Sleeper schreef:Waarom staat ie dan helemaal in zijn upje? Vind dat altijd zo sneu. Word je als hele klein mannetje bij je moeder weggehaald en dan mag je ook nog eens in je eentje dat verwerken zonder steun van een maatje. Maar goed, daar gaat je vraag niet over.
Hij staat op dit moment even alleen ja. De stal is niet groot genoeg om met zijn tweeën in te staan en er zijn geen andere paarden van zijn leeftijd hier. Maar hij kan zijn buren dus wel gewoon zien en met ze snuffelen. Als hij straks weer naar buiten kan komt hij wel gewoon in een groepje jonge hengsten te staan.
Polly schreef:staat ie echt 24/7 binnen
Ik ben absoluut geen voorstander van opfok maar is het geen mogelijkheid om je veulen met een ander paard buiten te zetten?
Hij staat dus niet in de opfok, maar bij mensen thuis waar mijn merrie ook staat. Maar als hij in het weiland gaat kan hij zijn moeder zien. Zoals ik net ook al vertelde hebben we al vaker meegemaakt dat een merrie of veulen door het hekwerk vliegt als ze elkaar te snel zien. We houden ze daarom altijd even een tijdje binnen voordat hij in de weide mag. Als hij straks in de wei mag komt hij wel samen met anderen te staan.
We gaan wel elke dag even met hem wandelen en even poetsen ed. Gelukkig is zijn stal lekker groot en is hij een groot deel van de dag druk met het spelen met zijn jollybal
.
superpony schreef:De moeder is hem niet zat, ze voedt hem op. Dat is zo een misvatting op die leeftijd. Mensen denken altijd dat de merrie het zat is, maar ze doet wat ze moet doen.
De grootste fout is dat de merrie alleen loopt met het veulen. Meer merries met veulens en wat oudere merries helpen elkaar. Veulens spelen met elkaar en merries nemen steeds meer afstand. Dan krijg je ook stressvrij afspenen.
Mensen die te vroeg afspenen of het veulen alleen laten lopen, krijgen altijd problemen vroeg of laat.
Het is ongezond en de opvoeding gaat vaak mis.
Hij kan het hooi wel eten, maar de situatie is gewoon niet gewenst en je veulen laat dit goed zien. De enige reden dat hij het andere wel eet, is omdat zijn moeder hem dat geleerd heeft.
Weet je hoeveel gezondheidsproblemen en beengebreken een paardje krijgt van op stal staan als veulen?
Buiten dat horen en ruiken ze elkaar nog, dus dit geeft erg veel stress.
Geloof me, zijn moeder was hem zat. Dit was geen opvoeden meer. Mijn merrie is nogal op zichzelf gesteld en wilde geen andere paarden bij haar en haar veulen in de weide hebben. Dit hebben we een paar keer geprobeerd. Nu haar veulen bij haar weg is accepteerde ze haar vrienden pas weer. Er zijn geen andere veulens hier op stal, dus samen met een ander veulen was geen optie.
Ik weet dat binnen staan niet goed is voor een veulen, maar het is niet zo dat hij maanden binnenblijft. Hij blijft even een weekje binnen. Ik heb hem liever even een weekje binnen, dan dat mijn merrie of het veulen straks door het hekwerk vliegt en gewond raakt.