IJzers? Hoefschoenen? Iemand een idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

IJzers? Hoefschoenen? Iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:58

Dag lieve Bokkers!

Ik zit met een klein "probleempje"...
Mijn merrie staat overdag altijd in de wei, 's nachts op stal. Door de afgelopen regenval en het rennen van de paarden is een groot deel flinke modder geworden. Ook moeten de paarden uit de sloot drinken en is de slootkant ook behoorlijk drassig.
Nu is mijn probleem dat haar voorhoeven te 'zwak' zijn om zonder ijzers te lopen, ze breken en scheuren.
Echter zuigen de ijzers vacuüm in de modder (ook icm het erdoorheen rennen), en blijft ze ze verliezen in het land.
Ik kan ze er wel onder blijven laten slaan, maar het is een kwestie van tijd tot ze er weer af liggen...

Nu zat ik te denken aan hoefschoenen voor in de wei? (Wel om d'r ijzers, zodat we nog gewoon kunnen blijven rijden en op buitenrit kunnen gaan) Maar werkt dit wel? Verliest ze die niet ook?
Of heeft iemand nog een ander idee?
(Om nog maar een keer duidelijk te zeggen dat zonder iets om d'r voorhoeven echt geen optie is)

Alvast bedankt!

0000

Re: IJzers? Hoefschoenen? Iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:06

En tapen? Niet de hele hoef inpakken maar even rondom over het ijzer en de onderste rand van de hoef.

Verder zou ik me ook afvragen of het dan niet erg glad wordt langs de slootkant als het zo modderig is, zou het niet fijner zijn om tijdelijk een andere watervoorziening te gebruiken en de slootkant toch even af te zetten? Er van uitgaande dat het nog wel gewoon zomer wordt ;) zou dat maar hooguit enkele weken nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:07

0000 schreef:
En tapen? Niet de hele hoef inpakken maar even rondom over het ijzer en de onderste rand van de hoef.

Verder zou ik me ook afvragen of het dan niet erg glad wordt langs de slootkant als het zo modderig is, zou het niet fijner zijn om tijdelijk een andere watervoorziening te gebruiken en de slootkant toch even af te zetten? Er van uitgaande dat het nog wel gewoon zomer wordt ;) zou dat maar hooguit enkele weken nodig zijn.

Er staan zeker ook waterbakken :) Maar de slootkant afzetten is geen optie. Zit aan twee kanten en is bijna een km lang :')

Tapen is ook nog wel een goed idee ja!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:16

Wat is de reden van de zwakke voorhoeven? Heeft ze er een schimmel inzitten of zo?
Ik zou de ijzers weglaten en gewoon met hoefschoenen voor gaan rijden.
Die van mij is ook gevoelig aan de voorhoeven (staat ook 24/7 buiten) maar met schoenen aan gaat het uitstekend met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:24

Ik heb haar bijna 3 jaar geleden met rondom ijzers gekocht. Eronder vandaan laten halen (want ja, ik wist niet waarom ze eronder zaten). Achter bleek ze prima zonder te kunnen, maar voor helaas niet.
Is niks 'mis' met de hoeven, haar voorhoeven hebben gewoon niet zo'n sterke structuur :)

Staat die van jou dus ook met hoefschoenen in de wei? Want dat is op dit moment meer het probleem dan het rijden zelf, aangezien ik nu amper mag rijden ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:14

Nee, hij loopt op blote voeten in de paddock en wei. Er zijn wel schoenen die semi-permanent aan kunnen, maar die moeten wel elke dag gecontroleerd worden.
Vermoedelijk heeft je paard ook dunne zolen? Het kan vrij lang duren voordat de hoeven gewend zijn aan blootsvoets. http://www.permicavallo.nl/hoefschoenen_wegwijzer.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:19

Elke dag controleren is geen probleem, ik ben er toch elke dag :)
Ik ga dat zo op m'n laptop even lezen, dankjewel!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:24

Mag ik vragen waarom je paard iets op de wei om zou moeten hebben?
Regelmatig op de juiste manier bekappen en er voor zorgen dat de gezondheid van je paard op pijl is zou er voor moeten zorgen dat de hoeven sterker worden. Als hij ze er snel onderuit trapt / zuigt in de wei maar je wil hem daar wel houden dan zou ik ervoor kiezen om hem blootvoets te houden. In dikke blub houd hij ook zeker de hoefschoenen niet aan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:48

VSW -> BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:07

Alice13 schreef:
Mag ik vragen waarom je paard iets op de wei om zou moeten hebben?
Regelmatig op de juiste manier bekappen en er voor zorgen dat de gezondheid van je paard op pijl is zou er voor moeten zorgen dat de hoeven sterker worden. Als hij ze er snel onderuit trapt / zuigt in de wei maar je wil hem daar wel houden dan zou ik ervoor kiezen om hem blootvoets te houden. In dikke blub houd hij ook zeker de hoefschoenen niet aan.

Paard is gezond en d'r hoeven ook. Smid en ik hebben al van alles geprobeerd. Ze zijn zeker sterker geworden, maar helaas moet ik mij er maar bij neer leggen dat mijn paard niet blootsvoets kan, het lukt gewoon niet. De hoeven kunnen zeker door allerlei dingen sterker worden, maar zoals mijn smid zelf ook zei, zullen ze nooit sterk genoeg worden om zonder scheuren over het asfalt te kunnen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:11

Nee oké maar asfalt kan je hoefschoenen voor aan doen. Maar lijkt me geen optie om haar daarmee in de wei te zetten.

Mijn paard staat overig vierkant op ijzers, mijn keuze. Gaat met springschoenen op de weide.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:19

Mij lijkt het slecht om zoveel uren met hoefschoenen te lopen, er komt altijd wel zand/vocht in wat gaat schuren of irriteren, hoefwand is erg lang bedekt. En een "zuigende" hoefschoen lijkt mij ook niet prettig lopen voor je paard.

Je kan de hoefschoenen dan toch gebruiken bij het rijden op de weg in plaats van ijzers?

1 km of langer kan prima afgezet worden met paaltjes en stroomdraad, dat gebeurd immers net zo goed in de gebieden waar geen sloten om de wei liggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:32

Breken en scheuren is vrijwel altijd omdat de hoefwand te lang is. Regelmatig bekappen is de oplossing.