Slechte hoeven, gouden tip gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Slechte hoeven, gouden tip gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 20:38

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik een haflinger. Hij is kerngezond en topfit maar ik maak mij een beetje zorgen over de hoeven. Hij is 3 weken geleden bij de hoefsmid geweest maar hij krijgt erg snel scheurtjes in zijn voorhoeven. Hij krijgt al een lange tijd biotine (volgensmij al zeker 6 maanden vd oude eigenaar) en heeft hoefschoenen om bij het buiten rijden. Ook maak ik zijn hoeven elke keer nat na het rijden. Toch lijken de scheurtjes erger te worden en ziet het er niet uit.

Iemand de gouden tip voor dit probleem?

Marjo89

Re: Slechte hoeven, gouden tip gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:59

Met regelmaat rondvijlen, (mustang rol) zorgen dat de hoeven niet te lang worden, dat vergroot de kans op scheuren.
Niet op stal, urine is slecht voor de hoeven.
Eet zelf leren vijlen, zo kun je scheurtjes veel eerder de baas zijn, de hoef moet vanaf boven goed gaan groeien en dan kun je scheuren voorkomen. En op weg naar een gezonde hoef.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:11

Naast op tijd laten bekappen, schone stal, goede voeding en veel beweging kun je overwegen om Marstall Huf Regulator te geven. Ik laat overigens in de zomer elke 6 weken bekappen, 8 weken is voor hem echt te lang met flapjes/scheurtjes als gevolg.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:16

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:24

zijn het scheuren zonder mechanische verklaring of is het door stoten dat het scheurt en brokkelt? mocht het t tweede zijn dan weet ik misschien wel een goede oplossing.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:26

Buitenrijden op de weg is juist heel goed voor paarden met scheurtjes. Mijn pony heeft het ook, en volgens mijn hoefsmid moet ik juist veel de weg op, want dan slijten de hoeven. Verder in de zomer de hoefsmid vaker laten komen, in de zomer komt die van mij wel 2 tot 3 keer, winters maar een keer. Dat zul je vanzelf merken.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:28

Als je een foto plaatst wordt het misschien wat duidelijker te beoordelen of je je echt zorgen moet maken.
Hoeveel weken zit er tussen de bekapbeurten? doe je zelf ook nog wat aan onderhoud?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:30

Helaas hebben haflingers nogal eens wat mindere hoeven, jammer want erg leuke beesten. Ik ga vooral met Marjo89 mee. Je kunt overwegen om vaker te laten bekappen en er dan m=natuurlijk ook minder af latn halen. Dan kun je allerlei beginnende problemen voor blijven.
Wat ook geweldig werkt is je paard regelmatig, zeg maar een keer per week een kwartiertje in de zwarte modder te zetten. Niet iedereen heeft er de mogelijkheden toe. Spit een klein stuk grond om, laat er veel water in lopen. Paard er in, gebruik je deze modderplek dagelijks dan hoef je niet elke dag water toe te voegen.

Tenslotte, laat de straal niet bijsnijden, dat ding hoort op de grond te staan, dan werkt hij als bloedpomp en dat houd de boel gezond.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:54

Bij mijn merrie smeer ik nadat ik de hoeven nat heb gemaakt hoefolie van Kevin Bacon. Paard had vorig jaar veruit de beste hoeven van stal terwijl ze eerder toen ik er niets extra's aan deed toch wel beroerde hoeven had die snel stuk gingen.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:06

kun je foto's plaatsen?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 22:17

Ik zal morgen even een foto maken. Het is vooral aan de rand dat er stukjes afkomen, die kun je er dan zeg maar aftrekken. Vandaag zonder hoefschoenen een rondje (ernaast) gelopen en toen had hij weer meer brokkels. Ik weet zelf niet goed hoe ik moet vijlen, dat moet ik dan leren (voordat ik het erger maak). De hoefsmid wil ik snel weer laten komen maar ik kreeg echter ook te horen dat ik daar mee moest oppassen omdat dan de hoeven te kort worden. Heel erg bedankt voor de tips alvast, ik ga kijken naar het spul van epplejack en kevin bacon. Morgen een foto

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:31

Jes schreef:
Bij mijn merrie smeer ik nadat ik de hoeven nat heb gemaakt hoefolie van Kevin Bacon. Paard had vorig jaar veruit de beste hoeven van stal terwijl ze eerder toen ik er niets extra's aan deed toch wel beroerde hoeven had die snel stuk gingen.

Je doet het met de beste bedoelingen, en je hebt het vast van iemand gehoord. Maar dit werkt voor geen meter. Als je de olie smeert smeer je het water er af. Water en vettigheden gaan niet samen. Verder sluit je vervolgens met de olie de hoeven af zodat er minstens een week geen water meer in kan trekken.
Ik vind het fijn voor je dat de hoeven verbeterd zijn, maar dat kan niet door deze actie komen, of het moet een soort wonderolie zijn die je gebruikt.

TS je kunt voorkomen dat er stukjes afbreken door rond te vijlen. Dat er stukjes afbreken is overigens helemaal niet zo heel erg.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:35

Wij maken de hoeven eerst goed nat, daarna smeren we ze in met een mengsel van azijn en zonnebloemolie. Voor onze paarden werkt dit het beste.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:35

Rondvijlen is niet zo moeilijk, je maakt ze daarmee echt niet zomaar te kort en het helpt wel heel goed.

@amiraanouk ik zou oppassen met veel buitenrijden op de weg, als de hoeven snel groeien is dat vaak wel goed maar als ze al kort zijn juist niet. Bij jou komt de hoefsmid niet zo vaak en zal er dus tussendoor wel wat meer af moeten slijten maar bij veel paarden gaat dat niet zo makkelijk.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:24

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de hoeven, dus vooral schuurtjes langs de rand

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:26

kerabol bijvoeren. Dat werkte bij mijn merrie echt super!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:29

ik zou je smid eens op wittelijnziekte laten nakijken. Mijn paard had ook altijd scheurtje en uiteindelijk deze diagnose gekregen. Deze behandelen we nu en tot nu toe geen nieuwe scheuren meer.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:23

Zoe_97 schreef:
ik zou je smid eens op wittelijnziekte laten nakijken. Mijn paard had ook altijd scheurtje en uiteindelijk deze diagnose gekregen. Deze behandelen we nu en tot nu toe geen nieuwe scheuren meer.

Eens. Op stal hier precies zo'n stel hoeven. Zit ook een schimmel in. WLD zou ook nog kunnen. Tot nu toe is het niet behandeld, maar de boel brokkelt en scheurt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:37

De rechterhoef heeft een scheurtje midden op de toon. Dit is geen gewoon scheurtje, naar alle waarschijnlijkheid zit daar een anaerobe bacterie. Lastig te bestrijden. Deze bacerie kan niet tegen lucht daarom wordt er vaak een "koeienteen" gevijld. De scheur wordt een stukje open gevijld zodat er lucht bij kan. Duurt soms een paar aar voor het weer weg is. Vraag maar aan je smid, als je een goede smid hebt da kent hij dit probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:38

Lijkt op Wld of een schimmel tussen de binnenste en buitenste hoefwand. Oplossr is buiten zetten en regelmatig bekappen en laag in granen voeren.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 22:01

Oeh.. ik schrik wel een beetje van de berichten. Dit is dus niet echt algemeen bekend bij hoefsmeden? Kan mij niet voorstellen dat de hoefsmid dit niet gezien heeft terwijl jullie het meteen zien op de foto?

Zoe_97 schreef:

Hoe heb jij het behandeld?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 06:35

Mijn smid had het ook niet gezien tot ik een andere liet komen die het meteen zag.
De smid heeft de scheur uitgehaald zodat er lucht aan kan. Ik haal dit dagelijks met een hoefnagel weer open. Bij mildere gevallen helpt het om geslingerde honing erin te smeren. Bij mij hielp dit niet. Ik spray pure jodium elke ochtend in de opening om de bacterie eruit te houden. Dit moet nu uitgroeien en tot die tijd blijven behandelen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:09

Smid is een vrij beroep, iedereen kan het gaan doen. Je moet hiervoor een smid hebben die een degelijke opleiding genoten heeft met theorie en zo...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:28

Mijn vorige smid kreeg een scheur er ook niet uit, mijn huidige smid is actief gaan behandelen en de scheur is sinds de laatste bekapbeurt helemaal verdwenen. Dit betrof een bacterie.
Paard van mijn stalgenoot had al jarenlang een scheur. Een vorige smid had het redelijk onder controle, maar de smeden na de verhuizing absoluut niet meer (3 gehad). De huidige smid heeft deze scheur nu binnen enkele bekapbeurten bijna weg. Betrof ook een scheur en wij hebben zelf ook behandeld met honing.
Helaas gaan teveel smeden er nog van uit dat een scheur er wel uitgroeit. Soms gebeurt dit ook, maar helaas niet in alle gevallen en dan moet er dus wel iets meer aan gedaan worden dan alleen bekappen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:01

WLD zou inderdaad heel goed kunnen. Afgezien daarvan moet er ook rondgevijld worden, doet wonderen tegen scheurtjes