Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:12

Ik heb wat hulp nodig met de hoeven van mijn Engels Volbloed. Weet niet zo goed wat te doen en mijn woonplaats helpt ook niet echt mee. We wonen namelijk op een eiland en hier is gewoon niet alles verkrijgbaar of bekend :(.

Situatie:
Mijn 7 jarige ruin Harvey is nu acht weken bij mij. Hij heeft bij zijn vorige eigenaren vierkant op ijzers gelopen.
Hij verliest zijn ijzers meestal drie weken nadat hij nieuwe heeft gehad. Soms 1 ijzer, soms 2 tegelijk. Rondom de ijzernagels brokkelde zijn hoeven af.

Achterhoeven
Omdat ik mijn paard graag natuurlijk wil houden (mits hij dat aankan!!!!!) heb ik met mijn hoefsmid overlegd wat te doen. Hij zei: "eerst achteren eraf". Dus sinds zeven weken loopt hij achteraan bloot en alleen vooraan met ijzers. Achteren bleef eerste paar weken gevoelig op harde ondergrond zoals modderpaadjes met stenen of asfalt. Daarna ging het beter en momenteel loopt hij nu prima! Af en toe stapt hij mis op een steentje, maar verder gaat het erg goed.

Dit zijn zijn achterhoeven, de foto is van vandaag.
Afbeelding

Voorhoeven
Tot vorige week had hij voorraan ijzers. Vorige week zondag verloor hij één voorijzer. Toen had hij dus moeite met normaal lopen, het ging traag en op het einde liep hij zelfs kreupel (op asfalt). Mijn smid gebeld maar die kon pas op zaterdag dus moest bijna hele week wachten! Harvey heb ik toen terug in zijn natte zachte wei gezet, daar elke dag gepoetst en gevoerd. Hij staat 24/7 buiten maar het pad van wei naar stal/bak is nogal rot voor blote hoeven. Hier moet hij normaal gesproken overheen als ik hem wil verzorgen/trainen. Maar de afgelopen dagen heb ik hem dus in de wei laten staan.

Toen kwam ik eergister in zijn wei en zag ik dat zijn tweede voorijzer ook weg was! Hij stond nu dus vierkant zonder ijzers!

Dit is trouwens het steentjes pad naar de wei.

Afbeelding

Advies smid
Gelukkig kwam de smid gister, eindelijk. Hij bekeek zijn hoeven en zei dat achter er goed uitzag. Voor niet. De voorste hoeven zijn erg zacht en hij heeft bijna geen wand (zei de smid). Advies: geen ijzers eronder (want die blijven toch niet goed zitten en zullen er snel weer afvallen). Dan kunnen de hoeven bloot aansterken/wennen, net zoals we met achter hebben gedaan. Na twee tot drie maanden even kijken hoe het gaat en dan kunnen er weer ijzers onder, want dan is de voorhoef sterk genoeg om de ijzers 'vast' te houden. Tot die tijd zou ik hoefschoenen vooraan kunnen gebruiken om in ieder geval met hem te kunnen lopen buiten de wei. Dat was het advies van mijn smid gister. Vierkant ijzerloos schijnt onmogelijk te zijn bij volbloeden (al op bokt nagevraagd) dus dit is ook niet mijn doel.

Hoefschoenen
Omdat Harvey met 0 ijzers heel erg slecht loopt, wist ik niet hoe ik hem terug over dat pad de wei in moest krijgen. Daarom ben ik gisteren toen de smid klaar was direct als een gek op zoek gegaan naar hoefschoenen en uiteindelijk een paar te leen gevonden. Cavello Sport maat 3.

Afbeelding

Qua lengte is deze maat 3 goed, maar in de breedte dus niet. Harvey loopt hierop ook nog steeds moeilijk en met korte pasjes.

De komende twee drie maanden wil ik hem dus met hoefschoenen van en naar de wei 'vervoeren' en af en toe een kort stapritje buiten maken. Maar hij loopt dus sinds 2 dagen vierkant zonder ijzers en sinds 1 dag met hoefschoenen vooraan en dit gaat niet goed, Harvey liep vandaag voor geen meter, het loopje zag er erg pijnlijk uit.

Wat denken jullie:
Zie ik of mijn smid hier iets over het hoofd?
Moet hij gewoon even wennen aan zijn hoefschoenen?
Zullen gelpads in zijn hoefschoenen zijn loopje verbeteren?
Zal een beter passende hoefschoen helpen? Die hij nu heeft is te wijd. Lengte is goed.
Of andere suggesties?

Nog even wat extra uitleg:
Toen hij vorige week vooraan nog ijzers had, liep hij keurig!
Daarom heb ik het idee dat het echt met zijn hoeven en de gevoeligheid te maken heeft.
En ik smeer bijna elke dag groene Effol zalf.

Hoor jullie graag :j!!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 21-08-16 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Re: Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:17

Ik denk dat het een combinatie is van niet gewend, natte ondergrond in de wei die voor zachter worden zorgt en daardoor extra gevoeligheid.

(tijdelijk) hoefschoenen lijkt mij de beste oplossing.
Wat je zou kunnen doen, is even contact opnemen met bokker Delphi2. Zij heeft een passervice voor hoefschoenen. Ik denk dat je met correct opmeten van de hoeven wel goed passende hoefschoenen kunt krijgen. Delphi kan je aan de hand van foto's en maten vast adviseren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:17

Het is misschien handig om ook foto's van de voorhoeven te plaatsen vana de zij- en onderkant. Weet zeker dat er mensen om gaan vragen :j

EV staat wel bekend om dunne zolen en gevoeligheid.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:20

fransje23 schreef:
Het is misschien handig om ook foto's van de voorhoeven te plaatsen vana de zij- en onderkant. Weet zeker dat er mensen om gaan vragen :j

Ja, klopt, ik had ook foto's moeten maken, zo stom 8)7
En inderdaad, EV's staan niet bekend om hun fantastische hoeven :o

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:25

Hilary schreef:
Ik denk dat het een combinatie is van niet gewend, natte ondergrond in de wei die voor zachter worden zorgt en daardoor extra gevoeligheid.

(tijdelijk) hoefschoenen lijkt mij de beste oplossing.
Wat je zou kunnen doen, is even contact opnemen met bokker Delphi2. Zij heeft een passervice voor hoefschoenen. Ik denk dat je met correct opmeten van de hoeven wel goed passende hoefschoenen kunt krijgen. Delphi kan je aan de hand van foto's en maten vast adviseren.

Dank je wel Hilary! Super.
Ik denk ook aan tijdelijk hoefschoenen, voor alleen die korte stukjes. Maar is het erg om tot die tijd met niet passende schoenen te lopen? Want het gaat geheid 1 tot 2 weken duren voordat ik de juiste schoenen hier ontvang (incl. opmeten, foto's maken, contact per mail, dan nog bestellen, opsturen, etc)

Zou hij ook met hoefschoenen de wei in moeten, gezien de natte grond? Anders wennen ze nooit, of werkt dat niet zo? Sorry, dit is mijn eerste paard met hoefproblemen, heb 0 ervaring :o.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:27

fransje23 schreef:

Dit.

Daarnaast moet je paard natuurlijk even wennen aan het lopen op de schoenen.

De cavallo's hebben best een dikke zool dus daar zal het niet zo snel aan liggen.
Een gelpadje erin zou kunnen helpen maar je kan het eerst proberen met een stukje vilt. Vilt kun je ook aan de zijkanten stoppen voor opvulling. Dan is die 2 weken wel te overbruggen hoor.

Voor jou paard zijn de equine fusions wellicht een goede. Mooie en soepele schoenen. Vaak hoeven de paarden daar niet zo heel erg aan te wennen en er kan ook een extra zooltje in.
De All Terrain heeft een wat dikkere zool.

Contact opnemen met een passservice, zoals eerder genoemd, is een goed idee.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:33

Nog even een andere insteek: als je het kunt krijgen zou je eens kunnen kijken naar Keralit Huffestiger. Dit goedje helpt de zool en wand harder te worden waardoor de gevoeligheid misschien ook sneller minder wordt.

Bij mijn Haflinger helpt dit uitstekend, die heeft ook geen geweldige hoeven en wil bij weersomslagen (lees veel regen na een droge periode) ook wel gevoelig worden op zijn hoeven. Dan ga ik weer smeren en is de gevoeligheid zo weg

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:37

Ziet eruit alsof die hoefbevangen geweest is?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:38

Annienke schreef:
Nog even een andere insteek: als je het kunt krijgen zou je eens kunnen kijken naar Keralit Huffestiger. Dit goedje helpt de zool en wand harder te worden waardoor de gevoeligheid misschien ook sneller minder wordt.

Bij mijn Haflinger helpt dit uitstekend, die heeft ook geen geweldige hoeven en wil bij weersomslagen (lees veel regen na een droge periode) ook wel gevoelig worden op zijn hoeven. Dan ga ik weer smeren en is de gevoeligheid zo weg

Dank je! Klinkt goed. Zelf smeer ik met Effol, was ik even vergeten te melden. Dit alweer op advies van de smid :D. Zal het in mijn beginverhaal toevoegen!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:39

FjeLOVER schreef:

Niet dat ik weet... Hoe kan ik daar achter komen? Het ruikt niet. Smid heeft ook niks opgemerkt....

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:58

wij hadden vroeger ook een EV.
Die liep in de koers en stond op ijzers.
Wij hebben na een tijd de ijzers er laten afhalen. Voor zover ik weet heeft het paard hier niet zo veel problemen van gehad. Was wel even wennen natuurlijk.

Misschien zijn plak-ijzers iets voor je paard? Desnoods voorlopig om de wand te laten aangroeien tot deze lang en sterk genoeg is.
Je kan daarna proberen om je paard zonder de plak ijzers te houden, maar zonder de lengte van de voet in te korten (zodat de kans op gevoelige zolen zo klein mogelijk is).

Ik ken niks van hoefschoenen, maar misschien drukt de zool van de schoen op de zool van de voet?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 16:08

ikkebenhier schreef:
Wij hebben na een tijd de ijzers er laten afhalen. Voor zover ik weet heeft het paard hier niet zo veel problemen van gehad. Was wel even wennen natuurlijk.

Misschien zijn plak-ijzers iets voor je paard? Desnoods voorlopig om de wand te laten aangroeien tot deze lang en sterk genoeg is.
Je kan daarna proberen om je paard zonder de plak ijzers te houden, maar zonder de lengte van de voet in te korten (zodat de kans op gevoelige zolen zo klein mogelijk is).

Ik ken niks van hoefschoenen, maar misschien drukt de zool van de schoen op de zool van de voet?

Ja plakijzers noemde mijn smid ook maar omdat ze heel duur zijn en we beide liever zijn hoeven eerst zelf sterker zien worden, hebben we dat nog niet gekozen... Wie weet ga ik daar uiteindelijk wel voor!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:26

woepsie90 schreef:
ikkebenhier schreef:

Ja plakijzers noemde mijn smid ook maar omdat ze heel duur zijn en we beide liever zijn hoeven eerst zelf sterker zien worden, hebben we dat nog niet gekozen... Wie weet ga ik daar uiteindelijk wel voor!

Persoonlijk denk ik dat je je paard zijn hoeven enkel sterker gaat maken door ze de kans te geven eerst aan te groeien (zonder dat hij de ijzers er af kan trappen).
Als ze genoeg lengte hebben door op plak-ijzers te staan, kan je proberen om deze er af te laten na bv 8 weken. Maar zonder dat de hoef bekapt wordt (enkel rond vijlen). Dan zouden ze in principe lang/sterk genoeg moeten zijn om blootvoets te kunnen staan

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:36

Volbloeds hebben vaak voor nogal platvoeten en zijn daar mega gevoelig.
Mijn ervaring is dat je de meeste wel zonder achter ijzers kunt laten lopen, maar dat voor toch echt een probleem is.
Ik heb het ook weer een poos geprobeert met mijn nieuwe volbloed, maar net zoals bij vele andere gewoon geen goed idee.
Gelukkig houden de gewone ijzers super, maar inderdaad plakijzers is wellicht een optie!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:08

Je bent in de war met rotstraal denk ik.
Dat kan je ruiken.

woepsie90 schreef:
FjeLOVER schreef:

Niet dat ik weet... Hoe kan ik daar achter komen? Het ruikt niet. Smid heeft ook niks opgemerkt....

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:23

Kijk ook eens naar Marstall Huf Regulator. Voedingssupplement voor sterkere hoeven, heb er zelf goede ervaring mee.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:10

Ik zou ook zeggen dat het op hoefbevangenheid lijkt. De ribbels boven in de hoef geven aan dat dit speelt sinds de afgelopen 2/3maanden. (Bijv door medicijngebruik of iets anders. Is dat ook zo?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 21:46

paleoceen schreef:
Ik zou ook zeggen dat het op hoefbevangenheid lijkt. De ribbels boven in de hoef geven aan dat dit speelt sinds de afgelopen 2/3maanden. (Bijv door medicijngebruik of iets anders. Is dat ook zo?

Echt waar? Jeetje.
Bij de vorige eigenaar heeft hij in april antibiotica gehad vanwege verkoudheid en een wormenkuur in mei.

Sinds hij van mij is (begin juli) wordt hij beter gevoerd, smeer ik met effol en zijn de achterijzers eraf. En drie weken geleden een wormenkuur.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:54

Het hoeft niet persé hoefbevangenheid te zijn. Dergelijke ribbels kunnen ook komen door simpele veranderingen (voer, ontworming, ziekte, medicijnen etc).

Stalgenootje van me kan de hoeven van haar pony lezen als een dagboek. Die ribbel is de nieuwe weide, die ribbel de ontworming, etc etc.

Of hij echt ijzerloos kan blijven betwijfel ik als hij rastypische platvoeten heeft met zolen van boter.
Uitharden vraagt tijd en de voorwaarden moeten goed zijn. Als het paard blijft kreupelen is de voornaamste voorwaarde (vrij bewegen) dus al niet juist.

Anyhow, er zijn vele smeerseltjes (keratex, of keralit) en supplementen (alles waar flinke dosis biotine in zit) die wat kunnen helpen.
Verder idd geschikte hoefschoenen of plakijzers of een hybride van schoen en ijzer (er bestaan soort van schoen/ijzervormen die op de hoef gekleefd kunnen worden, is een mogelijkheid als er niet meer genageld kan worden).

Wat mij wel opvalt op de foto's van de achterhoeven is dat hj flinke flares heeft. De wand zet te veel uit in het achterste deel, vergeleken bij de voorste helft. Dit kan scheuren geven als het niet in de gaten gehouden wordt.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:08

Morgen zal ik betere foto's maken, hopelijk is er iemand op stal die mij kan helpen.

Hoefbevangenheid lijkt mij sterk, maar ben er nu wel angstig voor!! Op de website van HoefNatuurlijk staat deze foto.
Harvey heb ik wel eens in deze houding zien bewegen in stal, vanuit stilstand ging hij dan ineens naar achter leunen en hij hield dit hooguit enkele seconden vast. Alsof hij iets van plan was (draaien, lopen, achteruit, kijken) maar het toch niet deed. Dit was altijd wanneer ik in stal was tijdens een poetsbeurt. Ik 'betrap' hem er nooit op zeg maar.

Afbeelding

Ik was me wel bewust van de ribbels en hij heeft dan ook redelijk wat veranderingen ondergaan.
- Bij de vorige eigenaar stond hij 24/7 in de wei zonder bijgevoerd te worden. Gewoon gras en water.
- Toen kwam hij bij mij op stal 1 (begin juli). Daar stond hij overdag buiten en in de nacht binnen (alleen, geen andere paarden). Gras, hooi, mueslibrok, lijnzaad olie en wortels plus stress want die stal was niet paardvriendelijk.
- Toen kwam hij met mij op stal 2. (begin augustus) Dag en nacht buiten, nieuwe kudde. Voornamelijk gras met muesliebrok, lijnzaandolie en wortels. De wei is hier van betere kwaliteit. Hij eet hier dus alleen hooi als hij in stal komt voor een poetsbeurt. Het is een fijne rustige stal met minder stress.

De hoefsmid kent hem van beide stallen en hij zei dat Harvey rustiger leek op onze nieuwe tweede stal. Ook zei de smid dat zijn achterhoeven duidelijk verbeterd waren ten opzichte van onze eerste afspraak toen ik Harvey net 3 dagen had. Hij kon goed zien dat Harvey de laatste tijd beter gevoerd en verzorgt word. Hopelijk doelde hij daarmee op de ribbels :?
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 21-08-16 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:09

Indien je paardje hoefbevangen had geweest, had je smid dit vast opgemerkt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:10

Even over hoefbevangenheid: voel je soms pulsaties in de koten? Zijn hartslag duidelijk kloppen? Dat is eigenlijk wel een duidelijk voorteken van hb, vooral als het in meer dan 1 voet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:11

Dat een paard zo achterover staat, is inmiddels wel wat achterhaald. Wat je vaak merkt, is dat paarden niet graag lopen, of op eieren lopen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:14

linnie050 schreef:
Je bent in de war met rotstraal denk ik.
Dat kan je ruiken.

Kun je nagaan hoe onervaren ik ben :+ Dom, dank je wel!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:15

Vervelend probleem ts. Mij is ook afgeraden mijn paard te laten beslaan vanwege een erg dunne hoefwand, zelfde probleem als jij dus. Vanwege gevoelig lopen op het harde moet ik ook wat, dus ga nu plakijzers proberen.

De ribbels op de hoeven waren me idd ook opgevallen.