Hoefscheuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenteverguts

Hoefscheuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 07:19

Heyy iedereen
Ik help sinds kort bij een verwaarloost paard. 2 Jaar heeft niemand naar haar gekeken, dus mag ik nu haar verzorgen en op rijden. Maar ik heb gezien dat er 2 hoefscheuren in bijde voorhoeven zit van de kroonrand tot onder. De ene is niet zo diep en de andere is 2 of 3 'lagen?' diep. Is dit heel ernstig en kan je het zelf behandelen??

Dennis

Re: Hoefscheuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:21

Ik zou de hoefsmid laten beoordelen hoe ernstig dit is en heel regelmatig laten bekappen tot de scheuren er uit zijn.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:24

Inderdaad, hoefsmid bellen. Als een hoef uitscheurt tot de kroonrand, ben je heel ver van huis. Mijn paard heeft er ook regelmatig last van en zodra ze zover omhoog trekken, moet ik per direct de hoefsmid bellen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:25

inderdaad, eerst hoefsmid of bekapper erbij en die laten beoordelen. Na 2 jaar zonder 'onderhoud' zal er wel wat te doen zijn...

Yenteverguts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 08:39

Oke dankjewel, ik zal de hoefsmid is laten komen :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:10

Ze is volgens jou 2 jaar verwaarloosd maar het komt niet bij je op om de hoefsmid te regelen?

Yenteverguts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 06:38

Kinke schreef:
Ze is volgens jou 2 jaar verwaarloosd maar het komt niet bij je op om de hoefsmid te regelen?

Haar baasje wilt totaal geen geld aan haar uitgeven en momenteel wilt hij ook nog niet dat ik dat doe. Maar als het echt noodzakelijk was ging ik toch proberen, maar ik moet sowieso 2 weken wachten voordat de baas dat gaat toestaan dus ik wou weten of ik daar nu al iets van zalf ofzo voor kon gebruiken. Snapje

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 06:46

Hoeven zijn net als nagels. Dat moet eruit groeien. Zalf erop smeren is zinloos. Wat je wel kan doen is de kroonrand inmasseren met laurier olie. Gewoon bij de ruitersportzaak verkrijgbaar en ondersteunt de hoefgroei

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 06:51

Ga je maar eens inlezen hoe belangrijk hoeven zijn voor een paard, hoe ze werken en hoe ze eruit horen te zien. Er is genoeg te vinden op het internet.
Heb je er foto's van?
Hoezo is het paard verwaarloosd? Is het mager? Hoe ziet hij eruit?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 07:02

Iemand die niet voor zijn paard wil zorgen is rijp voor 144.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 08:06

Cowgirl schreef:
Iemand die niet voor zijn paard wil zorgen is rijp voor 144.

Ik zoek een like knop,
Mijn gedachte hoor, maar soms schrijven jonge meisjes wel eens dingen op internet die niet helemaal zo zijn als ze zeggen.

Yenteverguts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 19:56

Verwaarloosd in de zin van: een paard hebben, maar niet weten dat ze er is.

Yenteverguts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 19:58

Vitaquilla schreef:
Hoeven zijn net als nagels. Dat moet eruit groeien. Zalf erop smeren is zinloos. Wat je wel kan doen is de kroonrand inmasseren met laurier olie. Gewoon bij de ruitersportzaak verkrijgbaar en ondersteunt de hoefgroei

Dankjee!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:27

Yenteverguts schreef:
Verwaarloosd in de zin van: een paard hebben, maar niet weten dat ze er is.

En wat houdt dat dan precies in?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:37

Yenteverguts schreef:
Vitaquilla schreef:

Dankjee!

Hoevenvet kan wel iets helpen om de hoeven soepeler te houden en daardoor scheuren tegen te gaan.Zo'n pot is niet duur. Maar scheuren kan allerlei oorzaken hebben, dus toch een goede hoefsmid laten kijken ernaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:02

Vet sluit de hoef af, kan geen vocht in dus droogt de hoef uit.
Daarmee bereik je dus het omgekeerd.

Ik denk dat het in het geval van ts gewoon een kwestie is van bekappen en bijhouden.

Als ts een foto heeft van de voeten zou dat het topic zeker aanvullen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:54

Cowgirl schreef:
Vet sluit de hoef af, kan geen vocht in dus droogt de hoef uit.
Daarmee bereik je dus het omgekeerd.

Ik denk dat het in het geval van ts gewoon een kwestie is van bekappen en bijhouden.

Als ts een foto heeft van de voeten zou dat het topic zeker aanvullen.

Eerst goed nat maken en even later invetten kan wel, dan wordt het vocht niet uit de hoef getrokken. Werkt echt wonderen voor mijn paarden.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:05

oef ja ik ken zo,n verhaal.uiteindelijk zelf maar hoefsmid gebeld en op eigen kosten betaald..hoefscheur heeft mijn paard ook,gewoon bijhouden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:34

een hoef vertoont zomaar geen scheur van boven tot onder, dan is er iets aan de hand zoals een hoornzuil of white line disease. De hoef groeit namelijk vanuit de kroonrand, dus grote kans dat er iets aan de hand is. Wat ook kan is een beschadiging (oud) aan de kroonrand, dan groeit de hoef zo verder door.

Een GOEDE hoefsmid laten kijken, of naar de kliniek, als het is zoals beschreven dan kan dit niet door 1 bekapping opgelost worden.

Yenteverguts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 18:56

Mist schreef:
een hoef vertoont zomaar geen scheur van boven tot onder, dan is er iets aan de hand zoals een hoornzuil of white line disease. De hoef groeit namelijk vanuit de kroonrand, dus grote kans dat er iets aan de hand is. Wat ook kan is een beschadiging (oud) aan de kroonrand, dan groeit de hoef zo verder door.

Een GOEDE hoefsmid laten kijken, of naar de kliniek, als het is zoals beschreven dan kan dit niet door 1 bekapping opgelost worden.

Ohh ocharme :( dankje voor te laten weten!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:44

Hoevenvet helpt wel degelijk om bij te droge hoeven het hoorn soepeler te maken waardoor het minder scheurt.Als een ziekte de oorzaak van scheuren is moet je deskundige hulp inroepen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:48

anjali schreef:
Hoevenvet helpt wel degelijk om bij te droge hoeven het hoorn soepeler te maken waardoor het minder scheurt.Als een ziekte de oorzaak van scheuren is moet je deskundige hulp inroepen.

http://www.dressuur.nl/berichten/feit-o ... tten/2292/

Citaat:
Door de hoeven regelmatig in te vetten, hou je ze gezond

Hoefsmid Mark Derwig van Equine Hoof Clinic lacht als hij deze stelling aanhoort. “Er zijn inderdaad veel mensen die dat geloven,” zegt hij. “Maar het is echt een fabel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:09

Als evaringsdeskundige die al meer dan 30 jaar eigen paarden heeft moet ik toch echt zeggen dat hoevenvet helpt. Waarom zou het trouwens bestaan als het niet goed zou zijn . En niet omdat de fabrikant er rijk van zou worden want het is niet duur. :? /3 :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:13

Misschien hebben hoefsmeden een hekel aan hoevenvet omdat de hoeven heel glibberig worden als je ze net hebt ingevet wat lastig is voor de smid natuurlijk. Maar het trekt vrij snel in hoor, dus niet invetten vlak voor de smid komt!