Artrose, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 16:12

Lijkt mij ook dat scheren gewoon kan. Mijn pony krijgt geen deken op, maakt een flinke vacht aan en als ik merk dat hij zn warmte niet goed kwijt kan zal ik hem ook (gedeeltelijk) scheren.

@darkchrystal weet je al of/wanneer je hem laat onderzoeken?

Update van mijn pony: de glucosamine met duivelsklauw lijkt iets te helpen, hij is vrolijk en loopt vlot mee aan de hand. In de bak vindt hij niet leuk/fijn, buiten wel. Opvallend vind ik dat hij wel op het harde wil draven... Voor iemand herkenbaar?

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 16:15

Ja, volgende week(26).
Heeft nu een week op pijnstillers gestaan en liep beter...slik...hij liep makkelijker over ongelijk terrein en soepeler heuveltje af..
Ook leek hij wat opener te zijn.
Wel nog steeds wat traag.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 12:28

O dat is wel een slecht teken inderdaad... Maar wie weet komt er wat anders uit waar wel iets aan gedaan kan worden.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:37

Ik weet t echt niet. Hij is, achteraf gezien, nooit in de 6,5 jaar dat ik hem echt vlot geweest.
Maar altijd was er wel weer wat: ik ziek, hij ziek, verhuizingen, operatie van mij, hoefzweer...
Maar nu begin ik wel echt te twijfelen.
Een paard van 13 wat in die jaren nog nooit een lekkere rengalop weggegeven heeft...in de bak ook niks wil/kan...altijd traag is tenzij er van buitenaf iets is wat hem 'heet' maakt...

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:48

M'n ruin van 16 heeft ook artrose, op z'n 8e zijn er aangeboren afwijkingen aan z'n rug/achterhand geconstateerd na 4 jaar problemen. Artrose/slijtage was daarom ook te verwachten op lange termijn. Heb er nog dressuur mee gereden met de nodige trainings- en zadelaanpassingen, maar door zijn beperkingen bleef dat op M-traningsniveau steken. Voer hem sindsdien op advies van DA Primeval Gelatinaat. Zo'n 4 jaar geleden merkte ik dat we het rustiger aan moesten gaan doen en ben gaan afbouwen. Hij heeft toen een behoorlijke kogelgewricht-onsteking gehad waar hij gelukkig van hersteld is. Tot een half jaar geleden reden we nog 1x per week in de bak puur wat oefeningen voor gymnastiseren maar daar zijn we mee gestopt. We maken nu 1-2x per week stapritten in een recratiegebied op 5 min stappen van m'n huis. Gewoon een lang teugeltje, merk direct als hij zelf een stukje wil draven/galopperen, maar alleen stap is ook goed, net wat voor een dag hij heeft, hij kan er ook nog wel eens bokkend vandoor gaan hoor. Vanwege problemen die we tegenkwamen hebben we veel uitgeprobeerd en rijden we tegenwoordig met een boomloos zadel en heeft m'n paard Easyboots hoefschoenen met extra inlages welke de voorhoeven super schokdemping geven, op ijzers op straat is echt te hard. Verder zorg ik dat hij met kou goed ingepakt is en dagelijks genoeg buiten op wei of paddock komt voor de beweging maar onbelast dus. Z'n box heeft onder het stro rubber stalmatten op de vloer voor extra comfort en isolatie.
Ik kijk puur naar hoe m'n paard op dat moment in z'n vel zit, hoe is zijn reactie als ik met m'n zadel aankom en hem opzadel, hoe actief is hij die dag. Sommige dagen is hij heel kijkerig en druk, andere dagen gaat echt op z'n gemakje. Zolang ik merk dat hij er plezier in heeft blijf ik hem nog rijden, maar als het te moeizaam gaat stop ik daar direct mee. Het zijn echt ups en downs, soms rijden we een poosje niet en een tijd later gaat het een stuk soepeler. Zolang hij verder nog een vrolijk en tevreden paard is gaat het goed, zodra hij pijnstillers nodig gaat hebben vind ik het tijd er een eind aan te maken.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:47

Artrose pony die 24/7 buiten staat, eerste slechte dag hier. Niet echt koud (14 graden) maar wel regen. Ben benieuwd hoe hij loopt.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:03

Luca03 schreef:
Artrose pony die 24/7 buiten staat, eerste slechte dag hier. Niet echt koud (14 graden) maar wel regen. Ben benieuwd hoe hij loopt.


Pony loopt goed voor zo ver ik hem heb zien stappen en draven :)

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 14:14

Wat fijn Luca03!

Ik ben ook blij verrast door m'n pony vandaag :-) hij heeft nooit van bakwerk gehouden, zeker niet aan de hand of longeerlijn, maarja, nu zet ik natuurlijk overal vraagtekens bij.

Vandaag los in de bak en hij liep beter dan ik had verwacht. Stap en draf, niet heel hard, maar wel een constant tempo.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:50

Mijn ruin ging 4 jaar geleden ineens licht kreupelen. Onderzoeken gedaan en foto's gemaakt.

Heeeele lichte overhoef! Is wel ingespoten omdat ik in paniek was en het moest van mij. Anders was het te minimaal om in te spuiten. Ook kreeg hij aluminium ijzers. Bleef af en toe onregelmatig. Ik reed toen stap ritjes door het bos. Meer mocht ik wel maar durfde ik niet. Van de ijzers afgehaald.
Heb hem ook op een wei gezet. Geen pas meer kreupel. Ik werd zwanger en dus een half jaar op rust gehad. Na de zwangerschap weer opgepakt. Nooit meer een pas kreupel of onregelmatig geweest. Ik die alweer alles met hem! Hij staat op blote voeten, veel op het land of paddock. En hij heeft een mega stal waar hij alle kanten op kan. Vrolijk, actief blij paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:09

De mijne is eergisteren op de foto geweest.
Slechte straalbenen, liep kreupel op 2 voorbenen. enorm kort.
HKO klasse 3 a 4....
Na uitverdoven liep hij beduidend beter

Op de foto was ook al ietsje artrose te zien.
Dus dat is hier niet het enige.

Iemand ervaring hier mee ook?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:23

Anoniem schreef:
De mijne is eergisteren op de foto geweest.
Slechte straalbenen, liep kreupel op 2 voorbenen. enorm kort.
HKO klasse 3 a 4....
Na uitverdoven liep hij beduidend beter

Op de foto was ook al ietsje artrose te zien.
Dus dat is hier niet het enige.

Iemand ervaring hier mee ook?


Ach jeetje.. Wat een rot bericht..

Hier helaas ervaring.. Hko 3 en 3, lage overhoef, aan een been beginnende hoge overhoef, artrose in de kogels, ernstig verbeend hoefkraakbeen.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:25

Bah. We gaan speciale ijzers nog proberen volgende week komt de smid.
Hopelijk wordt hij dan weer wat blijer en wil hij weer wat ondernemen..

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:19

Dat zou fijn zijn.. Ik zal voor je duimen!

Wa dat ook het advies van de dierenarts?

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:22

ja, die vond dat zeker een overweging waard.
proberen kan altijd,

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 13:25

Ach wat een rotnieuws zeg.. hopelijk werken speciale ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:57

Anoniem schreef:
De mijne is eergisteren op de foto geweest.
Slechte straalbenen, liep kreupel op 2 voorbenen. enorm kort.
HKO klasse 3 a 4....
Na uitverdoven liep hij beduidend beter

Op de foto was ook al ietsje artrose te zien.
Dus dat is hier niet het enige.

Iemand ervaring hier mee ook?


Jeetje wat balen zeg, dat s niet iets wat je wilt horen. Ik hoop dat ie nog even meegaat en dat speciaal beslag nog wat kan doen, proberen kan idd altijd...

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:55

Ik ga iig ook wat duivelsklauw bestellen. Hij is echt zurig naar anderen...echt niet zichzelf, arme pony...
Hij mag sowieso blijven tot hij niet meer happy is/wordt/blijft.
ook al zou ik niet meer kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:58

Anoniem schreef:
Ik ga iig ook wat duivelsklauw bestellen. Hij is echt zurig naar anderen...echt niet zichzelf, arme pony...
Hij mag sowieso blijven tot hij niet meer happy is/wordt/blijft.
ook al zou ik niet meer kunnen rijden.


Nja als ie nu al zuur is naar anderen, zou je kunnen zeggen dat ie al niet happy is. Gedragsverandering kan heel goed door pijn komen, ik heb het al vaker gezien en meegemaakt.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:01

Klopt. Is ook bevestigd. Daarom is ijzers nu ook de enige/laatste optie. De arts gaf aan dat hij mogelijk daardoor zich fijner voelt, en zo niet...dan heb ik het geprobeerd.
Het is geenzins mijn bedoeling een paardenleven te rekken voor eigen belang dmv duivelsklauw.

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:43

Wat een verschrikkelijk nieuws.
Mocht je een goede smid nodig hebben voor orthopedisch beslag, dan kan ik je Patrick van der Laan aanbevelen.
Heel veel sterkte

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 07:46

Mijn pony was ook echt niet zichzelf, narrig, echt chagrijnig en wilde niks. Zelfs poetsen vond hij niet leuk meer, terwijl hij er normaal dol op is..

Ik zag het echt somber in, maar heb de glucosamine met duivelsklauw een kans gegeven en na een tijdje zag ik m weer blijer worden.

Al moet ik er wel bij zeggen dat hij op dieet stond (en staat), maar dat ik m voorzichtig wat gras ben gaan laten eten, dus dat kan ook meegeholpen hebben ;-)

Eerst werd hij blijer, nu merk ik dat hij iets beter gaat lopen. Het is nog niet helemaal goed, maar ik ben allang blij. Het is een stijgende lijn en ik zie vanzelf wat hij aankan en bekijk het per dag. Eerst was t alleen buiten wandelen en nu ook in de bak, los laten lopen en zelfs aan de longeerlijn. Ook geniet hij weer van poetsen.

Ik hoop dat jouw paard ook opknapt darkchrystal! Ik zal voor je duimen.

Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:01

Mijn verzorgpony heeft ook artrose in het spronggewricht. En ben de enige die er wat mee doet/rijdt.

En het gaat gelukkig op dit moment goed. Hij krijgt primeval gelatinaat en we houden een soort ritme aan waarmee het goed lijkt te gaan.hij heeft af en toe wat opstartstijfheid maar loopt gelukkig niet kreupel.

Nu kwam ik Back on Track spronggewricht beschermers tegen en heb wat informatie over BoT gelezen hier op bokt en op de site zelf maar ik kan alleen nergens terug vinden van mensen die spronggewricht beschermers gebruiken of echt met artrose wel met blessures etc.

Iemand hier ervaring mee met spronggewricht beschermers? Of ervaring met BoT beschermers met artrose in het algemeen?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:51

Sorry, geen ervaring met Bot.
Wel een tip voor beginstijfheid, ga eens lezen voer rhus toxicodendron. Dat is een homeopatisch middel wat precies geschikt is voor die beginstijfheid. Bij mijn paard werkte het super. Ik geloof dat ik het 4 weken heb gegeven en daarna was het niet meer nodig.

Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:18

Ik zal er eens naar gaan kijken, Bedankt voor de tip!

Iemand anders ervaring met BoT