Keupelig, niet echt kreupel toch niet goed. Wat kan dit zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Keupelig, niet echt kreupel toch niet goed. Wat kan dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 10:09

Hij is rechtsvoor:
Niet kreupel in stap wel in draf. In galop merk ik het niet
Meer kreupel op het zachte dan op het harde
Naarmate hij moe wordt wordt het erger, begint dus vaak rad en na een half uurtje kan ik afstappen.
Been is niet warm, geen dikke of zere plekken
Hoefsmid is geweest, geen afwijkingen, hoef groeit stabiel, concaaf en recht. Geen rare lijnen ringen of geulen. Geen reactie bij bekappen dus ook niet als het andere been bekapt wordt en hij rechts moet steunen.

Deze klacht heeft hij nu twee maanden, in die tijd heb ik rust gegeven en met hem in het bos gestapt en gewandeld om toch maar beweging te geven. Het beest is nog niet zo lang geleden van stal verhuisd dus over veranderend gedrag durf ik op dit moment niets te zeggen omdat ik niet kan herleiden waar het precies mee te maken heeft.
Heeft iemand een idee?

Oh ja, er is overleg geweest met VA, ze komt deze week...

Pleasure20

Re: Keupelig, niet echt kreupel toch niet goed. Wat kan dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:17

Hoe was het paard met het rijden voordat die dit kreeg? Stug of heel los, aangezien zijn lichaam ook helemaal vast kan zitten omdat hij verder geen symptomen vertoont dat er iets is. Van binnen kan er natuurlijk ook iets niet helemaal goed zitten, vibe boots proberen?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:31

Mijn pony heeft een tijdje ook zoiets gehad (wel in iets mindere mate). Er is toen een osteopaat bij geweest en ik heb er nooit meer war van gemerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:35

Hier een paardje met precies dezelfde klachten.
Hij bleek spat (artrose) te hebben in beide achterbenen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:39

Hier 2 paarden gehad die wel keurig recht op hun voeten leken te staan, maar op de röntgenfoto toch (minimaal weliswaar) scheef stonden.
De ene liep er kreupel op, de andere gaf geen krimp.

Heb je ze al op de kleine volte gehad op het zachte en het harde?
Toch zou ik eens foto's laten maken.. aangezien het al zo lang duurt.. en met rust niet over gaat.
Kan iets heel simpels zijn, maar wat wel even aandacht nodig heeft.. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:42

Het enige dat ik kan zeggen is: kreupelheidsondezoek doen. Twee maanden duurt al veel te lang.
Er is weinig te zeggen waar het vandaan komt. Bij een peesblessure zie je vaak wel meer kreupelheid op zachte bodem dan op harde. Een peesblessure hoeft niet altijd een dik been te geven; het ligt eraan waar het zit.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:21

Babootje schreef:
Het enige dat ik kan zeggen is: kreupelheidsondezoek doen. Twee maanden duurt al veel te lang.
Er is weinig te zeggen waar het vandaan komt. Bij een peesblessure zie je vaak wel meer kreupelheid op zachte bodem dan op harde. Een peesblessure hoeft niet altijd een dik been te geven; het ligt eraan waar het zit.

Kan ik alleen maar in meegaan. Wij hebben een tijd aangemodderd met osteo, fysio e.d. Ging dan een tijdje goed en kwam vervolgens weer terug. (Ook van die vage klachten.)

Vorige week naar klinkek geweest en bleek iets heel simpels (nadat osteo al met allerlei enge mogelijk diagnoses als kissing spine, artrose enz op de proppen kwam - zij heeft ons doorverwezen naar d.a. en zij zocht het echt in compleet de verkeerde hoek). Als het me nog een keer overkomt (afkloppen..) ga ik echt eerst naar de d.a. en als daar niks uitkomt dan ga ik pas richting osteo. (We hadden d.m.v. zadelcheck en correcte training (rechtrichten) al wel het een en ander uitgesloten overigens.)

Succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 20:12

@ vanspeijk: Wat had jou paardje dan?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:14

Hier pony kreupel in draf en liep in galop erg geremd.
Osteopaat/Chiropractor erbij. Vast in lenden en si gewricht. Nu loopt ze weer als een zonnetje.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 19:50

Maar Saaams liep ze dan voor kreupel???? Nee toch?