Ik heb afgelopen zondag een 3-jarige pony gekocht, maar het valt me op dat ze steeds kort loopt op de voorbenen. Toen ik haar 2 weken geleden zag viel me op dat ze een heel goeie bouw heeft en een sterk achterbeen. Onder het zadel vond ik haar ook kort lopen op de voorbenen, maar toen lieten ze haar nog even los lopen en liet ze toch een paar stukjes mooie bewegingen zien. Gezien haar bouw en goed achterbeengebruik heb ik beslist om haar toch te kopen, omdat ik in eerste instantie een brave en sterke pony zocht

Nu staat ze dus een aantal dagen bij mij en valt het me op dat ze nog steeds kort loopt, alsof haar voorvoeten gevoelig zijn. Ze loopt een beetje op eieren zeg maar. Het is het beste te zien in draf, maar in stap zie ik het ook een beetje (vooral als ze korte wendingen maakt).
Haar voorhoeven staan wel niet erg netjes, ze brokkelen wat en zijn eigenlijk te lang. Als ik haar voeten wil uitkrabben trekt ze ze wat weg, alsof het pijn doet, vooral als ik in de buurt van de straal kom. Echt heel zorgvuldig heb ik haar voeten nog niet kunnen uitkrabben, ze is jong en nog niet zo op haar gemak met voeten geven. De straal kan ik niet zo makkelijk schoonmaken. Ik dacht misschien aan rotstraal? Ik heb de hoefsmid gebeld en hij komt morgen al

Maar de reden waarom ik het niet zo goed vertrouw is omdat ik bang ben dat ze misschien zou kunnen hoefbevangen raken. Ze is niet extreem dik maar wel mooi rond
Ze stond bij haar vorige eigenaars een 3-tal uurtjes per dag op de wei, dus dat had ik maandag en dinsdag ook gedaan. Ik voel dagelijks aan de manenkam bij mijn pony's, bij mijn shet en arabier zijn die altijd mooi soepel. Toen ik de nieuwe pony dinsdag van de wei haalde voelde haar manenkam hard, dus toen gingen bij mij de alarmbellen al rinkelen. Ik heb toen besloten om haar voorlopig geen weidegang te geven. Gisterenochtend was hij nog steeds wat hard, maar in de namiddag al een stuk minder. Toch leek ze gisterenavond en vanochtend nog steeds op eieren te lopen.Wat denken jullie? Moet ik denken in de richting van rotstraal, of toch eerder hoefbevangenheid?
Haar hals maandag ochtend: