Artrose, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:52

Ja dit blijft een hele lastige keuze, wanneer is het genoeg...

Zolang een paard een paardwaardig bestaan kan hebben zonder pijn te hebben, happy is en dit financieel ook allemaal haalbaar blijft dan zou dat voor mijn paard wel door proberen te gaan.

Zodra hij pijn heeft of er geen lol meer aan beleeft is het over, daarmee zou het voor mij ook betekenen dat als ik hem op pijnstillers zou moeten zetten om het paardwaardige bestaan te blijven houden het ook klaar is.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:04

Janneke2 schreef:
Helaas wordt het nog vaak slijtage genoemd en geldt het als ouderdomskwaal.

Het begint doorgaans met een lichte, nauwelijks pijnlijke ontsteking, mogelijk als auto immuun kwestie.
De ontsteking wordt for some reason or the other net niet helemaal netjes opgeruimd en daarna blijven er dingen vervelend doen.
Het gladde kraakbeen in de gewrichtsspleet wordt ruw en vaak groeit er extra bot aan de buitenkant van het gewricht.
Er is een kreet die luidt 'artrose is hongerig kraakbeen' - dat is in elk geval de remedie.

Kraakbeen kan min of meer regenereren, maar alleen op een aantal dure voorwaarden. De pH van het lichaam is bij paarden meestal geen probleem (bij mensen vaak wel).
Als de pH op orde is en iemand drinkt voldoende, kan de beweging (men denke aan het hoefmechanisme) het kraakbeen voeden. Kraakbeen is een soort spons en wordt niet doorbloed - gewicht op het been 'knijpt de spons uit', gewicht van het been 'laat de spons zich weer vullen'. (Niet met bloed maar met weefselvocht.)
En na enige tijd beweging wordt de gewrichtsvloeistof zowel warm als dun als stevig (...een niet alledaagse combinatie...!) en dat is typisch het moment dat de beginpijn verdwijnt. De gewrichtsvloeistof (synovia) helpt ook bij het voeden van het kraakbeen.
En het nut van voedingssupplementen is dat het weefselvocht en de synovia zich ruimschoots vullen met zwavel, glucosamine etc. (Kleine valkuil: gewrichten staan laag in de hiërarchie van het lichaam, soms moet je dus "eerst iets anders vol zwavel stoppen" voor de msm gaat werken voor het kraakbeen...)



wil je dat laatste nog iets verder uit leggen, ik vind dit reuze interessant begrijp je niet helemaal hoe je dit bedoelt, dat ''vol zwavel stoppen'' etc.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 21:16

@janneke2 Dankje voor de uitleg! Nu snap ik ook waarom er op de foto het dus zichtbaar is aan de buitenkant van het gewricht.

@riegje Volgens mij bedoeld Janneke dat als er ergens anders in het lichaam zwavel nodig is het dus niet op de plaats van bestemming komt (het gewricht waar de artrose zit). Correct me if i'm wrong!

@amanda09 Mijn pony heeft nu pijn, maar dat wil niet zeggen dat hij 't houdt, daarom kan ik echt nog niet zeggen dat 't klaar is. En pijn is ook relatief. Ik merk 't (omdat ik hem al zolang ken), maar hij scharrelt nog rond, doet soms gek, gaat lekker rollen enz enz. Vandaar dat ik ook specifiek aan het begin vroeg hoe mensen het aan hun paard merkten.

Paardwaardig is ook een heel ruim begrip, wat de 1 paardwaardig vindt hoeft dat voor de ander niet te zijn. Ik wil bijvoorbeeld mijn ex hoefbevangen pony wel op het gras, anders vind ik het niet paardwaardig.

Met betrekking tot artrose, wanneer vind jij dat een paard pijn heeft? Wanneer heeft hij geen lol meer?

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:41

flavlip schreef:
@riegje Volgens mij bedoeld Janneke dat als er ergens anders in het lichaam zwavel nodig is het dus niet op de plaats van bestemming komt (het gewricht waar de artrose zit).

Exact!
Zwavel heeft heel veel verschillende functies en plekken waar het nodig is, niet alleen in de gewrichten.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:10

Is het bij jullie bekend of er behandelingen zijn die het atrose proces stilzetten? Iets met het wisselen van het gewrichtsvloeistof etc... Dit vertelde gister iemand op de vereniging en die gaat het hele land door naar hele goede klinieken... Nu gaf het mij weer veel twijfel. Volgens haar was het niet het einde van ons wedstrijd carrière als we naar zulke artsen zouden gaan. Heb toen wel direct gezegd dat het me niet om de wedstrijden gaat want mijn startkaart is inmiddels al opgezegd. Maar het welzijn van mijn paard is het belangrijkst. Ook het inspuiten met corticosteroïden was volgens haar iets wat nooit mocht gebeuren.

Er zijn zoveel mensen en dus ook meningen dat ik het even niet meer weet. Je wilt het beste voor je paard.
Naar mijn weten is mijn dierenarts gewoon goed maarja wie weet zijn er klinieken die er verder in zijn?

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:12

Gisteravond draafde m'n paard trouwens linksvoor iets korter. Wil dan gelijk mijn paard weer stilzetten en naar de dierenarts vliegen terwijl ik lees dat beweging heel belangrijk is.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:37

ik weet wel dat wanneer mijn paard iets mankeert, licht onregelmatig is of wat korter loopt of iets wat niets met het bewegingsapparaat te maken heeft en beweging is enigszins mogelijk ik toch met hem wandel, of onder zadel stap oid.
In de praktijk heb ik gemerkt dat bv een week stilzetten omdat hij niet goed is meer ellende veroorzaakt dan rustig doorlopen. De blessure geneest dan wat langzamer maar dat weegt niet op tegen het stijve lijf en pootjes wat hij anders krijgt....
Het ligt natuurlijk eraan wat hij op dat moment mankeert en of je dan kunt bewegen....

Fabj3

Berichten: 142
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:12

2 jaar geleden lichte artrose is beide hoefgewrichten van de voorbenen geconstateerd van mijn toen 6 jarige merrie.

Deze zijn toen ingespoten. (rechts 2 x ingespoten wegens ze hier een terugval op had)

Na ongeveer een half jaar (minimaal) revalideren, zijn we weer rustig aan de slag gegaan.
De dierenarts is een paar maanden terug op controle geweest, en het gaat super.
Ze hoefden dus ook niet opnieuw ingespoten te worden.

Ik geef mijn paard iedere dag een bak slobber met Ekyflex mobility van Audevard, lijnzaadolie/omegaolie en 2 eetlepels Zeohorse feed.
Ik weet niet of dit het wondermiddel is, maar zolang het zo goed gaat met mijn paard wil ik er niet mee stoppen het te geven. (sinds ik deze combinatie geef heeft ze ook nooit meer koliek gehad)

En hoe ver zou ik gaan..
Het houd pas op als ze echt pijn gaat krijgen en niet op de wei zou kunnen.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:32

Mijn ervaring is nooit stilzetten, gewoon aanpassen. Aan de hand of onder het zadel stappen. Op de wei vind ik ook stilstaan, ze lopen wel maar nooit langere tijd.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:00

Suiker zou artrose bevorderend zijn. Ik weet niet of dat ook voor paarden geld?

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:24

Vala schreef:
Mijn ervaring is nooit stilzetten, gewoon aanpassen. Aan de hand of onder het zadel stappen. Op de wei vind ik ook stilstaan, ze lopen wel maar nooit langere tijd.

Op de wei maken ze 'graasstapjes' - vergeleken met stevig doorstappen 'is het niets', echt conditie bouwen ze er niet mee op etc. - maar vergeleken met op stal staan geven die graasstapjes veel meer doorbloeding / doorstroming /hoefmechanisme.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:27

No_No schreef:
Suiker zou artrose bevorderend zijn. Ik weet niet of dat ook voor paarden geld?

Als de pH in het weefsel te zuur is (...wat paradoxaal genoeg optreedt bij suiker...) kan het kraakbeen idd slecht gevoed worden. Dat is zo'n fysiologische wetmatigheid, dat is bij paarden niet anders dan bij mensen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:32

Dus artrose en suiker is een slechte combi?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:47

Janneke2, dat ben ik uiteraard helemaal met je eens. Ik gaf het alleen aan om er eigenlijk mee duidelijk te maken dat ze mijn inziens van alleen maar op de wei lopen ook stijf worden en zeker niet beter.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:05

Eigenlijk wel logisch wat jullie zeggen. Op de wei lopen zag ik ook als beweging maar dat is niet erg veel. Rennen doet ze ook niet uit zichzelf nooit gedaan ook tenzij ze schrok van iets. Ik denk dat ik nu gewoon dagelijks iets van beweging ga doen met haar voor de stijfheid en kijken wat dat doet. Mocht ik toch twijfelen of het wordt slechter zal ik de dierenarts bellen om advies.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:20

Janneke2 schreef:
No_No schreef:
Suiker zou artrose bevorderend zijn. Ik weet niet of dat ook voor paarden geld?

Als de pH in het weefsel te zuur is (...wat paradoxaal genoeg optreedt bij suiker...) kan het kraakbeen idd slecht gevoed worden. Dat is zo'n fysiologische wetmatigheid, dat is bij paarden niet anders dan bij mensen.

Wat een complete kwatsch weer zeg.
Bokt is echt een broeihaard van bijgeloof en kwakzalverij.
Suiker heeft niets met artrose te maken, niet in de ene, en niet in de andere richting.
En wat die verzuring betreft, laat me niet lachen.
Verzuring van weefsels (spieren) gebeurt alleen bij extreme inspanningen,
en het lichaam kan die verzuring perfect weer opvangen.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:24

Citaat:
Wat een complete kwatsch weer zeg.
Bokt is echt een broeihaard van bijgeloof en kwakzalverij.
Suiker heeft niets met artrose te maken, niet in de ene, en niet in de andere richting.
En wat die verzuring betreft, laat me niet lachen.
Verzuring van weefsels (spieren) gebeurt alleen bij extreme inspanningen,
en het lichaam kan die verzuring perfect weer opvangen.


Beste Big Ben,
ik ga jou niet laten lachen.
Je zou er voor kunnen kiezen om mij om de bronnen te vragen van datgene wat jij je niet kunt voorstellen.
Zo gaan wetenschappers te werk. Al klinkt het idioot: licht het maar toe! Jouw werkwijze heeft meer met (de bond tegen) kwakzalverij te maken "het is zoals ik het ooit geleerd heb en daarmee basta!"

Vwb vrijheid van meningsuiting mag je uiteraard alles vinden, inclusief 'wat ik belachelijk vind is dus niet waar- nooit!'

....maar gezellig vind ik dit soort aantijgingen niet, dus ik zou er in de toekomst graag verschoond van blijven.


PS: een lichaam kan verzuring idd goed opvangen, dwz een gezond lichaam kan dat (en misschien is dit wel een tautologie).
Bij mensen geldt dat de meeste artsen pas naar pH kijken als iemand op de IC ligt - je kunt namelijk dood gaan aan acidose.
Maar de reguliere geneeskunde die wat "natuurlijker" kijkt, stelt vast (...wetenschap, biochemie om precies te zijn...) dat het lichaam daar mineralen en sporenelementen voor nodig heeft, die daarna niet meer beschikbaar zijn voor andere dingen.
(De osmose die ik eerder beschreef staat hier nog even buiten.)

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:10

Janneke2 schreef:
....maar gezellig vind ik dit soort aantijgingen niet, dus ik zou er in de toekomst graag verschoond van blijven.

Wel, wat kan ik zeggen.
Ik wil je niet persoonlijk aanvallen, maar wat jij vertelt is echt complete nonsens.

Ik heb er een vrij goed idee van wat jouw bronnen zijn.
Een paar pseudowetenschappelijke alternatieve websites,
die ontdekt hebben dat er met 'ontzuren' goed geld te verdienen valt.

Maar zoals gezegd, het is complete nonsens.
Om te beginnen, dé enige echte zuurtegraad van het lichaam bestaat niet.

Het bloed heeft een vaste, constante zuurtegraad,
maar in de maag ligt de zuurtegraad veel hoger,
in de slokdarm en de twaalfvingerige darm dan weer niet,
en de zuurtegraad van de weefsels is afhankelijk van de bloedtoevoer.

De ph van het bloed wordt door het lichaam tussen 7.35 en 7.45 gehouden.
Dat is een systeem dat zeer accuraat werkt,
en bijna onafgebroken kleine aanpassingen uitvoert om de ph constant te houden.

Het idee dat de zuurtegraad van het bloed over de maanden heen geleidelijk zou kunnen stijgen (of dalen), en op die manier op termijn allerhande gezondheidsproblemen zou kunnen veroorzaken, is onzin.
Op die manier werkt het lichaam niet.

Natuurlijk, de zuurtegraad van het bloed kan in bepaalde gevallen té hoog oplopen,
bij diabetes bijvoorbeeld, maar dat gebeurt vrij acuut, en je wordt er metéén goed ziek van.

Dus nee, artrose heeft niets met de zuurtegraad van het bloed te maken, het heeft niets met suiker te maken, en het heeft al evenmin met zwavel te maken.

Artrose is het gevolg van slijtage van het gerwichtskraakbeen. Einde verhaal.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:16

BigBen, dan ben ik wel benieuwd, hoe ontstaat volgens jou die slijtage dan?

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:32

Artrose is niet echt slijtage, het is degeneratie van kraakbeen. In het collageenskelet van kraakbeen horen proteoglycanen te zitten. Daar komt het misverstand over suiker vandaan. Een proteoglycaan, het woord zegt het al, is een eiwit-suikerverbinding. Dit stofje zorgt specifiek voor de sponswerking en daarmee de demping. Bij ouder wordend kraakbeen én bij overbelast kraakbeen, verdwijnen de proteoglycanen geleidelijk. Bij overbelasting kán dat reversibel zijn, en recent is ook aangetoond dat 'loading' (dus belasting) van het gewricht groeifactoren activeert die het kraakbeen weer kunnen regenereren. Zodra er echter teveel weg is, is het proces onherstelbaar, en wanneer dat is, weten we gewoon nog niet. Uberhaupt is het nog niet mogelijk vroege artrose te diagnosticeren, want er zijn nog geen unieke bloed- of urinemarkers geidentificeerd.

Overigens zijn die proteoglycanen ook meteen de 'verklaring' van producenten waarom glucosamine iets zou doen. Daar is echter, echt heus waar, nog steeds géén bewijs voor, en dat bewijs zal er ook niet komen. Het spul komt domweg niet in het gewricht. En dat is al heel veel keer aangetoond, en daarmee ook dat het gewoon niet werkt.

En zijn de proteoglycanen weg, dan volgt het collageenskelet ook. De reactie van het lichaam is daarop dan het onderliggende bot maar te verdikken (sclerose) en het oppervlak van het gewricht te verbreden (osteofyten, uitsteeksels aan het bot)


Eén ding is artrose niet: het is GEEN auto-immuunaandoening!

De ontsteking die (soms) bij artrose optreedt is in het vroege stadium van artrose waarschijnlijk ook noodzakelijk om die regeneratie op gang te krijgen. Maar ook daarvan weten we nog niet wanneer ontstekingsremmers wél zinvol zijn, en wanneer contra-productief.

Er gebeurt momenteel wel heel veel op artrosegebied qua onderzoek, en er komen mogelijk binnen een aantal jaar voor het eerst een paar producten (experimenteel, voor dieren én voor mensen) beschikbaar. Registratie en daadwerkelijke behandeling zullen overigens wél nog langer op zich laten wachten. Maar er lijkt meer hoop dan een paar jaar geleden.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:02

Mijn paard met lichte artose op kogel voorbeen, heb ik synthetische glucosamine in bloed laten spuiten, spuit, 4 weken later weer, en toen om de 2 maanden glucosamine injectie in bloed.

Kostte destijd 50 euro per injectie.

Om de 6 weken bekappen, en op een goed ijzer wat super gemakkelijk afrolde, zodat ie gemakkelijk liep, heb er nog 2 jaar mee gereden, wat dressuur en springen, laatste jaar werd ie minder, onregelmatig en heb ik hem Half jaar niet gereden en toen t niet meer ging, en ik hem niet tien jaar pensioen wou geven, heb ik hem toen in lente in laten slapen.

Paard liep overgens elke dag van sochtends tot savonds op de wei met mn andere paarden, dus kreeg onbelaste beweging zat, anders werd ie stijf van t staan.


Paard had artrose doordat hij heel veel km in de benen, had, was oud internationaal springpaard.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:43

Ik volg even mee, mijn 21 jarig trekpaard heeft / begint ook artrose te krijgen. Uiteraard zijn haar benen niet in 100 % goede conditie door de cpl, maar nu begint ze vaker kreupel te lopen na zwaardere belasting en valt het op dat ze toch wel een tijd begint nodig te hebben om warm te draaien. Werk is wat lichter gemaakt, vooral nog buitenritjes en sporadisch nog eens voor de koets, dressuurmatig vermijd ik korte bochten. Ik heb nu glucosamine en msm binnen gekregen en zal vanaf morgen dit beginnen bijvoeren als ondersteuning.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:44

Kou en vocht is slewcht voor artrose,dus s'nachts op stal vind ik het beste als je er de mogelijkheden voor hebt.En stilstaan is ook weer slecht dus zo veel mogelijk overdag naar buiten en regelmatige lichte beweging. :( /3

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:54

Ibbel schreef:
Artrose is niet echt slijtage, het is degeneratie van kraakbeen.

Ik heb ook niet gezegd dat artrose slijtage is.
Wel dat artrose begint bij slijtage, en dat is ook zo.

Ibbel schreef:
Uberhaupt is het nog niet mogelijk vroege artrose te diagnosticeren, want er zijn nog geen unieke bloed- of urinemarkers geidentificeerd.

Geen unieke markers voor artrose, maar wel voor opbouw en afbraak van kraakbeen, nl. COMP (Cartilage Oligomeric Matrix Protein).

Ibbel schreef:
Het spul komt domweg niet in het gewricht.

Het komt wel degelijk in het gewricht, meer bepaald in de gewrichtsvloeistof (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18295513).
Meer nog, de concentratie is hoger als het gewricht ontstoken is (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18692410).
Maar of dat genoeg is om een therapeutisch effect te laten zien, is een heel andere vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:59

Hoe zijn jullie achter artrose gekomen?
Mijn 13 jarige loopt ook wat 'stram'.
Is daarom vorige week behandeld door de osteo, hij zat op 2 plekken inderdaad vast.
Nu liep hij gisteren in draf los in de bak heel netjes, zette eindelijk zijn achterbenen eens onder de massa.
Maar zag hem 2 keer knikken in t voorbeen. Een hele tijd terug heeft hij dat in het bos ook af en toe gedaan al dacht ik dat het door nieuwe bekappen kwam. (natuurlijk, dus eindelijk krijgt hij een beetje een straal.)

Op het harde lijkt hij wat moeilijker te lopen dan op zand.

Nu wil ik even aankijken hoe de osteo behandeling uitwerkt, en hij krijgt chevivit sinds gisteren.
Echter heb ik een raar onderbuikgevoel. Wat me steeds richting artrose doet denken.
Wat voor stappen neem ik dan?