Stand hoefbeen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eef2711

Stand hoefbeen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 15:01

Hallo daar. Ik raak n beetje door de war van alle verschillende info rond t traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen nu ik mijn eigen paardje zonder ijzers heb staan.

Mijn eigen Tb bekapper beslaat veel sportpaarden ( vooral springsport) en geeft aan dat het been op de rontgen ideaal is wanneer het hoefbeen 5 graden positief is. Dit in tegenstelling tot de Nb die de het hoefbeen 0 graden willen (dus parallel aan de grond). Beide zeggen dit te kunnen onderbouwen!?!?
Tevens geeft mijn smid aan dat wat hogere hielen dus helemaal niet zo verkeerd is, enkel de lange tenen ( veel bij de dressuurpaarden te zien) funest is voor t been werk. Lage hielen en lange tenen is dan natuurlijk helemaal uit den boze.

Mijn paard heeft n graasvoetje en hierdoor beide voetjes. Maar ik zie ook dat zijn wat steilere voet n kortere pas maakt en hier af en toe mee struikelt. Ondanks dat dit zijn 'betere' hoef is. Plus 3 graden. Tevens is hij wat toontredend, maar dat laat hij helemaal in zijn waarde.

Wie kan mij nu vertellen hoe t werkt?? En hoe en of deze twee met elkaar zijn te verenigen.

Eef2711

Re: Stand hoefbeen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 15:52

Nog even ter info : het ' moment' is wel ongeveer gelijk. Zit n minimaal verschilletje in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:55

Bij nb nul graden is niet helemaal waar. Bij impact is de hoek nul, onbelast enkele graden.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 02:38

inderdaad in stand zon 3 a 5 graden , zodatwanneer het paard de hoef belast bij impact de hoef uitzet en de hoek van het hoefbeen parallel aan de grond is, maak je de hoek met de grond in stand 0 % dan is hij bij belasting negatief en dat is ongewenst en een grote belasting voor de gewrichten en weke delen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 02:38

bij natuurlijk/ anatomisch bekappen bedoel ik, doen we dat , 3 - 5 % hoek

Eef2711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 05:58

Dat zou dus betekenen dat alle voorbeeld tekeningetjes van bijvoorbeeld hoefnatuurlijk niet van toepassing is op de hoef in stand maar tijdens de piekbelasting? Omdat daarop de t hoefbeen telkens parallel is getekend met de grond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:03

Eef2711 schreef:
Dat zou dus betekenen dat alle voorbeeld tekeningetjes van bijvoorbeeld hoefnatuurlijk niet van toepassing is op de hoef in stand maar tijdens de piekbelasting? Omdat daarop de t hoefbeen telkens parallel is getekend met de grond.

Ja zo kun je het zien. Door röntgenfoto's lijkt het alsof de hoek niet nul is omdat de meeste foto's gemaakt worden in onbelaste toestand

Eef2711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:45

Maar mijn smid bekijkt ze wanneer hij recht op twee benen naast elkaar staat. Dus wel belast, maar niet zo'n piekbelasting als dat je in draf of galop hebt. Hij wil ook knieën gelijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:22

Een smid met rontgen ogen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:29

Iemand die beweert dat hij kan van de buitenkant kan zien dat het hoefbeen 0 of 3 graden kanteling heeft lach ik sowieso uit.
:+