ernstige mok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkermario

ernstige mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 14:21

haajj iedereen, ik heb sinds een half jaartje de tinker die ik al anderhalf jaar verzorg gekocht, helaas heeft hij ernstige mok en probeer ik vanalles om het weg te krijgen maar tevergeefs heeft iemand nog echt goed werkende tips?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:35

Probeer eens mokthee.Dat zijn kruiden waarvan je een soort van thee maakt en dat bestrijdt de mok van binnen het lichaam.Super spul.Er is ook een moktopic.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:37

superpony

Re: ernstige mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:38

Dan moet je veel meer info geven. Hoe wordt het paard gehouden? Hoe wordt het gevoerd? Etc etc. Mok krijgt vooral de kans als een paard een slechte weerstand heeft.
Alle middeltjes van buitenaf zullen weinig helpen als de omstandigheden niet veranderen.

Onze merrie had mok toen ze bij ons kwam en was in slechte conditie. We hebben de mok wel behandeld, maar alles aangepakt. De mok was met enkele weken zo goed als weg en is nu in 3,5jr niet meer terug geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:52

Mok komt inderdaad door slechte weerstand, dus verkeerd voer of stress of ziekte. Daar ligt dus ook de oplossing voor het probleem.

Wat je kunt doen met de korsten die er nu zitten is er wat zinkzalf op smeren. Dat droogt uit. Een dag na het smeren kun je voorzichtig kijken of je de korsten er af kunt wrijven, en eventueel de benen opnieuw insmeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:14

Wat noem je ernstige mok?

Als het ernstig ie met bijbehorende koorts moet er een veearts bij komen denk ik.
Verder:-
Droog houden en afblijven, zinkzalf is inderdaad erg goed spul
Gebruik ik ook, gewoon laagje op d ekorstjes smeren enverder afblijven!
Net wat koper zegt, volgende dag even kijken of de korstjes los laten en anders opnieuw inwrijven :j

Maar niet gaan wassen of natmaken met iets,droog en goed smeren met een geschikte zalf werkt het beste vind ik :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:18

Veearts erbij. Desnoods een injectie en hormoonzalf

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:20

Advies neem contact op met de DA.

verder: heb je de mogelijkheid bv een weekend of midweek naar het strand te gaan. Paar dagen het zeewater in doet wonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:24

tinkermario schreef:
haajj iedereen, ik heb sinds een half jaartje de tinker die ik al anderhalf jaar verzorg gekocht, helaas heeft hij ernstige mok en probeer ik vanalles om het weg te krijgen maar tevergeefs heeft iemand nog echt goed werkende tips?

Laat anders de DA een schraapsel nemen. Het KAN mogelijk zijn dat mijt de oorzaak is van mok.
Zo ja, dan kun je smeren wat je wilt, maar helpen zal het weinig.
Mijt is makkelijk te bestrijden :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:25

Ik heb er op mijn blog een uitgebreid artikel over geschreven met een aantal goede tips:
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/
Mok komt meestal van binnenuit en kan meerdere oorzaken hebben, maar meestal zijn mijten en verkeerde voeding de grootste boosdoeners.

Kun je iets meer info geven?
Heeft je paard vaak jeuk, stampt hij op de grond of knaagt hij aan zijn sokken?
Kun je rimpels of knobbels voelen in de kootholtes of langs de onderbenen?
Wat krijgt je paard te eten? En hoe lang staat hij op wei? En hoeveel gras staat er op de wei?
Allemaal belangrijk om de oorzaak te kunnen achterhalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:30

Meestal zijn t mijten die de mok veroorzaken. Vaak bij paarden met veel behang.
Chevaldonyll heeft de Fries van Britta met ernstige mok goed geholpen. Ikzelf en ongeveer mijn hele stal hebben daar goede ervaringen (werd mij aangeraden door iemand van stal).
Je zou ook nog Ivermectine kunnen laten spuiten door de Veearts. Dat zit ook in wormenspuiten, maar is eigenlijk alleen maar effectief tegen mijten als het door de Veearts wordt gespoten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:31

Wat heb je er al aan gedaan?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:34

Mijn paard heeft ook gigantisch mok gehad afgelopen herfst en winter. Dusdanig dat hij er zelfs kreupel door liep. Niets hield qua zalfjes en poeder.
Ik ben toen gewezen op cranio sacraal therapie, onder het mom van 'baadt het niet dan schaad het niet' hiermee gestart. Dit heeft echt wonderen verricht voor hen, alles is gewoon weggetrokken. Ik heb hem met niets anders behandeld vanaf de eerste behandeling.
Mocht je interesse hebben kan ik je foto's sturen van voor, tijdens en na de behandeling.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:43

Arabesk schreef:

Dit, je kan zelf wel door dokteren maar daar wordt het niet beter van

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:47

melissapupa schreef:
Arabesk schreef:

Dit, je kan zelf wel door dokteren maar daar wordt het niet beter van

Hiervan ook niet, dit is echt louter symptoombestrijding. Mok komt van binnenuit, het systeem nog verder verzwakken met allerlei rommel werkt alleen maar averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:52

Volgens mij heeft je DA een prima wasmiddeltje tegen mijt welke je 3 weken lang 1xp.w toepast als het om mijt zou gaan.
Vervolgens zou ik wel gaan kijken naar een weerstand verhogend middel zodat je zowel vanaf de buiten als binnenkant het probleem aanpakt :-)