goed ontwikkelt en een ander paard niet?

Wacht, ik krijg opeens een idee. Misschien dat alle paarden in wezen perfect zijn, en dat er gewoon een reden voor is waarom 1 paard bv. lange hoeven krijgt. Bijvoorbeeld om een mens aan het werk te zetten voor het paard, en aan het nadenken te zetten. Waarom zou je oordelen over paarden (bv. dat de 1 een goed paard is en de ander niet)?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:03

@pascaleusink: kom jij hier nu alleen maar onzin verkopen of zit je aan de een of andere geestverruimende middelen?

Niks mysterie, je nagels groeien toch ook en niet bij iedereen even recht en perfect...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:10

Google op: verwaarloosd paard hoef
En dan afbeeldingen kijken..:

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:25

PascaLeusink schreef:
Ik snap niet waar het dan aan ligt dat ze (te) lange hoeven krijgen. Het is niet zo dat hoeven veel meer slijten als ze in de vrije natuur leven.

Vergeet niet dat paarden in het wild vaak veel kilometers afleggen.
Onze tamme paarden staan vaak op stal, dus geen slijtage en veel groei

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:33

ja! dan komt de dierenbescherming jou paard in beslag nemen wegens verwaarlozing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:34

LadyMadonna schreef:
Stonden super op de voeten :j

En jij wist vroeger hoe ' super op de hoeven' eruit zag?
Of wist je niet beter, merkte je niets aan je verzorgpaard, omdat je niet beter wist, en weet je misschien nu meer dan toen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:35

Supervixen schreef:

Bij onze pony is het ook al zeker een half jaar geleden. Bijgroeien en afslijten gaat net even snel bij deze pony. Telkens de smid voor de paarden komt wordt de pony mee gecontroleerd, maar bij hem moet er heel zelden iets gebeuren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:49

2a54z6e45r6r schreef:
Supervixen schreef:

Nee hoor helemaal niet. Mijn paard is 12 en heb haar altijd om de twaalf weken laten bekappen. Maar de laatste anderhalf jaar is de hoefsmid een keer of drie wezen kijken toen hij op stal was en hij heeft alleen een keer een vijltje over de hoeven voor gehaald. Zei zelf dat je aan zulke hoeven niet teveel moet willen doen omdat ze anders te kort worden. Heb sinds haar derde dezelfde smid.

PascaLeusink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 22:09

Ashkerlon schreef:
PascaLeusink schreef:

Vergeet niet dat paarden in het wild vaak veel kilometers afleggen.
Onze tamme paarden staan vaak op stal, dus geen slijtage en veel groei

Maar veel groei blijkbaar niet bij alle paarden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:24

Oh joh, als mensen 'tamme paarden' veel meer over harde en ongelijke ondergrond zouden laten lopen en niet behandelen als porseleinen poppetjes zouden veel paarden prima zonder hoefsmid kunnen.

Echter
- Veel bloedlijnen hebben gewoon echt bagger kwaliteit hoeven en rare standen omdat men daar nu eenmaal niet op selecteert met fokken (slaan er een ijzer onder en niemand interesseert het wat)
- Paarden worden vaak gehouden op zand paddocks, in een stal met bodembedekker en lopen dagelijks hun rondje op een zandbak. MAW slijtage is echt zero, en dan krijg je hele weke zachte hoeven die echt wel verzorging nodig hebben.

Toen mijn pony's nog op een stal met verharde uitloop stonden was bekappen niet nodig, op wat steunsels wegsnijden na (ondergrond te netjes glad).
Mijn rijpaard zelfde.

Met 3x per week buitenritje over asfalt en verder alleen maar zand komen we niet aan die slijtage en moet ik het toch weer bij houden, helaas.

Met ijzers moet je sowieso bekappen want dan heb je geen slijtage.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:32

Onze shetlanders lopen 24/7 buiten op verschillende ondergronden, grond, steentjes en gras etc. Door de steentjes hebben ze vaak mooie hoeven moet zo af en toe even bij gewerkt worden maar bijna niet.

Nooit te lange hoeven etc..

Maar goed, elk paard/pony is anders qua hoeven.

Ik denk dat we vaker moeten bekappen omdat paarden binnen staan in stal en vaak in bak rondjes lopen en op paddocks staan.