dik been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karsijnsanne

dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:08

hoi!

Toen ik terug kwam van vakantie wou ik gaan rijden en toen ik haar uit de wei haalde viel het me op dat ze erg moeilijk liep. haar achterbeen was erg dik maar voelde niet warm aan. ik ben met haar hierna rondjes gaan stappen aan de hand en daarna heb ik het been ook nog even gekoeld. het viel me ook op dat aan de zijkant een stuk hoef was afgebroken. ik laat uiteraard de hoefsmid nu eerder komen.

Ze leunt in stand niet op haar been en staat zo veel mogelijk stil. het lopen is vandaag al verslechterd lijkt het wel.

er zijn stukjes in de wei bij ons waar het erg nat is dus misschien is er wat gebeurd in zo'n nat stuk. mijn vraag is wat ik nu verder even het beste kan doen in de tussentijd tot er iemand naar heeft gekeken.

groetjes!

Afbeelding

Solica

Re: dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:10

Regelmatig even koelen en er zo snel mogelijk een da bij halen lijkt mij het beste wat je kunt doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:11

Waarom ga je lopen met een paard wat moeilijk loopt?Dat doet hij echt niet voor de lol.
Heb je gecontroleerd op wondjes?

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:12

geerke schreef:
Waarom ga je lopen met een paard wat moeilijk loopt?Dat doet hij echt niet voor de lol.
Heb je gecontroleerd op wondjes?

Dat ja. Niet gaan lopen tot je weet wat het is voor je het alleen maar erger maakt :)

karsijnsanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:19

ik ben haar hele been nagegaan :)

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:21

Wat de rest zegt: niet gaan bewegen met je paardje. Lekker laten staan en d'r eigen ding even laten doen. Gezien het been dik is, zou ik naast de hoefsmid ook de DA bellen. Je weet niet wat er is gebeurd en dus ook niet of het alleen aan de hoef ligt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:26

Google eens op einschuss,
Ik zou hier meteen een da bij halen

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:48

Meteen DA erbij, dit is een beginnende Einschuss. Als je dit niet behandeld is het over en uit. Niet koelen met water, wel met koelpacks.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:11

Vind het nogal wat om achter de computer direct een diagnose als Eischuss te kunnen stellen. De Einschuss benen die ik heb gekend zagen er namelijk niet zo uit. Het been van mijn paard als ze een hoefzweer heeft ziet er dan weer precies hetzelfde uit als dit been. Een hoefzweer zou ik daarom ook zeker niet uit sluiten. Het kan ook nog een peesblessure zijn. Oftewel, wat het is kan alleen de dierenarts voor je diagnosticeren.

Houdt rekening met al deze opties en laat morgenochtendvroeg de da even komen om te controleren. Tot die tijd zou ik rust geven en koelen, maar niet gedwonen mee gaan lopen. Hoewel lopen de zwelling af doet zakken en afvalstoffen af voert, kan het afhankelijk van de kwaal natuurlijk ook averechts werken en het feit dat ie er liever niet op staat geeft wel aan dat het in elk geval pijnlijk is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:54

Het feit dat het been dikker is en het paard er niet op wil lopen kan idd lijken op een hoefzweer, maar als het echt een einschuss is wil je niet wachten, geen dag...Ik heb het een keer meegemaakt en er terwijl ik er vanaf de eerste dag bij was toch bijna m'n paard aan kwijt geraakt. Omdat de mijne al niet meer reageerde op antibiotica in de spier
En er moest dus in de bloedbaan gespoten worden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:04

Dik en er niet op willen staan, is voor mij een teken dat ik direct een dierenarts laat komen. Zo iets kijk ik geen minuut langer aan.
Is er in de periode dat je op vakantie bent, nog iemand geweest die op je paard heeft gepast? Misschien weet die of er iets gebeurd is.

karsijnsanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 18:10

Jaa ik laat de DA komen!
Ze ontwijkt altijd alle natte plekken in de wei en er is gezien dat ze ergens van schrok en toen door de nattigheid is gerend, sinds dien is ze ook veel aanhankelijker geworden. Daarom denk ik dus dat toen iets moet gebeurd zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:15

Zo dan, dat is dik! Hoe lang staat ze al zo? Is er niemand geweest die tijdens je vakantie bij de paarden heeft gekeken?
Het kan vanalles zijn. Van einshuss tot een peesblessure tot een breuk. Dit ziet er niet fijn uit, zeker als ze er niet op wil staan.
En ik zou, zoals Knollentuin al zegt, niet wachten tot morgenvroeg.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 01:33

Ben inderdaad ook benieuwd hoelang staat je paard al zo?

Sterkte ermee hoop dat het mee valt voor je.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:01

Hoe is het nu met je paard. Wat zei de dierenarts?

karsijnsanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 15:49

De dierenarts was zsm gekomen en het was idd einschuss, ze heeft nu antibiotica en ontstekingsremmers gekregen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:14

Ik Herken een einschuss van 100 m afstand en dit was een duidelijke, helaas voor ts is t echt zo, het had beter een hoefzweer kunnen zijn... Oké dan nu heel goed in de gaten houden dat het dunner wordt, evt je paard meenemen wandelen, want van bewegen wordt t dunner, ook kan je het been ondersteunen met steunkousen- hidez, of zwachtelen met druk. heel belangrijk dat je de doorbloeding en de afvoer van vocht, de lymfe stimuleert, risico is dat als er te lang te veel vocht in het been zit de lymfe kapot gaan en je er dus een dik been, blijvend aan overhoudt....
Je paard moet op de antibiotica en ontstekingsremmer duidelijk snel verbeteren en meer gaan lopen uit zichzelf, doet hij dat niet bel dan meteen weer de da, ab kan wel eens niet aanslaan en dan moeten er drastische middelen, zoals ab in het bloed gegeven worden..

Lot02Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:17

gaat het al beter? :)

karsijnsanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 22:58

Jaa het gaat al veel beter! De zwelling is al heel erg afgenomen en ze loopt al weer bijna normaal :) :)

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 02:05

Goed om te horen dat ze nu al zo snel opknapt! Toch best schrikken zo'n uitslag na je vakantie..

Jetta_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:40

Fijn dat het beter gaat met je paard, je weet dat einschuss bloedvergiftiging is? Betekend toch dat je paard ergens een wondje heeft opgelopen. Ook al zie je in eerste instantie niets.
Zie hier heel veel advies voorbij komen om je paard met zo'n been te laten staan... daar ben ik het niet mee eens, juist beweging is goed om wat al eerder is verteld het been weer dunner te krijgen en afvalstoffen kwijt te raken. Maar als je bij dit soort dingen twijfelt volgende x gewoon gelijk je dierenarts bellen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:50

Hoe gaat het nu met je paard TS? :)