hoefschoenen en plakijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaatje

hoefschoenen en plakijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:02

De titel zegt het al, wie heeft er ervaring met hoefschoenen of plakijzers.
Ik heb altijd ijzers gehad, mijn pony wordt een dagje ouder en wil voor de harde stukken op het erf iets anders.
Goede en slechte ervaringen zijn welkom.
Ze wordt niet meer gereden.
Hoefschoenen zouden dan ook alleen maar van de stal naar de wei zijn en terug.
Zodat ze niet op het harde gevoelig hoef te lopen. Want ze is daar gevoelig op.
Is ook alleen maar voor de voorhoeven. Achter is ze al een tijdje zonder ijzers en dit gaat.

8nnemiek

Re: hoefschoenen en plakijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:05

Dan zou ik gewoon hoefschoenen kopen om de periode te overbruggen van ijzers naar ijzerloos, die gevoelige hoeven blijven niet gevoelig als het goed is :) Vraag je hoefsmid om de hoeven niet direct heel kort te kappen als de ijzers er onderuit gaan, en dan valt dat gevoelige vast al erg mee.
Is het een groot stuk van stal naar wei? Meestal kan dat met gemak zonder ijzers :)

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:09

Heb het hierover ook gehad met mijn hoefsmid toen mijn pony ouder werd en zo goed als niet meer gereden.
Tot de conclusie gekomen dat hoefschoenen dan wel een heel duur geintje worden en je dan ook goed op de maat moet blijven letten aangezien de hoefschoenen niet meegroeien met de hoeven.
Plakijzers leken mijzelf niet echt handig, geen idee wat die doen in het Nederlandse natte weer.
Mijn pon liep in het begin ook wat gevoeliger op het harde maar dit is vanzelf minder geworden en is nu alleen nog maar zo vlak nadat hij net bekapt is of als hij op steentjes loopt, niet meer op de "gewone" harde ondergrond dus er vanaf gezien iets te gebruiken.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:11

mijn haf is met mijn zwangerschap ook een half jaar zonder ijzers geweest overigens.
Toen bleef ze gevoelig lopen. -O- Dus ook na een half jaar zei dat bij ons niks
Nu is ze officieel met pensioen

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:17

Pb bokker shalimar eens. Haar pony heeft ook plakijzers. Kan ze je zeker iets over vertellen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:26

Maar waarom zou je gewone ijzers door een plakijzer vervangen in dit geval? Duurder, bewerkelijker en je zit nog steeds continu aan een ijzer vast.
Hoefschoenen doe je bij de wei af dus daar kan ik het voordeel nog wel van inzien.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:50

Ik zou zeker voor hoefschoenen gaan! Even een flinke investering maar als ze enkel gebruikt worden om van weide naar stal en terug te lopen zijn gaan ze ook misschien wel meerdere jaren mee (ligt aan het merk). Je zit nooit te klooien met gladheid in de weide met ijzers etc. En als paardje eventueel toch in de wei ook gevoelig loopt, kun je de hoefschoenen ook daar een periode omhouden. Wel heel belangrijk dat de schoenen goed passen! Er zijn verschillende fit-kits te huur, en sommige hoefsmeden hebben standaard wat pasmodellen liggen.
En mochten ze toch niet meer nodig zijn kun je ze altijd nog goed verkopen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:52

Hoefschoenen heb je er na een paar bezoekjes van de smid met voorijzers al uit, en slijten nauwelijk van een korte wandeling elke dag dus gaan vast jaren mee. Zou ik dus zeker eerst proberen :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:32

VSW -> BEH

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:19

Ik zou ook voor hoefschoenen kiezen. Kies dan een merk wat makkelijk aan/uit te trekken is. Zeker omdat het maar voor kleine stukjes is. Hoe ver moet je ze aan hebben?
Zelf gebruik ik o.a. easyboots, de eenvoudigste uitvoering. Die bevallen me prima en heb je binnen een paar tellen aan/uit. Ze moeten natuurlijk wel passen, maar als het alleen voor een klein stukje stappen is, is de pasvorm denk ik niet het belangrijkste (maar niet te klein) maar meer het gemak.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:18

Als ze zonder ijzers gevoelig blijft ( soms went het wel ) zou ik voor de hoefschoenen gaan. Een eenmalige investering maar gaat jaren mee. Die plakijzers vind ik drama en kan je net zo goed de ijzers eronder houden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:06

Ik heb mijn paard nu op Glu Shu's staan, werkt goed voor het doel waarvoor ik eraan begonnen ben. Ontlasting na een lichte bevangenheid.
Blijft ca 6 weken zitten en is duur (155 voor alleen voor) maar geen gaten in de hoefwand daardoor hoop ik dat we makkelijker terug naar blote voeten kunnen.
Slijten ook snel met alleen maar van stal naar wei en terug. Ik denk dat ze met veel buitenrijden geen 6 weken meegaan.

Eerlijk gezegd zou ik die van jou gewoon op blote voeten zetten, wat een gedoe hoefschoenen voor alleen buiten/binnen zetten. Hoeven wennen er wel aan dat ze bloot zijn en juist als je er steeds wat onder doet dan harden ze niet.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 13:46

tiwi1969 schreef:
Eerlijk gezegd zou ik die van jou gewoon op blote voeten zetten, wat een gedoe hoefschoenen voor alleen buiten/binnen zetten. Hoeven wennen er wel aan dat ze bloot zijn en juist als je er steeds wat onder doet dan harden ze niet.

ze wende ook niet na mijn zwangerschapsverlof, dat was meer dan een half jaar. Haar hoeven groeien namelijk uitzonderlijk langzaam, waardoor ik meestal met ijzers ook ruim 3 maanden deed.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:27

tiwi1969 schreef:
Ik heb mijn paard nu op Glu Shu's staan, werkt goed voor het doel waarvoor ik eraan begonnen ben. Ontlasting na een lichte bevangenheid.
Blijft ca 6 weken zitten en is duur (155 voor alleen voor) maar geen gaten in de hoefwand daardoor hoop ik dat we makkelijker terug naar blote voeten kunnen.
Slijten ook snel met alleen maar van stal naar wei en terug. Ik denk dat ze met veel buitenrijden geen 6 weken meegaan.

Tiwi even een vraag, waarom zijn jouw Glu Shu's zo duur, ze kosten nml 48 euro per paar om te kopen. Plak je ze er zelf onder of doet de smid dat voor je?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:41

Mijn verzorgpony loopt ook wat gevoelig op kiezelwegjes. Daar hebben we nu hoefschoenen voor, alleen vooraan (met klittenband rond het been, net boven de hoef) voor de korte stukjes en dat gaat heel erg goed. Het is de bedoeling om deze ook te gebruiken bij lange buitenwandelingen, maar dat hebben we nog niet getest. Wel heel erg lastig om de schoenen aan te krijgen, ben je gemakkelijk 10-15 minuten mee bezig. Gelukkig doet onze pony niet vervelend :)
Ik weet niet meer precies wat ze hebben gekost, maar was meer dan 120 euro per schoen (2). Ze zijn wel stevig, voor korte stukjes kunnen ze in principe wel wat jaartjes mee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:28

Ik laat de Glu-Shu's door de smid eronder plakken. Mijn paard is bevangen geweest en heeft daarvoor aan twee voorbenen een tussenpeesblessure gehad.
Die voeten laat ik graag over aan een vakman, daar ga ik niet zelf mee prutsen. Ook bij een gezond paard niet overigens.

In middels is ze van de tweede ronde af en loopt ze weer op blote voeten, gaat super totaal niet gevoelig.
Het tweede paar was na 5 weken versleten.Afbeelding