Paard is nu net 15 geworden en heeft nog nooit eerder iets gemankeerd op een keizersnede in het verleden na. 7 mei heb ik met haar gezwommen, hiervoor heb ik het 'oude' zadel gebruikt, de kussens zijn hiervan iets harder dan de nieuwe. Al met al toen heerlijk gereden en gezwommen en voor de volgende dag (8 mei dus) met een vriendin afgesproken om te gaan rijden. Paard (en ik
 ) waren wat stijfjes van het zwemmen dus werd het een lekker stap ritje. Daarna heb ik de 13e weer gereden en toen struikelde ze veel in de berm, en liep niet helemaal rad op het harde. Dus op rust gezet, kon prima ik had toch examens en zo kon ik mij goed daarop concentreren. Na mijn examens weer opgepakt in de bak, en het leek goed te gaan (rond 27 mei). Ik heb ongeveer 3/4x gereden toen. Alleen deze donderdag tijdens de les (en dus intensiever rijden) weer kreupel. Instructrice heeft toen de hoefsmid erbij geroepen (heel handig, een instructeur en hoefsmid die met elkaar getrouwd zijn 
). Alle hoeven gecheckt, niks te vinden. Ook het ene been niet het warmer dan de ander, en voelen allebei ook niet warm. Ook bij de schouder of borst was niks te vinden. Ze loopt overigens zowel rechtsom als linksom niet goed. Advies van hem was om naar kliniek Wolvega te gaan voor foto's en/of scan. DA hoefde ik niet te bellen, want die kan er toch niet in kijken (bovendien heb ik het gevoel dat mn DA minder kennis heeft dan de hoefsmid). Wat verder gezocht over prijzen enzo kwam ik ook de tip tegen om een osteopaat te laten komen. Naast dat een osteo 4x goedkoper is dan de kliniek is het ook 'baat het niet, schaad het niet'. De laatste tijd merkte ik wel dat mijn paard wat (erg) scheef liep, pakte rechts vast en boog enorm in op links. Ik wou eerst een ander bit daarvoot proberen, dan tandarts dan osteo. Ander bit heb ik nu net en lijkt direct al een stuk beter te gaan, maar nu door de kreupelheid begin ik te twijfelen. Zou de kreupelheid veroorzaakt kunnen worden door (compensatie van) scheefheid? Zou het nut hebben om eerst een osteo te laten komen, of kan ik beter direct door naar de kliniek? En welke osteo is dan aan te raden in Friesland? En als een osteo geen uitkomst bied, wat kan ik óngeveer verwachten aan kosten voor onderzoek bij een kliniek? Of moet ik gewoon even rustig doen en het paard nog een paar weken op rust zetten?

Ik vind dit niet direct lijken op een paard dat ergens vast zit of scheef loopt.