Pony draaft met zijn hoofd op en neer, kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuss_benthe

Pony draaft met zijn hoofd op en neer, kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:32

Hallo,
Sinds een tijdje loopt mijn haflinger merrie niet goed.
De eerste keer was ze kreupel geworden door een scheurtje in der linker voor hoef. Dit is toen netjes bijgewerkt door de hoefsmid. Na zo'n 6 weken konden wij weer alles met haar doen, dit bouwden we wel rustig op.
Na 1 week dat gedaan te hebben, liep ze weer niet goed. Wij dus de veearts en de hoefsmid erbij gehaald hebben en daar kregen we van te horen dat ze hoefbevangen was... Hierdoor kreeg ze alleen nog maar verjaardhooi. Ze stond dag en nacht in een paddock met inloopstal. We hadden verder niks met der gedaan (kon ook niet ze kon amper lopen), geen beweging alleen poetsen. Na ongeveer 2 maanden liep ze weer wat beter en mochten we weer wat beweging geven. 3 weken daarna was ze officieel van haar hoefbevangenheid af maar ze kreeg van ons nog steeds niks anders dan verjaardhooi plus nu ook heel klein beetje gras en een paar brokjes.
En ja na 5 dagen liep ze weer heel slecht, weer hoefbevangenheid..
Dus weer een hele tijd geen beweging gegeven (dat wou ze ook niet, ze kon amper lopen) en sinds 6 weken geleden liep ze weer wat beter en dus weer beweging gegeven. Dit hebben wij langzaam opgebouwd en alleen rechte stukke op de zachte grond. Nu laten we haar sinds 2/3 weken draven en een heel klein stukje galop. Bij stap en galop lijkt het alsof ze helemaal goed loopt. In draf loopt ze opzich ook wel goed, alleen als haar rechtervoorbeen naar voren gaat dan gaat haar hoofd wat naar beneden. En als die naar achter gaat dan gaat die weer naar boven. Dit is nog niet eerder geweest. Als je haar hoofd weg denkt zie je nergens aan dat ze niet goed loopt..
Het is een beetje domme vraag, maar hebben jullie nog tips wat we hiermee kunnen doen?
Alsjeblieft geen haat op wat we hebben gedaan.. Alles was overlegd met 2 hoefsmeden en haar eigen veearts.

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:24

Onze merrie liep inderdaad ook met haar hoofd op en neer tijdens het draven toen ze hoefbevangen bleek te zijn.

Onze pony mag niet meer op gras staan dit in overleg met de dierenarts.
In de meeste gevallen is het niet aan te raden een bevangen pony op gras te zetten omdat ze het vaak daarvan juist krijgen.
Dat kan in jou geval ook een reden zijn waarom de pony het toch weer terug heeft gekregen.
Onze pony is in september bevangen geraakt maar staat nu nog steeds op het rantsoen van toen hoewel ze nu weer helemaal goed loopt.
Het is iets om altijd rekening mee te houden wanneer ze dit eenmaal gehad hebben.

Het heeft ook echt veel tijd nodig om te herstellen en ons werd aangeraden om de training weer langzaam op te bouwen en niet meteen te laten galloperen.

Hoop dat je iets aan mijn reactie hebt.
Heel veel succes met je paardje!

mrie

Re: Pony draaft met zijn hoofd op en neer, kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:53

Zo te horen is je pony kreupel aan haar linker voorbeen. Daardoor "valt" ze op haar rechter been. (probeer zelf maar eens kreupel te lopen je komt dan wat harder neer op het been wat wel goed is)
Ik kan je niet vertellen wat er aan de hand is, maar ik raad je aan om foto's te laten maken van haar voeten. Daarop kan de veearts zien of het hoefbeen nog wel op de goeie plek zit. Bij bevangenheid kan dat loslaten van het weefsel er omheen en dan kantelt of zakt het een stukje. Als dat het geval is blijft ze steeds kreupel worden.

Kuss_benthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 08:46

romyvs schreef:
Onze merrie liep inderdaad ook met haar hoofd op en neer tijdens het draven toen ze hoefbevangen bleek te zijn.

Onze pony mag niet meer op gras staan dit in overleg met de dierenarts.
In de meeste gevallen is het niet aan te raden een bevangen pony op gras te zetten omdat ze het vaak daarvan juist krijgen.
Dat kan in jou geval ook een reden zijn waarom de pony het toch weer terug heeft gekregen.
Onze pony is in september bevangen geraakt maar staat nu nog steeds op het rantsoen van toen hoewel ze nu weer helemaal goed loopt.
Het is iets om altijd rekening mee te houden wanneer ze dit eenmaal gehad hebben.

Het heeft ook echt veel tijd nodig om te herstellen en ons werd aangeraden om de training weer langzaam op te bouwen en niet meteen te laten galloperen.

Hoop dat je iets aan mijn reactie hebt.
Heel veel succes met je paardje!

Oke, heel erg bedankt. Wat voor trainingschema hebben jullie toen ongeveer gebruikt? En hoelang heeft het geduurd voordat die van jou weer terug goed liep?

Kuss_benthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 08:49

mrie schreef:
Zo te horen is je pony kreupel aan haar linker voorbeen. Daardoor "valt" ze op haar rechter been. (probeer zelf maar eens kreupel te lopen je komt dan wat harder neer op het been wat wel goed is)
Ik kan je niet vertellen wat er aan de hand is, maar ik raad je aan om foto's te laten maken van haar voeten. Daarop kan de veearts zien of het hoefbeen nog wel op de goeie plek zit. Bij bevangenheid kan dat loslaten van het weefsel er omheen en dan kantelt of zakt het een stukje. Als dat het geval is blijft ze steeds kreupel worden.

Kan het als het hoefbeen verkeerd ligt dat ze soms opeens goed loopt? Hierzo loopt ze soms opeens 10 minuten goed en daarna gaat ze weer zwaaien met haar hoofd..
Ik zal binnenkort eens kijken naar die foto's die gemaakt kunnen worden.

mrie

Re: Pony draaft met zijn hoofd op en neer, kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:38

Een paard is ook een prooidier. Ze zullen er alles voor doen dat niemand kan zien dat het niet goed met ze gaat want dan komen de wolven. Het kan dus zijn dat je paard zich een poosje weet te verbijten maar dat dan niet volhoud en laat zien dat ze pijn heeft.

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:54

In september heeft de veearts de bevangenheid geconstateerd ze heeft toen anderhalve maand stil gestaan op buut. Eerst een maand maar toen ging het nog niet beter, daarna nog 2 weken. Daarna zijn we daarmee gestopt en heb ik haar de eerste week los gezet in de rijbak zodat ze zelf beweging op kon zoeken.
Daarna zijn we eerst begonnen met een week stappen aan de longeerlijn (ongeveer een kwartier)
De week erop draven ook ongeveer een kwartier per dag. Dit steeds meer opgebouwd en na een maand is onze dochter er weer op gegaan.
Ook eerst een week of 4 om de dag gereden in de bak daarna pas langzaam galloperen. Maar ook langzaam opgebouwd totdat ze echt wel goed liep.

Ik denk dat ze rond maart weer enigzins haar lesjes normaal mee kon rijden.

Het is best lastig in te schatten wat wel een niet kan. Van de ene kant wil je ze graag rust geven van de andere kant is beweging ook goed voor de doorbloeding van de hoeven.
Maar dit mag weer absoluut niet wanneer ze echt bevangen zijn ivm het mogelijk kantelen van het hoefbeen (dit kan zo gevaarlijk zijn dat het einde paardje kan betekenen). Ik heb dan ook alles in overleg met onze dierenarts gedaan omdat ik geen enkel risico wilde lopen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:19

Nee hoor, het probleem zit rechts, niet links.

"Wanneer haar rechterbeen naar voor gaat, gaat haar hoofd naar beneden".
Dus op het moment dat haar hoofd beneden is, raakt links de grond. Maw, op het moment dat rechts belast wordt, gaat haar hoofd naar boven.. Wel, als dàt de situatie is, is het paardje belastingskreupel rechts voor.