Kreupel spuiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Kreupel spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 21:30

Hallo,

Wie kan mij meer vertellen over het kreupel spuiten van een paard? Is er iemand die dit ooit meegemaakt heeft, of er van gehoord heeft?

Ik zal het even toelichten wat ik bedoel: een waardevol paard raakt teugelkreupel, de verzekering wil hiervoor echter niet vergoeden omdat dit volgens hen een rijtechnisch probleem is, en om toch vergoed te krijgen wordt het paard door een dierenarts (?) fysiek kreupel gespoten.

Onlangs kreeg ik bovenstaand verhaal te horen, en sindsdien heb ik geprobeerd uit te vinden wat dit dan inhoudt. Ik vind alleen niks, misschien omdat het illegale praktijken zijn, of wellicht omdat het verhaal niet helemaal deugt.

Weet iemand hier meer van?

Gerbrich
Spoiler:
ivm privacy ga ik verder liever niet in op details, ik hoop dat ik ook met deze beperkte informatie geholpen kan worden

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:40

Daar heb ik nog nooit van gehoord.. :n

Als een paard teugelkreupel is is het inderdaad rijtechnisch, en dus op te lossen.
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat er een DA is die dit soort praktijken toejuicht..

Een paard kreupelt als het pijn heeft.. dus zou een DA een dier moedwillig pijn gaan laten lijden om hem te laten kreupelen.. terwijl het dier gewoon in orde is.. :?

Moet je als DA geen eed afleggen?? >;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 02-12-16 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Kreupel spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:43

Dit klinkt wel heel erg fout. :o
Je zou dus overwegen je paard bewust kreupel te laten maken om geld te krijgen van de verzekering?
Of begrijp ik dat verkeerd?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 21:48

KoudbloedKim schreef:
Dit klinkt wel heel erg fout. :o
Je zou dus overwegen je paard bewust kreupel te laten maken om geld te krijgen van de verzekering?
Of begrijp ik dat verkeerd?

Ik niet :). Dit zou gebeurd zijn bij een paard dat ik ken. Maar dat zou wel de gedachte erachter geweest zijn.

Het lijkt me niet inderdaad dat een DA bevoegd is zoiets te doen, en het zal niet veel gebeuren áls het gebeurt, maar misschien dat er toevallig iemand een soort gelijk verhaal kent... het is nu zo'n vaag verhaal voor me.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:52

Weet je zeker dat je het verhaal niet verkeerd begrepen hebt? Dat het dier kreupel was en daarvoor ingespoten is? Dat is namelijk een meer gangbare praktijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:53

Er gebeurt een heleboel waar je liever niks van weet. :o
Dit is wel echt erg... kan me niet voorstellen dat iemand met een hart voor dieren zoiets zou doen, maar zou ook niet verbaasd zijn als het echt gebeurd is.

Edit: Inderdaad, paarden worden wel ingespoten áls ze al kreupel zijn.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 21:55

RianneH schreef:
Weet je zeker dat je het verhaal niet verkeerd begrepen hebt? Dat het dier kreupel was en daarvoor ingespoten is? Dat is namelijk een meer gangbare praktijk..

Daar ben ik dus niet meer zo zeker van, maar meerdere met mij hebben het zo geïnterpreteerd. Inspuiten ken ik, maar dat zou dan niet de vergoeding van de verzekeraar daarna verklaren toch? En weet je of dit inspuiten ook gebeurt bij teugelkreupelheid?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:00

Inspuiten gebeurd niet standaard bij teugelkreupelheid, maar als je lang genoeg zoekt is er vaak wel iets te vinden en soms wordt er dan alsnog ingespoten.

Het is jammer dat het nog zo'n vaag verhaal is. Ik weet weinig van verzekeringen, maar het lijkt me dat die pas uitkeren als de schade onomkeerbaar is. Wat je daarvoor moet inspuiten weet ik (gelukkig) niet. Maar in theorie zou het kunnen, je weet niet waarop hij uiteindelijk is afgekeurd? Anders dan 'kreupelheid'.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 22:06

Ahja juist.
Nee dat weet ik helaas niet.. ik heb verder ook weinig meer details die het verhaal enigszins kunnen ophelderen. De details die ik achter wil houden zijn naam van paard e.d., maar veel zouden we daar toch niet mee opschieten gok ik.

Voor mij is het net zo vaag, geloof me :')

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:01

Lijkt mij niet dat dit kan of ze moeten een pees kapot spuiten Ik neem aan dat de verzekering wel een echo en of Rontgen wil zien om het paard af te keuren

En dan nog moet het dusdanig kapot zijn dat het met een poos herstel niet beter zou kunnen worden Verzekering keert echt niet zomaar uit

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:38

Lijkt me onwaarschijnlijk, maar sommige mensen doen rare dingen. En da's zijn vast ook niet altijd eerlijk. Maar in dit geval van een vaag verhaal lijkt het me logischer als het een miscommunicatie is geweest?

Kan het niet zo zijn dat ze dachten dat het teugelkreupelheid zou zijn, ze het been ingespoten hebben, paard niet meer 'teugelkreupel' was, er een andere oorzaak voor de kreupelheid is gevonden en het daarom is uitgekeerd Door de verzekering?