Artrose, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:03

Anoniem schreef:
Hoe zijn jullie achter artrose gekomen?
Mijn 13 jarige loopt ook wat 'stram'.
Is daarom vorige week behandeld door de osteo, hij zat op 2 plekken inderdaad vast.
Nu liep hij gisteren in draf los in de bak heel netjes, zette eindelijk zijn achterbenen eens onder de massa.
Maar zag hem 2 keer knikken in t voorbeen. Een hele tijd terug heeft hij dat in het bos ook af en toe gedaan al dacht ik dat het door nieuwe bekappen kwam. (natuurlijk, dus eindelijk krijgt hij een beetje een straal.)

Op het harde lijkt hij wat moeilijker te lopen dan op zand.

Nu wil ik even aankijken hoe de osteo behandeling uitwerkt, en hij krijgt chevivit sinds gisteren.
Echter heb ik een raar onderbuikgevoel. Wat me steeds richting artrose doet denken.
Wat voor stappen neem ik dan?


Stram kan idd een teken zijn. Paarden met artrose hebben vaak een wat vlakke loop. Soms is het moeilijk te zien wanneer ze aan beide voor-of achterbenen artrose hebben. Dan lopen ze vaak niet eens zo zeer kreupel, maar vlak en kort.
Misschien eens een filmpje maken, en hier delen of je mag me ook pben.

Ik zou naar de kliniek gaan, als eerste voor een kreupelheidsonderzoek en daarna eventueel voor foto's.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:05

Kreupel is het niet. Althans niet zeg maar dat hij op een bepaald been valt of een knikje.
Kort lopen soms wel. Nu heeft ie ook zn bouw niet mee: hele korte rug, en nog wat te zwaar.
Overigens is hij ook niet meer speels, wat hij vroeger wel was. Nu staat hij ook in een kudde die niet speelt, maar toch....(vorige plek had hij echt een speelmaatje.)
Uit zichzelf is ie flegmatiek dus dat maakt alles ook wat lastig te zien.

Hij staat 24/7 buiten overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:07

Anoniem schreef:
Kreupel is het niet. Althans niet zeg maar dat hij op een bepaald been valt of een knikje.
Kort lopen soms wel. Nu heeft ie ook zn bouw niet mee: hele korte rug, en nog wat te zwaar.
Overigens is hij ook niet meer speels, wat hij vroeger wel was. Nu staat hij ook in een kudde die niet speelt, maar toch....(vorige plek had hij echt een speelmaatje.)
Uit zichzelf is ie flegmatiek dus dat maakt alles ook wat lastig te zien.

Hij staat 24/7 buiten overigens.


Struikelen of door het been zakken kan idd ook een teken van pijn zijn.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:15

Ja en t is een harde en als hij pijn heeft vergeef ik mezelf ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:29

Anoniem schreef:
Ja en t is een harde en als hij pijn heeft vergeef ik mezelf ook niet.

Ja dan zou ik een kreupelheidsonderzoek doen en evt foto's, dan weet je meer :)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:39

Anoniem schreef:
Hoe zijn jullie achter artrose gekomen?
Mijn 13 jarige loopt ook wat 'stram'.
Is daarom vorige week behandeld door de osteo, hij zat op 2 plekken inderdaad vast.
Nu liep hij gisteren in draf los in de bak heel netjes, zette eindelijk zijn achterbenen eens onder de massa.
Maar zag hem 2 keer knikken in t voorbeen. Een hele tijd terug heeft hij dat in het bos ook af en toe gedaan al dacht ik dat het door nieuwe bekappen kwam. (natuurlijk, dus eindelijk krijgt hij een beetje een straal.)

Op het harde lijkt hij wat moeilijker te lopen dan op zand.

Nu wil ik even aankijken hoe de osteo behandeling uitwerkt, en hij krijgt chevivit sinds gisteren.
Echter heb ik een raar onderbuikgevoel. Wat me steeds richting artrose doet denken.
Wat voor stappen neem ik dan?

mijn paard was in 2010 onzuiver, uit foto`s bleek dat er een chip rechtsvoor in de kogel zat van 8mm
vanwege andere klachten is hij in 2011 geopereerd en er zat daar artrose zijn LV was schoon
hij is op aangepast beslag gegaan en wegens klachten in jan 2015 weer op de foto en bleek hij in beide kogels artrose te hebben weer ander beslag en in sept wilde hij amper nog lopen en zijn de ijzers er 23okt dat jaar afgegaan en sindsdien word hij PN bekapt zijn voeten zijn weer normaal en hij loopt weer!

Helaas zit western rijden en bakrijden er niet meer in , we rijden nu zo`n 3x per week op de buitenrit

CP5
Berichten: 329
Geregistreerd: 08-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:43

Ik heb een friese merrie gehad met atrose in alle 4 haar benen.
Zij heeft altijd voor de kar gestaan en daar werd van haar verwacht dat ze altijd op de weg ging draven voor de kar. In die tijd was het mijn verzorgpony en heb ik haar zelf ingereden. Ze was 20 jaar toen ze van mij werd en is 26 jaar geworden.

In het begin waren het dingen als '' sukkelen '' inplaats van draven, haar benen wat ruimer uit elkaar zetten waardoor ze haar benen wat leek te ontlasten.
Omdat zij van een stal werd gehaald waar zij eigenlijk nooit vrij buiten kwam, en bij mij de keuze had dacht ik dat het daar aan lag. Daarbij kreeg ze ontzettend veel voer, 6 kilo haver en 6 kilo krachtvoer. Dat is gigantisch veel voor een paard wat alleen maar stil staat. Daar tegenover at ze vrijwel geen hooi.
Toen ze bij mij stond hebben we dat afgebouwd na geen haver en wat basisbrok.
Daarbij was ik jong, en wist ik niet zoveel van atrose af.

Toen zij een jaar of 23 werd, werd het erger. Wij reden onder het zadel alleen maar buiten omdat ze zich dood verveelde in de bak. Ook kon ik merken dat ze het in de bak moeilijk vond. Maar ondanks dat we alles op haar eigen tempo deden, was ze zo mega enthousiast over alles dat ze zichzelf toch steeds forceerde. Ritjes van uren waren er niet meer bij, al lang niet meer. Maar zo korte ik later toch een rit van een uur stappen toch in naar een half uur.

Niet rijden heb ik geprobeerd, en daar werd ze echt diep triest van.
Niet willen eten, eigenlijk ook niet in de weide willen zijn maar ook niet in de stal.

Op aanraden van mijn dierenarts een keer pijnstillers gegeven, ik weet zo niet meer hoe dat spul heet maar dat moest je mengen met water. Heel eerlijk gezegd heb ik daarvan nooit verschil gezien en gaf ik het alleen als het kouder werd.

Door een keer een domme fout te hebben gemaakt, en een andere hoefsmid te hebben gebeld heb ik haar bijna een half jaar stil moeten laten staan. Ze had atrose in haar bekken, en na wat het leek heeft hij haar achterbenen veel te ver ''opgerekt''. Een fries die zo hard voor zichzelf was als de mijne, die niet meer wil lopen dat zegt wel wat. Advies was inslapen, maar omdat ze vordering maakte heb ik dat genegeerd. Of dat achteraf dom was, durf ik nu nog steeds niet te zeggen.
Ze was hieraan hersteld, maar helaas omdat ze ook narcolepsie had is ze gevallen in haar stal en heb ik haar in moeten laten slapen. Ik heb ook geen moeite meer gedaan om haar in de benen te krijgen omdat ik zag dat ze gewoon niet meer wou, en ik na zoveel jaar gedoe eerlijk gezegd ook niet meer.

Dusja, hoe ver ga je met atrose?
Atrose vind ik een sluipziekte, het word steeds een beetje erger maar doordat het in zulke kleine stukjes gaat is het voor een mens heel lastig een beslissing daarin te nemen.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 15:07

@darkchrystal stram lopen is inderdaad een teken. Mijn pony heeft altijd raar gelopen, maar de afgelopen 2 jaar is het echt verslechterd (hier heeft Bokt me op gewezen, maar ik wilde het toen nog niet zien). Osteo hielp wel altijd. Maar eigenlijk niet voldoende (het verbeterde wel, maar werd niet meer helemaal goed).

Nu na een periode stilstaan door hoefbevangenheid was het op een gegeven moment echt heel slecht. Ik kon het werk niet oppakk. Vanaf de eerste pas liep hij kreupel en het werd alleen maar slechter ipv beter. Nu merkte ik het ook echt aan zn gedrag en heb ik een kreupelheidsonderzoek laten doen en werd veel duidelijk.

Ik dacht dat t uit zn schouder kwam, maar daar heeft hij dus zn gevoelige voetjes (door z'n hoefbevangenheid) mee gecompenseerd, maar nu heeft hij echt pijn linksvoor.

Ik zou zeggen luister naar je gevoel en doe een kreupelheidsonderzoek, dan weet je het zeker.

@cynthia5 bedankt voor het delen van je verhaal. Juist doordat het inderdaad zo langzaam gaat (en met ups en downs) is het heel moeilijk beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:21

Heeft bv eerst een tijd glucosamine geven zin?
Denk t niet he?
Hoe ziet de arts dan waar er iets mis zou kunnen zijn?

Ik bedoel waar ze kunnen beginnen te zoeken... hals, rug, links rechts...

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:47

Een goede DA weet waar hij foto's van moet maken nadat hij je paard beoordeelt heeft op de harde en zachte ondergrond, volte en rechtuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:47

Anoniem schreef:
Heeft bv eerst een tijd glucosamine geven zin?
Denk t niet he?
Hoe ziet de arts dan waar er iets mis zou kunnen zijn?

Ik bedoel waar ze kunnen beginnen te zoeken... hals, rug, links rechts...

Nee, want zo lang je niet weet wat het is, heeft het sowieso geen zin om dingen bij te gaan voeren.

Als de dierenarts een kreupelheidsonderzoek doet, dan komen alle benen aan bod. Als de dierenarts dan een afwijking vind aan een been, kun je uitverdoven, maar daar heb ik zelf niet zulke goede ervaringen mee. Ik laat liever een foto maken, dan weet je het zeker.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:18

Dank jullie wel.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:28

Ik heb destijds de symptomen met dierenarts en hoefsmid besproken.
Mijn pony was toen al 25 en behandelen met gewricht inspuiting etc daar wilde ik sowieso niet meer aan beginnen. Foto's heb ik niet laten maken, de symptomen waren redelijk duidelijk:
Opstart stijf en soms licht onregelmatig aan 1 voorbeen, in combi met zijn leeftijd en eenmaal rustig opgewarmd niks meer te zien.
In overleg met dierenarts en hoefsmid op dempend beslag gezet, dus siliconen hoofpad tussen de ijzers en z'n voeten en ben ik met glucosamine met MSM begonnen.

Hierop is hij klinisch zoveel verbeterd, dat de vermoedelijke diagnose artrose wel aardig bevestigd werd.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:30

Omdat hij net behandeld is wil nog even wachten om geen vertekend beeld te krijgen.
Maar dan wil ik hem wel laten nakijken.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:45

Mijn dressuur maat van inmiddels 17jaar heeft in beide voorkogels fase 3 artrose geconstateerd toen hij ongeveer 11/12was en is behandeld met injecties. Heeft een langere periode rust gehad maar heeft na deze rust het tot het ZZL geschopt zonder ook maar een onregelmatig of onzuivere dag. Daarnaast mag hij vaak lang buiten spelen en reed ik hem 3x a 4x per week. Qua voer geef ik niks speciaals, de cavalor perfomix. Nu zijn dressuur dagen voorbij zijn is hij recreatie en voltige paard :)

Ik ben dus blij met de keuze injecties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:21

Bedacht me net dat de mijne met bekappen her ook nooit prettig vindt om zijn benen zo te buigen dat ze op het hoef bokje komen.
Maar misschien zie ik nu spoken.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:46

Ik vind eigenlijk wel dat glucosamine geven zin kan hebben .
Een ouder paard zal sowieso in een bepaalde mate artrose hebben, dus je helpt er een paard vaak al mee.
Plus dat je binnen een paar weken kan zien of de glucosamine ook gaat helpen voor de stijfheid/ stramheid. Werkt het niet, dan kan je verder zoeken, met behulp van da en foto's etc. Werkt het wel dan weet je bijna zeker dat de stijfheid van de artrose komt. Natuurlijk kan je een da ook foto's laten maken voordat je iets gaat geven. Maar als er artrose wordt vastgesteld kunnen ze niet veel doen dan ander beslag voorschrijven. En zelfs de mate van artrose die op een foto te zien is zegt nog helemaal niets. Sommige paarden lopen al heel slecht met lichte mate van artrose, anderen is niets aan te zien met veel artrose.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:57

Cobus67 schreef:
Mijn mening is heel simpel, liever een dag te vroeg dan een maand te laat. Stram lopen is voor mij een reden om de stekker eruit te trekken. Paarden zijn vluchtdieren, die vinden het vreselijk als ze niet meer mee kunnen komen. Als ze stram laten zien, dan zijn ze al ver heen.

Nooit ten koste van je paard hem laten leven omdat jij hem niet kan missen of denkt dat het wel gaat.......



Daar ben ik het mee eens en het wordt toch alleen maar erger en is niet te genezen.

Ik heb genoeg voorbeelden gezien waarvan ik het vreselijk vond voor het dier maar het werd met pijnstillers in leven gehouden en zelfs met pijnstillers liep die in stap beroerd. En of gaan ze er te lang mee wachten tot het echt niet meer verantwoord is zoals bij dieren die niet meer zelfstandig kan gaan staan en in paniek raken.

Dan vroeg en vraag ik mij altijd af: baasje ben je dan zo vreselijk blind voor het ongemak van jouw dier? en waarvoor? enkel omdat je er geen afscheid van wilt en kan nemen.

Wanneer een dier niet zonder pijnstillers meer kan is voor mij de grens om het te laten hemelen en of niet meer geneesbaar en je het aan het dier ziet dat het niet meer happy is in zijn doen en laten.

Wanneer het wat mankeert maar wel een happy leven (paardwaardig) heeft is het voor mij geen probleem en gun ik het een leven en ben ik er zorgzaam voor.

Heel belangrijk is om vooral naar het dier te kijken hoe het heeft en of het wel dierwaardig is.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:58

Ja zo denk ik er ook over. Ik wil geen dier constant op pijnstillers.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:43

Pijnstillers is prima voor als het gewond is geraakt en of pijn heeft wat een paar dagen duurt zoals een hoefzweer, operatiewond, ongeluk gehad etc. maar niet om een leven te rekken en voor iets wat niet meer te genezen is.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 19:51

Ik vind wel dat het begint bij een diagnose en pas daarna medicijnen, supplementen enz.

Ja, je kunt kijken of het helpt, maar dan kan het alsnog wat anders zijn... Ik hou niet van twijfel en wil het zeker weten, voor ik ergens aan begin.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:56

Zet hem op goede pijnstillers en kijk dan of hij dan anders is in zijn doen en laten.......als hij veel vrolijker en beter is dan weet je genoeg......en dat is dat het pijn heeft zonder pijnstillers.

En ook niet onbelangrijk: je moet dan wel echt weten wat het dier heeft.

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:03

Wil iemand eens meekijken met wat longeer filmpjes per app?

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:30

Ik scheer momenteel de sokken van mijn Fries steeds er af ivm mok. Maar is het beter dit niet meer te doen ivm de atrose? Het zit in dat gebied namelijk.

En het paard scheren kan dit gewoon nog? (Delen waar de deken overheen valt)

Anoniem

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:44

Ik denk niet dat het wat uitmaakt eigenlijk. Mok is ook niet prettig tenslotte.