Hoefbevangenheid voorkomen volgende zomer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Okira

Hoefbevangenheid voorkomen volgende zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 20:47

Dag allemaal,

ik heb even wat raad nodig ivm mijn 6jarige haflingermerrie.
Deze zomer is ze hoefbevangen geweest en ze heeft er redelijk veel last van gehad.Het is echter wel niet zover gekomen dat ze volledig stijf was en niet meer kon bewegen. Meestal had ze vooral last aan 1 been. Ik wil er nu alles aan doen om dit volgend jaar te vermijden. Daarom wil ik eigenlijk via deze weg in contact komen met mensen die ook paarden hebben die last hebben van hoefbevangenheid.
Van hoefbevangenheid, de aandoening zelf, ben ik ook niet echt volledig op de hoogte, heb wel al redelijk wat vragen gesteld aan de DA maar die heeft het vrij druk en heeft dus meestal geen tijd om een babbeltje te slaan. Ik weet wel wat het is en hoe het ontstaat maar weet gewoon niet goed wat ik nog wel kan en best niet meer doe met haar.
Ik hoop hier een antwoord te vinden op volgende vragen :

1. Hoe zit het met beweging en hoefbevangenheid? Graag veel beweging of juist niet?
2. Hoe regelen jullie de weidegang? Veel binnenhouden of graasmaskertje op?
3. Helpt het om de hoeven in te smeren met hoevenvet?
4. Hoe vangen jullie de hoefbevangenheid op in de winter? Nemen jullie dan ook speciale maatregelen?
5. Nog nuttige tips waardoor jullie jullie paardjes veel last besparen?
6. Wat zijn de eerste signalen van hoefbevangenheid? Of staan de paarden direct stijf?

alvast bedankt!

Wesco

Re: Hoefbevangenheid voorkomen volgende zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:50

Mijn haflinger doet het best op geen brok en goed hooi of paardenkuil. Veel beweging en zorgen dat hij niet te dik word. En op het gras zorgen dat het niet te kaal word want dan krijg je gestrest gras en dat maakt meer fructaan aan. En fructaan zorgt voor hoefbevangenheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:57

zorgen voor voldoende vitamines en mineralen...in de vorm van een supplement.Veel mensen maken de fout om na bevangenheid enkel oud hooi te geven,daar krijg je een ziek lijf niet beter mee.
Beperkt weidegang,of met graasmasker.Een goede hoefsmid,bekapper...Erg belangrijk!
Zorgen dat ze op goed gewicht is.
En heel erg uitkijken,als ze het zo ernstig heeft gehad dat ze helemaal stijf stond loop je groot risico dat ze het nog een keer krijgt.
Ik heb 24 jaar een chronisch bevangen paard gehad....er zijn leukere dingen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:00

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:06

1. Hoe zit het met beweging en hoefbevangenheid? Graag veel beweging of juist niet?
Het is een paard, dus bewegen is altijd de beste optie. Maar voor de bevangenheid maakt het alleen zijdelings wat uit. Je beest mag vooral niet dil worden, en bewegen helpt daartegen.

2. Hoe regelen jullie de weidegang? Veel binnenhouden of graasmaskertje op?
Er zijn verschillende manieren: Een Sonja Bakker weide (Altijd hyperkort), stripbegrazing, elke dag een nieuwe stukkie. Zo veel mogelijk buiten, en bewegen.

3. Helpt het om de hoeven in te smeren met hoevenvet?
Vet op hoeven smeren helpt nergens tegen. De hoeven gaan er ook niet van kapot maar dan heb je het ook gehad. Bevangenheid zit aan de binnenkant er buiten iets opsmeren heeft geen zin.

4. Hoe vangen jullie de hoefbevangenheid op in de winter? Nemen jullie dan ook speciale maatregelen?
Zorg dat je beest goed beweegt, ook als er sneeuw ligt. Zo min mogelijk brokjes, een handje of nog lieverhelemaal geen brokjes muesley's ed. Hooi moet hij eten, zo veel hij wil. En denk er aan, hooi is heel wat anders dan kuil. Kuil is voor koeien

5. Nog nuttige tips waardoor jullie jullie paardjes veel last besparen?
1: Bewegen
2Dun blijven: je kunt voelen aan de manenkam of je pony te dik is, de manenkam is dan stug en hard. Ook kun je kijken naar de billen van je paard. De ruggengraat mag er niet als een geultje doorheen lopen.
3: Let heel goed op dat je je pony niet op gras zet war bevroren is en waar de zon op staat. Dan maakt het gras heel veel suikers aan en daar wordt hij ziek van.
4: Lees op paardnatuurlijk.nl het stuk over bevangeheid en ontdek de fructaanmeter.

De oorzaak van bevangenheid ligt echt in het eten, te veel is slecht, te zoet is slecht. Zoek dus voer waar geen melasse in zit, verwen alleen met appels en wortels. Let altijd op hoe het gras is, te lang, te kort, te kou, te zoet.

6. Wat zijn de eerste signalen van hoefbevangenheid? Of staan de paarden direct stijf?
Te dik dit is een signaal, moeilijk lopen, geen voetje willen geven (de standvoet doet pijn) Je pony leunt naar achteren om de druk van de voorkant van zijn hoeven af te halen.
Als je dat merkt is het een heel goed idee om een stukje grond om te scheppen en er een modderplek van te maken. Je pony kan daarin wel goed staan , de modder is zacht. En hij zal zich snel beter voelen omdat de modder zijn voeten koelt. Elke dag minsten 2X een kwartier in de modder staan. Intussen kun je lekker borstelen of zo. Daar doe je ze echt een plezier mee.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:07

Mijn vorige pony kwam wel altijd veel buiten, maar was weinig te eten en werd bijgevoerd met hooi.
En elke dag kreeg ze een handje met een vitamine brok, pavo vital was dat.

En verder hield ik haar ik goede conditie, dus redelijk in beweging blijven, ik nam haar 3 keer per week mee naast de fiets en dan deden we een stuk van ongeveer 6 a 7 kilometer rustig stappen en draven.

Maar de hoeven insmeren met middeltjes helpt helaas niet!
De hoefsmid regelmatig laten komen wel!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:16

Gewoon niet op gras. Die van mij kan 24/7 naar binnen en naar buiten. Ik voer onbemest hooi (3x per dag in een slowfeeder dus bijna onbeperkt), metazoa brok, en soms wortelen, gekookt lijnzaad oid.

Niet allerlei poedertjes en supplementen gaan geven. Dat doet meer kwaad dan goed. Goed onbemest hooi (droog uiteraard) en zoveel mogelijk buiten laten lopen.

En een goede hoefsmid is heel belangrijk. Ik moest niets van natuurlijk bekappen hebben, maar nadat ik met hoefbevangenheid te maken kreeg was dat mijn laatste strohalm... Wonderwel heeft dat geweldig uitgepakt, al is er natuurlijk in de huisvesting en voeding ook het eea veranderd. Mijn 2 wedstrijdpaarden staan tegenwoordig ook op blote voeten.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:17

Je moet trouwens nu ook heel goed uitkijken, aangezien het vriest is het fructaan gehalte heel hoog in het gras!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:21

In de gaten houden dat paarden niet te dik worden. Wij voeren schraal met zeer laag (2 eetlepels) vitamine en voedingssupplement (hier is het gras schraler dan in NL!). Veel bewegen, hetzij onder het zadel hetzij op een grote wei waar ze lekker kunnen rennen. Dus in Nl gras masker, kale weide bij voorkeur en dan wat hooi voeren in kleine porties verdeeld over de dag.
Modder hebben wij ook voor de ingang van de inloopstal, zeker als het erg warm is.
Magnesium is ook een goede dit om te dik zijn tegen te gaan.

Houd in de gaten wanneer het fructaan gehalte hoog is in het gras en pas daar je weidebeleid op aan. Daar kun je op googlen. Bijvoorbeeld met ochtend koude/ vriezen kan het al gauw te veel zijn.

En gaat het toch mis, dan gelijk phytodolor van Steigerwald geven. Hebben wij op voorraad. Als het acuut is mag je zelfs elke 10 minuten 2 - 4 ml geven en dat paar uur achter elkaar. Zodra paard ietwat beter lijkt ga je ipv om de 10 minuten elk kwartier, 3x per uur, 2x per uur, 1x per uur, 4 x per dag etc afbouwen tot paar dagen onderhoudsdosis van 2 - 3 x per dag.

Kuil is zeer slecht voor een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid, idem brokjes. Wij geven alleen een beetje muesli en in de winter wat meer. Zomer handje per dag, winter halve schep per dag en als het echt zeer koud is (tussen - 10 en - 20 graden 2 x halve schep per dag). Haflinger is een sober bergpaard, dus in NL voer je al gauw te veel. Dit soort paardjes doen het goed op kale weides waar ze tussen stenen, langs kantjes en randjes hun gras moeten pakken. Wel opletten dat je paard geen zand gaat eten. Die heb je er ook bij.

Wat we ook doen als ze te dik zijn in de zomer/ lente, dan zetten we ze 24 uur op de weide zonder hooi met veel beweging met het rijden en als die wei aardig kaal is dan geven we ze 's nachts hooi bij (niet te veel) en overdag zelfs stro, zodat ze altijd wat te eten hebben. Maar omdat die van ons stro niet lekker vinden, eten ze alleen bij echte trek. Dat werkt ook goed sinds we ze erg veel op de wei laten, want die wei is nu echt heel kaal en ze vinden altijd nog wel wat (1 - 1,5 HA). Plus ze bewegen veel meer en zien er nu fantastisch uit (24 uur buiten zonder deken zodat ze goed verbranden).

Wij werken niet met gras maskers want het gras hier is erg sober, dus ze mogen wat meer eten.
In de lente oppassen want dan is het gras erg rijk. Dan kan helpen dat je strook begrazing doet, of maar 2 uur op de wei en verder in de paddock.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:51

Voor het onderwerp is een centraal topic: [BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Daar staat al enorm veel informatie in, maar je mag daar ook je vraag stellen als je de gezochte informatie niet direct kunt vinden. Je vind daar meteen alle (ervarings)deskundigen bij elkaar.

Hier volgt een slotje.