Jong paard berijden te snel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Jong paard berijden te snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 06:58

Hey allemaal,
Op de stal waar ik mijn verzorgpaardje staat staat ook een tinker van een ander meisje. Die b is pas 2.5 jaar oud maar ze rijd er nu al op (nou moet ik toegeven dat het niet echt intensief is, toen ik het aan haar gevraagd had zei ze dat ze 1x per 2 weken alleen n kwartiertje een rondje deed stappen).

Nu vind ik dat persoonlijk een beetje vroeg, maar wil graag jullie meningen horen. (Ze rijd niet met hulpen zoals slof, sporen of strakke teugel)... .

Groetjess

meganx

Re: Jong paard berijden te snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:06

2,5 is in mijn ogen echt nog puppy en hier wordt duidelijk geen rekening met de groei gehouden. Wetende dat een koudbloed langer moet uitgroeien als een warmbloed ... Dat ter zijde, is de leeftijd van 3 pas gepast om een paard "zadelmak" te maken en dan weer voor een jaar op de weide te zetten en te laten rusten (andere zaken naast het rijden te doen) dat is mijn mening.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:09

Ik vind dat veel te vroeg. 3.5 is vroeg genoeg om te beginnen met zadelmak maken. En dan als ze 4 zijn gaa rijden

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:13

2.5 is in mijn ogen ook écht te vroeg..

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 07:22

@iedereen in mijn ogen ook, daarom zet ik het hier ook neer. Zij zelf zegt dat 1x per 2 weken n kwartiertje stappen met losse hand geen kwaad kan. Maar ik heb daar ook zo'n mijn twijfels bij

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:52

Ook ik vind het te vroeg, maar helaas zie je het veel meer. In de western sport wordt het ook vaak gedaan zodat ze met 4 jaar onder het zadel gestart kunnen worden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:54

Ieder doet wat hij zij denkt dat goed is, daarover verschillen de meningen.
probeer haar met goede artikelen te overtuigen dat ze beter iets langer zou moeten wachten.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:56

Ik denk dat je er toch tegenaan zal gaan lopen dat er nog steeds heel veel mensen zijn die het gewoonweg heel normaal vinden om met 2,5 er al op te gaan zitten... Ik heb dat vroeger zelf ook gedaan (net als heel veel andere mensen), inrijden/zadelmak maken met 2,5 is al wel achterhaalt maar toch zijn er nog mensen genoeg die het doen....

Opzich denk ik niet dat ze het beestje teveel belast als het echt maar 1x in de 2 weken is maar of het slim is is iets anders ;)

Mijn nu 5 jarige heeft tot zijn 4e heerlijk op de wei mogen genieten, is toen zadelmak gemaakt en daarna terug de wei opgegaan.... Nu is hij 5 en zijn we sinds n maand of 2 hem weer op aan het pakken, voordeel van deze leeftijd is dat ze dan al veel volwassener zijn zowel lichamelijk als geestelijk....

In de western zie je het idd ook meer..... maar ook daar zijn mensen die netjes wachten tot ze minimaal 3 zijn voor ze erop klimmen (ikke iig wel ;), mijn veulen van 3 maanden word ook niet zadelmak gemaakt voor zijn 3e en ik krijg daar nu al commentaar over maar het is mijn beestje en ik ben zelf niet meer van het op 2,5 al zadelmak maken enz).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:03

Probleem is dat het begint met 15 minuten alleen stappen eens in de 14 dagen, maar dat dat al snel meer gaat worden , want hij is ZOO braaf en hij vind het ZOO leuk.
Ik vraag me altijd af met dit soort mensen met paarden waarom ze dan een jong paard kopen als ze geen geduld hebben om langer te wachten.
Koop er een van 5 of 6 dan verpest je er minder aan! Twee en een half is in mijn ogen veels te jong!!!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:16

2,5 jaar? Is dat paard in de winter geboren dan?
Gewoon even een vraagje :)
De meeste paarden zijn nu 3 geworden nml.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 06:05

liss schreef:
2,5 jaar? Is dat paard in de winter geboren dan?
Gewoon even een vraagje :)
De meeste paarden zijn nu 3 geworden nml.
weet niet precies wanneer (qua datum) maar dus is z'n 7e maand van z'n 2e levensjaar.

Kijk ik ben het er ook absoluut niet mee eens! Maar vraag me wel af, ze is inderdaad jong ... maar is het echt zo slecht dan (ze is 1.65 en ong 65 kilo zij ze tegen mij )...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:41

Net als mijn voorgangers: dit beestje is nog veel te jong om bereden te worden. Dan had dit meisje beter een ouder paard kunnen kopen. Meestal begin je inderdaad met zo'n 3,5 jaar met zadelmak maken en met vier jaar er voorzichtig/licht op te rijden (stap en wellicht wat draf, maar verder niet teveel vragen). Ik zie ook heel vaak advertenties van jonge dressuurpaarden van 3-4 jaar die al helemaal ingereden zijn. Het enige wat ik kan denken is dan "Arm paard", want deze paarden mankeren in hun leven al snel van alles in de vorm van kreupelheid, slechte rug, etc. Mensen zijn mijns inziens veel te ongeduldig met (jonge) dieren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:45

Volgens de KNHS is hij gewoon 3, dan is 1 keer in de 2 weken een paar rondjes stappen echt niet zo erg. Ik denk dat mijn 3 jarige het veel zwaarder heeft vergeleken met dit. :')

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:55

Volgens de knhs ......daar heeft dat paard niet zoveel aan.
Mijn paard is van juli 2013, maar ik wacht nog een half jaar, ik hoor nu steeds meer mensen (goedbedoelt) die vragen of ik al bezig ga met beleren.
Mijn paard zou dan in januari "3" zijn maar lichamelijk dan toch echt nog maar 2,5 :\

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:59

Dus omdat de regel is dat ieder paard op 1 januari verjaart, kan het geen kwaad? Dat lijk je te zeggen nu :)
Een paard dat op 1 december wordt geboren is een maand later ook officieel 1 jaar. Het gaat niet om de regels die mensen verzonnen hebben voor de leeftijd van paarden, maar om de lichamelijke gesteldheid van een dier. En dan is 2,5 jaar in mijn ogen ook echt te vroeg.

TS, je kan er alleen helaas niet veel aan doen. Als je goed met haar overweg kan, kan je proberen eens met haar in gesprek te gaan of inderdaad goed onderbouwde artikelen laten lezen. Pas als iemand begrijpt waarom het niet goed is en wat de gevolgen kunnen zijn, zullen ze er (sneller) naar handelen. Succes! :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:55

Wat ik probeer te zeggen is dat je ieder z'n eigen ding moet laten doen. Als de eigenaresse vind dat zij er 1 keer per 2 weken een rondje op kan stappen dan moet zij dat doen. Haar paard, haar eigen schuld als hij snel versleten is of een keer in de staak gaat.

Op internet melden hoe zielig je het wel niet vindt, zal de situatie niet verbeteren. ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:27

Ja het is vroeg. Ik ken er wel meer die er al met 2,5 mee actief aan de slag gaan. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar als het inderdaad blijft bij 1x in de 2 weken een rondje stappen met een los teugeltje vind ik dat zo erg nog niet. Probleem is natuurlijk dat het glijdende schaal is en je heel makkelijk steeds een stapje verder gaat met als gevolg dat je (zowel mentaal als fysiek) gaat overvragen.

Wel een héél laat veulen geweest dan! Zou dan dus uit oktober komen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:56

Cynthia82 schreef:
Dus omdat de regel is dat ieder paard op 1 januari verjaart, kan het geen kwaad? Dat lijk je te zeggen nu :)
Een paard dat op 1 december wordt geboren is een maand later ook officieel 1 jaar. Het gaat niet om de regels die mensen verzonnen hebben voor de leeftijd van paarden, maar om de lichamelijke gesteldheid van een dier. En dan is 2,5 jaar in mijn ogen ook echt te vroeg.

TS, je kan er alleen helaas niet veel aan doen. Als je goed met haar overweg kan, kan je proberen eens met haar in gesprek te gaan of inderdaad goed onderbouwde artikelen laten lezen. Pas als iemand begrijpt waarom het niet goed is en wat de gevolgen kunnen zijn, zullen ze er (sneller) naar handelen. Succes! :)

Helemaal mee eens. Het zijn geen producten zoals auto's die op die manier verouderen. Rare regel van de KNHS, vind ik.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:57

Change3x schreef:
Wat ik probeer te zeggen is dat je ieder z'n eigen ding moet laten doen. Als de eigenaresse vind dat zij er 1 keer per 2 weken een rondje op kan stappen dan moet zij dat doen. Haar paard, haar eigen schuld als hij snel versleten is of een keer in de staak gaat.

Op internet melden hoe zielig je het wel niet vindt, zal de situatie niet verbeteren. ;)

TS vraagt om meningen en dat zijn tot nu toe alle antwoorden, inclusief die van jou. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:58

jorretje schreef:
Wel een héél laat veulen geweest dan! Zou dan dus uit oktober komen?

Misschien een paardje van een melkerij? Ik heb zelf ook ooit een paardje via een melkerij gekocht en die was in de nacht van Oud&Nieuw geboren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:02

Ik kan me niet voorstellen dat het dier nu nog 2.5 jaar is.
Of het dier is net 2 jaar geworden of net 3 jaar, meeste paarden worden toch in april/mei/juni geboren.
Ik ga er dus van uit dat het dier net 3 jaar is geworden en dan kan het weinig kwaad om het dier rustigjes aan op te leren.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:03

Kan het kwaad? Denk dat het wel meevalt. Over een jaar of 25 weten we het...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:05

2,5 is veel te jong. Ik ben voorstander van met 5 pas erop. Daarvoor zijn ze gewoon niet uitgegroeid.. Ik vind het echt zonde om op zo'n jong paard te gaan, laat ze gewoon 'kind' zijn.

Maar goed, 2,5 lijkt me ook voor de normale richtlijnen nog te jong. Meestal zijn ze (ruim?) 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:19

Als je naar het paardenskelet kijkt is 2,5 jaar echt veel te jong. Als je naar de ambities van sommige paardeneigenaren dan is het al rijkelijk oud. :+ Het is maar net wat je belangrijker vindt.

Waar ik wel op wil reageren is het 'het is maar een kwartiertje stappen eens in de twee weken dus het dier wordt niet zwaar belast'. Juist omdat het paard maar 1x in de 2 weken bereden wordt kan hij geen spieren kweken die hem helpen het ruitergewicht te dragen. Na aan rijdag heeft het paard namelijk weliswaar 2 dagen rijrust nodig om de spieren te laten herstellen en groeien, maar op dag 4 moet je er dan wel weer op stappen om de nieuwe spieren nut te geven voor het paard. Als je er namelijk vervolgens 10 dagen er niet op zit dan verdwijnen die net aangekweekte spieren weer net zo hard omdat ze niet gebruikt worden. Met 1x in de 2 weken rijden zit je dus qua bespiering eigenlijk elke keer weer op een groen, ongetraind paard en dat is erg slecht voor zijn pezen en skelet want zo kan hij zich op geen enkele manier met bespiering tegen het steeds opnieuw weer inrijden wapenen.

Los daarvan is als je met een groen paard begint een kwartier stappen al heel erg veel. Als ze maar 1x per 2 weken erop zit dan zou ze ivm spierverlies elke keer weer moeten beginnen met 1-5 minuten erop zitten. Maar goed, dan heb je het over het inrijden en dat doe je in mijn ogen alleen met een volwassen paard, niet met een peuter. Nu is ze en te vroeg en ze doet het ondanks waarschijnlijk de beste bedoelingen op zo'n manier dat het paard er compleet niets aan heeft, dus zonde van het paard en zonde van de moeite.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:22

spatter schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat het dier nu nog 2.5 jaar is.
Of het dier is net 2 jaar geworden of net 3 jaar, meeste paarden worden toch in april/mei/juni geboren.
Ik ga er dus van uit dat het dier net 3 jaar is geworden en dan kan het weinig kwaad om het dier rustigjes aan op te leren.
Hoeft niet persé een lenteveulen/zomerveulen te zijn geweest...
Bij mij op stal staat een drachtige merrie die vanuit een kudde uit Ierland komt. Vermoedelijk is het veulen ook voor oktober/november.
Kan dus zeker wel een herfst/winterveulen. Heb zo ook een paard te koop gezien toen ik zoekend was naar een paardje.