Peesblessure: Tips voor tijdens revalidatie gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bloempie186

Peesblessure: Tips voor tijdens revalidatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 10:03

Nadat Don een paar weken terug waarschijnlijk heeft vastgelegen in stal, had hij een dik been rechtsvoor. We hebben 2 weken gestapt en gekoeld en de DA laten komen. Helaas was de zwelling nog niet compleet weg en liep Don nog niet helemaal goed. DA heeft ons doorverwezen naar de kliniek en hier zijn we gister geweest om een echo te laten maken.

Conclusie is dat de tussenpees geïrriteerd is en er zat een plekje ten hoogte van waar Don een schiefel bij het griffelbeen heeft. Het valt gelukkig alles mee en is maar een klein plekje. We gaan er vanuit dat het weer helemaal goed moet komen.

We moeten nu 2 maanden stappen en mogen na 6 weken al wat beginnen met draven. Stappen mogen we ook onder de man doen. Aangezien Don nu al wat fris is na 3 weken wandelen willen we hem graag bezig houden tijdens de revalidatie. We willen onder andere gewoon blijven lessen en ons focussen op het rechtrichten (hier waren we voorheen ook al mee bezig) om Don wat afleiding te geven tijdens het stappen.

Aangezien er op bokt meer mensen zijn met revalidatie ervaring, wil ik jullie vragen: Wat hebben jullie gedaan om je paard genoeg afleiding te geven? Wat zijn leuke dingen om tijdens het wandelen met je paard te doen?

Edit: Ik weet overigens niet of dit topic hier echt goed staat, maar wist even niet waar ik het anders moest plaatsen...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:11

Wat bij ons nog het meeste hielp was buitenzetten op een klein stukje zodat sprintjes niet mogelijk zijn met vriendjes in de buurt. Dan zijn ze met stappen ook minder heftig. Verder stappen stappen en nog eens stappen. Ook als je al mag draven, niet vergeten ook veel te stappen. Liefst zo vaak mogelijk per dag.
Is aquatraining trouwens nog een optie?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:01

Hier staan een heleboel tips in:
[BEH] Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Belangrijkste is neem de tijd voor de revalidatie.

Mijn merrie heeft een scheur in haar checkligament.
Zelf laat ik een fysio de pees laseren en dit geeft voor mij hele goede resultaten, ik maak gebruik van een back on track stalbeschermer voor de nacht en geef peescompositum en groenlipmosselextract bij als ondersteuning voor het herstel.

Gewoon in de dagelijkse routine mee laten draaien, staan ze normaal op de wei/paddock dan op de wei/paddock zetten. Dit geldt tenminste voor die van mij. Elke verandering ervaart zij als een wereldoorlog die uitbreekt, dus het is goed dit te beperken tot een minimum.

Weinig tot geen krachtvoer geven als je dat al deed, nutteloze energie die ze nergens kwijt kunnen. Een handje voor het idee en een goede multivitamine.

De bodem afwisselen en buiten wandelen geeft een fris hoofd. Als je paard wat drukker is met wandelen kun je er voor kiezen om een longeerhulp te gebruiken bij het wandelen om het meer controleerbaar te houden.

Verder ben ik aan het werk met lange teugelen om in het revalideren ook aan de hand te kunnen werken aan rechtrichten en correct lichaamsgebruik.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 08:02

Mijn paard heeft ook een tussenpeesblessure,hij heeft ook nog wat andere problemen en is vorig jaar 2x geopereerd aan zijn voorbenen.
Dat herstel ging wat moeizaam en toen we voor de laatste controle gingen had hij een dik been,ik dacht dat hij zich aangetikt had maar er bleek een forse peesblessure te zitten.

Aangezien hij al een hele winter had binnen gestaan voor zijn andere problemen en net weer lekker ging lopen hebben we er samen met DA voor gekozen om hem in de groep te laten en ik mocht er gelijk op om te stappen en een klein beetje te draven.

Alleen dan niet in de bak,gelukkig hebben wij een drafbaan dus dat was wel een uitkomst.

Dit was in augustus en een maand later was de pees al verbeterd en afgelopen maand was hij bijna helemaal goed en mocht hij ook in de stapmolen

Deze maand mag ik gaan longeren en een galopje gaan doen aan de lijn en dit gaan uitbreiden.
En ik kan gaan stappen en draven in de bak maar dan niet teveel kleine wendingen maken.

Hij is 1x in sprong en mogel ingespoten en heeft verder niets extra's gehad.

Anniek22

Re: Peesblessure: Tips voor tijdens revalidatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:34

Mijn paard staat helaas 10 maanden stil en heeft allerlei therapieën gehad (bijv. Shockwave enzo) en de vraag is nog maar of het goed komt. Bij jou is het gelukkig wat minder erg ;)

Ik zou zeggen; daag je paard uit, doe dingen die hij niet verwacht of kan en ga dat proberen! Parelli, vrijheidsdressuur, mountainboarden heeft mij destijds heel erg geholpen en we werden d'r allebei enthousiast van, wandelen etc. Noem maar op! :)

Succes!