Rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 15:14

Mijn pony heeft rotstraal. Nu heb ik al zitten lezen en lees zoveel verschillende dingen. Van tandpasta tot honing. Maar hoe nu te handelen, ik zou het niet weten. Mijn hoefsmid is 4 weken geleden geweest en die zij teren. Dus maar gedaan maar ben daar nu mee gestopt omdat ik weer lees dat dit slecht is. Nu merk ik dat hij op 4 benen een erg zachte straal heeft met een groef erin.

Ik wil dit natuurlijk zo goed mogelijk behandelen maar wie heeft de gouden tip voor mij?

tengeltje11

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:42

goedkoopste,efficientste manier is gewoon bleekwater.

bleekwater droogt enorm uit.
rotstraal(hetgeen het geoorzaakt),overleeft enkel in een warme,vochtige omgeving.

beste is hoefsmid laten komen,mooi open laten maken(als het niet mooi open is),en met een spons of borsteltje,gewoon 1 a 2 keer daags bleekwater erin soppen(in de groeven).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:21

Ik doe het wat milieu vriendelijker. Ook fijner voor mijn eigen huid.
En je wilt niet alleen bacteriën dood hebben, je wilt een gezonde hoef. Nu ja, 4 gezonde hoeven.

Ik heb een flesje en een pipetje, in het flesje zit olijfolie met daarin 3 druppels per 100 ml essentiele olie van jeneverbes. Dat druppel ik na het uitkrabben in de straalgroeve of waar het hoorn maar voos oogt.

Rotstaal komt ten eerste door een bacterie. Goed uitmesten, de vloer echt even laten drogen en dan droog vers stro, dat helpt. Lukt het drogen niet, druppel dan wat teatree op de vochtige vloer. Jeneverbes is ook bacteriëndodend, maar helpt tegelijkertijd met het opbouwen van het hoorn. (Een plant heeft vaak 150 verschillende stoffen 'aan boord', dus een plant kan verschillende dingen tegelijk.)

Bacterie vrij wordt een stal nooit, dus vers 2 is hoe goed kan jouw dier tegenwicht bieden.
Een goed doorbloede hoef is een gezonde hoef, die goed hoorn aanmaakt en tegen bacteriën bestand is. Dus graag veel bewegen.

Ik doe dus als ik op stal kom eerst uitkrabben plus jeneverbes, dan paard in paddock, dan ga ik uitmesten. Terwijl de box droogt, ga ik poetsen en rijden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-11-16 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:23

wij hebben egyptische zalf gekocht! werktecht super goed omdat het van binnen heelt,als je bijvoorbeeld gaat teren maakje de bovenkant wel weer goed maar dan zit er aan de binnenkant nog rotstraal.
met die egyptische zalf kan je er echt inkomen en heelt het van binnen

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:37

Ik ben heel tevreden over Cavalor Dry Feet. Vorig jaar hadden beide dames rotstraal, nu hou ik de voeten goed schoon en spray twee keer per week om problemen te vermijden.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:39

En ik ben dan weer heel tevreden met Hypozin :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:42

Rotstekeningen aanpakken begint bij gezonde hoeven. Een straal die meedraagt maakt minder kans op rotstraal.

Wassen met Betadine shampoo werkt ook. Goed doorsoppen. Is even werkt. En goed bekappen.
Heb je foto's van de hoeven ?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:18

Rotstraal is bij een paard dat heel veel buiten staat en goed verzorgde hoeven heeft eigenlijk meer uitzondering dan de regel. Maar idd het kan wel eens voorkomen, dan is het eerste wat je moet doen er de hoefsmid bij halen, slechte stukjes er uit halen en dan idd ontsmetten - anti schimmel en dergelijke uitdrogende producten, vooral ook zuiver houden en heel regelmatig controleren.
Eigenlijk is rotstraal een vrij makkelijk te verhelpen euvel.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:36

Hier gebruik ik op aanraden van m'n smid appelazijn (50/50 gemengd met water). Ik heb het in een spuit flesje gedaan, dus makkelijk in gebruik. Teren is echt een slechte tip, je sluit de bacteriën alleen maar op...

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:17

Hipposol en 2x per week teren heeft hier altijd prima geholpen. Voor de rest, goed droog en schoonhouden en regelmatig de smid erbij.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:05

Sorry een tijdje niet meer gekeken hier. Ik heb wel spul gehaald van het merk Naf maar het vervelende is dat hij nu gewoon niet droog kan staan. Dus als ik hem daarmee insmeer dan gaat hij zo weer de natte paddock in en op stal is hij ook niet echt schoon. Dus of het ook echt help, ik weet het niet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:11

Na het insmeren eerst stappen over het harde, stimuleert de bloedsomloop en het spul kan zijn werk doen