struikelen met achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rayaa

struikelen met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:17

Sinds een tweetal weken struikelt mijn paard redelijk vaak, dit echter niet door zijn voorbenen maar door zijn achterbenen.
Gisteren tijdens een halfuur les is het meerdere keren gebeurd, wat ik toch wel abnormaal vind.

Hij doet het op beide kanten, en op alle soorten bodems met rijden (gras, zand, geopad). Hij loopt verder totaal niet onregelmatig.

Ik heb al gedacht aan een blokkade, maar dan zou het toch eerder op 1 kant zijn? Wie heeft een idee?

Ik houd het nu even in het oog, als het niet betert komt de veearts/osteopaat erbij voor de zekerheid.

kleine aanvulling: rug is recent nog gecheckt en niks afwijkingen. Hij loopt verder ook niet inactief en heeft nergens last van. Vlak na het struikelen loopt hij ook gewoon terug voorwaarts en correct.

Arabesk

Re: struikelen met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:19

Heb je een filmpje? En foto's van zijn hoeven?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:23

Hoe rijd je?
Rijd je hem wel actief genoeg naar voren?
Misschien een niet zo sterke achterhand waardoor hij wat gaat sloffen en vaker struikelt?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:33

Misschien de knie die haakt?

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 09:19

Hij heeft inderdaad een niet erg sterke achterhand en het gebeurt vaker wanneer er dingen worden gevraagd die moeilijk zijn voor hem, waardoor hij echt op zijn achterhand gezet wordt.
Sinds ik me meer bezig houd met actieve overgangen heeft hij er meer last van.
Filmpje heb ik niet, zijn hoeven worden goed bijgehouden en hij staat vierkant op ijzers. De hoefsmid komt hem vandaag wel doen dus mss ook een factor die meespeelt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:05

Dan zou dat het probleem wel eens kunnen zijn. Hoe oud is je paard?

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 09:22

No_No schreef:
Dan zou dat het probleem wel eens kunnen zijn. Hoe oud is je paard?

14, maar is pas op zijn 9 echt beginnen werken. Daarvoor enkel zadelmak gemaakt en gebruikt voor buitenritjes en dergelijke. Ik heb hem nu een jaar. In het begin liep hij in een 'houdingetje' waardoor het er goed uit zag maar hij niet goed plooide en over de rug liep. Nu we daar meer mee bezig zijn en op de achterhand, rug, activiteit, ... allemaal tegelijk letten krijgt hij het moeilijker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:47

Enig idee waarom er zo lang niets met het dier is gedaan?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:35

Ik zou de knieën laten nakijken. En even goed kijken of de hoefstand en ijzers wel bij je paard passen. Verder rechtuit, veel stappen, km maken op vlakke grond en zo min mogelijk kort draaien. Daarna het zelfde maar de draf er bij. Recht uit, dus geen bakwerk.
Mijn paard heeft ook een slechte knie, vooral in de draf met dressuuroefeningen. Nou heeft hij veel meer dus wordt niet meer bereden. Op de leeftijd van jouw paard zou dat toch al een stuk sterker moeten zijn dus ik vermoed dat er meer gaande is.
Ik ben erg benieuwd wat hier uit komt, hou je ons op de hoogte?

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 09:56

knieën zijn recent nog nagekeken, wel enkel klinisch dus als het erger zou worden/vaker zou voorkomen laat ik ze eens deftig onderzoeken.
Gisteren op wedstrijd geweest, was een terrein waar erg veel paarden schoven/struikelden door slechte, gladde en ongelijke ondergrond maar hij liep stabiel en goed! Schoof wel maar toch sterk en actief in zijn achterhand ook, zeker voor zijn doen.
Ik hoop dus dat hij gewoon een keer uitgeschoven was in de stapmolen of wei of dat hij een paar stijve dagen had, maar ik houd het zeker in de gaten :)

@Babootje: de fokker/eigenaar was een oudere man die zelf niet meer reed. Had enkele diertjes aan huis staan die er geboren waren en niet weg gingen. De (volwassen) zoon reed wel maar vooral met 2 andere paarden. Enkele jaren geleden is er een meisje bij hen komen rijden die zich dan ontfermde over mijn paard. Zo is hij mee in het wedstrijdritme gekomen, anders was hij gezelschapspaard/recreatiepaard gebleven denk ik :) nu maakt hij dus een carrièreswitch door naar 'sportpaard' aangezien hij bij mij een stukje steviger werkt en vooral op een andere manier gereden wordt :D We weten echter dat zijn spieropbouw en dergelijke niet in elkaar zit zoals bij een paard dat van jonge leeftijd in de sport loopt, dus zowel zijn voer als zijn training en het nazicht door de veearts wordt hier aan aangepast :) er wordt extra rekening gehouden met symptomen die zouden kunnen wijzen op overbelasting, aangezien het natuurlijk niet evident is om hem op deze leeftijd nog optimaal in conditie te laten komen!

bedankt voor het mee denken iedereen! Als hij het komende week nog doet komt de veearts er zeker bij voor rug en knieën te checken.