Nieuwe hoefsmid. Hoefijzers met 2 lippen wisselen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Nieuwe hoefsmid. Hoefijzers met 2 lippen wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 17:27

Hallo bokkers,

Ik ben van hoefsmid verwisseld en morgen is de eerste afspraak bij de nieuwe hoefsmid. De reden van verwisselen heeft absoluut niet te maken met dat ik niet tevreden ben over mijn vorige hoefsmid maar het heeft te maken met verhuizen waardoor wij net buiten het werkgebied vallen. We zouden wel bij de hoefsmid kunnen blijven alleen dan zou het enkel in combie kunnen of op een route wat ik begrijp. Echter vind ik het wel prettig een hoefsmid te hebben die mocht hij wat hebben er snel bij kan zijn en niet door, goed bedoeld, afstand pas heel veel later kan komen. En deze hoefsmid is ook verbonden aan een kliniek waar mijn paard nu ook bij zit inclusief tandarts etc. Dus mooi het hele pakket bij elkaar.

De vorige hoefsmid heeft bij mijn paard een ijzer er meteen onder geslagen met 2 lippen voor. Toen ik voor het eerst kwam waren de hoeven van mijn paard helaas een beetje verpest door de allereerste hoefsmid die ik een blauwe maandag heb gehad en ze leken behoorlijk te zijn uitgelopen. Net als een pudding die uit elkaar is gezakt als het ware. Nu zijn de hoeven van mijn paard weer helemaal de oude en staat hij nog wel op ijzers (dit was het advies bij de keuring in Wolvega ivm dunne zolen, hij is hiervoor op de foto gezet). De reden van 2 lippen was dat ze beter konden uitrollen weet ik mij te herinneren. Nu had ik mijn hoefsmid een bericht gedaan dat mijn paard wel voor hoefijzers heeft met 2 lippen en of dat een probleem was. En toen kreeg ik van deze hoefsmid te horen dat hij wel ijzers met 2 lippen standaard mee heeft maar dat zijn eigenlijke voorkeur uitgaat naar een hoefijzer met 1 lip of helemaal geen lippen.

Nu ga ik dat morgen natuurlijk ook verder met hem bespreken maar wat is jullie mening over ijzers met 2 lippen is dat echt zo slecht? Of zou het de moeite waard zijn om met 1 lip of geen lip te proberen? Alvast bedankt :)

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Nieuwe hoefsmid. Hoefijzers met 2 lippen wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:33

Ik zou afwachten totdat de smid jouw paard gezien heeft. Wij kennen het paard niet, de voeten niet, de beenstand niet, de verbetering in de loop van de tijd niet (verbetering van de hoeven). ect.

Die van mij staat voor op ijzers zonder lippen, achter blote voeten.

Of het de moeite waard is van het proberen (lip-loos) kan echt alleen een smid zeggen, niet mensen vanachter hun pc.
Succes!

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:35

Ijzers met dubbele lippen voor moet je alleen maar gebruiken als er een tijdelijke (medische) noodzaak voor is. Voor de rest imo absoluut er niet onder willen hebben.
Het zijn immers ijzers voor de achtervoeten.
Paarden kunnen niet op hun natuurlijke manier afrollen en dat kan tot allerlei problemen leiden.

Zie het als schoenen met lange punt neuzen die horizontaal of zelfs iets naar beneden wijzen, jij zult dan je voeten en benen anders moet gebruiken om niet te struiken over die lange neuzen.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 07-06-20 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:35

Persoonlijk wil ik enkel en alleen dubbele lippen om medische redenen en pertinent niet standaard, tenzij dit om medische redenen niet anders kan. Ik heb er te veel ellende van gezien, voornamelijk door smeden die niet wisten wat ze deden waardoor, op een uitzondering na, ieder paard beroerd op de hoeven stond en niet fatsoenlijk kon afrollen. En ik heb er veel zien passeren. In Duitsland is 2 lippig beslaan helemaal hot en door mijn werk zag ik jaarlijks honderden paarden passeren.

Mijn voorkeur is enkel of geen lip. Maar wel in overleg met de hoefsmid, want zoals Rien10 al zegt, wij kennen jouw paard niet, de hoefsmid zal beter kunnen beoordelen wat verstandig is.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:35

Die van mij heeft wel 2 lippen nodig ivm de slechte kwaliteit van zijn hoef wand. Die breekt anders meteen kapot zodra er iets gebeurd.

Ik zou ook je nieuwe smid gewoon zelf laten beoordelen wat het beste is. En als hij het aandurft om een enkele lip te proberen zou ik daar wel op vertrouwen. Mocht het niet bevallen kun je altijd over 6 weken weer dubbel lips laten beslaan :)

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:37

@san87, het is idd helaas best een hype sinds je op de dressuur wedstrijden veel dubbele lippen in de baan ziet lopen.
Als de (sub)top het doet, zal het wel goed zijn ...... :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:42

tienus63 schreef:
@san87, het is idd helaas best een hype sinds je op de dressuur wedstrijden veel dubbele lippen in de baan ziet lopen.
Als de (sub)top het doet, zal het wel goed zijn ...... :(

Ja, dat zal er best mee te maken hebben :\.

Het paard van een vriendin van me heeft een dubbellipsijzer om medische redenen, maar dat is gewoon echt een voorijzer waar twee lippen op gesmeed zijn (wordt van staaf af aan op maat gesmeed) en daar betaalt ze dan ook wel wat voor. In die gevallen ben ik er helemaal voor. Maar niet omdat Pietje op de OS het doet, dus dan moet het voor mijn paard ook wel goed zijn.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Nieuwe hoefsmid. Hoefijzers met 2 lippen wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 17:46

Ja sowieso. Hij heeft mijn paard niet gezien dat sowieso. Hij zegt ook niet dat hij ze er niet onder wil, maar wel dat het nog niet z'n voorkeur heeft dus dat laat ik hem beoordelen. @Equisync dat is inderdaad ook waar. Ik zou altijd 'terug' kunnen mochten 1 lippen geadviseerd worden. Naar mijn weten was het voor mijn paard niet medisch. Hij slaat bij alle paarden standaard 2 lippen er onder mijn vorige smid.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:47

Die van mij staat ook tijdelijk op een ijzer met dubbele lip maar dan wel een speciaal voorijzer met dubbele lip. Daar zit afrol in en de lippen zitten verder naar voren dan bij een achter ijzer. Dit ivm een losse wand ivm verkloot door andere smid.

Zou de smid het gewoon laten beoordelen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:21

Hier een uitgebreid artikel: http://hoofcare.nl/hoefbeslag/dubbele-l ... d-of-hype/

Citaat:
Nog erger wordt het als de voorvoet met achterijzers wordt beslagen.

Wat beweegt de hoefsmid aan deze hype mee te doen?
Waarom deze manier van beslaan of weet de hoefsmid niet waar hij mee bezig is?
Maar wat zijn de gevolgen van deze manier van beslaan?
Is dit soort beslag werkelijk zo slecht?

Waarom beslaat een hoefsmid de voorvoet met dubbele lippen? Het antwoord is nogal duidelijk hij weet het, of hij zit met een probleem omdat de voet steeds meer stuk gaat dan nodig is. Ook zijn er hoefsmeden die dubbele lippen gebruiken omdat het paard teveel ijzers aftrapt en denkt dat dit beslag vaster onder de voet blijft zitten. En nog mooier excuus is dat de voeten slecht zouden zijn en hij dit wel moet doen omdat er anders geen ijzer meer onder de voet kan. En nog mooier verhaal is dat het paard zijn voet beter kan laten rollen, zodoende kan dit beslag onder de voet worden teruggelegd (voet staat bij het begin al over de teen)en kan het paard beter rollen.

De werkelijkheid is dat deze voet in het teengedeelte geen ondersteuning krijgt omdat deze niet op het ijzer staat. De beide zijwanden krijgen dan ook de volledige druk van het paard te dragen wat op den duur leidt tot lage verzenen of verzenen die stuk gaan en steeds langer worden.

Tot slot zal het paard lange tenen krijgen die niet zo gemakkelijk weer te herstellen zijn.


Je zegt dat zijn hoeven nu goed zijn? Dan zou uiteraard in overleg met je nieuwe smid gewoon weer voorijzers proberen eigenlijk

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 18:34

Ja klopt. Ze waren door de eerste hoefsmid behoorlijk uitgelopen en nu zijn ze super. De eerste hoefsmid wilde niet direct op ijzAchter wil het nu met de droogte soms een klein beetje barsten maar voor zijn de hoeven echt goed. Door de dunne zool zal ik wel het liefst nog even op ijzers blijven, maar voor de vorm oid hoeft een dubbel ijzer absoluut niet en al helemaal niet om medische redenen.

Wat ik nu heel fijn vind is dat doordat deze nieuwe hoefsmid echt heel dichtbij woont denk 15 minuten. Hij ook makkelijker mijn paard ergens tussen kan plannen en ook vaker. Dat kan doordat de vorige hoefsmid van ver moest komen minder makkelijk. En mijn paard moet in de zomer door de wei en veel buiten zijn echt wel bijna 1x 6 weken. In de winter zou het wel naar 8 weken kunnen. Maar hij zit nu op 6 weken en er beginnen nu achter al wat barstjes te ontstaan. Dus dat is heel fijn dat ik die 'vrijheid' wat meer heb.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 07-06-20 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

huricane
Berichten: 791
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:34

Ik persoonlijk zou ook geen dubbele lip willen aan de voorkant.
Ik heb wel eens een paard gezien die zo standaard werd beslagen, iedere kapbeurt werd zijn voet smaller en smaller.........voor mij geen dubbele lip, wat de rede ook zal zijn.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Nieuwe hoefsmid. Hoefijzers met 2 lippen wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:39

Ik heb ook liever geen dubbele lip voor. Medische oorzaak uitgesloten. Of bijvoorbeeld een scheur in de hoef.

Zou het overleggen met je nieuwe smid als hij je paard heeft gezien.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 18:41

Ja dat had hij in het begin toen hij bij de eerste hoefsmid vandaan kwam wel een scheur in zijn hoef, maar die was na 1 bekapbeurt al nagenoeg weg.

Ga uiteraard eerst overleggen.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Nieuwe hoefsmid. Hoefijzers met 2 lippen wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:47

Maar de smid beslist toch welk ijzer er onder gaat? Niet de klant.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:48

Klinkt als gemakzucht zo niet onkunde om er zo maar dubbele lippen onder te nagelen.
En juist door deze manier van beslaan krijgen paarden grote voeten.
Door de lippen voor dijen de hoeven naar de zijkant uit.

Een kundige smid kan liploos net zo vast leggen als dubbellips en ze zullen er echt niet zo onder vandaan vallen.
Zelfs niet in natte of bevroren weides.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:49

Een dubbellips ijzer is niet per definitie een achterijzer :n

Sterker nog, een goede hoefsmid smeedt het ijzer passend voor een voorvoet zodat er gewoon goed afgerold kan worden.

De meeste dubbellips voorijzers die ik gezien heb, hebben de lippen ook veel dichter bij elkaar zitten dan achterijzers, zit netjes een opzet in, kunnen de voeten gewoon goed mee afrollen.

Of het wel of niet nodig is, is vanaf hier onmogelijk te beoordelen, ik zou in overleg gaan met je hoefsmid wat hij denkt dat nodig is.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:50

rien10 schreef:
Maar de smid beslist toch welk ijzer er onder gaat? Niet de klant.

Hoi ja ik vind dat een smid wel moet kunnen onderbouwen en uitleggen waarom hij iets doet. Als ik het goed begrijp is er geen medische noodzaak om dubbellip ijzers te gebruiken

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Nieuwe hoefsmid. Hoefijzers met 2 lippen wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:55

Nee. Dus zal de nieuwe smid die ijzers er ook niet zomaar onder tikken.

huricane
Berichten: 791
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:07

rien10 schreef:
Maar de smid beslist toch welk ijzer er onder gaat? Niet de klant.


Ik beslis nog altijd zelf wat eronder gaat, altijd in overleg.....en goed onderbouwen...

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Nieuwe hoefsmid. Hoefijzers met 2 lippen wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:59

Die van mij staat voor op liploos en achter bloot. Er heeft een keer een smid een ijzer met twee lipjes voor eronder gedaan, die hoefde niet terug te komen haha.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:00

Marije_jiplover schreef:
Een dubbellips ijzer is niet per definitie een achterijzer :n

Sterker nog, een goede hoefsmid smeedt het ijzer passend voor een voorvoet zodat er gewoon goed afgerold kan worden.

De meeste dubbellips voorijzers die ik gezien heb, hebben de lippen ook veel dichter bij elkaar zitten dan achterijzers, zit netjes een opzet in, kunnen de voeten gewoon goed mee afrollen.

Of het wel of niet nodig is, is vanaf hier onmogelijk te beoordelen, ik zou in overleg gaan met je hoefsmid wat hij denkt dat nodig is.


Hier ben ik het mee eens.. Mensen die dubbellips ijzers standaard achter ijzers noemen vind al altijd een beetje jammer..
Een goed gesmeed en beslagen dubbel lips ijzer kan echt veel verschil maken.
Natuurlijk zijn er smeden die ze niet goed leggen maar die zijn er ook met enkel lips of zonder lippen. En ook onder de (al dan niet "natuurlijke) bekappers valt er veel kwaliteit verschil te vinden.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:04

Hier een tijd geleden ook van 2 lippen terug gegaan naar 1 lip, hierin is een ‘break over’ afronding gecreëerd waardoor het afrollen nu ook prima gaat met 1 lip.

In jouw schoenen zou ik het aan de smid overlaten en in de gate houden of het afrollen net zo goed gaat, je kan altijd terug naar 2 lippen mocht je paard er slechter op gaan lopen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:07

Equisync schreef:
Marije_jiplover schreef:
Een dubbellips ijzer is niet per definitie een achterijzer :n

Sterker nog, een goede hoefsmid smeedt het ijzer passend voor een voorvoet zodat er gewoon goed afgerold kan worden.

De meeste dubbellips voorijzers die ik gezien heb, hebben de lippen ook veel dichter bij elkaar zitten dan achterijzers, zit netjes een opzet in, kunnen de voeten gewoon goed mee afrollen.

Of het wel of niet nodig is, is vanaf hier onmogelijk te beoordelen, ik zou in overleg gaan met je hoefsmid wat hij denkt dat nodig is.




Hier ben ik het mee eens.. Mensen die dubbellips ijzers standaard achter ijzers noemen vind al altijd een beetje jammer..
Een goed gesmeed en beslagen dubbel lips ijzer kan echt veel verschil maken.
Natuurlijk zijn er smeden die ze niet goed leggen maar die zijn er ook met enkel lips of zonder lippen. En ook onder de (al dan niet "natuurlijke) bekappers valt er veel kwaliteit verschil te vinden.

Ook ik ben het met beide eens. Mensen die denken dat een dubbellips ijzer een achterijzer moet zijn, moeten maar eens verder kijken dan de hollandse traditie. Hier in Duitsland wordt meer met dubbellips ijzers gewerkt. Passend gemaakt beter dan een enkellips, zeggen de hoefsmeden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:12

GamblersCup schreef:
Ook ik ben het met beide eens. Mensen die denken dat een dubbellips ijzer een achterijzer moet zijn, moeten maar eens verder kijken dan de hollandse traditie. Hier in Duitsland wordt meer met dubbellips ijzers gewerkt. Passend gemaakt beter dan een enkellips, zeggen de hoefsmeden.

Ik denk niet dat een dubbellipsijzer altijd een achterijzer is. Wel weet ik dat de Duitse paarden die ik heb gezien, door die ijzers waardeloos op de hoeven staan.