Hele droge hoeven + rotstraal....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoniempje1

Hele droge hoeven + rotstraal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:36

Zoals de titel al zegt.. Mijn pony heeft last van hele droge hoeven (brokkelt stukjes af en scheurt snel in) daardoor moet ik ze goed nat/vettig houden van de hoefsmid. Nu heeft hij helaas ook opeens rotstraal. En dat met deze hoge droge temperaturen... Wat kan er tegen doen dat het ene niet erger wordt door het behandelen van het ander? Heeft iemand hier ervaring mee?

Wesco

Re: Hele droge hoeven + rotstraal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:04

De rotstraal moet weggesneden worden door de hoefsmid. Dan Dryfeet erop.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:28

Hij is net 2,5 week geleden naar de hoefsmid geweest en had nergens last van. Ik ben bang dat als ik dryfeet erop ga spuiten zijn voeten nog droger worden als dat ze al zijn...

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:37

in smeren met bijen honing (honing van eigen streek)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:29

De rotstraal zal door de hoefsmid moeten worden uitgesneden en daarna behandeld worden met Hoof & Sole hardener.

De droge hoeven behandel ik zelf met zelfgemaakte Hoefvinaigrette. Heel simpel en goedekoop, zo uit je keukenkast en het werkt eigenlijk het beste. De azijn maakt schoon en helpt de olie in de hoef trekken. En sluit de hoef niet af.

In een potje: 2 delen natuurazijn en 1 deel slaolie of zonnebloemolie. Goed schudden voor gebruik.
Hoef nat maken en daarna erop smeren vanaf de kroonrand naar beneden. Smeert lekker gemakkelijk ook.

Ik doe er ook altijd een paar takjes lavendel in het mengsel :D Y)(^) omdat het zo lekker ruikt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:20

Je spuit de dry feet toch alleen op de straal?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:22

Rotstraal begint met gezonde hoeven, een goed hoef mechanisme.
Een straal die meedraagt, brokkelhoeven zijn vaak te lange hoeven.

Heb je foto,s ??

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:30

Wat rot is nattig, anders rot het niet. Dus dat moet droog. De rest van de hoeven is droog en blijkbaar ook niet van een beste kwaliteit. Zet je beest elke dag een kwartiertje in de zwarte modder. Intussen poets je hem en knuffel je hem, zing een liedje of eet een koekje. Zwarte modder is gewoon zandgrond die je omspit en waar je heel veel water op gooit, na de eerste keer blijft het nog wel even nat dus je hoeft alleen de eerste keer er echt veel water in te gooien. Spit alleen een stukje wat nodig is om er je pown in te zetten, maak het jezelf niet te moeilijk.
Stop met het dagelijks uitkrabben van de hoeven. Zand in de straalgroeves houd vocht vast en dat hebben de hoeven nodig
Voer veel hooi en gras en weinig brok, zorg voor veel beweging.
Vraag je smid de straal een poosje lang te laten, dat verbetert te doorbloeding van de hoef
Smeer nooit meer olie of vet op de hoeven, daardoor kunnen ze geen water opnemen. (Ook niet op nat gemaakte hoeven want ook dat heeft geen zin) Het ziet er wel mooi verzorgd uit, maar dat is maar nep en het wordt er alleen maar slechter van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:56

Kan je een foto maken van de onderkant en de zijkant (niet schuin van boven, zo parallel mogelijk) van de hoef met rotstraal (schoon en droog!)? Ik ben nieuwsgierig naar de hoefvorm omdat het met dit weer inderdaad geen logisch probleem is.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:11

Springschoenen van neopreen natmaken en een dag om laten houden. Vervolgens de rotstraal behandelen met hypozin.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:40

Droge hoeven is helemaal geen probleem, brokkelen en scheuren komt door een verkeerde drukverdeling. Persoonlijk vind ik dat vreemd als je smid net geweest is.
Rotstraal is vaak een combi van zaken. Natte ondergrond helpt niet. De hoef moet 'open'.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:44

Vet sluit af dus dat zou ik juist niet doen. Brokkelende hoeven zijn wel vaak te lang ja.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:13

Brokkelende hoeven zijn hoeven die zijn opgebouwd uit weefsel van onvoldoende kwaliteit. De oorzaak van minder goed weefsel is de zelfde als de oorzaak van rotstraal: je voert verkeerd.

Neem je (ruw)voer onder de loep. Dan los je 2 problemen in één keer op, hoef je niks te smeren en kun je in de toekomst dit soort dingen vermijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:23

Koper, jij en niet helemaal volledig, wat maak ik nu toch mee.
Er is nog zoiets als aangeboren slechtere hoeven. Haflingers staan bekend om de vaak mindere kwaliteit van hoorn en hoef. En dat komt echt niet alleen bij haflingers voor.
Goed voer, goede stand, goede doorbloeding, werkend hoefmechanisme, voldoende natte/droge omstandigheden. Goede mineralen balans, uitstekend werk van de smid het werkt allemaal op elkaar in en door. Vandaar ook dat dit lastige problemen zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:33

De weerstand van een paard komt uit de spijsvertering. Als het paard het verkeerde voer krijgt is zijn weerstand ook niet op orde en kunnen de bacteriën die de rotstraal veroorzaken toeslaan en het weefsel van de straal aantasten. Dat heeft niks te maken met het weer of met de doorbloeding van de voeten (aangezien de straal niet actief hoort te dragen) of met erfelijkheid.

Maar goed. TS moet zelf maar bekijken wat ze het meest logische vindt.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:46

Bij mij hielp smeren met zinkzalf en cavalor dryfeet. Binnen een week was het al verminderd.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:04

Ik ga wel mee met Koper met betrekking tot het voerbeleid. Als ik een ander voer heb merk ik snel aan mijn paard of hij er wat aan heeft of niet. Vaak zijn het de hoeven die als eerst slechter worden en daarna gaat zijn algehele weerstand naar beneden. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat mijn paard altijd al redelijk 'zwakke' hoeven gehad heeft en als ik niet oppas en elke 4 weken de hoefsmid laat bekappen krijgt hij gewoon brokkelhoef, schimmels en als het lang nat is, rotstraal.

1+1=2

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 23:06

Foto's heb ik nog niet zal morgen eens kijken of dat lukt. Brokkelhoeven is een groot woord maar er komen snel "droogte scheurtjes" in. Ik heb het idee dat we nu de goede kant op gaan wat betreft de rotstraal.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:34

Droogtescheurtjes bestaan ook al niet. Dan zijn de hoeven te lang of is er een onbalans. Mijn paard kan zo een droge harde hoeven hebben dat ik 'moeite' heb met bekappen - maar hij heeft geen scheurtjes hoor. :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 04:59

dejavu schreef:
Springschoenen van neopreen natmaken en een dag om laten houden. Vervolgens de rotstraal behandelen met hypozin.

Precies dit!! Goed idee van die springschoen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 05:07

Koper schreef:
Brokkelende hoeven zijn hoeven die zijn opgebouwd uit weefsel van onvoldoende kwaliteit. De oorzaak van minder goed weefsel is de zelfde als de oorzaak van rotstraal: je voert verkeerd.

Neem je (ruw)voer onder de loep. Dan los je 2 problemen in één keer op, hoef je niks te smeren en kun je in de toekomst dit soort dingen vermijden.

Dit lijkt mij wat kort Door de bocht. Sommige paarden zijn erfelijk belast met een mindere kwaliteit hoef! Vele koudbloedige kampen met dit probleem, die zullen toch echt niet allemaal fout gevoerd worden??

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 08:02

pol1 schreef:
Koper schreef:

Dit lijkt mij wat kort Door de bocht. Sommige paarden zijn erfelijk belast met een mindere kwaliteit hoef! Vele koudbloedige kampen met dit probleem, die zullen toch echt niet allemaal fout gevoerd worden??

Ik heb een koud bloed. Torn hij kwam had hij echt super slechts voeten. Kwam van de ijzers af.
En nu. Heeft een prachtige stappers. Die niet meer scheuren.
Kwestie van regelmatig bekappen. Niet elke 8 weken. Voor hem betekende dat elke 14 dagen. En goed rond vijlen. En steunsels terug naar zool niv. En nu ongeveer 6 maand later een prachtige resultaat

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:39

Het is een combinatie van dingen, maar zeker wel wat aan te doen.

Een paard moet inderdaad voldoende GOED ruwvoer krijgen.
Een paard moet zoveel mogelijk vrij kunnen bewegen. Op wat voor ondergronden hij/zij loopt is ook van belang.
Verkeerd hardvoer of teveel etc kan de darmflora verstoren en daardoor kan de kwaliteit van de hoeven hard achteruit gaan.
Een goede hoefsmid is heel belangrijk. Als je paard consequent slecht bekapt wordt, krijg je nooit mooie voeten. Maar een goede hoefsmid kan alleen de hoeven mooi krijgen als de rest ( zie bovenstaande ) ook helemaal in orde is.

Veel mensen slaan de bovenstaande stappen over of schieten tekort en laten voor het gemak ijzers onder slaan. Dat is heel vaak niet nodig. Net als een inkeping maken om een barst te stoppen.

Voor rotstraal kun je goede middeltjes kopen, die werken. Maar het zal terugkeren als er niks verandert.

Mensen geven vieze bodem de schuld, maar het gaat erom dat een paard te lang in een stal staat van 3x3 met mest en urine en te weinig weerstand heeft tegen die bacterien. Komt een paard voldoende buiten op goede ondergronden, kan je paard prima zonder problemen door een hoopje mest wandelen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:53

Vele koudbloeden slechte hoeven? Dan is er iets mis met je manier van paardenhouden...
Er zullen echt wel paarden zijn die van zichzelf niet zo een hele goede hoeven hebben, maar als de omstandigheden zo optimaal mogelijk zijn, zijn dat er maar héél weinig. Écht heel weinig.
Veel mensen hebben te weinig kennis van hoeven en houden hun paarden op een nadelige manier. Klinkt heel zwart-wit, maar ik denk dat echt... Ik zie het gebeuren, zoveel paarden al gezien die van de ijzers afgaan en werkelijk een 'transformatie' ondergaan, zeker als de manier van paardenhouden verbeterd. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:17

Ik denk eerder dat koudbloeden teveel op stal gehouden worden en verkeerd gevoerd. Alle paarden, maar zeker koudbloeden, zijn bij uitstek paarden die veel buiten moeten lopen en juist niet zoveel bijgevoerd moeten worden.
Men geeft hele rassen gelijk een stempel.

Als ze goed gehouden en gevoerd worden, maar nog steeds slechte hoeven hebben, moet je zeker naar je hoefsmid kijken en daar eens sterk aan gaan twijfelen.

En heel veel koudbloeden zijn zgn makkelijk te houden paarden en gaan gewoon veel te weinig naar een hoefsmid, lekker makkelijk.