Overgang van ijzer naar hoefschoen-hoe ging dit bij jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Overgang van ijzer naar hoefschoen-hoe ging dit bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 23:28

Hoi allemaal.

Bij deze ben ik op zoek naar ervaringen van mensen, met de overgang van ijzers naar hoefschoenen en hoe dit jou bevallen is.
Zelf wil ik mijn pony omdat hij nu wel flink hard groeit graag van zijn ijzers hebben.
Nu had ik het toeval dat hij er een afgetrapt had op de trailer naar een weekend weg.
Gelukkig was hij al die tijd rad en niet gevoelig, dus dat is een meevaller.
Hij heeft praktisch zijn hele leven vierkant op ijzers gestaan.
Helaas heb ik de smid gemist gisteren en nu volgende week herkansing.
Voor nu is zijn tweede ijzer voor er ook afgehaald en ik vijl zijn voetjes zonodig bij zodat de hoeven niet scheurt op de nagelgaten.

Ik heb dus mooie easyboots voor meneer gekocht, en de gaithers zijn ook onderweg.
Zooltjes heb ik ook al geregeld en we zijn al rustig de schoenen aan het inlopen aan de hand, voor de wagen schopt hij ze nog wel eens uit.
Als hij even erg heet is in draf is het ineens floep weg schoen, ondanks dat de schoen niet draait en goed vast zit de vorm is ook mooi voor hem.
De gaithers zijn dus onderweg, de schoenen vallen ook mooi onder de kroonrand en niet te hoog op de hoefballen.

Bij deze heb ik wat vragen aan mensen die de overstap naar hoefschoenen hebben gemaakt, en vooral bij paarden die lang op ijzers gestaan hebben:
- Hoe lang bleven de hoeven ongeveer brokkelen?
- Hoe lang duurde het voor de hoeven mooi hard werden?
- Heb je nog problemen gehad met schuurplekjes of verliezen?
- Gebruik(te) je cremes of iets anders ter bescherming zoals bijvoorbeeld vetwrap?
- Had je paard een afwijkende stand? En gaat dit zo goed?
- Gebruik je de hoefschoenen nog steeds?

Ik vind het best spannend, ik heb niemand met ervaring met hoefschoenen om mij heen en ik ben gewoon erg benieuwd.
Mijn pony heeft straks dus Easyboot Epic hoefschoenen.
Op dit moment komt hij tot de smid geweest is alleen in de stapmolen of wandelen op het terrein met schoenen aan, om te zorgen dat de smid hem juist kan bekappen.
Op de wei zonder uiteraard.
We wandelen elke keer even met de schoenen, nog zonder de gaither en hij loopt er eigelijk prima op.
Ik vind het alleen nog erg gek en ben bang dat ik de hoeven beschadig ofzo, ondanks dat ze ruimschoots zitten zoals het hoort. :o
Hij staat trouwens graag wat frans, hij is vrij lenig om het zacht uit te drukken.
Dus de vraag is of zijn stand zo goed blijft blijft ja of nee, zonodig met tussentijds bekappen.
Ik ga er van uit dat ik voorlopig echt even de sigaar ben met bijna op het harde met hoefschoenen om, en kleine stukjes blootvoets opbouwen.
Verder groeien zijn voeten momenteel gigantisch hard, dus ik hoop dat het lukt.
Ik kreeg de tip van biotine voeren en laurierzalf smeren op de kroonrand.
De biotine ga ik overleggen met de smid, kijken hoe hij de hoornkwaliteit vind.
Laurierzalf smeer ik wel om de dag op de kroonrand en ik smeer nu zomergel van Leovet op zijn voeten tot ik meer weet..

Wie oh wie stelt mij gerust? :+

Diddykong

Re: Overgang van ijzer naar hoefschoen-hoe ging dit bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:43

Ik heb een Engelse volbloed met platvoetjes. Toen ik haar net van de renbaan had, waren haar zolen erg zacht, zo zacht dat de smid ze met zijn duimen in kon drukken. Daardoor verloor ze vaak haar ijzers en uiteindelijk ook een tijd ijzerloos geprobeerd met hoefschoenen. Ook omdat de smid er met goed fatsoen geen ijzer meer onder kon krijgen. Ze liep erg gevoelig, zelfs in de bak op zand en in de wei. Ik vond het vreselijk, maar goed ik hoopte dat dit zou verbeteren en dit is ook wel gelukt. Hoefschoenen had ik ook gehaald, nu moet ik erbij zeggen dat ze natuurlijk wat plat stond, waardoor het lastig was. Bovendien zijn haar hoeven rond en ze geeft een erg gevoelige huid dus ik wilde liefst niet te hoge schoenen. Veel viel toen al af eigenlijk, maar ik had schoenen die qua maat zouden moeten passen. Ik had hetzelfde probleem als jou, ze vlogen wel eens uit ook. Eind van het verhaal is dat paard een keer aan de kletter gegaan is en met de schoenen onderuit gegaan is. Ik weet niet of dit ook gebeurd zou zijn zonder de schoenen, in elk geval was er 1 uitgevlogen en 1 zat er nog om geloof ik. Ik kon door maar de kliniek en ik heb de schoenen nooit meer omgedaan. Ze heeft toen een maand of 2 op rust gestaan om de wonden te laten genezen. De hoeven waren intussen harder geworden, dit heeft een maand of 5 geduurd denk ik. Toen ik weer kon rijden er weer ijzers onder geplaatst. De smid heeft langzaam de stand wat aangepast. Nu kan ik bij blessures ijzerloos. Ze loopt op zand en in de wei niet gevoelig. Op straat wel en dit is nooit beter geworden. (2e blessure wwer een wond duurde 8 maanden, stond ze ijzerloos maar toen ik mocht stappen liep ze op straat gevoelig, daarom weer ijzers laten plaatsen voor). Bij mij is het gevoelig lopen ook minder geworden doordat de stand beter is geworden dus. Niet perse omdat er geen ijzers onder zitten. Ook blijft de hoef nu mooi hard en verlies ik nooit meer een ijzer sinds die tijd. Ik denk dat schoenen bij sommige paarden prima kunnen werken hoor, maar je moet het wel goed in de gaten houden, je hebt meer kans op drukplekjes boven de hoefbal en eventueel kroon bij hogere schoenen. En ik zou met de smid kijken hoe de franse stand zich houdt, misschien dat hij wat vaker moet om de stand goed te houden bijv, maar als je het niet probeert weet je het ook niet. Je kunt altijd terug naar ijzers ten slotte. Als de schoenen met gaiters ook blijven uitvliegen, dan zou ik er erg voorzichtig mee zijn. Niet alleen om mijn verhaal, maar het betekent ook dat er toch wrijving is en risico op wondjes. Maar als de hoeven zo hard groeien en hij loopt niet gevoelig, waarom dan niet zonder schoenen ook? Dan slijten de hoeven mooi af en hoef je niet te vijlen ;) Mijn hoeven hebben niet echt gebrokkeld dacht ik, als de smid geweest is en de nagelgaten zijn eruit gegroeid verwacht ik dat dat brokkelen wel mee moet vallen. Ik hoop dat het lukt om zonder ijzers door te gaan, in elk geval heel veel succes ermee en ik hoop dat die gaiters het uitvliegen tegen gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:52

Twee paarden van de ijzers gehaald meteen frequent bekapt. Nooit hoefschoenen nodig gehad. Eentje heeft wel in de winter nog een paar keer een hoefzweer gehad maar daarna niet meer.
We rijden drie keer per week vijftien km op asfalt. Paarden staan altijd buiten en moeten een stuk over beton en een puinpad.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:58

Mijn paard moest van de ijzers af omdat zijn hoeven bijna niet groeien, waardoor je dus gaten in gaten moet slaan bij nieuwe ijzers waardoor ze dus snel verliezen etc. In het begin was ik skeptisch, maar voor mij geen ijzers meer :)

- Hoe lang bleven de hoeven ongeveer brokkelen?
Dit viel mij erg mee. Ik denk dat het nog geen maand geduurd heeft, daarna begonnen ze te herstellen(24/7 buiten toen)
- Hoe lang duurde het voor de hoeven mooi hard werden?
Dit ging ook vrij snel, de hoefwand is nu erg mooi stevig, soms heeft hij echter nog wat last van gevoelige zolen.
- Heb je nog problemen gehad met schuurplekjes of verliezen?
We verliezen de schoenen eigenlijk alleen als we echt een sprintje trekken. Dit kan dus niet meer mer hoefschoenen, maar dat heb ik er voor over.
- Gebruik(te) je cremes of iets anders ter bescherming zoals bijvoorbeeld vetwrap?
Nee, gewoon "naturel".
- Had je paard een afwijkende stand? En gaat dit zo goed?
Geen afwijkende stand.
- Gebruik je de hoefschoenen nog steeds?
Ik gebruik de schoenen nog steeds, echter heb ik al even niet meer buiten gereden dus liggen ze nu al een tijdje in de kast.

Ik heb overigens een tijdje Cavallo sport schoenen gehad voor maar deze waren iets te breed waardoor ze nog al eens draaiden. Toen overgestapt op de Cavallo trek(deze had ik ook achter) en dat gaat heel goed. Ze zijn nu echter na een 250-300km toch wel ruim versleten(erg veel asfalt en kiezel hier, vandaar ook de schoenen) dus ben nu aan het kijken voor andere schoenen. Welke weet ik nog niet. Dat is iets voor de toekomst.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 17:24

Dittaswart: omdat ik een behoorlijk hete menpony heb die wel eens tegen sputtert.
Vooral te hard willen hihi. :+
Leuk, maar dat gesputter op het asfalt is niet best voor zijn hoefjes.
Wij hebben hier qua buitenrijden ook enkel asfalt.
Daarbij heb ik hem graag in de molen als ik niet rij, omdat hij dan mooi slank blijft ondanks veel op de wei.
Ik hoop dat het werkt met de gaithers, ik heb er wel vertrouwen in.
Vandaag heeft de smid al de tenen ingekort dus hij staat nu echt netjes.
Qua hoog aansluitende schoenen heb ik er nu bewust zooltjes in zodat het goed weg blijft bij de kroonrand vandaan.
Liever de schoen ietsjes lager en zekerheid!
Bovendien kan hij dan als zijn hoefjes groeien nog steeds zijn schoenen aan, zooltje eruit en klaar is kees.

Arabesk, gewaagd..
Ik durf dat nu gewoon niet zonder schoenen.
Voorlopig wil ik ze ontzien en stukjes blootvoets.
Eerst de nagelgaten eruit laten groeien en hopen dat het goed gaat.
Moet zeggen dat het eerste stuk ook echt heel hard sleet, dus ik ben liever voorzichtig.
Daarbij kan ik nu als de gaithers binnen zijn lekker de weg op zonder twijfels.

Superassie: dat is precies andersom dus. :+
Mijn pony groeit zo knetterhard dat hij eigenlijk echt elke maand opnieuw beslagen zou moeten worden, en daar ga ik echt niet aan beginnen.
Vriendin zei vandaag: ik had er gewoon ijzers onder geslagen, het is nogal een enorm gedoe zo.
En dat snap ik ook wel hoor, maar hij staat nu zo snel niet mooi op zijn ijzers, daar kan ik dus echt niet mee leven.
Dan maar even een hoop gedoe.

Vandaag heeft een masseuse even gekeken, haar moeder bekapt en verkoopt hoefschoenen die ze op stal komt passen.
Zij was erg te spreken over de hoornkwaliteit van zijn voeten en het harde groeien.
Ze zegt dan doe je het toch goed qua voer/smid/huisvesting.
Zij gaf aan dat laurierzalf inderdaad super werkt, en raadde aan om de randen van de hoef te teren zodat het sneller harder zouden worden.

Maar nu.. Tja ik ben nu al maf van het geklooi. :')
Ik moet nu echt gaan kijken en nog meer kijken, stukje vijlen.. Kijken wat het doet.
Dit is voor mij ook een leerproces, maar ik hoop dat ik straks zonder tussentijds de hoefsmid laten bekappen af kan.
Dan komt de smid gewoon nog braaf elke 6-8 weken en werk ik bij, goed opletten en vragen stellen en kijken of ik steeds wat meer zelf kan straks.
Het bijvijlen gaat me al best goed af heb ik het idee, qua afronden en scheuren voorkomen, ik ben iig niet gelynched door de hoefsmid. :')

De nagelgaten zijn trouwens al bijna weg! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:29

Ik heb recent een pony van de ijzers gehaald en voor de overgang gebruiken we hoefschoenen. Ik zie niet hoe dat zonder zou kunnen, in het begin kunnen ze ontzettend gevoelig zijn over het harde. Vooral voor de wagen. Ze loopt nu 2 maanden ijzerloos en de nagelgaten zijn er bijna uit.
Ze heeft equifusions en die gaan niet uit, ook geen wondjes ontdekt oid en ze loopt er soms wel 2 uur mee

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 17:53

Janne, mijn pony is gelukkig absoluut niet gevoelig nu.
Moet je nagaan, twee maanden en de nagelgaten zijn bijna weg bij jou.
Hier zijn de ijzers er net een paar dagen onderuit, een keer bekappem en ze zijn al bijna weg zo hard groeit het kennelijk.
Pokon.

Mijn smid had ik aan de telefoon en toen ik zei dat hij ook op grind rad is gaf hij aan dat dat ook gewoon hoort.
Volgens hem mankeert een paard wat gevoelig is zonder ijzer, te dunne zool of wat anders, maar hij heeft weinig paarden die zonder ijzer bij hem gevoelig zijn.
Hij is ook vrij stellig met bekappen, een paard wat altijd braaf zijn voet op de standaard zette en ineens niet meer, echt vaak wat mankeren.
En hij heeft meermaals gelijk gehad, zijn ze toch met tegenzin naar de kliniek gereden en ja hoor, een blessure.
Niet ernstig maar zo waren ze er heel vroeg bij.

Een stalgenoot heeft ook die schoenen.
Net een week, pony staat al op blote pootjes maar hij slijt erg scheef met buitenrijden.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:19

Voor mij is die wisseling van ijzer naar easyboot langer geleden.
Ik gebruikte de easyboots op mijn shetlanders (maat 000)
Het voorste deel waar de hefboomsluiting zit sneed ik nog iets weg evenals de zijkanten en ik vouwde over de voorkant een stukje schuimrubber.
Waren ze net bekapt legde ik er inlegzolen in.
Mij is het altijd GOED bevallen!
De voeten zijn inmiddels (na jaren) zo hard dat ik de easyboots niet meer gebruik maar weggegooid heb ik ze niet... je weet nooit!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:21

Overigens toen ik net wisselde van ijzer naar schoen waren de ponys zeer gevoelig op de zolen wanneer zij de schoenen niet droegen op straat!
Op de wei gingen ze blootsvoets.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:34

Martina67 schreef:
Voor mij is die wisseling van ijzer naar easyboot langer geleden.
Ik gebruikte de easyboots op mijn shetlanders (maat 000)
Het voorste deel waar de hefboomsluiting zit sneed ik nog iets weg evenals de zijkanten en ik vouwde over de voorkant een stukje schuimrubber.
Waren ze net bekapt legde ik er inlegzolen in.
Mij is het altijd GOED bevallen!
De voeten zijn inmiddels (na jaren) zo hard dat ik de easyboots niet meer gebruik maar weggegooid heb ik ze niet... je weet nooit!

Mijn pony van 1,30 heeft maat 00. :+
Hij heeft in beschermers enzo ook maat shet, ranke pootjes. :)
Fijn dat ze je zo goed bevallen zijn!
Vandaag weer gewandeld met de schoenen die net ff te los afgesteld zaten, maar ze bleven wel zitten.
Alleen in de stapmolen en voor de wagen nog niet.
Ik heb nu het ijzerdraadje wat gewijzigd zodat ze wel goed zitten.
Wacht wel met smart op de gaithers!
Dan gaan we weer proberen te mennen, na de stapmolenproef dan.

Maargoed, mijn pony is een heethoofd, soms zeg ik dat hij moet wachten en als hij daarop nee zegt is het floep weg schoen, zeker als ik rem.
Dan zet hij denk ik veel druk op de teen met het gesputter waardoor hij uitgaat.
Hij wacht trouwens braaf met oversteken enzo hoor, maar als hij gewoon op een recht stuk dramt moet hij van mij gewoon minimaal 30 seconden rustig stil staan.
Die aanpak werkt fijn, maar soms moet ik hem er nog even aan helpen herinneren en dan is het dus weg schoen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:02

Ik zit trouwens te zoeken..
De easyboots hebben van die ijzeren puntjes aan de backstrap.
Ik heb nu de beschermer erover, maar heeft iemand ze hier zonder gebruikt?
En hoe beviel dat?
Ik heb nog niet zonder getest omdat ik bang ben dat zijn hoefjes beschadigen..
Ben ik nou zo'n muts?
Ik heb de permanente beschermers besteld bij agradi voor die puntjes, en verwijderbare en dan zie ik het wel.

Ik snap nu ook wel dat ze afgaan, nooit met de puntjes geprobeerd. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:07

moonfish13 schreef:
Janne, mijn pony is gelukkig absoluut niet gevoelig nu.
Moet je nagaan, twee maanden en de nagelgaten zijn bijna weg bij jou.
Hier zijn de ijzers er net een paar dagen onderuit, een keer bekappem en ze zijn al bijna weg zo hard groeit het kennelijk.

Of erg lang op de ijzers gestaan

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 18:24

Mijn pony staat zijn hele leven al op ijzers in verband met het mennen.
Waarschijnlijk zijn er met 3 jaar ijzers onder gegaan, en die zijn er hooguit een paar maandjes af geweest toen hij vrij had op de wei..
Ik ben de derde eigenaar, de vorige eigenaar had hem direct van de fokker dus ik weet zijn geschiedenis wel gobaal.

Ik heb vandaag de easyboots getest zonder de kapjes over de puntjes en ik ben er erg over te spreken!
Hij heeft er eerst 10 minuten mee in de molen gestaan inclusief draf, en toen dat goed ging heb ik een kort ritje gemaakt met hem.
Ook in draf en met rare acties bleven ze goed zitten.
Zijn voeten waren erg nat van de wei, dus wat zacht maar de puntjes hebben niet echt noemenswaardige schade gemaakt.
Ik heb wel waar de puntjes zitten wat hoefteer gesmeerd, omdat hij ze nu meer aan moet voor de overgang.

Helaas merk ik wel al meer dat zijn ergste voetje meer frans gaat staan. :(
Ik ga morgen denk ik de slager bellen voor een stel dooie hoeven.
Dan ga ik thuis gewoon even klooien, kan ik voelen wat het hoefmes doet en gewoon eens ervaren hoe het is om er zelf aan te sleutelen.
En ook gewoon na afloop eens fout de tang erin zetten om te zien hoe het er dan uit ziet na afloop.
Ga mijn smid vragen of hij me verder wil helpen, iets gewoon met de smid hem niet 100% recht laten zetten en dan onder begeleiding zelf corrigeren.
Iets met wat is er niet goed aan de stand, hoe zou je het zelf bijwerken zodat hij wel weer goed staat.
Gewoon ook dat hij het mij zelf laat bedenken, en mij corrigeert als ik het fout heb.
Dan gooit hij er maar een bedrag bovenop, mij prima.
Dat is dan leergeld, maar dan weet ik wel dat het gebeurt zoals waar ik achter sta.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 00:14

Geen idee of mensen het volgen, maar ik ben voorzichtig positief.
Zijn meest franse voet heb ik de stoute schoenen aangetrokken en in stapjes rechtgezet, hij was echt aardig scheef afgesleten al.
Nu staat hij echt wel naar mijn zin, het is alleen de vraag of hij hard genoeg groeit om het te kunnen blijven corrigeren waar nodig.
Vandaag voor het eerst met succes gemend met de easyboots, met de puntjes.
Morgen of overmorgen komen de gaithers binnen en dan zet ik die eraan.
Ik zat telkens achterom te kijken of er geen schoen op de weg lag. :')
Er liggen zooltjes in zijn schoenen van tapijt, en ik zie mooi de afdruk van de zool en straal in het tapijt staan, hij draagt dus mooi zo te zien.

Donderdag komt de hoefsmid, hij heeft nogal wat studies gedaan dus ik ben benieuwd wat hij gaat zeggen.
Verder ben ik nog braaf stug aan het teren en smeer elke dag laurierzalf aan het smeren op zijn kroonrand.
Ik ben nog wel voorzichtig merk ik, durf niet zo goed op blote voeten wat met hem te doen merk ik, zelfs longeren vind ik griezelig. :+
Hij gaat vanaf nu wel in de molen elke dag een half uurtje met zijn schoenen naast zijn werk, dat is toch extra beweging en doorbloeding.
Tot op heden geen wondjes of schuurplekken ook.

Meneer was erg blij vandaag trouwens, hij ging als een speer met zijn stappers. :D
Hij denkt er niet eens over na volgens mij dat hij ze aan heeft, ouwe gek. :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 15:18

Voorhoeven zijn goedgekeurd. *\o/*