Een paar vragen over gevoelige hoeven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een paar vragen over gevoelige hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 06:54

Nu heb ik gister de moed opgepakt om met mijn merrie ohz het erf af te stappen. Naast de fiets en lopend deden we dat al veel vaker en is mij een gevoeligheid op steenslag aan de voeten niet opgevallen. Gister echter had ik haar ohz mee en het viel mij op dat zij nogal voorzichtig en twjjfelachtig loopt vanwege de kleine steentjes e.d.
Ik ga er vanuit dat het komt door de steenslag onder haar voeten welke zij niet gewend is.
Maar is dat normaal dat een paard daar eerst gevoelig op kan zijn?
Is het een kwestie van wennen en het "harden" van de hoeven/ zolen?
Zo ja, hoe lang duurt zoiets ongeveer?

Mijn merrie heeft nooit op ijzers gestaan en heeft prima hoeven :-)

Arabesk

Re: Een paar vragen over gevoelige hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:05

Het hangt af van voeding huisvesting en bekapping. Zie www.hoefnatuurlijk.nl

In de tussentijd kun je je paard comfort geven met hoefschoenen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:46

Vreemd dat ze nu die gevoeligheid laat zien en en als je er naast loopt niet. Is ze niet net bekapt?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:54

Was het geen onzeker lopen omdat ze nu geen steun had aan iemand op de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:01

Het kan voor het zicht wel hetzelfde zijn qua gevoeligheid. Ik zat er nu op waardoor ik vernam dat ze weloverwogen haar voeten plaatst. Het is nou ook niet zo erg dat ze op eieren loopt.
Ze is een week geleden bekapt, maar daar heeft ze verder geen last van en ze is ook niet onregelmatig of rad.
Mijn idee is dat zij niet gewend is om, met balast (ruiter) op steenslag te lopen. Normaliter loop ik ernaast en is mij verder nooit iets opgevallen.
Ik vroeg me alleen af of zoiets gaat wennen en dat zij gehard wordt op de voeten.

Esther_r20 schreef:
Was het geen onzeker lopen omdat ze nu geen steun had aan iemand op de grond?

Nee dat niet Esther :-)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:22

Ik denk even afwachten, misschien dat het gewicht van jou als ruiter het verschil heeft gemaakt. Wij hebben een vervelend erf met vrij scherpe steentjes. Mijn paard loopt daar na jaren nog gevoelig overheen. Dus het wil niet altijd wennen. Zelfs met ijzers loopt ze voorzichtig. Omdat het alleen op het erf is, maak ik me er niet te druk om. Wel stap ik altijd op als we het erf al af zijn. Misschien kun je volgende keer op straat opstappen, dan hoeft ze niet het erf over met jou op haar rug.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:50

Kan zijn dat de straal wat uitsteekt. Of dat de hoef (nog) niet zo sterk is en wat tijd nodig heeft aan de ondergrond te wennen (mits bekappen regelmatig en goed gebeurt en juiste huisvesting en voeding anders is de kans reeël dat het gevoelig blijft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:29

Ik hou het op een kwestie van wennen :-)