Paard kreupel zonder aanwijzingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bamii

Paard kreupel zonder aanwijzingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 12:47

Sinds 13 mei loopt mijn paard kreupel zonder echte redenen. Rust, hoefsmid is al geprobeerd maar helaas zonder resultaat.

Paard is nu net 15 geworden en heeft nog nooit eerder iets gemankeerd op een keizersnede in het verleden na. 7 mei heb ik met haar gezwommen, hiervoor heb ik het 'oude' zadel gebruikt, de kussens zijn hiervan iets harder dan de nieuwe. Al met al toen heerlijk gereden en gezwommen en voor de volgende dag (8 mei dus) met een vriendin afgesproken om te gaan rijden. Paard (en ik :+ ) waren wat stijfjes van het zwemmen dus werd het een lekker stap ritje. Daarna heb ik de 13e weer gereden en toen struikelde ze veel in de berm, en liep niet helemaal rad op het harde. Dus op rust gezet, kon prima ik had toch examens en zo kon ik mij goed daarop concentreren. Na mijn examens weer opgepakt in de bak, en het leek goed te gaan (rond 27 mei). Ik heb ongeveer 3/4x gereden toen. Alleen deze donderdag tijdens de les (en dus intensiever rijden) weer kreupel. Instructrice heeft toen de hoefsmid erbij geroepen (heel handig, een instructeur en hoefsmid die met elkaar getrouwd zijn :D). Alle hoeven gecheckt, niks te vinden. Ook het ene been niet het warmer dan de ander, en voelen allebei ook niet warm. Ook bij de schouder of borst was niks te vinden. Ze loopt overigens zowel rechtsom als linksom niet goed. Advies van hem was om naar kliniek Wolvega te gaan voor foto's en/of scan. DA hoefde ik niet te bellen, want die kan er toch niet in kijken (bovendien heb ik het gevoel dat mn DA minder kennis heeft dan de hoefsmid). Wat verder gezocht over prijzen enzo kwam ik ook de tip tegen om een osteopaat te laten komen. Naast dat een osteo 4x goedkoper is dan de kliniek is het ook 'baat het niet, schaad het niet'. De laatste tijd merkte ik wel dat mijn paard wat (erg) scheef liep, pakte rechts vast en boog enorm in op links. Ik wou eerst een ander bit daarvoot proberen, dan tandarts dan osteo. Ander bit heb ik nu net en lijkt direct al een stuk beter te gaan, maar nu door de kreupelheid begin ik te twijfelen.

Zou de kreupelheid veroorzaakt kunnen worden door (compensatie van) scheefheid? Zou het nut hebben om eerst een osteo te laten komen, of kan ik beter direct door naar de kliniek? En welke osteo is dan aan te raden in Friesland? En als een osteo geen uitkomst bied, wat kan ik óngeveer verwachten aan kosten voor onderzoek bij een kliniek? Of moet ik gewoon even rustig doen en het paard nog een paar weken op rust zetten?

tanjaatjuhh

Re: Paard kreupel zonder aanwijzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:50

Klinkt eerder dat er wat vast zit. Osteopaat er bij halen. Advies welke in Friesland zit heb ik niet.

Succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:51

Kan van scheefheid komen. Maar zoals ik het lees heb je een prima instructrice die dat dan ook wel had gezien. Zou toch naar de kliniek gaan om uit te laten zoeken, waar het evt. aan kan liggen dat je paard kreupel is. Volgens mij hebben ze daar ook een goede osteopaat/fysio.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:56

Ik zou een kreupelheidsonderzoek laten doen. Als je weet wat de oorzaak is, dan kan je gericht naar de juiste behandeling gaan kijken en laten uitvoeren. Als je dan bij een osteopaat of fysio uitkomst dan weet je dat je er goed aan doet.
Mijn motto is, Zonder diagnose geen behandeling.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:44

Precies, eerst diagnose laten stellen. En het kan best dat je paard scheef is/vast zit, maar tegen de tijd dat zich dat uit in kreupelheid, is er (meestal) als gevolg van die scheve belasting ook elders schade (een blessure) ontstaan. Dan kun je een paard wel losmaken, maar de blessure is daarmee niet weg.
Het zou zomaar kunnen dat je paard een (beginnende) peesblessure heeft. Dat hoeft aan de buitenkant helemaal niet zichtbaar te zijn door zwelling of warmte.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:45

Wat de kosten zijn voor een kreupelheidsonderzoek daar kan je over bellen. Het is wel zo dat je het niet helemaal kan voorspellen. Het hangt af van hoe het onderzoek verloopt en of er een aanvullend onderzoek plaats moet vinden en waar dat dan uit bestaat.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:04

Net contact gehad met kliniek wolvega, over wat ik kan verwachten als ik daar kom en een hele grove indicatie van de kosten. Ze zouden eerst een kreupelheids onderzoek doen en aan de hand daarvan verder diagnosticeren (foto's, scan of osteo/fysio). De reden dat ik twijfel tussen kliniek en osteo is dat ik het idee het dat ze ontzettend vast zit in de rug en dat er meerdere verhalen zijn dat een DA niks kon vinden (ook met foto's) en na 1x osteo de kreupelheid weg is.

Ik haalde haar vandaag uit het land en de eerste paar passen om naar mij toe te draaien katskreupel, daarna leek het wel te gaan. De bochten lijken vooral moeilijk voor dr. Zo sneu met dit mooie weer, beestje kijkt elke keer als de achterdeur open gaat of ik er uit kom met het zadel :(

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:17

denk dat je de meeste kosten bespaart door idd niet eerst naar de gewone dierenarts te gaan, zelfde geld voor de osteopaat. Gewoon een diagnose in de kliniek is de beste keus, ben je het snelste klaar.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:24

Bochten die moeilijk zijn, klinkt bij mij eerder als pijn in de hoeven. Mijn paard liep vrij oke op rechte stukken (op het zachte niks, op hard licht onregelmatig), maar in bochten of op een volte was hij stokkreupel.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:29

Klinkt exact hetzelfde als mijn pony 2 jaar geleden, zij had hoefkatrolontsteking. Vage kreupelheid, niet eens elke dag even kreupel, niks dik, warm, pijnlijk. Zijn eerst ook tijdje in de weer geweest met osteo's en dergelijke, maar had natuurlijk geen zin. Zij het gelukkig maar in 1 been, maar het komt eigenlijk meestal voor in beide voorbenen, vandaar op beide kanten kreupel. Door deze ontsteking is mijn pony zelf gaan compenseren om dat been te ontlasten en is ze hierdoor juist schever geworden.

Hoe je er achter kan komen in de kliniek is gewoon door foto's te maken van de hoefkatrol. Raad je aan om dat toch wel te doen, wij hebben er (te) lang mee gewacht. Osteo's gaven ons longeer opdrachten ed. mee, terwijl dit het uiteindelijk alleen maar verergerd heeft.

Ze heeft speciaal beslag gekregen met zooltjes om het te verlichten, en ongeveer een half jaar op weide rust gestaan. Daarna mochten we weer opbouwen met wandelen stap, later draf en daarna weer langzaam aan er op. Ze heeft best een aantal terugvallen gehad, en nu 2 jaar later kan ik eigenlijk pas zeggen dat het echt weer over is.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 17:44

Wat had jouw paard uiteindelijk Anthea? Ze loopt overigens beter op het harde dan het zachte, daar struikelt ze vaker.

Oef, susanne, dat klinkt behoorlijk heftig! Zag je ook verschil op het harde en zachte? Hoelang liep ze al kreupel voordat je erachter kwam? HKO gaat nooit echt over toch?

Ik ga even overleggen wanneer we een afspraak kunnen maken, ben er absoluut niet gerust op.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:45

Chronisch bevangen, maar bij het zien van de kreupelheid werd ook eerst gedacht aan hoefkatrol ontsteking :)

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:46

Beide wel slecht, maar zachte struikelde ze ook meer idd. We zijn ongeveer nadat het begonnen is een half jaar bezig geweest met rust geven en osteo enzo. Hadden dat ook niet moeten doen achteraf. En nee ze kan niet meer springen of crossen oid, maar buitenritjes en dressuurmatig is gewoon weer zuiver en pijnvrij

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:20

Gelukkig is het toch enigzins goed afgelopen, suzanne.
Voor de zekerheid heb ik haar nu snachts in de bak staan ipv het weiland, ook om dichtslibben te voorkomen :=

Ik heb vanavond wat filmpjes gemaakt. Ze zijn niet zo duidelijk, maar misschien kan iemand er wat mee.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:41

Die loopt inderdaad niet goed. Zie je vooral op de linkerhand in draf. Afspraak maken voor een kreupelheidsonderzoek. Kan je uit eigen ervaring zeggen dat ze in Wolvega zeer kundig zijn. En altijd met je overleggen over hoe en wat het beste voor je paard is.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:45

Ik zou eerst de osteo proberen. Mocht dat niet helpen kan je altijd nog naar de kliniek gaan. Zoals je het verteld kan het heel goed dat het paard ergens wat niet goed heeft zitten. Maar het kan natuurlijk ook dat ze scheef is gaan lopen om iets in de benen te gaan ontlasten. Lastig iets waar zo niet echt een passende oplossing voor is. Je gaat een heel traject in. Hoe loopt het paard als ze gewoon in de wei loopt?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:50

Ik zou niet de osteopaat bellen voordat de DA langsgeweest is :n Ik vind dit niet direct lijken op een paard dat ergens vast zit of scheef loopt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:55

Hier zou ik ook eerst mee naar de kliniek gaan en niet eerst osteopaat proberen.
Het lijkt op het filmpje wel hogerop te zitten schouder of ergens die regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:05

Hoezo loopt een paard zonder aanwijzingen kreupel als de eerste stijfheid meteen optreedt na bewust een dag gaan rijden en zwemmen met een niet passend want te hard zadel?

Dat lijkt mij een hele goede kandidaat voor een oorzaak van kreupelheid. Zwemmen is een compleet andere belasting van schouders en rug, en met een te hard en dus niet passend zadel op zwemmen en rijden heeft dan ook veel grotere en pijnlijkere gevolgen dan wanneer je gewoon een uur in de bak zou rijden met dat niet passende zadel. Bij zwemmen bewegen de rug en schouders veel meer en anders dan normaal, dus als je daar dan een niet passend zadel plus ruiter op gooit dan gaat dat hoe dan ook de boel afknijpen, gaat het paard vervolgens de pijn/immobiliteit in de rug overcompenseren met de benen (schouders) om toch te kunnen blijven zwemmen en dat gecombineerd met het feit dat de benen in het water niet alleen naar voren bewegen maar ook naar binnen en naar buiten worden geduwd door het water (in die beweging zijn paarden heel erg slecht) geeft bijna gegarandeerd problemen.
Ik vind het dan ook geen wonder dat er niets te vinden is qua gevoeligheid in de hoeven of benen, want met zo'n oorzaak zit het kwaad juist rondom de ruggengraat - daar waar het zadel lag. Helemaal als je schrijft dat ze nu stijf is in de rug.

Een osteopaat kan heel veel verbeteren - deed dat ook bij mijn vroeger vanuit de rug kreupele paard - maar het is zeker geen wondermiddel, en een gewone dierenarts erbij halen is ook echt geen weggegooid geld. Mijn paard is door een paar ongelukkige ongelukjes ook weer kreupel geraakt, deze keer doordat hij in drijfzand wegzakte en de aanhechtingen van zijn schouder verrekte bij het er weer uitkomen. Dat kon mijn dierenarts zonder rontgenogen precies zien door de specifieke bewegingsvermindering in dat voorbeen plus op welke beweging hij wel gevoelig reageerde en welke niet.

Als je helemaal op safe wilt spelen dan ga je op zoek naar een behandelaar die zowel dierenarts als osteopaat (of chiropractor) is, dan weet je zeker dat die persoon voldoende weet over kreupelheid en dergelijke en jou ook kan vertellen hoe lang je paard moet revalideren en hoe je daarna weer op moet bouwen.
Dat laatste kan in jullie geval absoluut geen kwaad, want als je kijkt naar hoe je de training hebt 'opgebouwd' nadat je een paard anderhalve week hebt stilgezet wegens kreupelheid, stijfheid en struikelen om vervolgens weer te beginnen met drie keer per week rijden en daarna een intensieve les te rijden, dan kun je daar nog wel flink wat begeleiding bij gebruiken om te voorkomen dat je weer door de kreupelheid heen blijft rijden. Zo blijf je je paard namelijk blesseren.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:32

Ik schrok toch wel toen ik haar liet draven links, ze wou ook echt liever gaan stappen. Dan ga ik denk ik toch voor kliniek Wolvega, zij kunnen altijd een osteo in schakelen vertelden zij mij. Hoop dat ik deze week terecht kan, ben natuurlijk ook afhankelijk van mn ouders voor vervoer.
In de wei loopt ze in stap ook zoals op de filmpjes. Ze loopt nog gewoon wel graag, blijft niet op 1 plaats rondhangen maar komt ook naar mij toe als ik dr roep.

xyzutu2 schreef:
Hoezo loopt een paard zonder aanwijzingen kreupel als de eerste stijfheid meteen optreedt na bewust een dag gaan rijden en zwemmen met een niet passend want te hard zadel?

Dat lijkt mij een hele goede kandidaat voor een oorzaak van kreupelheid. Zwemmen is een compleet andere belasting van schouders en rug, en met een te hard en dus niet passend zadel op zwemmen en rijden heeft dan ook veel grotere en pijnlijkere gevolgen dan wanneer je gewoon een uur in de bak zou rijden met dat niet passende zadel. Bij zwemmen bewegen de rug en schouders veel meer en anders dan normaal, dus als je daar dan een niet passend zadel plus ruiter op gooit dan gaat dat hoe dan ook de boel afknijpen, gaat het paard vervolgens de pijn/immobiliteit in de rug overcompenseren met de benen (schouders) om toch te kunnen blijven zwemmen en dat gecombineerd met het feit dat de benen in het water niet alleen naar voren bewegen maar ook naar binnen en naar buiten worden geduwd door het water (in die beweging zijn paarden heel erg slecht) geeft bijna gegarandeerd problemen.
Ik vind het dan ook geen wonder dat er niets te vinden is qua gevoeligheid in de hoeven of benen, want met zo'n oorzaak zit het kwaad juist rondom de ruggengraat - daar waar het zadel lag. Helemaal als je schrijft dat ze nu stijf is in de rug.

Een osteopaat kan heel veel verbeteren - deed dat ook bij mijn vroeger vanuit de rug kreupele paard - maar het is zeker geen wondermiddel, en een gewone dierenarts erbij halen is ook echt geen weggegooid geld. Mijn paard is door een paar ongelukkige ongelukjes ook weer kreupel geraakt, deze keer doordat hij in drijfzand wegzakte en de aanhechtingen van zijn schouder verrekte bij het er weer uitkomen. Dat kon mijn dierenarts zonder rontgenogen precies zien door de specifieke bewegingsvermindering in dat voorbeen plus op welke beweging hij wel gevoelig reageerde en welke niet.

Als je helemaal op safe wilt spelen dan ga je op zoek naar een behandelaar die zowel dierenarts als osteopaat (of chiropractor) is, dan weet je zeker dat die persoon voldoende weet over kreupelheid en dergelijke en jou ook kan vertellen hoe lang je paard moet revalideren en hoe je daarna weer op moet bouwen.
Dat laatste kan in jullie geval absoluut geen kwaad, want als je kijkt naar hoe je de training hebt 'opgebouwd' nadat je een paard anderhalve week hebt stilgezet wegens kreupelheid, stijfheid en struikelen om vervolgens weer te beginnen met drie keer per week rijden en daarna een intensieve les te rijden, dan kun je daar nog wel flink wat begeleiding bij gebruiken om te voorkomen dat je weer door de kreupelheid heen blijft rijden. Zo blijf je je paard namelijk blesseren.

Opzich ben ik het met je eens, maar denk dat enige nuance vanuit mijn kant nodig is. Het oude zadel is harder dan mijn dure fryso zadel, maar niet te hard om het te gebruiken. Het is verder wel passend, maar natuurlijk totaal anders dan mn fryso. Ik weet de stijfheid ook daaraan, het zit net wat anders en zwemmen is natuurlijk een andere belasting. Na een tijdje stappen was het ook over. Sinds mijn examens en de laatste les heb ik 3/4x gereden. Een halfuurtje is stap, laatste keer een paar rondes in draf en geen galop. Bij de les, een manege les overigens dus niet zo intensief als een prive les, stopte ik na 2 rondes draf, toen is de hoefsmid erbij geroepen.
Achteraf gezien had ik haar nog moeten laten staan, maar omdat ze op dat moment goed voelde ben ik doorgegaan.
Heb jij zo enig idee welke DA's ook osteo zijn die in Friesland komen? Kan jij zo zien vanaf de video dat het uit de rug komt? Ik ben heel 'blij' dat mensen ook op de video's reageren, ik heb het gevoel dat het het inmiddels niet meer zie en andere inzichten zijn altijd goed natuurlijk.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:42

Ik zou gelijk naar de kliniek gaan vind dat je al in stap ziet dat ze niet lekker loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:31

Bamii schreef:
Heb jij zo enig idee welke DA's ook osteo zijn die in Friesland komen? Kan jij zo zien vanaf de video dat het uit de rug komt? Ik ben heel 'blij' dat mensen ook op de video's reageren, ik heb het gevoel dat het het inmiddels niet meer zie en andere inzichten zijn altijd goed natuurlijk.

Ik heb de video niet gezien maar zal vanaf de video ook niet kunnen zien of het vanuit de rug komt, gewoon omdat hoe hoger de oorzaak van kreupelheid/stijfheid zit, hoe moeilijker die oorzaak zo een twee drie te zien is. Daarvoor moet er echt iemand naar kijken die er verstand van heeft omdat die beter kan voelen waar het gevoelig/stijf is en waar niet.
Toen ik mijn paard kocht had hij al twee weken de diagnose hoefbevangenheid omdat hij aan vier benen kreupel liep, maar dat bleek enkel en alleen te komen vanuit een compleet geblokkeerde rug, want zijn hoeven waren prima. Dat even als voorbeeld van hoe ingrijpend rugproblemen kunnen zijn. Over Wolvega hoor ik goede verhalen dus dat zou je kunnen proberen. Je hebt dan ook nog het voordeel dat je vrij zeker weet wanneer en waardoor de problemen zijn ontstaan waardoor je ze ook specifiek naar de rug kunt laten kijken, want als je dat niet weet dan loop je ook bij klinieken het risico dat ze bij kreupelheid toch eerst/vooral naar de benen/hoeven kijken.
Ik ken geen osteopaten in het noorden, maar de opleiding voor chiropractie kan alleen gevolgd worden door afgestudeerde dierenartsen, dus met chiropractie zit je in dat opzicht altijd goed.

Ik zou zelf de beslissing tussen chiro/kliniek ook af laten hangen van wanneer ze tijd hebben. Als de chiro pas over twee weken kan en de kliniek meteen (of andersom) dan zou ik datgene doen waar je het eerste terecht kan. Je paard loopt er namelijk toch al een tijdje meer rond en raakt ook steeds weer opnieuw geblesseerd, en je wilt voorkomen dat een eenmalig kwetsuur chronisch wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:38

Rodinde zit vlakbij en is zowel dierenarts als osteopaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:40

Ik heb even de filmpjes bekeken; draf is sowieso slecht, maar in de stap zie je dat ze haar hals zo recht mogelijk houdt en ook niet met de hals met de passen mee omhoog en omlaag deint. Als ze kreupel was aan 1 been dan zie je dat ze om de pas de hals omhoog tillen, zij doet het helemaal niet waardoor ik zou denken óf aan een probleem aan beide voorbenen, of aan een hoger zittend probleem, bijvoorbeeld de rug/schouders.
Ook landt ze met de voorbenen niet op de bal (achterkant) van de hoef maar op de teen. Dat is typisch een trek van paarden die hun schouders niet kunnen/willen bewegen.
Als ik naar de rug kijk dan lijkt ze die op de plek van het zadel erg stil en recht te houden maar ze lijkt ook de rugspieren naast de ruggengraat ook holgetrokken/aangespannen te hebben. Je ziet iets naast/onder de ruggengraat een plateautje. Dat had [***] ook na de ongelukken waarbij hij zijn rug en schouder blesseerde (waarvan een door het zadel kwam).

Dat is wat er door mij heen gaat als ik naar het filmpje kijk, maar ik ben absoluut geen expert en zou hier gewoon een professional naar laten kijken, of dat nou een goede chiro is of een dierenarts of een kliniek.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:41

ik vind haar links nog moeilijke lopen dat rechts maar ook dat ziet er zeker niet ontspannen uit. rondje kliniek kan geen kwaad denk ik.