Hinkelen op voorbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou je bij jouw paard doen?

Osteopaat laten komen
1 (1%)
Kreupelheidsonderzoek
36 (57%)
Foto's/scan maken
26 (41%)
Rechtuit trainen ohz
Geen stemmen
Cirkels trainen ohz/longe
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 63

Anoniem

Hinkelen op voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 14:15

Beste Bokkers,

Met mijn pony [pony] ben ik weer begonnen met trainen(hij heeft afgelopen zomer veel stilgestaan, nou ja, 24/7 op de wei).
Voor de zomervakantie heb ik hem laten nakijken door de dierenarts, o.a. voor zijn plakkerige vacht, magerheid en kreupele voorbeen.
De eerste twee zijn behoorlijk verbeterd, maar de laatste is verbeterd noch verslechterd.
Linksom is hij niet heel soepel(ook qua hals buigen) en loopt hij soms wat kreupel op de volte in draf, op een kleine volte is dat erger. Rechtsom loopt hij bijna helemaal zuiver, soms een hinkelpasje in draf.
Het rare is dat dit ohz en bij zonder longeerlijn longeren of in de wei(dus uit zichzelf) bijna nooit is.

Ik dacht dat het misschien met stijfheid te maken heeft, en heb mijn dierenarts al gecontacteerd. Omdat een kreupelheidsonderzoek snel in de honderden euro's kan lopen(wat ik zeker voor mijn paard over heb, maar wat ik niet met twee vingers in mijn neus kan betalen; ik ben 14 en zou het van mijn ouders moeten lenen. Door een aantal huidige 'schulden' die ik later terug moet betalen laat ik dat lijstje liever niet heel hoog oplopen), wil ik toch eerst kijken of het verbeterd als ik een tijdje goed rechtuit probeer te traien(lekker naar buiten) en als hij weer wat spieren krijg oefenen op soepelheid, maar lijkt dit jullie verstandig?

Ik twijfel namelijk of het wel goed is om op hem te gaan zitten, maar omdat het vaak alleen een pasje kreupel is en niet verslechtert als ik er een paar keer op rijd, weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

Het gaat trouwens om zijn linkervoorbeen/voorkant.

Shirley

Re: Hinkelen op voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:19

Niks zelf gaan trainen/forceren voordat je weet wat er loos is!

Ik heb gestemd voor het onderzoek en/of de foto's :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:22

Ik zou toch een kreupelheidsonderzoek laten doen. En aan de hand daarvan foto's of een scan laten maken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:23

mijn osteopaat behandelt niet eens als er geen dierenarts is bij geweest.Een osteo heeft geen zin als je niet weet waarom ze mankt.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:29

Niet zelf gaan trainen en proberen!
Slechte vacht en mager.. Heeft hij misschien cushing? Daar kunnen ze ook stijf van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 14:36

Horsies7 schreef:
Niet zelf gaan trainen en proberen!
Slechte vacht en mager.. Heeft hij misschien cushing? Daar kunnen ze ook stijf van worden.

Dat lijkt me niet, omdat de vacht en magerte helemaal zijn opgeknapt(wormenkuur en van een kale wei met zuring en ander onkruid op een grote groene wei zonder onkruid). Hij heeft verder ook hele goede hoeven en is niet stijf op andere kanten of in de wei.

Voor de rest: ik wil inderdaad wel graag een goed onderzoek, maar ik voel me elke keer weer schuldig als ik bij mijn ouders kom aankloppen om te lenen. De eerdere keren dat ik het merkte was het 1 kreupel pasje op een stenig paadje oid, dus pijnlijk voor zijn blote hoeven. Daarna loopt hij dan weer de hele tijd zuiver. Ik heb nu een vrij prijzige dierenarts, als zij bij mij op stal zou komen denk ik dat het duurder wordt dan naar een kliniek rijden(alleen 30 euro trailerhuur).

Ik wil geld geen rol mee laten spelen, maar hoe mooi ik het ook laat lijken, ik kan het zelf gewoon niet betalen. Ik kan het lenen, maar ik wil dan liever 2x nadenken hoe ik het ook op kan lossen of evt goedkoper maak. Daarom graag een duidelijke uitleg en probeer bij je post je goed in mijn geval in te denken. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:42

Ik ga je poll niet invullen. Maat als moeder van 3 kinderen je ouders aanspreken dat het hebben van een dier verantwoordelijkheden met zich meebrengt en dat jij door je minderjarigheod daar niet verantwoordelijk voor bent, maar je ouders. Een paard dat kreupelt heeft medische zorg nodig en s ik dan lees dat het dier ook al langdurig mager is rijzen mij de haren te bergen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 14:59

knollentuin schreef:
Ik ga je poll niet invullen. Maat als moeder van 3 kinderen je ouders aanspreken dat het hebben van een dier verantwoordelijkheden met zich meebrengt en dat jij door je minderjarigheod daar niet verantwoordelijk voor bent, maar je ouders. Een paard dat kreupelt heeft medische zorg nodig en s ik dan lees dat het dier ook al langdurig mager is rijzen mij de haren te bergen.....

Sorry, dat heb ik verkeerd geformuleerd.
Paard is niet langdurig mager, zijn weidevriendjes waren te dik en dus stonden ze allemaal zo'n 2 maanden op een korte wei. Hier is hij zichtbaar afgevallen. Ik had daar niks over te zeggen tegenover de stalhouder, maar toen de dierenarts mijn gedachten bevestigde, was de maat vol. Toen zijn ze gewoon weer naar de grote, volle wei gegaan waar zijn vacht en magerte enorm zijn opgeknapt.

Mijn ouders hebben nul verstand van paarden, of in ieder geval over dit soort dingen ;) Daarom moet ik zoiets zelf bedenken, maar omdat ik ook nog geen top-paardenmens ben vraag ik advies aan de dierenarts, mijn instructrice en bokt ook maar(dan heb ik meerdere inzichten en niet alleen maar van iemand die het geld zou ontvangen en 1 ander iemand). Als mijn pony daadwerkelijk onderzocht moet woeden, gebeurt dat ook(wat mijn ouders ook zeker zullen betalen), maar door mijn eigen schuldgevoel probeer ik het eerst op een andere manier op te lossen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:01

Ik denk dat je je minder schuldig hoeft te voelen over het onderzoek dan om het lang uitstellen (en met een onbruikbaar paard zitten tot die tijd) ervan. Misschien is het wel op korte termijn op te lossen door de dierenarts en dan zou het gewoon sneu en sonde zijn als je hem er mee laat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:04

Azmay schreef:
Ik denk dat je je minder schuldig hoeft te voelen over het onderzoek dan om het lang uitstellen (en met een onbruikbaar paard zitten tot die tijd) ervan. Misschien is het wel op korte termijn op te lossen door de dierenarts en dan zou het gewoon sneu en sonde zijn als je hem er mee laat lopen.

Dat is natuurlijk ook zo. Alleen als hij gewoon op de wei staat loopt hij perfect, maakt hij rollbacks en spins en allemaal rare fratsen zonder om te vallen of veel pijn te hebben. Vandaar mijn twijfel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:05

Ik zou eerst een kreupelheidsonderzoek doen, dat zal wordt nog niet zo duur. Pas daarna kan het duur worden, foto's maken, scans etc. Mja trainen heeft geen nut, zolang je niet weet wat het is. Osteopaat vind ik hier ook niet geschikt voor, meer voor het lijf zelf, maar niet voor dit soort pittige kreupelheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:52

Joolien schreef:
Ik zou eerst een kreupelheidsonderzoek doen, dat zal wordt nog niet zo duur. Pas daarna kan het duur worden, foto's maken, scans etc. Mja trainen heeft geen nut, zolang je niet weet wat het is. Osteopaat vind ik hier ook niet geschikt voor, meer voor het lijf zelf, maar niet voor dit soort pittige kreupelheden.

Ik heb zojuist besloten om dit inderdaad te doen. Mocht hier niets uitkomen(duimen dat het niks ernstigs is) zal ik gewoon foto's laten maken, maar dat komt dan wel(of hopelijk niet eigenlijk, haha).