Bij deze ben ik op zoek naar ervaringen van mensen, met de overgang van ijzers naar hoefschoenen en hoe dit jou bevallen is.
Zelf wil ik mijn pony omdat hij nu wel flink hard groeit graag van zijn ijzers hebben.
Nu had ik het toeval dat hij er een afgetrapt had op de trailer naar een weekend weg.
Gelukkig was hij al die tijd rad en niet gevoelig, dus dat is een meevaller.
Hij heeft praktisch zijn hele leven vierkant op ijzers gestaan.
Helaas heb ik de smid gemist gisteren en nu volgende week herkansing.
Voor nu is zijn tweede ijzer voor er ook afgehaald en ik vijl zijn voetjes zonodig bij zodat de hoeven niet scheurt op de nagelgaten.
Ik heb dus mooie easyboots voor meneer gekocht, en de gaithers zijn ook onderweg.
Zooltjes heb ik ook al geregeld en we zijn al rustig de schoenen aan het inlopen aan de hand, voor de wagen schopt hij ze nog wel eens uit.
Als hij even erg heet is in draf is het ineens floep weg schoen, ondanks dat de schoen niet draait en goed vast zit de vorm is ook mooi voor hem.
De gaithers zijn dus onderweg, de schoenen vallen ook mooi onder de kroonrand en niet te hoog op de hoefballen.
Bij deze heb ik wat vragen aan mensen die de overstap naar hoefschoenen hebben gemaakt, en vooral bij paarden die lang op ijzers gestaan hebben:
- Hoe lang bleven de hoeven ongeveer brokkelen?
- Hoe lang duurde het voor de hoeven mooi hard werden?
- Heb je nog problemen gehad met schuurplekjes of verliezen?
- Gebruik(te) je cremes of iets anders ter bescherming zoals bijvoorbeeld vetwrap?
- Had je paard een afwijkende stand? En gaat dit zo goed?
- Gebruik je de hoefschoenen nog steeds?
Ik vind het best spannend, ik heb niemand met ervaring met hoefschoenen om mij heen en ik ben gewoon erg benieuwd.
Mijn pony heeft straks dus Easyboot Epic hoefschoenen.
Op dit moment komt hij tot de smid geweest is alleen in de stapmolen of wandelen op het terrein met schoenen aan, om te zorgen dat de smid hem juist kan bekappen.
Op de wei zonder uiteraard.
We wandelen elke keer even met de schoenen, nog zonder de gaither en hij loopt er eigelijk prima op.
Ik vind het alleen nog erg gek en ben bang dat ik de hoeven beschadig ofzo, ondanks dat ze ruimschoots zitten zoals het hoort.
Hij staat trouwens graag wat frans, hij is vrij lenig om het zacht uit te drukken.
Dus de vraag is of zijn stand zo goed blijft blijft ja of nee, zonodig met tussentijds bekappen.
Ik ga er van uit dat ik voorlopig echt even de sigaar ben met bijna op het harde met hoefschoenen om, en kleine stukjes blootvoets opbouwen.
Verder groeien zijn voeten momenteel gigantisch hard, dus ik hoop dat het lukt.
Ik kreeg de tip van biotine voeren en laurierzalf smeren op de kroonrand.
De biotine ga ik overleggen met de smid, kijken hoe hij de hoornkwaliteit vind.
Laurierzalf smeer ik wel om de dag op de kroonrand en ik smeer nu zomergel van Leovet op zijn voeten tot ik meer weet..
Wie oh wie stelt mij gerust?
Mijn hoeven hebben niet echt gebrokkeld dacht ik, als de smid geweest is en de nagelgaten zijn eruit gegroeid verwacht ik dat dat brokkelen wel mee moet vallen. Ik hoop dat het lukt om zonder ijzers door te gaan, in elk geval heel veel succes ermee en ik hoop dat die gaiters het uitvliegen tegen gaan.