Situatie:
Mijn 7 jarige ruin Harvey is nu acht weken bij mij. Hij heeft bij zijn vorige eigenaren vierkant op ijzers gelopen.
Hij verliest zijn ijzers meestal drie weken nadat hij nieuwe heeft gehad. Soms 1 ijzer, soms 2 tegelijk. Rondom de ijzernagels brokkelde zijn hoeven af.
Achterhoeven
Omdat ik mijn paard graag natuurlijk wil houden (mits hij dat aankan!!!!!) heb ik met mijn hoefsmid overlegd wat te doen. Hij zei: "eerst achteren eraf". Dus sinds zeven weken loopt hij achteraan bloot en alleen vooraan met ijzers. Achteren bleef eerste paar weken gevoelig op harde ondergrond zoals modderpaadjes met stenen of asfalt. Daarna ging het beter en momenteel loopt hij nu prima! Af en toe stapt hij mis op een steentje, maar verder gaat het erg goed.
Dit zijn zijn achterhoeven, de foto is van vandaag.

Voorhoeven
Tot vorige week had hij voorraan ijzers. Vorige week zondag verloor hij één voorijzer. Toen had hij dus moeite met normaal lopen, het ging traag en op het einde liep hij zelfs kreupel (op asfalt). Mijn smid gebeld maar die kon pas op zaterdag dus moest bijna hele week wachten! Harvey heb ik toen terug in zijn natte zachte wei gezet, daar elke dag gepoetst en gevoerd. Hij staat 24/7 buiten maar het pad van wei naar stal/bak is nogal rot voor blote hoeven. Hier moet hij normaal gesproken overheen als ik hem wil verzorgen/trainen. Maar de afgelopen dagen heb ik hem dus in de wei laten staan.
Toen kwam ik eergister in zijn wei en zag ik dat zijn tweede voorijzer ook weg was! Hij stond nu dus vierkant zonder ijzers!
Dit is trouwens het steentjes pad naar de wei.

Advies smid
Gelukkig kwam de smid gister, eindelijk. Hij bekeek zijn hoeven en zei dat achter er goed uitzag. Voor niet. De voorste hoeven zijn erg zacht en hij heeft bijna geen wand (zei de smid). Advies: geen ijzers eronder (want die blijven toch niet goed zitten en zullen er snel weer afvallen). Dan kunnen de hoeven bloot aansterken/wennen, net zoals we met achter hebben gedaan. Na twee tot drie maanden even kijken hoe het gaat en dan kunnen er weer ijzers onder, want dan is de voorhoef sterk genoeg om de ijzers 'vast' te houden. Tot die tijd zou ik hoefschoenen vooraan kunnen gebruiken om in ieder geval met hem te kunnen lopen buiten de wei. Dat was het advies van mijn smid gister. Vierkant ijzerloos schijnt onmogelijk te zijn bij volbloeden (al op bokt nagevraagd) dus dit is ook niet mijn doel.
Hoefschoenen
Omdat Harvey met 0 ijzers heel erg slecht loopt, wist ik niet hoe ik hem terug over dat pad de wei in moest krijgen. Daarom ben ik gisteren toen de smid klaar was direct als een gek op zoek gegaan naar hoefschoenen en uiteindelijk een paar te leen gevonden. Cavello Sport maat 3.

Qua lengte is deze maat 3 goed, maar in de breedte dus niet. Harvey loopt hierop ook nog steeds moeilijk en met korte pasjes.
De komende twee drie maanden wil ik hem dus met hoefschoenen van en naar de wei 'vervoeren' en af en toe een kort stapritje buiten maken. Maar hij loopt dus sinds 2 dagen vierkant zonder ijzers en sinds 1 dag met hoefschoenen vooraan en dit gaat niet goed, Harvey liep vandaag voor geen meter, het loopje zag er erg pijnlijk uit.
Wat denken jullie:
Zie ik of mijn smid hier iets over het hoofd?
Moet hij gewoon even wennen aan zijn hoefschoenen?
Zullen gelpads in zijn hoefschoenen zijn loopje verbeteren?
Zal een beter passende hoefschoen helpen? Die hij nu heeft is te wijd. Lengte is goed.
Of andere suggesties?
Nog even wat extra uitleg:
Toen hij vorige week vooraan nog ijzers had, liep hij keurig!
Daarom heb ik het idee dat het echt met zijn hoeven en de gevoeligheid te maken heeft.
En ik smeer bijna elke dag groene Effol zalf.
Hoor jullie graag