Paard constant kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Paard constant kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 23:28

Hoi Bokkers,

Ik zou graag jullie kijk/mening eens hebben... Of ja, ik ben gewoon al blij dat ik dit hier even kan neertypen want erover praten is enorm moeilijk voor mij... Bij deze dus het verzoek om het vriendelijk te houden, dankjewel.

Mijn paard is vanaf dat ik hem heb (ondertussen is dat al 5 jaar) een zorgenkindje geweest. Ondanks hij helemaal goedgekeurd is, heeft hij het ene probleem na het andere gehad.
Kort nadat ik hem gekocht had, stond hij al met een hoefzweer. In een halfjaar tijd had hij wel 3-4 keer een hoefzweer. Dit is toen 'opgelost' met een ijzer.

Na een jaar ongeveer met ijzers groeiden die hoeven niet meer, dus ijzers er weer af, met als resultaat dat hij weer hoefzweren kreeg en ook enkel zoolkneuzingen. Nadat hij even 'stabiel' was terug een ijzer, puur voor zijn gemak want met ijzers heeft hij hier geen last van.

Uiteraard kwamen we na een jaartje weer met het probleem dat zijn hoeven niet meer groeide, dus terug ijzers eraf. Toen kwam hij bevangen te staan. Hij heeft hier 1 maand van afgezien en daarmee bedoel ik echt niet kunnen lopen. Daarna ging het vrij goed, geen hoefzweer oid, maar op harde ondergrond en steentjes toch erg gevoelig.

Dan een jaar later had hij irritatie aan zijn pees omdat de hoefsmid zijn hoef scheef bekapt had. Hoef terug goed gezet en dan was die irritatie ook snel weer weg.
Een paar maanden later begon hij weer erg onregelmatig te lopen, ook met rijden. Besloten om toen foto's te laten nemen (september). Daaruit kwam dat hij chronisch bevangen staat. Op dat moment was het een zware klap aangezien de DA niet kon zeggen of hij nog bereden kon worden enz. Hij moest wel weer op ijzers (break over). Dat gedaan, en hij ging weer. Hij ging zelfs meer dan behoorlijk.

Doordat ik het erg druk had met school (stage, veel taken en examens) heb ik hem héél weinig gereden. Mijn examens waren vorige zaterdag (18e) bijna klaar dus ik besloot het rijden weer op te pakken. Helaas, kreupel. Moeite met draaien en kreupel in draf op harde ondergrond.
Even afwachten dacht ik. De hoefsmid kwam die week langs dus ik dacht aan hem te vragen of het mss weer een hoefzweer is.
Hoefsmid voelde met de tang en aan zijn hielen reageerde hij gevoelig. Nu moet ik zeggen dat hij in september ook heel gevoelig reageerde op de hielen want eerst werd gedacht dat hij HKO had.

Aangezien ik nog geen verbetering merkte tot vandaag (ongeveer 1,5 week later) toch besloten de DA te bellen. Zij dacht een kneuzing of een hoefzweer met het advies hem te baden voor een week en dan aan te kijken. Geen verbetering --> ontstekingsremmers. Als er dan nog steeds geen verbetering is, terug röntgenfoto's om te zien of er iets anders in die hoef zit.

Oke, maar ik was in september al op zo'n punt aangekomen 'wil ik dit nog allemaal?'. Omdat hij het erg goed deed met die ijzers, dacht ik van 'okee, dat was even een dipje maar nu gaat hij goed'. En nu, nu hij weer maar eens mank staat, ben ik weer bij het punt aangekomen 'wil ik dit wel?'.
Blijkbaar zit er toch iets niet juist bij hem. En nu zeker met die hoefbevangenheid, de DA zegt ook, die hoeven zijn gewoon kapot en als er dan iets is, dan duurt het veel langer voor het allemaal geneest.

Ik had eigenlijk (en dat is heel erg om te zeggen) liever gehad dat de DA mij kon zeggen dat het iets erg was. Terug bevangen of iets helemaal anders. Dan was voor mij de beslissing makkelijker om te maken, namelijk inslapen. En ik vind het verschrikkelijk om dat te zeggen, want alleen al aan dat woord denken en de tranen springen in mijn ogen. Ik heb de voorbije week al heel vaak gehuild omdat ik het gewoon even niet meer weet. Mijn paard bezorgt mij enorm veel stress, verdriet en boosheid. En het gaat niet om hem, want hij is zo lief, het gaat om zijn problemen en over hoe het leven zo oneerlijk kan zijn. Elk jaar heeft hij wel iets. Ik heb nog geen énkel jaar gehad dat ik gewoon kon doorrijden zonder dat hij kreupel staat.

En dan zou je denken 'waarom gun je hem geen leven op de wei?'. Nou, daar heb ik ook over nagedacht, maar goed, nu zie je ook, hij heeft een halfjaar bijna niets gedaan en hij staat kreupel. Zonder ijzers stapt hij weer een hele tijd erg moeilijk dus dat wil ik hem niet meer aandoen. Door zijn chronische bevangenheid moet hij speciale ijzers, dus om de 6 weken is dit €90. Het is ook geen paard om maar op de wei te gooien en hij zal het wel redden op het gras, nee... Hij moet zijn portie hooi hebben, en ik geef een baaltje per dag (15kg). Hier bij ons betaal je minstens €3. Dus per maand is dat al €90. En hij heeft de neiging snel te vermageren, dus luzerne en bietenpulp moet je er ook nog bij tellen. Uiteindelijk ben ik dan enorm veel geld kwijt en dan 'mankeert' hij nog niets...

Ik heb al enorm veel geld uitgegeven aan hem, en ik weet gewoon niet of ik dat nu nog wil. De DA kon me in september niet zeggen hoelang hij nog mee kan. Dus ik kan mss nu weer veel geld uitgeven aan ontstekingsremmers (als het een zoolkneuzing is) en aan foto's, maar het kan dan even goed zijn dat hij 2 maanden later teveel last heeft van zijn bevangenheid en dat het dan alsnog einde verhaal is.
En ja, ik weet, Bokkers denken altijd 'heb je geen geld, dan moet je maar geen paard kopen', maar hij heeft al enorm veel geld uit ons spaarpotje gehaald. En als ik nu een garantie kan krijgen dat hij nog lang kan meegaan, dan zou ik direct weer al mijn geld erin steken, maar ik krijg die garantie niet en dat is zo frustrerend!

Ik weet ook niet of hij veel pijn heeft. Hij liep 1,5 jaar rond met chronische bevangenheid zonder dat je er al te veel van merkte. Hij gaat ook niet goed op de trailer, ondanks we al veel lessen daarin genomen hebben. Is dat omdat hij pijn heeft in die voeten en daarom niet goed die bochten kan meepakken of is het puur iets anders? Geen idee. Maar met dat trailerprobleem sukkelen we ook al jaren.

Het is gewoon best een vrolijk paard en nu hem mss inslapen omdat hij een zoolkneuzing/hoefzweer zou hebben, vind ik best erg en eigenlijk niet fair. Maar hij heeft al zoveel gehad en na het zoveelste voorval denk ik dan weer 'is het nu niet genoeg?'.
Ik heb het momenteel erg moeilijk en na heel deze tekst te schrijven zit ik hier weer te huilen... ;(

Ik hoop dat jullie me wat wijsheid kunnen geven want momenteel weet ik het gewoon niet meer....

kiertje22

Re: Paard constant kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:31

Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen! Het zit jullie niet mee..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 06:40

Ik zou je willen aanraden om röntgenfotos te laten maken van de hoeven om te beoordelen wat de schade in de hoevevn is van de hoefbevangenheid. Veel hoefzweren komt helaas vaker voor bij gekantelde hoefbenen. En op basis van de schade op de foto's met de hoefsmid en veearts een beslissing te nemen.
Op het land de hele dag is helaas niet mogelijk voor een chronisch hoefbevangen paard. Dat is geen optie

:(:)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 06:51

Inderdaad foto's van de hoeven. En eventueel wisselen van stal. Soms kan bij vage klachten en kwaaltjes een ander management helpen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 08:27

Foto's zijn genomen in september. Toen had hij rechts een sinker en links een lichte kanteling.

Wisselen van stal is iets wat niet gaat gebeuren. Hij staat hier prima en het is de beste stal die ik ooit gehad heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:54

Had hij echt een sinker? want dat is hartstikke ernstig? en in dat geval moet hij op medisch beslag?

Heb je wel eens bloed laten prikken op cushing? daar kunnen ook hoefproblemen vandaan komen. En de bevangenheid hoe oud is hij?

Want ik vraag me af of een dier dat eerder te mager staat chronisch hoefbevangen komt...
En toen je druk was, heb je hem wel regelmatig in de gaten kunnen houden/ verzorgen?

Trailerproblemen staan hier los van volgens mij..je kunt hem wel in laten slapen maar een volgend paard heeft weer een volgend probleem. Dat gaat nu eenmaal zo met die dieren..goed management kan wonderen doen als er verder geen achterliggende ziekte oid onder zit.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 09:17

Volgens DA wel. Of dat zei ze toch.
Bloed is getrokken en goed bevonden. Geen IR, geen cushing. Hij is 9.

Ik heb 2 jaar terug zijn ijzers eraf laten halen en er was toen een Strasser bekapper bij. Blijkbaar zijn dat mishandelaars maar dat wist ik toen niet. Hij stond vlak na de bekapping bevangen.

Ik heb hem praktisch elke dag verzorgd en nagekeken juist omdat ik weet dat een steentje in de hoef een ramp kan veroorzaken.

Ik zou niet weten wat ik nog extra kan doen qua management. Hij staat nu prima. Elke dag buiten, onbeperkt hooi, luzerne en bietenpulp en als hij het plots niet meer wil eten dan zoeken de staleigenaars naar iets anders voor mijn paard zonder meerprijs.
Geloof me, een stal vinden in Belgie die een groot paard kunnen verzorgen is heel zeldzaam. Ik heb al 10 stallen met hem gehad en praktisch elke stal gaf hem niet wat hij nodig had.
ik heb enorm veel al gedaan voor hem. Supplementje hier, extra voer daar, onderzoek ginds en hij krijgt telkens opnieuw iets.

Het gaat er ook niet om dat ik van hem af wil zijn. Want na hem hoef ik voorlopig geen ander paard meer want wie weet wat heb ik daar weer mee. Niks is teveel voor hem maar als hij het geld bijna letterlijk opvreet moet ik wel iets gaan beslissen want als hij straks een koliek krijgt (of mijn pony) moet ik zeggen dat er gewoon geen geld voor is om hen daarvoor te verzorgen juist omdat er jaarlijks een fortuin.naar de grote gaat.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:41

TS, op welke bodembedekking staat jouw paard?

OVerigens, ik heb altijd geleerd om geen ontstekingsremmers te geven in geval van zoolzweer. Die wordt dan deels onderdrukt, maar zal na afloop van de periode van ontstekingsremmers weer gaan groeien. Moet er toch uit.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 09:42

Hij staat op stro en daaronder ligt iets van zaagsel dacht ik om de urine vast te houden. Stal wordt dagelijks gedaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:50

Al die jaren al?

Gooi dan aub dat zaagsel vandaag nog de stal uit. Mijn paard kan absoluut niet tegen zaagsel. Staat ie jaaaaaren op stro. Stalhouder gooit 1 keer wat zaagsel onderin en gelijk weer zoolzweren. Vlas gaat goed bij die van mij, stro ook. Maar zaagsel en (sommige) paarden, is echt een no-go.

Ik zou het gewoon eens proberen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:57

Heb je ook foto's van de hoeven?Zodat je kan zien wat de stand is,dus van voor onder en zijkant..

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:03

De keuze ligt bij jou,niemand kan bepalen of jij er nog geld aan kan uitgeven of niet. Zo te lezen heb je er al heel veel aan gedaan en verkopen is geen optie met een kreupel paard.
Ik zou zelf nog 1 keer goed laten onderzoeken wat er nou daadwerkelijk mis is en aan de hand van de uitslag een beslissing nemen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 11:02

Rocamor: Nee, hij staat nu sinds 1,5 jaar op die stal. Als het nu een hoefzweer zou zijn, dan is het pas de 2e die hij op deze stal zou hebben. Hij heeft al op zoveel stallen gestaan en op verschillende soorten bodembedekking (strokorrels, vlas, koolzaadstro, gewoon stro zonder iets onder) en er was geen enkele stal waar hij geen hoefzweren op heeft gelopen.

Pleiada: Foto's kan ik snel maken, maar zijn stand is niet goed. Rechts enorm ondergeschoven hielen (ook al jaren, zie er nauwelijks verbetering mee en we hebben al natuurlijke bekappers en gewone hoefsmeden erbij gehad) en een hele dunne zool. Links iets betere zool maar ook ondergeschoven hielen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:10

Wat een ellende, heel rot! Heb wel het idee dat de smid veel geklungeld heeft, of zit ik dan verkeerd? Ben je al wel eens van smid gewisseld, en dan echt naar een hele goede? Je zegt 90 euro te betalen voor het speciale beslag.. wordt hij rondom beslagen? Ik ben minimaal het dubbele kwijt per keer voor speciaal beslag hier.. Snap dat je je heel machteloos voelt, en voel je niet schuldig over de uitspraken die je doet in je OP over het inslapen :(:) kan me heel goed voorstellen dat dat door je hoofd gaat spoken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 11:22

Hoefsmeden zijn/waren idd een ramp hier. Ik heb er al ontzettend veel gehad en een paar jaar geleden stond hij vooraan met ijzers met een dubbele lip en ook nog eens veel te klein omdat de hoefsmid vond dat hij die er te snel aftrapte. Maar ja, ik had er 0,0 verstand van en je zou wel denken dat ze er iets van kennen. Vandaar ook die ondergeschoven hielen, of dat was toch wat Van Nassau zei.

Hij staat alleen vooraan op beslag. Bij Van Nassau betaalde ik 113 euro voor dezelfde ijzers. Hier ben ik 3x geweest, maar omdat mijn paard zo moeilijk op die trailer gaat, was het bijna een daguitstap om eventjes ijzers erop te laten zetten... Vandaar iemand in de buurt gezocht die aan huis komt en nu betaal ik voor dezelfde ijzers 90 euro.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:33

Maar met matuurlijk bekappen zouden die ondergeschoven hielen toch aangepakt moeten worden?Dan zou ik toch misschien nog een hele goede natuurlijk bekapper proberen icm plakbeslag..Je paard zou niet de eerste zijn met ernstige problemen door ondergeschoven hielen..Wel een heel naar probleem hoor..

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:35

Ik volg even. Heb zelf een minipaardje, waarschijnlijk al hoefbevangen gekocht en ik sta nu voor hetzelfde dilemma. Zij is ook door de hele mallemolen geweest, heeft ook vreselijk veel geld gekost en het heeft allemaal tot niet geleid.

Ze is nog steeds kreupel, je kunt niets met haar doen maar haar oogjes staan nog zo helder, daarom heb ik haar nog niet laten gaan.

Laatste keer dat de DA hier was zei hij - inslapen -, de volgende dag vond hij haar toch nog te goed, dus weer verder tobben!

Ik zie het nu deze week nog aan en wil volgende week een beslissing nemen of ik haar al dan niet in laat slapen. Zelf zou ik ook niet iedere dag met zere voetjes willen lopen (strompelen in haar geval).

Ik kan alleen maar zeggen: sterkte!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 11:49

pleiada schreef:
Maar met matuurlijk bekappen zouden die ondergeschoven hielen toch aangepakt moeten worden?Dan zou ik toch misschien nog een hele goede natuurlijk bekapper proberen icm plakbeslag..Je paard zou niet de eerste zijn met ernstige problemen door ondergeschoven hielen..Wel een heel naar probleem hoor..

De natuurlijke bekapper heeft er een halfjaar aan gewerkt ongeveer. Ik zag weinig verschil, hij telkens wel maar goed mss kijken we naar andere dingen :+ Een halfjaar is weinig, dat weet ik ook, want die bekapper heeft gezegd dat hij minstens een jaar nodig heeft.
Maar een jaar geven aan een paard wat zelfs in de wei pijn heeft als deze erg droog ligt, dan vraag ik mij af of dit nog wel paardvriendelijk is. Hij raadde hoefschoenen aan, maar zoals gezegd, hij heeft in de wei ook pijn dus dan moet je al een goeie hoefschoen hebben die hij praktisch een hele dag aan kan hebben. En aangezien zijn hoeven, volgens die bekapper, nog enorm zouden veranderen, kan ik mss om de zoveel maanden een nieuwe hoefschoen laten aanmeten. En dan vraag ik me af waar ik dan mee bezig ben...

Tamsin jij ook veel sterkte :(:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:52

Ja hoefschoenen zijn ook niet ideaal,maar plakbeslag is weer iets anders he en dan zit je ook niet met die vervelende nagels in de hoef..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 11:54

De natuurlijke bekapper die ik had deed dat niet. Ik heb er ook jaren terug een andere bijgehad maar daar viel niet mee te communiceren. Mijn paard stond na een bekapping ook kreupel en als je daar dan iets van zei, was het compleet normaal dus die zal ook geen plakbeslag hebben.
Voor de rest weet ik geen natuurlijke bekappers in mijn buurt, want daar heb ik toen ook een tijdje naar gezocht...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:02

Mocht je vrijblijvend advies willen en een goede bekapper zoeken in jou buurt kan je je vraag altijd voorleggen op de natuurlijk bekappen facebookpagina..Er lezen daar ook hele kundige mensen mee zonder tunnelvisie :P ..Die kunnen meedenken en evt iemand aanraden..Sterkte met je beslissing!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 12:05

Ik heb die vraag voorgelegd in de PaardNatuurlijk FB groep en daar kreeg ik 2 namen te horen. De ene bekapper had ik dus al eens uitgeprobeerd maar die vond ik 3x niks en die andere kende ik niet dus die heeft er dan een halfjaar aan gewerkt. Andere namen kreeg ik ook niet echt die bij mij in de buurt zaten :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:46

Zelf leren :-) dan weet je zeker dat het goed gaat. Iedereen kan zich natuurlijk bekapper noemen garantie tot de deur dus.

Je paard buiten zetten en op dieet zetten zijn wel randvoorwaarden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:02

Ja, met probleemhoeven zoals mijn paard ga ik zeker zelf een cursusje doen. Not.
En ja dat weet ik ook maar ik ben er zeker van dat jij de betreffende bekappers ook kent. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:12

Wat lastig, zo'n never ending story...
Over plakbeslag weet ik niets, maar ik heb zelf een paard dat door schouderproblemen erg gevoelig liep op het harde door de schokken op de harde grond/stoep en die was meteen van zijn klachten af toen hij zachte, elastische (dus veerkrachtige) hoefschoenen kreeg; de Equine Fusion Ultimate. Deze had hij 12 tot 24 uur per dag aan, zowel op de stenen paddock als in de modderige wei en bleven prima zitten zonder schaafwondjes of andere narigheid. Ook zitten ze ruim genoeg waardoor hij er ook gewoon in past als zijn hoeven langer/niet bekapt zijn, dus misschien is dat voor jullie een optie?