Ik schrok toch wel toen ik haar liet draven links, ze wou ook echt liever gaan stappen. Dan ga ik denk ik toch voor kliniek Wolvega, zij kunnen altijd een osteo in schakelen vertelden zij mij. Hoop dat ik deze week terecht kan, ben natuurlijk ook afhankelijk van mn ouders voor vervoer.
In de wei loopt ze in stap ook zoals op de filmpjes. Ze loopt nog gewoon wel graag, blijft niet op 1 plaats rondhangen maar komt ook naar mij toe als ik dr roep.
xyzutu2 schreef:Hoezo loopt een paard zonder aanwijzingen kreupel als de eerste stijfheid meteen optreedt na bewust een dag gaan rijden en zwemmen met een niet passend want te hard zadel?
Dat lijkt mij een hele goede kandidaat voor een oorzaak van kreupelheid. Zwemmen is een compleet andere belasting van schouders en rug, en met een te hard en dus niet passend zadel op zwemmen en rijden heeft dan ook veel grotere en pijnlijkere gevolgen dan wanneer je gewoon een uur in de bak zou rijden met dat niet passende zadel. Bij zwemmen bewegen de rug en schouders veel meer en anders dan normaal, dus als je daar dan een niet passend zadel plus ruiter op gooit dan gaat dat hoe dan ook de boel afknijpen, gaat het paard vervolgens de pijn/immobiliteit in de rug overcompenseren met de benen (schouders) om toch te kunnen blijven zwemmen en dat gecombineerd met het feit dat de benen in het water niet alleen naar voren bewegen maar ook naar binnen en naar buiten worden geduwd door het water (in die beweging zijn paarden heel erg slecht) geeft bijna gegarandeerd problemen.
Ik vind het dan ook geen wonder dat er niets te vinden is qua gevoeligheid in de hoeven of benen, want met zo'n oorzaak zit het kwaad juist rondom de ruggengraat - daar waar het zadel lag. Helemaal als je schrijft dat ze nu stijf is in de rug.
Een osteopaat kan heel veel verbeteren - deed dat ook bij mijn vroeger vanuit de rug kreupele paard - maar het is zeker geen wondermiddel, en een gewone dierenarts erbij halen is ook echt geen weggegooid geld. Mijn paard is door een paar ongelukkige ongelukjes ook weer kreupel geraakt, deze keer doordat hij in drijfzand wegzakte en de aanhechtingen van zijn schouder verrekte bij het er weer uitkomen. Dat kon mijn dierenarts zonder rontgenogen precies zien door de specifieke bewegingsvermindering in dat voorbeen plus op welke beweging hij wel gevoelig reageerde en welke niet.
Als je helemaal op safe wilt spelen dan ga je op zoek naar een behandelaar die zowel dierenarts als osteopaat (of chiropractor) is, dan weet je zeker dat die persoon voldoende weet over kreupelheid en dergelijke en jou ook kan vertellen hoe lang je paard moet revalideren en hoe je daarna weer op moet bouwen.
Dat laatste kan in jullie geval absoluut geen kwaad, want als je kijkt naar hoe je de training hebt 'opgebouwd' nadat je een paard anderhalve week hebt stilgezet wegens kreupelheid, stijfheid en struikelen om vervolgens weer te beginnen met drie keer per week rijden en daarna een intensieve les te rijden, dan kun je daar nog wel flink wat begeleiding bij gebruiken om te voorkomen dat je weer door de kreupelheid heen blijft rijden. Zo blijf je je paard namelijk blesseren.
Opzich ben ik het met je eens, maar denk dat enige nuance vanuit mijn kant nodig is. Het oude zadel is harder dan mijn dure fryso zadel, maar niet te hard om het te gebruiken. Het is verder wel passend, maar natuurlijk totaal anders dan mn fryso. Ik weet de stijfheid ook daaraan, het zit net wat anders en zwemmen is natuurlijk een andere belasting. Na een tijdje stappen was het ook over. Sinds mijn examens en de laatste les heb ik 3/4x gereden. Een halfuurtje is stap, laatste keer een paar rondes in draf en geen galop. Bij de les, een manege les overigens dus niet zo intensief als een prive les, stopte ik na 2 rondes draf, toen is de hoefsmid erbij geroepen.
Achteraf gezien had ik haar nog moeten laten staan, maar omdat ze op dat moment goed voelde ben ik doorgegaan.
Heb jij zo enig idee welke DA's ook osteo zijn die in Friesland komen? Kan jij zo zien vanaf de video dat het uit de rug komt? Ik ben heel 'blij' dat mensen ook op de video's reageren, ik heb het gevoel dat het het inmiddels niet meer zie en andere inzichten zijn altijd goed natuurlijk.