Paard blijft stijf en kort draven achter. Ideeën?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Paard blijft stijf en kort draven achter. Ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 17:30

Hallo Bokkers,

Een kleine introductie:
mijn tinker merrie van 22 jaar loopt sinds een jaar in draf stijf en kort in draf en galop. Daarvoor reden we eigenlijk alleen buiten, af en toe wat longeren en lekker wandelen. 'S zomers staat ze 24/7 buiten en 's winters ca. 12 uur per dag in de paddock en 's nachts op stal. Stal is een ruime buitenbox met stalmatten en stro. Ze staat uiteraard met een soortgenootje.

Begin vorig jaar merkte ik dat ze met aandraven opstartproblemen had. Iedereen (stalgenootjes, hoefsmid, DA) weten het artrose. Ze was al wat ouder, zwaar gebouwd en het was koud. Totdat ik ze met een dik linkerachterbeen uit de paddock haalde. Sindsdien zijn we dus serieus bezig met het probleem.

Overigens is het een vrolijk paard, actief, staat 100% zuiver en stapt over haar eigen hoefafdruk heen, glanst goed, kijkt goed uit haar ogen, trekt af en toe een sprintte door de wei/paddock. Dus kortom geen paard wat geen zin meer heeft in het leven. Ik krijg van iedereen complimenten dat ze er zo goed uit ziet. Maargoed nogsteeds hebben we het probleem dat ze kort en stijf draaft en galoppeert.

Medische molen:
- Kliniek 1: kreupelheidsonderzoek waaruit bleek beide achterbenen positief op de buigproef. Konden vanwege de dikke huid op de benen niet uitverdoven. Toch foto's gemaakt omdat er gedacht werd aan artrose. Kogel en sprong van beide achterbenen goed. Verder konden ze me niet helpen, ondanks het verdikte linkerachterbeen.
- Kliniek 2: kreupelheidsonderzoek waaruit ook bleek beide achterbenen positief op de buigproef. Wel uitverdoofd met locatie linksachter kogel en rechtsachter sprong. Foto's van beide achterbenen gemaakt (van hoef tot sprong) geen artrose. Op de scan's was wel wat te zien. Linksachter een blessure aan de banden van de kogel (daar kwam ook het verdikte been vandaan) en rechtsachter een pees die te dicht tegen het bot aan ligt, maar zag er rustig uit. Zakt ook iets door in de kogels. Behandelplan: rust, wel gewoon in de paddock en stappen aan de hand.
- Kliniek 3: waar ze stond vanwege koliek. Ze hebben haar benen toen ook door de orthopeed laten bekijken. Buigproeven hetzelfde maar liep verder goed.
- Masseur: geen blokkades kunnen vinden.
- Osteopaat: minimale blokkade in de lendenen en iets scheef in het bekken (bekken niet behandeld).
- Fysiotherapeut: geen blokkades kunnen vinden, strekt alleen lastig vanuit de heup aan beide kant. Bespiering is beter dan menig jonger paard.

Maar nu? De verdikking op het achterbeen is weg, maar ze blijft zo stijf en kort draven. Zit het dan toch niet ergens anders, omdat ze ook lastiger kan strekken uit de heupen. Alleen naar achter, na voren is prima te doen. Is er nog iets wat ik kan doen? Andere onderzoeken? Thermografie? Of haar van haar oude dag laten genieten? DA en fysio geven beide aan dat een stapritje buiten kan.

Ze staat nu 24/7 buiten. We wandelen buiten en doen grondwerk en paardenyoga om haar soepel te houden. Ze is heel los in haar lichaam. Zo kan me met haar neus bij haar flank etc. Daarbij krijgt ze nog van NAF superflex, omega olie en duivelsklauw.

Hebben jullie nog ideeën? Tips? Zie ik iets over het hoofd?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Paard blijft stijf en kort draven achter. Ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:38

Ja, het is gewoon een omaatje. En de ene oma is eerder stijf dan de ander. 22 is een mooie leeftijd om met pensioen te gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:42

Lymfebanen niet helemaal goed meer?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 17:50

@janderegelaa: dat is zeker zo! Maar het is meer van kan ik nog iets voor haar doen? Ze staat eigenlijk al sinds begin vorig jaar met pensioen. Op wat wandelen en (stap) grondwerk na. Twijfel met een stapritje. Al vind ze dat geweldig.

@cissy: benen zijn op dit moment helemaal dun. Of heeft het nog een andere invloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:52

Heb je al eens bloed laten checken? Die van mij liep ook kort en stijf, foto's waren zuiver, buigproeven niet maar verder niet kreupel. Bloed wees heel laag vitamine E uit. Sinds dat weer op peil is gaat hij als een trein, heeft nog nooit zo goed en ruim gelopen als nu ;)

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:07

Zijn er ook foto.s van de rug gemaakt?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:15

Ik zou onwijs graag een bewegingsfilmpje willen zien.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:03

Ik zou dit voorleggen aan de laatste arts waar je een behandel plan mee opgesteld hebt. Wat zegt hij ervan? Misschien dat de blessure dermate was dat nooit meer helemaal goed komt? Pees die te dicht op het bod ligt, lijkt me lastig.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:11

@[***]: nee, er is geen bloedonderzoek uitgevoerd. Misschien nog een optie idd. Merkte je zo goed verschil?

@apacheschadow: nee, er zijn geen foto's gemaakt van haar rug. Nu moet ik ook zeggen dat alle artsen en andere die erbij zijn geweest daar geen aanleiding voor hadden. Heup/bekken gebied meer, maar dat is een vrij lastig gebied voor foto's heb ik begrepen.

@siskeh: ik ga kijken of ik een filmpje heb, ik 'dwing' haar namelijk niet meer om te draven. Mag ze zelf bepalen.

@Weidebloem: arts heeft wel aangegeven dat het hooguit een stapritje zou worden en niet meer dan dat ivm belasting en iets wat doorgezakte kogels. Banden zijn daardoor al zwak, zeker na een blessure. Dus het zou best kunnen dat dat het wel is hoor. Al zien haar benen er nu goed uit, geen zwelling etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:56

Hier is het echt dag en nacht verschil :j Hij is nu 20 en ik heb hem nog nooit zo soepel en energievol weten lopen als nu.. Hij wordt alleen maar beter ;)

Het valt trouwens ook de anderen op stal op.. dus ik ben niet alleen :P

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:11

Tja wat kun je nog verwachten van een dier van 22

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 05:20

pillow schreef:

22 is nog niet zo oud....... verbaast me dat mensen dat vinden.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 15:39

@ [***]: misschien dan toch eens even laten checken. Kost geen vermogen, dus waarom niet.

Hier nog wat filmpjes. Ik hoop dat ze te zien zijn.

Nadat ze net terug was uit de kliniek vanwege koliek:
https://www.facebook.com/montana.deroode/videos/vb.100000513581034/1245768235450284/?type=3&theater

In de paddock:
https://www.facebook.com/montana.deroode/videos/vb.100000513581034/1298842563476184/?type=3&theater

Lange lijnen (gaat wat hupsen, omdat ze vrij druk was en ik niet wilde dat ze ging dribbelen):
https://www.facebook.com/montana.deroode/videos/vb.100000513581034/1299732763387164/?type=3&theater

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 15:43

Ninx schreef:
pillow schreef:

22 is nog niet zo oud....... verbaast me dat mensen dat vinden.

Dat ben ik inderdaad met je eens Ninx. Tuurlijk is 22 jaar niet meer de jongste en wordt de een nou sneller stijf als de ander, maar ze is in korte tijd wel achteruit gegaan. Overigens wel al een jaar 'stabiel'.

Ik vind het lastig. Moet ik het accepteren dat het zo is? Of toch wéér na laten kijken? Ze staat sowieso zoveel mogelijk buiten, wandelen bijna elke dag en doen wat grondwerk, omdat ik ze toch in beweging wilt houden. Want wat ik me ook afvraag wordt ze niet nog stijver van niet draven/galopperen (op de keren die ze zelf doet na dan, maar ze is nooit zo'n renner geweest)?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:49

Staat ze overdag op de weide of krijgt ze hooi/kuil op de paddock? In geval van het eerste zal ze waarschijnlijk geen vit e te kort hebben, in geval van nummer twee kan het wel degelijk. Ik heb er eentje die dezelfde verschijnselen aan alle benen had, veel jonger, slecht door het haar komen. Ben cavalor fibreforce gaan geven icm met vitamine e/ lijnzaad brok en je kent haar niet terug, sopel, glanzend.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:01

Als ik dit zo zie zou ik het zoeken in de lage rug/bekken/Si gewricht ( wat inderdaad lastig is "goed" op de foto te krijgen). Ik heb zelf een paard lage rug klachten, die kon daardoor ook niet ondertreden en werd vanachter ook zo kort.
Ondanks haar leeftijd, wat ik overgens zelf ook zeker nog niet oud vind, loopt ze achter inderdaad heel erg kort. Dit lijkt mij zeker niet voort te komen uit wat "ouderdoms stijfheid".

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 17:18

@bigone: ze heeft vorig jaar van juni tot nov op de wei gestaan en nu weer. Dus dan toch geen vit e te kort dan denk ik.

@Sanniejtjuh: ja, ik twijfel dus zelf ook of het daar niet vandaan komt ipv uit benen (wat wel gevoelig is en blijft voor blessures uiteraard). Ook mede omdat ze wat stijf is met haar benen optillen achter. Ze is altijd wel wat kort geweest achter, moeilijk achterhand er onder te krijgen. Maar hoe komen we hier achter? Moet ze daarvoor echt naar de kliniek of is er nog een andere mogelijkheid? Naar de kliniek heeft heel wat voeten in de aarde. Maar hebben ze dat niet eerder moeten constateren?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:21

Ze oogt achter inderdaad erg kort, overeenkomen met wat sanniejtjuh zegt, maar wat me ook opvalt is dat haar rug wat hol is, en haar buik een beetje 'hangt'

Persoonlijk zou ik als ze dat toe laat(en dat is wat jij wilt) haar proberen meer haar buikspieren te trainen en te vragen of ze haar rug bol wil maken(aan de longe, lange lijnen, whatever), en dus de achterbenen meer onder te vragen.
Waar het "gevaar" namelijk in schuilt is dat door het niet trainen om haar achterbenen onder te laten treden ze ze ook niet spontaan onder gaat treden.
Zeker als een paard wat ouder is, de buikspieren wat slapper worden is dat al moeilijker, maar als ze het dan ook niet hoeft, dan gaat ze dat ook niet doen!
Je schrijft zelf al, dit is altijd het probleem geworden, en dan is het wel zo: hoe ouder ze zijn, hoe moeilijker het bij te houden is.

De vraag is TS: ben je bang dat ze pijn heeft of niet?
Ben je daar bang voor, misschien dan in overleg de dierenarts vragen voor een weekje pijnstillers
Zie je dan verandering, dan kan ik me voorstellen dat je naar de kliniek gaat, blijft het hetzelfde, dan kan je misschien met een geruster hart gaan trainen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:18

Foto's van de hoeven?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:21

@siskeh: het klopt dat ze een wat holle rug heeft en een hangbuikje (wel een aantal veulens gehad overigens. Ook dit is wat ze al heeft zolang ik haar ken (vanaf haar 9e). In het begin heel slecht geweest, maar wel verbeterd toen we serieus aan de slag zijn gegaan. Wordt nu weer iets meer, omdat ze natuurlijk al 1,5 jaar niets doet. Overigens de fysio heeft aangegeven dat ze goed bespierd is overal.

De vraag die ik zeker heb, heeft ze pijn? Ze heeft 2x pijnstillers gehad in de slechte periode (zwelling been en zelfs in stap niet lekker) maar moet zeggen dat ze niet ineens heel veel beter ging lopen. Verder ziet ze er gezond uit, is actief, wilt heel graag wat doen, kijkt goed uit haar ogen, merk geen gedragsverandering. Maar toch de vraag, waarom loopt ze zo? Pijn? Stijfheid? Ouderdom? Als het stijfheid en ouderdom is, is het beter om haar 'aan het werk' te houden, uiteraard laat ik haar niet draven als ze zo loopt, maar meer in de richting van loswerken aan de lange lijnen, grondwerk, wat langer wandelen, eventueel balkjes stappen (op advies fysio). Uiteraard gedoseerd over de week.

@arabesk: ik zal even kijken. Als het goed is wel. Niet van nu, wel van iets eerder. Nu is ze beslagen (rondom) door een andere smid, helaas heeft mijn eigen smid een beenbreuk. De smid die nu is geweest ben ik niet echt tevreden over. Als mijn eigen smid weer ter been is, komt hij zelf langs. Voor heeft ze wel goede voeten. Achter is ze wat stijler, maar dat willen we niet meer corrigeren vanwege haar leeftijd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:41

Bel eens een goede chiropractor (liefst iemand die IVCA gecertificeerd is), het mooist zou zijn iemand die je ook met wat trainingstips kan helpen.

Bij zo'n paard is het niet of/of, je moet én losmaken (zodat de onderrug weer lekker kan bewegen) én trainen om de houding te verbeteren (rug omhoog en bekken kantelen). Kan je haar bekken kantelen? of is dat niet mogelijk?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 06:24

@sanne83: dat is inderdaad misschien nog wel een optie. Weet iemand nog een goede regio Rotterdam? Ze kan overigens wel haar bekken kantelen d.m.v. een oefening. Dat lukt prima, wel met een beetje aanmoedigen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 06:47

Als ze prima kan bekkenkantelen zou ik zeker gaan trainen, en misschien krijg ik wel heel bokt over me heen, maar juist in draf, ze moet geactiveerd worden, en door haar buikspieren te gebruiken zal ze haar achterbenen verder onder brengen.
Je hebt er al meerder mensen bij gehad die aangegeven hebben dat ze in ieder geval niet dramatisch slecht in elkaar lijkt te zitten, wat natuurlijk ook geen garantie is.

Het is IMO óf haar een schop onder dr kont geven en gaan trainen, of lekker stil zetten en helemaal op pensioen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:13

Het spijt mij montaan, Maar die filmpjes van hoe femke even "los gaat" zie ik toch heel veel terug van wat Orion ook deed.
Die deed ook gewoon nog bekken kantelen met oefeningen maar bleef op het eind heel kort lopen.
Heb je spondylose al eens nagevraagd bij masseur/fysio/arts? Al moet je voor echt bewijs wel diepte foto's gemaakt worden wat lastig is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:39

Paard heeft een erg doorgezakte holle rug, en daardoor kun je niet verwachten dat ze de achterhand gaat dragen en onderbrengen.