Helaas is er afgelopen maand straalkanker geconstateerd bij m'n Hendrik.
Zoals je vaker hoort dachten ook wij eerst aan rotstraal en zo behandeld. Tot het bij de laatste keer bekappen wel heel erg begon te bloedden en erg gevoelig was... Zowel de smid als ikzelf hadden direct een slecht gevoel (ik heb zelf bij paarden DA's gewerkt) en ik heb daags erna mijn DA laten komen.
Op dit moment zijn er twee voeten aangedaan; linksvoor en rechtsachter - waarvan die laatste het slechtste is. Tussen die twee bekappingen heeft het dus hard om zich heengegrepen want daarvoor was dus niks te zien en waren de hoeven keurig...
De dierenarts gaf mij 3 opties;
1 - Operatieve behandeling in de kliniek met de langdurige revalidatie (ja, ik ken het topic van trekpaard Tycho ook
). Ondersteunend prednisolon.2 - Louter een prednisolonkuur en kijken of het stabiliseert gedurende de kuur.
3 - Niks doen en wachten tot het noodlot toeslaat (ontschoening etc) en dan euthenasie/noodslachting.
Een beslissing die ineens heel rationeel genomen dient te worden. Het werd optie 2; de prednisolon. Ondersteunend geef ik biotine, daarnaast veel vrije beweging en goede (stal-)hygiëne. De staleigenaars en eigenaresse van Hendrik's weidemaatje ondersteunen mij echt top hierbij.
Maar, helaas zijn we nu aan het einde van de kuur en kan ik niet zeggen dat ik het zie stagneren of zelfs voorzichtig gezonder zie worden. Dus, zit ik zelf in de knoop.
Naast straalkanker heeft Hendrik namelijk ook CPL, wat helaas niet in het voordeel zal werken bij revalidatie als ik voor optie 1 kies. Kans op terugkeer op 1 of meedere voeten is groot..
Ook is het najaar en als ik het echt "goed" wil doen met de revalidatie (zodra hij uit de kliniek is) wordt het arme dier gek van het binnenstaan of beperkt luchten in de binnenbak of paddock (indien droog). De weide ligt op c.a. 10 minuten lopen van stal, we moeten dwars door een woonwijk en over een kiezelpad. En als die weide nat is is dat ook kansloos met verband en een open wond. Er is helaas geen optie voor een grote loopstal.
Financieel gezien en met een druk zakelijk/privéleven wordt optie 1 ook zwaar - Hendrik is net uit de verzekering, zul je altijd zien - en door de bovenstaande redeneringen weet ik niet of het de rit waard is.
Optie 2, alleen prednisolon, is ook alleen maar hopen en tijdrekken. Vooral ook hopen dat hij niet bevangen raakt.
Optie 3 vind ik al helemaal moeilijk... Wanneer hak je die knoop door?
Hendrik is er op dit moment duidelijk niet blij mee als ik aan zijn zere voeten kom. Voor de rest is hij gelukkig redelijk vrolijk
Zo lang dit zo blijft is naar de slacht nog niet aan de orde!Hebben meerdere van jullie zo met de keuzes geworsteld? Ik hoop dat jullie je ervaringen met mij willen delen zodat ik misschien een betere beslissing kan nemen.

Misschien had de prednisolonstoot gewoon even extra tijd nodig.