Biotine voor "kapotte" hoef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elynkwpn

Biotine voor "kapotte" hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 17:20

Beste allemaal,
Graag zou ik jullie advies willen!

Mijn paard heeft 4 weken geleden een ongeluk gehad door een ander paard waarbij zij een groot stuk hoef mist.

Nu kreeg ik de tip om biotine supplement bij te gaan geven maar zie tig soorten op internet... Van €20 tot het dubbele....

Welk "merk" voeren jullie aan je paard voor de groei van de hoeven?

Alvast bedankt voor het mee denken!

Mizora

Re: Biotine voor "kapotte" hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:30

Zelf vind ik de beste combinatie Subli biotinemix (dubbele dosering) gecombineerd met Marstall Hufregulator. Ik heb daar al veel goede resultaten mee gezien.

Als je maar één middel wilt gebruiken raad ik Excellent Biozin aan.

Waar je goed op moet letten is de dosering. De meeste middelen hebben een lage tot veel te lage dosering voor biotine. Als richtlijn kan je aanhouden dat je 0.1mg per kg paard moet voeren. Dus bij een paard van 600kg moet je 60mg biotine voeren. De meeste producten bevatten 2g/kg biotine/product. Dus dan kom je uit op 30g product. Subli is daar de grote uitzondering bij met 6g/kg, daar hoef je dus maar een derde van te voeren. Maar ik heb ook producten gezien die maar 0.2g/kg hadden en dan toch maar 30g product adviseerde, dan heeft de biotine in dat product geen nut.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:14

Wat is "een groot stuk hoef" en wáár is er een stuk afgebroken? Loopt je paard er onregelmatig op?

Als je biotine wil voeren geldt het zelfde als met alles wat je in je paard stopt: zorg voor balans. Een mineraal of vitamine werkt nooit op zichzelf. Er zijn er altijd waarmee het in balans is. Zoals magnesium en vitamine E. Je kunt niet de één verhogen zonder de ander ook aan te passen. Dan heeft het verhogen namelijk geen zin.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:20

Ik volg even, ik zie namelijk ook de bomen door het bos niet meer met alle soorten biotine.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:17

Als je paard niet kreupel loopt zou ik er niks aan doen als alleen bijhouden / vijlen indien nodig.
in bijna alle biotine supplementen zitten grote hoeveelheden suiker/ dextrose en maar weinig biotine.
En het duurt maanden! Voordat het werkt. Als het al effect heeft.
gezond voeren ( niet te veel zetmeel en suikers in het voer) en genoeg beweging doet meer voor de hoefgroei dan allerlei middeltjes.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:27

Equifyt Biotine zit weinig suiker in en is goede kwaliteit. Ik wissel hem af met Pharmahorse. Die biotine zit wel msm bij maar vind ik prima (soort zwavel)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 06:58

Gemiddeld ruwvoer bestaat voor 10% out suiker. Mits het paard niet vreselijk gevoelig is voor suiker valt die 30-40 gram suiker echt te verwaarlozen. Pharnahorse doseert te weinig biotine naar mijn zin maar je mag er niet meer van geven ivm de msm. Dan moet je er dus nog een supplement naast geven.

Sammichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:34

Ik heb de biotine van de Decathlon werkt super!