Pony die moeilijk is met kappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:34

Hoihoi
Mijn tinkertje die moet naar de smid. Maar er is dus een probleem. De smid is gisteren geweest, en hij krijgt haar voeten niet. (Ik krijg haar voerhoeven zonder problemen, achter met geen mogelijkheid) ze gaat steigeren bij de smid.
Hoe kunnen we dit oplossen zonder haar plat te laten spuiten door de da?
Groetjes.


HopeMyDay

Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:38

Praam, eerst met praam proberen en anders spuiten.
Geen verdere oplossing voor.

Ninx

Berichten: 14567
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:44

Ze is vaker naar de smid geweest neem ik aan? Hoe ging het toen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:48

Oefenen, oefenen, oefenen.
Maar kans dat het haar ook wel eens pijn kan doen met buigen. Dus dat is wel iets om rekening me te houden.
Dus goed belonen als ze het doet.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:50

bruintje123 schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen.
Maar kans dat het haar ook wel eens pijn kan doen met buigen. Dus dat is wel iets om rekening me te houden.
Dus goed belonen als ze het doet.

Daar dacht ik ook aan, dat ze pijn zou kunnen hebben (gehad)
Ik zou niet met een praam beginnen zelf maar dat komt omdat ik weet dat mijn paarden een bloedhekel aan dat ding hebben en ik het liever vriendelijk op los.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 20-12-16 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:52

Wat heeft je smid voor een ideeën?
Ik neem aan dat dit geen unicum is, zeker gezien jij het wel kan.
Je zou kunnen proberen of je vader, vriend, broer, buurman ook wil oefenen zodat ze het niet alleen bij jou leert

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:52

Oefenen tot het perfect gaat zelf, want ik lees dat hij ze bij jou achter ook niet geeft, is toch wel voorwaarde voordat je iemand anders laat komen dat je paard op redelijk normale wijze 4 voeten op kan tillen. Desnoods als het bij jou lukt voor het laten komen van de smid ook bv stalgenoten het laten doen, zodat paard het voor meerdere mensen doet.

Hier altijd eerst de paarden getraind dat ze netjes voeten op konden tillen en dan pas een smid gebeld, aangezien het uiteraard mijn verantwoordelijkheid is dat ze met een paard kunnen werken, waar normaliter normaal mee te werken is (even uitzonderingen als er iets pijnlijks moet gebeuren daargelaten, dat is natuurlijk nooit echt voorspelbaar).

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:57

Dit schreef ik onlangs in een vergelijkbaar topic. Men vond mij toen een wereld verbeteraar. Waarom snap ik nog steeds niet zo.....

Het opnemen van de achterbenen is extra moeilijk omdat dat zijn startmotor is voor als hij moet vluchten. Als hij de situatie niet helemaal vertrouwd dan zal hij dus nooit zijn achterbenen geven. Hij is ook niet gek, voor aan een touw en achter geen benen...No Way

GEEN haast maken. Tilt hij ze niet op bij de smid dan maar niet. Als je het nu gaat forceren wordt het nooit meer makkelijk.
Als je aan het poetsen bent, til af en toe (dus niet elke keer) eens en achterbeentje op. Belonen als het lukt en meteen weer loslaten, lukt het niet, ook goed, doorgaan waar je gebleven was en verder negeren. Doe dat ook eens als je van de wei naar de stal loopt, als je hem even in de bak hebt enzovoort. Elke keer als je er bent, in allerlei situaties. Hij moet het vertrouwen krijgen dat er niks engs gebeurt als hij je een been geeft.
Heb je dat er een beetje in zitten dan ga je beginnen met het been steeds ietsje langer omhoog houden. Daarna ga je er onder wat rommelen met een krabbertje, of je tikt er eens onder tegen aan met je krabber.
Belonen kun je met een brokje, je stem (allebei) een clicker, een stuk groente, klopjes, aaien. Bedenk van te voren wat je wilt doen, heb jij altijd een brokje bij je, een clicker of een stuk groente, zo nee dan moet je iets anders bedenken wat je wel altijd toe kunt passen.

Heb je een smid die boos wordt die je paard dwingt en geen geduld heeft, neem dan snel afscheid. Want bij zo'n figuur wordt de angst van je paard alleen maar groter en dat wil je niet.
Laatst bijgewerkt door mrie op 20-12-16 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Bejaarde bokkers weten meer

Hutcherson

Berichten: 7306
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:58

Oefenen. Ik heb het mijn verzorgpaard destijds geleerd door hem vast te zetten en een zacht halstertouw in een U om zijn achterbeen(in de koot) te doen en heel zachtjes druk te zetten. Eerst trapte hij, dat bestrafte ik met een 'nee' of 'UH!' en probeerde het nogmaals. Later hield hij zijn been stil in de lucht. en dan raakte ik het even aan. Gewoon een aaitje. later moest hij hem langer in de lucht houden en pakte ik hem even vast. met beloningen natuurlijk. en gelijk weer los. en later zette ik zowel druk op het touw met oppakken als met mijn hand in de koot en zeg daarbij: voet...
zo ga ik het mijn eigen paard ook leren. Voor lukt wel maar achter vind ie nog wel eng. Hij staat nu met twee jaarlingen in de grote stal dus is lastig oefenen.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:04

je pony in een stravaille bekappen, wij hadden zo een trekpaard en dat accepteerde ze wel.
Dan had ze steun, en de omstanders waren veilig!
Maar begin met oefenen een praam kan helpen of juist tegen je werken en het verergeren!
(En die pijn met buigen kan kloppen, later bleek zij artrose te hebben maar dat hoeft bij jou pony niet zo te zijn)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Ninx

Berichten: 14567
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:05

Ninx schreef:
Ze is vaker naar de smid geweest neem ik aan? Hoe ging het toen?


Deze nog even.... ;-)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:01

Maar Kwita, ook in een stravaille moet het paard toch zelf zijn been aangeven? Een Been optakelen vind ik veel te veel dwang, net als een praam gebruiken. De praam is wat mij betreft voor noodgevallen, als er iets moet wat eenmalig is. Een wrat weg vriesbranden of zo.
Dit moet het paard zijn leven lang nog doen, dat moet dus met geduld geleerd worden.

Bejaarde bokkers weten meer

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:02

Maar TS geeft toch aan zelf ook de achterbenen niet op te kunnen tillen?
Lijkt met toch stap 1 dat paard dat leert.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:09

Tranqiugel (zoiets) al geprobeerd ??

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:10

Sneeuwpop, zou het paard dan wat leren denk je?

Bejaarde bokkers weten meer

cobiie

Berichten: 7282
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:11

Veel oefenen, als je het zelf niet voor elkaar krijgt is het heel naïef te denken dat het de hoefsmid wel zonder moeite zou lukken.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:13

We vermoeden dat ze nog nooit is gekapt. En er nog nooit voetjes gevraagd zijn van haar. De handelaar waar ze vandaan kwan had haar een maand en ze is daar niet gekapt. Hij heeft haar uit engeland en ik denk dat ze daar al helemaal nooit is gekapt. Anders hadden ze dr mijten ook wel eerder ontdekt lijkt mij, en had ze nu ook geen littekenweefsel. Pijn heeft ze niet zegt de dierenarts want je mag er gewoon aankomen.
Als het me met veel pijn en moeite lukt een achterbeen omhoog te krijgen, rukt ze het been los en maakt ze een soort schopbeweging naar haar buik en zet ze het been weer neer. Ik beloon haar wel voor het optillen, want dat deed ze eerst ook niet. Bij haar voorhoeven deed ze het in het begin ook niet, maar dat heb ik op een of andere manier aangeleerd hihi.
Hoefsmid is zeer rustig en heeft veel respect voor paarden en als het paard onrustig is kalmeert hij het paard op een hele rustige manier.
Onze hoefsmid is geen heethoofd. We dachten aan een Tranqugel (of hoe je het ook schrijft) dat is een soort verdovingsgel waarvan ze erg rustig worden, hebben we met scheren ook gebruikt want we wisten niet wat ze zou doen. (Donderdag ga ik het zonder proberen want ze gaf echt geen kick)

Maar als ze haar been dus optilt en die beweging maakt, moet ik haar dan juist belonen of niet?

Anoniem

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:14

We dachten dat een hoefsmid hier wel truckjes op zou weten omdat die hier wel ervaring mee hebben lijkt mij

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:26

AmyPony schreef:
We dachten dat een hoefsmid hier wel truckjes op zou weten omdat die hier wel ervaring mee hebben lijkt mij


Ja en de hoefsmid is gek.
Been optillen is geen trucje maar iets wat je met geduld en overreding je paard moet leren.
Geen hoefsmid gaat aan de slag met een paard wat er nog niks van kent, zij willen nog langer hun beroep uitoefenen. Het is JOUW verantwoordelijkheid als eigenaar hem zo bij de smid af te leveren dat die ook zijn werk kan doen en het liefst op een velige manier.

Tranquiel gebruikt bij het scheren?? Wat heb je dan in godsnaam geschoren?? Jullie beest kent nog niks!! Het verdorie geen fiets waar aan je kunt sleutelen en schilderen. Ga eerst maar eens leren hoe je iets kunt met je beest zonder hem te dwingen of te sederen.
Laatst bijgewerkt door mrie op 20-12-16 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bejaarde bokkers weten meer

LindaN9
Berichten: 28
Geregistreerd: 07-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:27

mrie schreef:
Sneeuwpop, zou het paard dan wat leren denk je?


Ja, met scheren in ieder gevl. Jaren geschoren met tranquigell en langzaam afgebouwd, nu scheren we zonder. Het paard went de eerste paar keer als hij rustig is en merkt (zonder helemaal gek te worden) dat scheren/hoeven op tillen niks is om bang voor te zijn.

HopeMyDay

Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:52

mrie schreef:
AmyPony schreef:
We dachten dat een hoefsmid hier wel truckjes op zou weten omdat die hier wel ervaring mee hebben lijkt mij


Ja en de hoefsmid is gek.
Been optillen is geen trucje maar iets wat je met geduld en overreding je paard moet leren.
Geen hoefsmid gaat aan de slag met een paard wat er nog niks van kent, zij willen nog langer hun beroep uitoefenen. Het is JOUW verantwoordelijkheid als eigenaar hem zo bij de smid af te leveren dat die ook zijn werk kan doen en het liefst op een velige manier.

Tranquiel gebruikt bij het scheren?? Wat heb je dan in godsnaam geschoren?? Jullie beest kent nog niks!! Het verdorie geen fiets waar aan je kunt sleutelen en schilderen. Ga eerst maar eens leren hoe je iets kunt met je beest zonder hem te dwingen of te sederen.


Een hoefsmid kan wel wat (een praam gebruiken etc.) maar ze kunnen niet toveren en ze willen vaak nog wel langer mee dan vandaag.
Het is zoals ik hier ook quote je eigen verantwoordelijkheid om hem zijn benen op te leren tillen, dit vergt training en kilo's, wat zeg ik, emmers geduld. Zeker het achterbeen.

Heb je de tranquigell bij voorbaat gebruikt? Kijk eerst of ze er bang voor is voordat je met dit soort middelen aan de slag gaat.
Een dierenarts sedeert het paard ook met een rede, het is wat mij betreft prima om te sederen wanneer je een paard hebt die de hele stal afbreekt als hij de hoefsmid alleen al ruikt (al is dat zelfs twijfelachtig) maar bij voorbaat al?

Leer haar anders eerst even alles braaf te doen voordat je haar laat dekken, ook drachtige merries kunnen stemmingswisselingen hebben en dan leer je sommige dingen moeilijker aan (eigen ervaring)

cobiie

Berichten: 7282
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:39

Probeer die hoeven eens met een halstertouw in de kootholte op te tillen, dan kan je op gepaste afstand staan en wint het paard niet als ze een keer trapt op los te komen, dan kan je mee veren met het touw. Veel belonen en veel geduld zijn.

[o]

HopeMyDay

Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:42

cobiie schreef:
Probeer die hoeven eens met een halstertouw in de kootholte op te tillen, dan kan je op gepaste afstand staan en wint het paard niet als ze een keer trapt op los te komen, dan kan je mee veren met het touw. Veel belonen en veel geduld zijn.


Zou ik niet doen, meestal krijg je dan of paniek of je krijgt verzet en van verzet kom je nooit meer af.

cobiie

Berichten: 7282
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:15

Ik ken tientallen paarden waarbij die methode is gebruikt, geen van alle heeft er een trauma aan overgehouden, binnen 3 of 4 keer oefenen was het touwtje al niet meer nodig.
Ik ken ook meerdere hoefsmeden die het aanraden.
Je moet het wel met wat verstand gebruiken, niet koste wat het kost omhoog houden maar mee veren zodat ze leren dat trappen niet de manier is om los te komen.

[o]

HopeMyDay

Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:31

Ik zie in mijn werk regelmatig paarden waarbij met deze methode is gesneden of een te dun touwtje is gebruikt.
Goed mee oppassen in ieder geval.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers