Gisteren heeft de hoefsmid bij mijn fjord rotstraal geconstateerd. We hebben ctc spray gekocht om dit te behandelen. Nu lees ik dat rostraal kan komen door onhygiënische stallen of natte paddocks. Mijn stal houd ik dagelijks bij, dus mijn vermoeden is dat daar in ieder geval het probleem niet ligt. Hij heeft ook altijd een vrij schone stal, staat niet in de nattigheid als ik aankom. Wel staat hij overdag op het land, wat nu uiteraard flink nat en soppig is. Overigens nog niet stukgelopen, dus de echte blubber valt mee.
Nu de hamvraag: waar laat ik hem nu? Moet ik hem uit de nattigheid en dus op stal houden om dit te laten genezen? Want daar word ik en hij natuurlijk niet zo vrolijk van... De paddocks zijn ook nat, dus daar naar uitwijken is dan ook geen optie. Als ik m langer op stal houd, wordt zijn stal natuurlijk wel viezer per dag, dus dat lijkt me ook weer niet handig... Andere optie die ik nog heb is om hem wel buiten te zetten, maar korter, bijv. max 3 uur per dag of zo? Das niet leuk voor hem, maar ik wil uiteraard ook dat die hoef geneest...
Heb hier nog nooit eerder mee te maken gehad, dus alle tips zijn welkom. Dank alvast!
Als het mijn paard was, zou ik hem als het niet heel ernstig is wel lekker naar buiten doen. Onze paarden staan 24/7 buiten en in de echt natte periodes hebben wij hier ook weleens beginnende rotstraal. Hier gebruiken wij altijd Hypozin voor, dat is een pasta die je met het borsteltje van je hoevenkrabber goed in en om de straal kunt aanbrengen. Dit werkt bij ons altijd perfect.
Dennis
Geplaatst: 30-06-16 09:48
Gewoon lekker naar buiten, beweging is goed voor de doorbloeding, en doorbloeding is nodig voor groei en genezing. Niet zo zeer de nattigheid is het probleem, meer de viezigheid. Waarschijnlijk gewoon een kwestie van pech dat hij nu rotstraal heeft, met even behandelen is het vast snel weer goed.
Mooist is wel dan als je bij binnen komst even zijn voeten uitkrab en dan meteen behandel.
Ik zou hem ook buiten zetten. De doorbloeding is inderdaad erg belangrijk, maar daarnaast is modder meestal schoner dan de urine, mest en ammoniakdampen waar ze op stal toch altijd wel in staan.
Ik ben zelf groot fan van de hoofsolution van kevin bacon. Die lijkt vrij veel op hoefteer maar laat lucht door.. het is een dikke, plakkerige slurrie die je lekker dik in de straal kan soppen en het blijft er echt in plakken en drupt er niet uit en spoelt minder snel weg dan die waterige middeltjes. Bij die van mij werkte dat altijd enorm goed.. Sinds hij 24/7 buiten staat heeft hij helemaal geen rotstraal meer, al járen niet ondanks de nattigheid, dus ik heb alleen maar goede ervaringen met buiten lopen
Dank voor jullie tips, meneer staat lekker op het land vandaag! Voor nu houd ik het even goed in de gaten en blijf ik op aanraden van de smid de CTC spray gebruiken. Mocht dit niet (snel) genoeg helpen, ga ik met jullie andere tips aan de gang. Hij heeft de spray nu met een watje goed in zijn straal zitten, dus hopelijk helpt dat ook. Stalgenoot krabt straks met binnenhalen ook even de hoefjes uit!
Beretto
Geplaatst: 30-06-16 12:49
Lekker buiten zetten en de rotstraal behandelen, als het na een tijdje niet verbeterd kan je m altijd nog binnen houden
8nnemiek
Geplaatst: 30-06-16 12:50
Met binnenhalen zou ik ze juist niet uitkrabben. Doordat de modder relatief schoon is kun je die er beter in hebben zitten dan dat er direct weer mest in kruipt.
absoluut buiten! Juist die urine en mest in de stal is de grootste boosdoener!
Nymeria
Helen Langehanenberg fan
Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-16 13:00
Tja, blijft lastig met meerdere meningen. Voor mijn gevoel wil ik liever wel de natte drek er uit hebben voor hij naar binnen gaat. Zijn stal is groot en helemaal schoon, dik opgestrooid. Hij is vrij netjes op zichzelf, dus ik denk dat hij z'n voeten dan wel relatief schoon houdt binnen. Morgen ben ik er weer heel vroeg om het te behandelen en z'n stal te mesten.
Azmay
Geplaatst: 30-06-16 13:01
Maartje1990 schreef:
absoluut buiten! Juist die urine en mest in de stal is de grootste boosdoener!
Dat is mij ook geleerd inderdaad Nat zand is niet zo erg als de zure ellende in een stal, plus dat het lopen gewoon goed is natuurlijk.