Rotstraal besmettelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Rotstraal besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 20:47

Hallo,

Een aantal dagen geleden is er een nieuw paard gearriveerd op stal, echter blijkt dit paard rotstraal te hebben. Mijn vraag, is dit besmettelijk?

Na wat zoek werk zijn de meningen verschillend,
de een zegt dat het absoluut niet besmettelijk is, de ander wel....
Op stal staan ook oudere paarden en een pony die pas erg ziek geweest is en dus nog erg laag in weerstand zit. Lopen deze paarden nu gevaar om ook rotstraal te krijgen?
De stallen worden hier gewoon dagelijks uitgemest en zijn niet nat, weides zijn ok, na de regen staat er uiteraard wel wat water op. De paarden lopen gezamenlijk in de weide, de nieuwe loopt hier ook bij in.

Alvast bedankt

Hinnik123

Re: Rotstraal besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:20

Volgens mij niet,
Mijn paard heeft het momenteel ook (al een paar dageb) maar de rest van de stal lijkt er geen last van te hebben, tevens is rotstraal veel voorkomend en als het goed behandeld wordt helemaal niet schadelijk!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:31

Nee rotstraal is in principe niet besmettelijk maar het is natuurlijk wel zo dat als een paard door bepaalde omstandigheden rotstraal krijgt een buurpaard waarschijnlijk ook in dezelfde omstandigheden staat (bv natte stallen, natte weilanden) en dus dan ook meer kans heeft het te krijgen. Dus het ligt veel meer aan de omstandigheden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:35

Ik weet dat het bij schapen wel erg besmettelijk is (rotkreupel), het wordt doorgegeven via de weide (bacteriën).
Het is een bacteriële infectie en het lijkt me dat als jouw paard slechte hoeven/slechte weerstand heeft het wel besmettelijk is..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:35

Volgens mij is het inderdaad een bacterie, maar zit die bacterie bijna altijd in mest/urine. Maar het is niet zo dat paarden die bij elkaar in de wei lopen elkaar zomaar aansteken als een verkoudheid. Wel inderdaad dat anderen ook kans hebben op rotstraal zodra eentje het heeft, omdat de omstandigheden er dan toevallig goed voor zijn, bijvoorbeeld als ze allemaal in een vieze stal staan of allemaal in een natte wei waar veel mest ligt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:36

Rotstraal is absoluut niet besmettelijk!!