Pony loopt gevoelig, waardoor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

Pony loopt gevoelig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 14:05

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik ben benieuwd of iemand weet wat dit is en wat ik zou kunnen doen.

Het gaat om een 18 jarige shetlander van 1.06 m. Staat momenteel nog 24/7 buiten op een zeer kale weide met nog twee shetlanders en een kruising shetlander en arabier. Omdat de shetlanders snel dik worden krijgen ze elke dag een klein strookje gras erbij, of krijgen ze gras wat mijn stiefopa met de zeis maait. Verder krijgen ze niks extra's.

Een poosje terug is de hoefsmid hier geweest. Mijn pony is toen bekapt. Een paar dagen erna zijn we gaan zwemmen met de pony's. Pony waar het over gaat ging onder het zadel mee richting de plek waar we zwemmen. Deze pony heeft altijd al gehad dat ze in de berm lekker snel ging, en als we dan over een oprit moesten om naar het volgende stukje berm gingen dat ze dan terugvalt. Vaak was dit ook wel klieren, want het is een pony die tijdens het rijden sowieso lastig is. Op buitenrit is ze braaf, maar in de bak gaat ze liggen terwijl je erop zit en bokken is ze ook niet vies van. Toen ik klein was reed ik haar en ik kon hier toen goed mee omgaan. Momenteel wordt ze alleen af en toe gereden door kleine meiden, want je kent het wel. Ik groeide, maar pony groeide niet mee. Ik zal eerlijk zijn, ik heb jaren op haar gereden terwijl ik eigenlijk te groot was. Op die leeftijd zag ik niet in dat dit niet goed was en daarnaast is het gewoon enorm lastig om een ruiter te vinden die deze pony aan kan. Inmiddels rijd ik al jaren niet meer op haar en heb ik een sulky dus met haar men ik. Het is een pony die liever lui dan moe is. Daarnaast heeft de pony ook altijd wel iets overgewicht gehad, maar is nooit hoefbevangen geweest. Is ook moeilijk om op perfect gewicht te krijgen, hoeveel beweging ze ook krijgt. Momenteel is de pony ook aardig op gewicht, maar niet zo dat dit gevaarlijk is. Laten we het pretvetjes noemen.

Wat op dit moment het probleem is, is dat ze toen wij naar het water gingen enorm gevoelig liep. In de berm lagen af en toe stenen en ze had echt moeite met op het harde lopen. Ik dacht dat dit kon komen doordat ze een paar dagen daarvoor bekapt was en heb haar een aantal weken rust gegeven. Ik ben tussendoor ook op vakantie geweest en heb tijdens de vakantie veel nagedacht over wat het kon zijn, want ik heb altijd in mijn achterhoofd dat ze ooit wel last gaat krijgen van haar lichaam qua slijtage omdat ik dus in het verleden intensief op haar heb gereden terwijl ik eigenlijk te groot was. Na mijn vakantie heb ik haar rug gecheckt door met mijn vingers langs haar ruggengraat te gaan, maar ze drukt nergens weg en het lijkt er niet op dat ze hier last van heeft. Wat mij opviel tijdens het hoefenkrabben, ook al na het zwemmen, is dat haar hoeven aan de onderkant erg wit zijn. Nu is dat altijd wel een beetje als ze over de weg heeft gelopen, mijn andere pony heeft dit ook. Maar bij haar kon ik met mijn hoevenkrabber gewoon in de onderkant van haar hoef duwen. Haar hoeven zijn aan de onderkant erg zacht. Na mijn vakantie ben ik met haar gaan fietsen om te kijken hoe ze liep, en ook toen liep ze nog wat gevoelig op het harde. Dus ook zonder ruiter loopt ze gevoelig, waardoor mijn vermoeden meer kwam dat het aan haar hoeven ligt. Ik heb haar opnieuw een aantal weken rust gegeven en twee weken geleden zijn de meisjes die haar af en toe rijden weer langs geweest. In de bak is er geen probleem, ze liep goed, maar ze blijft zachte hoeven houden aan de onderkant.

Wat dus de symptomen zijn:
- zachte hoeven aan de onderkant, in te drukken met de hoevenkrabber
- gevoelig lopen op het harde

Nu weet ik niet zo goed wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen. Zou ze dan toch hoefbevangen zijn (geweest)? Of is het iets anders? Of is het toch verstandig haar rug te laten checken door een dierenarts? Moet ik iets in de voeding veranderen? Kan het zijn dat ze een tekort heeft aan iets?

Ik ben sowieso van plan om binnenkort de hoefsmid weer te laten komen, hoor. Helaas is mijn vorige hoefsmid verhuisd naar Amerika en moet ik dus de overstap maken naar een andere hoefsmid.

Is er iemand die dit herkent? Ik hoop dat ik een duidelijke omschrijving heb kunnen geven, maar volgens mij is het erg warrig. Dus als iets niet duidelijk is, vraag het gerust.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:18

Kan van alles zijn.
Al heb ik wel het vermoeden dat het inderdaad in de hoeven zit.

Heb je foto's van je pony en haar hoeven?

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:44

Wat vervelend zeg als je pony niet helemaal lekker loopt.

Als je ziet dat er 'iets' aan de hoef veranderd en ze loopt gevoelig op het harde, is mijn eerste gedachte hoefbevangenheid. Je noemde het zelf ook al.
Het kan natuurlijk nog veel meer zijn, maar ik denk dat het verstandig is om eerst het meest voor de hand liggende te laten onderzoeken.
Bij hoefbevangenheid is vooral van belang om te weten of er al schade is aan de hoeven. Dus of er sprake is van een kanteling van het hoefbeen of een verzakking van het hoefbeen. En dat kan je alleen weten door een foto te laten maken.

Als er niks uit de foto komt, hoeft dat nog niet te betekenen dat het géén hoefbevangenehid is. Het kan nog steeds hoefbevangenheid zijn, maar dan zonder dat er schade is.

Je kan ook ook kijken of er nog andere signalen zijn die wijzen op het eten van te veel suikers. Zoals een dikke manenkam of vetopslag bij schouder en staartwortel.
Er zijn overigens nog meer oorzaken van hoefbevangenheid dan alleen te veel suikers eten.

Veel sterkte! Ik hoop dat je ponytje er goed doorheen komt. Die kleine donders zijn meestal wel sterk :-)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:45

Zoolprobleem!! Hoefhardner es een wk lang elke dag er op doen..kijken of de zool harder wil worden en kijken of ze minder gevoelig loopt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:49

Mijn advies is laat een smid hier eens naar kijken. Want zachte hoeven is natuurlijk niet tof en kan de pony pijn doen. De smid ziet ook gelijk of hij iets ziet aan de hoeven dat gaat richting hoefbevangenheid.
Misschien een hoefzweer dat laag of juist erg hoog zit? Als het erg hoog zit zal de pony met visiteren geen reactie geven. Vanaf internet is dat moeilijk te zien.
Ik zou dus bij deze klachten eerder voor een goede ervaren smid gaan dan voor een dierenarts. Ik zou nog niet te vlug gaan invullen dat het wel aan jou zal liggen omdat je vroeger te lang gereden hebt.
Sterkte met je pony.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:51

Krab je haar hoeven regelmatig uit?
Ik denk niet meteen aan hoefbevangen als ik jouw verhaal hoor, eerder aan rotstraal maar dat kan haast niet bij zo veel weidegang. Als ze bevangen zou zijn kan je dit duidelijk zien omdat ze een beetje achterover gaat staan, en krijgt ze ook moeite met lopen op zachte ondergrond.
Ook zou ik eerder de hoefsmid ernaar laten kijken. Die hebben veel verstand van hoefproblemen en het is een stuk goedkoper om hem dan de DA te laten komen ;-)
Heel veel sterkte!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:53

Ik herken wel wat punten die je noemt. Mijn ruintje, inmiddels met pensioen, was heel vaak licht bevangen en liep dan prima op het gras, maar zodra er een stukje weg kwam liep hij minder fijn. Grindjes waren een drama. Hij was ook altijd aan dikke kant, hangbuikje. Hij bleek cushing te hebben.

Wat jij beschrijft lijkt wel te neigen naar lichte bevangenheid, er tegen aan zitten zegmaar. Kort gras is gestresst gras en bevat juist veel meer fructaan dan lang, uitgebloeid gras.

Maar het kan ook iets veel simpelers zijn, dus even je DA laten kijken kan sowieso geen kwaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:56

nessinator schreef:
Krab je haar hoeven regelmatig uit?
Ik denk niet meteen aan hoefbevangen als ik jouw verhaal hoor, eerder aan rotstraal maar dat kan haast niet bij zo veel weidegang. Als ze bevangen zou zijn kan je dit duidelijk zien omdat ze een beetje achterover gaat staan, en krijgt ze ook moeite met lopen op zachte ondergrond.
Ook zou ik eerder de hoefsmid ernaar laten kijken. Die hebben veel verstand van hoefproblemen en het is een stuk goedkoper om hem dan de DA te laten komen ;-)
Heel veel sterkte!

Beginnende bevangenheid hoef je wel degelijk niet direct te zien. Ik vermoed ook dat het een zoolprobleem is, als je veel witte kruimels weg kunt krabben is dat niet goed.

pien_2010

Re: Pony loopt gevoelig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:19

Pas op met stevige diagnose als cushing wellicht? Alles kan op dit moment, maar er moet eerst eens goed naar gekeken worden. Kan zijn lichte Hoefbevangenheid, rotstraal, hoef zweer etc en misschien niets van dat alles en is het opgelost zoals bij de ruin van mij die ijzers kreeg en voorgoed daarna geen problemen meer had. Hoeven bleken gewoon veels te zacht te zijn/ zwak en ook dat is nu over met de ijzertjes eronder. Hoeven zijn nu veel harder geworden en sterker dan vroeger zonder ijzers, maar ook dat is voor ieder paard verschillend.

De andere pony van mij had precies de zelfde klachten zoals hierboven beschreven en bleek een hoefzweer te hebben (zit en zat(?) erg hoog) die opeens toesloeg en van het een op het andere moment was paardje kats kreupel. Maar ging vooraf met deze zelfde klachten. Nu lijkt het over te zijn, maar ik wacht het eerst eens rustig af voordat ik er alleen al op ga zitten.

Mijn paarden zijn ook erg sober en zoals hierboven al beschreven, dat korte droge gras is helemaal niet zo goed voor ze. Is erg moeilijk dit soort paardjes goed voeren, want het is al gauw teveel. Zeker in NL waar het gras erg rijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:41

Ik zou niet teveel gaan gissen en doen, en gewoon de dierenarts laten komen. Even een kreupelheidsonderzoek laten doen, misschien even bloed afnemen etc.
Kan net zo goed artrose zijn, doordat de stand van de hoef iets is verandert, ik noem maar een dwarsstraat.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:01

pien_2010 schreef:
Pas op met stevige diagnose als cushing wellicht?

Heb je dit tegen mij? Ik vertelde alleen dat ik het hoefbevangen verhaal wat herken, en dat mijne cushing bleek te hebben. Dat staat helemaal los van het verhaal van TS uiteraard, en dat gaf ik ook aan :) Wij kunnen vanaf een schermpje überhaupt geen diagnose stellen, dat lijkt me logisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:13

Jelleee schreef:
pien_2010 schreef:
Pas op met stevige diagnose als cushing wellicht?

Heb je dit tegen mij? Ik vertelde alleen dat ik het hoefbevangen verhaal wat herken, en dat mijne cushing bleek te hebben. Dat staat helemaal los van het verhaal van TS uiteraard, en dat gaf ik ook aan :) Wij kunnen vanaf een schermpje überhaupt geen diagnose stellen, dat lijkt me logisch.

Klopt Jelleee en om deze zin ging het me
Citaat:
Wij kunnen vanaf een schermpje überhaupt geen diagnose stellen,
als moraal van mijn verhaal. Cushing is natuurlijk zo ernstig dat toen ik jouw verhaal las gelijk zoiets had
Citaat:
pas op, eerst iemand laten komen voordat we aan hele ernstige zaken gaan denken.
Dus totaal geen kritiek op jouw post, want het kan inderdaad van alles zijn, maar aan cushing wil natuurlijk niemand denken, dat is behoorlijk heftig. Overigens wel sterkte met jouw paard natuurlijk!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:16

In dit geval zou ik aan symptoom bestrijding doen. Ijzer eronder met een rubberzooltje ertussen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:34

hoeven vormen een kalklaag op de zool, deze kan je er inderdaad afkrabben. Dit doe ik ook voordat ik ga bekappen.

Ik weet niet hoe de been of hoefstand is, maar slijtage zou echt kunnen.

Rugproblemen zijn niet uit te sluiten door enkel rond de ruggengraat te voelen. Als ik jou was zou ik een fysiotherapeut laten komen oid. Ze kan overal wel vast zitten, zeker na overbelasting en overgewicht.

heb je een foto van de hoeven & pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:35

Nico12 schreef:
In dit geval zou ik aan symptoom bestrijding doen. Ijzer eronder met een rubberzooltje ertussen.

Dat is toch niet handig als je niet weet wat er aan de hand is? :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:22

Om te beginnen zou ik eerst even foto's van de hoeven maken en hier plaatsen :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:10

Laat gewoon een DA of hoefsmid komen, die hebben er verstand van. Pony loopt oncomfortabel/met pijn dus niet mee doormodderen.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 23:11

Sorry voor de late reactie. Druk en griep, maar hier zijn de foto's. Ze loopt momenteel wel beter, ben het fietsen aan het oppakken maar ze neemt dan wel overduidelijk vaak zelf stapmomenten maar ik vraag me af of dat met dit of met conditie te maken heeft.

Foto's zijn gemaakt na een rondje fietsen.

Rechts voor:
Afbeelding

Links achter:
Afbeelding

Foto van haarzelf heb ik niet gemaakt, al is onderstaande foto niet lang geleden genomen maar die is niet helemaal eerlijk omdat ze hier net nieuw gras hadden gekregen en ze een enorme grasbuik hadden. Gaat om de linkerpony, ik vind dat ze momenteel aan het afvallen is. Ribben zijn duidelijk te voelen, maar hangbuik blijft.
Afbeelding

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:21

Zoals de foto's tonen is het nu wel ongeveer tijd om ze mooi te bekappen.
Hoefwand staat eigenlijk net iets te lang, er zijn ook al stukjes uitgebroken en dit zal hoogstwaarschijnlijk komen doordat ze te lang stonden.
hoefsmid contacteren dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:35

Gras heeft vrijwel altijd een tekort aan een of meerdere vitamines/mineralen. Dat kan zeker bij een wat oudere pony problemen geven bv in hoefkwaliteit. Bekappen mag wel, boel slijt scheef af en dat is niet de bedoeling. Zool vernieuwd zich net als alle andere delen huid en dan zie je inderdaad poeder en soort marmer patroon in de zool. Smid haalt het er in 1 keer uit meestal, dan zie je dit bij het uitkrabben inderdaad niet. Het kunnen indrukken echter is wel zorgwekkend, als dat de echte zool is, kan de zool (te) dun zijn en dat is inderdaad reden om flink gevoelig te lopen.

Voordat je gaat panieken over allerlei vervelende ziektes zou ik eerst smid laten komen, hoofhardner gebruiken en goed mineralensupplement gaan voeren. Smid kan je meer vertellen over of er in de hoeven iets fout zit, als die niks vindt eerst tijdje aankijken (mits er niks anders bij komt natuurlijk).

Ribben + dikke buik kan aantal oorzaken hebben :
- zand
- wormen
- ongetrainde buikspieren
- deels bouw, want ook shetten hebben flink aantal meters darm en dat neemt gewoon ruimte in. Kort gebouwd, klein ponytje toont dat altijd meer dan een grote pony of paard.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 23:41

Dat de hoefsmid moet komen was me idd al duidelijk, het ging mij echt om het witte. Maar dat is dus normaal? Momenteel is het niet in te drukken, maar brokkelt het zo af.

Die hangbuik is idd haar bouw en doordat ze 4 veulens heeft gebaard in haar leven. Het is bij haar lastig te zien als ze afvalt door die buik, maar haar ribben voel ik nu wel duidelijk. Dat baart me zorgen, maar kan ook komen doordat het gras minder voedzaam is nu ten opzichte van de zomer. Over niet al te lange tijd gaan ze 's nachts weer op stal en krijgen ze hooi bij.

Ik zal de smid laten komen, ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor de antwoorden!