Zonder ijzers, wel springen/eventing op gras

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Igniss

Zonder ijzers, wel springen/eventing op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:33

Heey,

Ik wil graag weten of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het rijden en springen op gras.
Ik ga over 2 weken een paard halen met een vriendin waar we serieus mee willen gaan springen ect.

We hebben het beide niet zo op ijzers en willen dus graag ook op gras gewoon zonder kunnen.

is er iemand hier die daar tips over heeft?

Groetjes.

tamary

Re: Zonder ijzers, wel springen/eventing op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:19

Paard goed leren verzamelen zodat die ook met ruiter er op 100% controle heeft over lijf en benen op alle ondergronden kan, maar kost veel kunde en 3-4 jaar werk (langer als paard nog niet volwassen is). Er zijn hoefschoenen waar je stiften in kan draaien, maar die moeten dan wel 100% bij de hoefvorm van dat paard passen. Daarnaast geven ze net als ijzers geen garantie op veilig rond komen. Trainen zal je dus altijd moeten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:26

Wellicht kun je je bericht ook in het SGW-forum plaatsen. Ik ben zelf ook benieuwd naar de ervaringen met crossen op gras zonder ijzers.

[SGW] SGW en Eventing

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:49

Dubbeltopics zijn niet toegestaan, dus ik zou geen extra topic openen hierover.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:57

Dan is doorplaatsen misschien een goed idee, ik denk dat TS daar meer antwoorden krijgt. Maar dat is natuurlijk aan TS :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:54

Geen eigen ervaring maar op een facebookpagina waar ik lid van ben was iemand die zowel cross als springen blootsvoets deed en ze zat al minstens in het z. Haar ervaring was dat haar paard vaak steviger op z'n benen stond dan al die paarden op stiften.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 22:22

Topic mag van mij best overgezet worden. Het gaat over een merrie die al vaker gesprongen heeft en de basis ect goed erin heeft zitten. (ze is 10-/+)

De bedoeling is zoiezo dat er goed getraint word zodat ze zichzelf echt draagt en ook zelf zeker is op gras.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:20

Ik zit met hetzelfde probleem als de ts.
ik heb alleen nog niet hoefschoenen gevonden waar je stiften in kan draaien.
Kan iemand mij hierbij helpen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:21

marquis kunnen stiften in, er zijn meerdere merken tegenwoordig, maar ik heb het niet meer zo bijgehouden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:21

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:24

Ik durf het zelf niet aan. Op droge ondergrond zal het zeker kunnen, maar op sommige concoursen is het gras erg lang of heeft het geregend, dan zou ik het absoluut niet aandurven, en daar heb je geen zeggen over helaas..
Ik zou het niet doen, maar het zal vast kunnen zoals hierboven word gezegd.

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:33

_bokworst schreef:
Ik durf het zelf niet aan. Op droge ondergrond zal het zeker kunnen, maar op sommige concoursen is het gras erg lang of heeft het geregend, dan zou ik het absoluut niet aandurven, en daar heb je geen zeggen over helaas..
Ik zou het niet doen, maar het zal vast kunnen zoals hierboven word gezegd.

Ik zou het ook niet doen. Vorige week in Eext en de Wijk weer verschillende combinaties onderuit zien gaan zonder ijzers. Vooral als het lange tijd droog is geweest en er valt vlak voor of tijdens concours regen krijg je een glijbaan. Rechtdoor gaat nog wel, maar een wending rijden is vragen om problemen.
Maar ik ben een schijterd, ik draai zelfs stiften op een zandbodem. Dus misschien kan het wel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:42

Ik zou er geen problemen mee hebben. Hier met mijn pony ook altijd hoog gesprongen ijzerloos op gras. Maar ook veel schapen gedreven. En dat is hier in zuid-Limburg soms erg stijl afdalen in galop en zeer snelle wendingen maken. Vooral die afdalingen heb ik wel eerst in draf geoefend. En ik moet zeggen dat ik zelf heel goed in evenwicht zat maar dat gaat prima!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:45

Nee, ik zou het niet doen. Met nat gras krijg je glijpartijen en dat is niet fijn. Je kan m alleen tijdens grasseizoen op ijzers zetten, dat word dan een paar ijzers of 2-3, maar dan ga je niet onderuit.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:48

Het B en L wordt hier cross gereden zonder ijzers.
Gaat best.

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:49

Ik heb zowel dressuur (z), springen (l) en eventing (b) op blote voeten gereden. Mijn ervaring is dat als je paard er aan gewend is dit geen probleem geeft. Netjes op eigen benen laten lopen en rekening houden met de bodem.

Volgens mij is het niet toegestaan om hoefschoenen te gebruiken op wedstrijden. Maar dat zou je even na moeten zoeken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:05

In het Amateurs Eventing kletstopic ook een aantal goede ervaringen met crossen zonder ijzers :j

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 23:12

Fijn om zo veel ervaringen te horen! Ijzers komen er zoiezo niet onder, ook niet voor 3 Maanden. Daar ga ik mijn hoeven niet voor verpesten.

De bedoeling is dat we zoiezo eerst een jaar gaan trainen en een hele goede vertrouwingsband op gaan bouwen en het springen zo goed samen kunnen, dan pas gaan we richting de eventing.

Verder zal ze naast springgericht ook dressuur en veel buitenritten gaan rijden. En we doen aan grondwerk en centered riding. Heel veelzijdig dus

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:32

Veel buitenritten is niet zo ideaal zonder ijzers => slijtage is dan enorm en daarbovenop dan nog de belasting van het springen zelf... geen topcombi!

Het is al een ouder paard las ik die al vaak gesprongen heeft, was dit dan met of zonder ijzers?
Indien met, paard dan nu niet plots zonder willen doen springen, dier is dat namelijk nu gewoon van met te doen!

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:47

Little_Gift schreef:
Veel buitenritten is niet zo ideaal zonder ijzers => slijtage is dan enorm en daarbovenop dan nog de belasting van het springen zelf... geen topcombi!

Het is al een ouder paard las ik die al vaak gesprongen heeft, was dit dan met of zonder ijzers?
Indien met, paard dan nu niet plots zonder willen doen springen, dier is dat namelijk nu gewoon van met te doen!

Paard heeft nog nooit op ijzers gestaan, en heeft bij de vorige eigenaresse wel gesprongen maar nooit intensief. Op het moment staat mijn bijrijdpaard op een stal waar het paard waar ik vaak mee buiten rij met haar eigenaresse geen ijzers heeft, maar wel enorm goede harde hoeven (Het kan dus wel denk ik.)
Met dit paard gaan we in de zomer zeer regelmatig naar buiten. Het springen zal in een binnenbak met zand gebeuren dus betwijfel dat de hoeven daar echt van slijten.

Ik had het idee dat als het echt hard zou slijten buiten dat hoefschoenen dan een goede oplossing konden zijn, maar daar heb ik weinig ervaring mee tot nu toe.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:50

Hoefschoenen zijn idd een optie maar ik heb wel al vaak gehoord dat het heel erg "pietje precies" is om de schoenen correct aangemeten te krijgen ttz de écht goede maat te vinden en indien het ook maar een heel klein beetje scheelt, er al heel vaak schuur - en wrijvingsplekken ontstaan...

Maar zelf ervaring heb ik er ook niet mee.

Edit: als het paard ijzerloos gewoon is, dan zie ik daar idd ook geen graten in om ze zo te houden!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:40

Veel buitenritten zijn prima te doen met blote voeten. Ik heb afgelopen hemelvaartsweekeind over 3 dagen 84 km gereden op blote voeten en dat gaat prima. Paard heeft nog nooit beslag gehad en 2 jaar geleden toen we nog trainden voor de endurance liep ze zonder moeite 60 km op een dag zonder beslag (niet dagelijks natuurlijk).

Ik heb een setje hoefschoenen op voorraad voor de momenten dat ze wat gevoelig loopt op het harde, maar dat is uitzondering. De schoenen heb ik al ruim 2 jaar en de hoefvorm is in die tijd toch wel veranderd, de schoenen passen nog steeds zonder schuren (Equifusion Joggingshoe). Nu is het wel zo dat ik tussen de bekapbeurten van de hoefsmid de voeten zelf ook bij hou zodat er nauwelijks verschil ontstaat in de tussenliggende tijd dat de smid weer komt bekappen.

Dus TS, gewoon proberen. Mocht het toch blijken dat het allemaal niet lukt op blote voeten, dan kun je er altijd nog een ijzertje onder leggen.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 11:46

Tammie schreef:
Veel buitenritten zijn prima te doen met blote voeten. Ik heb afgelopen hemelvaartsweekeind over 3 dagen 84 km gereden op blote voeten en dat gaat prima. Paard heeft nog nooit beslag gehad en 2 jaar geleden toen we nog trainden voor de endurance liep ze zonder moeite 60 km op een dag zonder beslag (niet dagelijks natuurlijk).

Ik heb een setje hoefschoenen op voorraad voor de momenten dat ze wat gevoelig loopt op het harde, maar dat is uitzondering. De schoenen heb ik al ruim 2 jaar en de hoefvorm is in die tijd toch wel veranderd, de schoenen passen nog steeds zonder schuren (Equifusion Joggingshoe). Nu is het wel zo dat ik tussen de bekapbeurten van de hoefsmid de voeten zelf ook bij hou zodat er nauwelijks verschil ontstaat in de tussenliggende tijd dat de smid weer komt bekappen.

Dus TS, gewoon proberen. Mocht het toch blijken dat het allemaal niet lukt op blote voeten, dan kun je er altijd nog een ijzertje onder leggen.

Dat is fijn om te horen, ik ben ook van plan om de hoeven tussendoor zelf bij te gaan houden na een bekapcurses. Hoefschoenen blijven we zeker aan denken. En we gaan het gewoon langzaam opbouwen natuurlijk.