Ervaringen Cavallo Trek hoefschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lambiekske

Ervaringen Cavallo Trek hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 20:07

Hallo Allemaal,

Voor mijn Fries wil ik hoefschoenen aanschaffen. Het gebruik is voor maximaal 3 á 4 keer in de maand in het bos waar redelijk veel kiezels liggen. Ze is sinds 4 weken van haar ijzers af en loopt nog wat gevoelig in het bos.

Ik heb hier en daar navraag gedaan en heb me wat georiënteerd op internet. Ik ben uitgekomen op de Cavallo Trek. Wie heeft er ervaring met deze hoefschoenen en wil dat delen :D
Ik zie ook dat er gelpads en pastern-wraps te bestellen zijn. Waarom zou je deze wel of wel of niet aanbevelen. Ook foto's zijn welkom :)

Alvast bedankt!

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:15

Ja ik gebruik voor mijn haflinger de cavallo trek hoefschoenen. Ik ben er eigenlijk heel tevreden over. We gebruiken al 5 a 6 jaar de cavallo schoenen en nu denk ik ong 2 jaar de trek. Ik vind de trek fijner omdat de rand zachter is en ze beter aansluiten en wat lichter zijn. Ik heb nu die met slim zool en die sluiten nog beter aan voor haar voeten. Ik gebruik er geen zooltjes of wraps bij.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 20:27

Ik moet de regular hebben denk ik want haar hoeven zijn bijna net zo breed als lang.
Hoe maak je ze schoon?

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:39

Ik heb ook de cavallo trek hoefschoenen. Het zijn mijn eerste hoefschoenen en ik heb ze nu een dik jaar. Ik vind ze heel gemakkelijk aan en uit te doen. Je hoeft niet te precies te zijn met de hoeven bij houden: ook tegen de tijd dat de smid weer moet komen passen ze nog steeds. Ik heb er inmiddels 760 km mee gereden en aan de voorkant zijn ze aardig afgesleten: daar zitten nu gaten. Maar ik merk niet dat mijn paard er last van heeft: extra drainage... Ik heb mega-modderpoelen doorgebaggerd en ik ben nog nooit een schoen kwijtgeraakt. Ook een belangrijk pluspunt! Ook in galop nog nooit een schoen kwijtgeraakt of gedraaid.
Ik heb ze gekocht bij equischoen.com, en ben daar zeer kundig geholpen via de telefoon. Echt de moeite waard om even te bellen.

Het nut van de pastern wraps is hetzelfde als van een sok die je aandoet in de schoen: het vermindert de wrijving van de hoefballen in de schoen. De schoen moet eerst nog wat inlopen en de meeste paarden in NL hebben geen eelt vanwege onze zachte weide ondergrond. Ik heb de pastern wraps gekocht omdat ik ongeveer 1 paar sokken per wandeling versleet. Nadeel van de pastern wraps vond ik dat ze erg makkelijk opkruipen en ik regelmatig moest afstappen om ze weer naar beneden te sjorren (fijn met al die modder...). Ik ben na een keer of 10 overgegaan op blootsvoets in de schoen en dat ging ook prima.

Wat mij wel gebeurd is, is dat mijn paard nu een stuk grotere hoeven heeft dan toen hij op ijzers stond. Ze zien er prachtig uit (geen flares mensen!) maar zijn natuurlijke hoefvorm is dus wat anders dan hij al die jaren heeft gehad toen hij nog ijzers had. Ik ben dus nu toe aan een hoefschoen van 1 maat groter.

Succes TS!

Annemarievzr

Re: Ervaringen Cavallo Trek hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:40

je maakt ze gewoon met de tuinslang of in een emmer water schoon. Even schrobben en ik leg ze altijd op de kop met de klittenband open om te drogen

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:44

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:10

@Annemarievzr
Bedankt voor je verhaal! Met die pastern wraps wacht ik denk ik dan nog even. Ik rij meestal maximaal 1.5 uur. Even goed in de gaten houden of ze goed zitten en niet schuren dus...

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:10

Floortz schreef:
Wat voor maat zoek je? Ik heb nog een paar Cavallo Simple boots maat 3 voor een zacht prijsje.
Verschil is dat ze van leer zijn.
http://www.equischoen.com/nl/Cavallo-Trek-Hoefschoenen

De voeten van mijn paard zijn veranderd het afgelopen jaar. Ze zijn te groot geworden.

Dank voor het aanbod maar ik wil de Trek.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:04

je kunt dus ook gewoon een ruime sok aandoen ipv de wraps, mocht het nodig zijn omdat je paard schuurplekjes krijgt. Ik heb bij de hele familie van die vliegtuigsokken geleend :) die pasten om zijn pootjes. Zag er schattig uit!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 15:39

Vliegtuigsokken? Ha,ha... Euh....wat zijn dat?

Dustyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:31

Ik zat dus ook te denken of ik moet overstappen op hoefschoenen. Mijn paardje trapte zich regelmatig een ijzer af en het werd steeds moeilijker om er nog een ijzer in vast te slaan door alle gaten die er al zaten.
Laatste half jaar gaat het gelukkig beter, maar nu voor de winter leek het me zowieso handiger om de ijzers eronder uit te laten. Als het zou gaan sneeuwen....als...... dan kan ze tenminste de wei op zonder van die dikke proppen ijs vast te krijgen tussen de ijzers. Van de andere kant is het in de winter ook modderiger en ben ik bang voor schuurplekken door zand en modder als dat in de hoefschoen terecht zou komen.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:18

TS ik had niet meer gereageerd, weet niet of het nog relevant is. Vliegtuigsokken zijn die vormeloze dingen die je op een intercontinentale vlucht krijgt voor snachts :) Ze passen zelfs om een paardenhoef :)

Heb je je cavallo's al aangeschaft? Bevallen ze?