Blessure aanhechting diepe buiger/ligamentum impar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Blessure aanhechting diepe buiger/ligamentum impar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 12:40

Zoals de titel al zegt heeft mijn paard last van 1 van deze 2... ze is nu bijna 2 maand kreupel linksvoor, behalve in stap. Na uitverdoven kwam mijn dierenarts uit op deze diagnose. Volgens hem kan alleen een mri uitwijzen wat het nu precies is, maar raadt hij dit niet aan omdat een mri ontzettend duur is.
Nu kan ik er voor kiezen om haar 6 weken boxrust te geven met alleen stappen of haar op het land te doen. Alleen bij dat laatste is het risico dat het dan alleen erger wordt... Na die 6 weken rust zou ik weer moeten kijken en dan eventueel inspuiten.
Nu heb ik 2 klinieken gemaild voor een second opinion, maar graag zou ik ook ervaringen hierover willen horen.
Mijn dierenarts was iig niet erg positief en ik ben behoorlijk wanhopig en vind het vooral sneu dat mijn paard binnen staat terwijl de rest lekker op het land staat...

Besje

Re: Blessure aanhechting diepe buiger/ligamentum impar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:43

Hoi,

hier hetzelfde verhaal... Echter bij mij 2 voorvoeten met een probleem van diepe buigpees en collaterale banden... 4 maanden rust (mag op de weide), aangepaste hoefijzers en dan terug controle... Mijn dierenarts was niet echt negatief moet ik zeggen...

Hopelijk valt het bij jou goed mee... Bij mij voorlopig een dipje... :(

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 12:54

Thanks voor je antwoord! Hoe zijn jullie er achter gekomen dat daar het probleem zit? Ik hoop eigenlijk dat het toch via een echo of scan bekeken kan worden wat het nou precies is en hoe erg...

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:00

Wij zijn begonnen met klinische keuring; buigproef, rx en daarna echo... Echo was niet 100% duidelijk, maar idd een MRI kost stukken van mensen en de dierenarts was relatief zeker dat het de diepe buipees en collaterale banden waren... :)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:34

Mijn pony heeft al drie verschillende peesblessures gehad. Ik heb dus (helaas) een beetje ervaring in het herstellen na een peesblessure. De laatste peesblessure was een beschadiging aan haar pees die onderaan door het annulair ligament gaat.

Mijn dierenarts heeft het via een echo gediagnostiseerd. Ze hoefde de laatste keer gelukkig geen boxrust en ik mocht direct met haar gaan stappen en mocht ze gewoon op de wei. Bij haar allereerste peesblessure (peesontsteking) heeft ze wel 6 weken boxrust gehad.

Boxrust is volgens mij afhankelijk of het een accute blessure is of het er al langer is. Jij schrijft dat je paard al twee maanden kreupel is, volgens mij heeft boxrust dan geen zin meer en zou ik haar gewoon op de wei zetten. Tevens zou ik een echo laten maken, de dierenarts kan dan zien hoe ernstig het is en aan de hand daarvan een bewegingsplan opstellen. Ik ben steeds om de 6 weken naar de dierenarts gegaan voor een echo en aan de hand van de uitslag de beweging steeds wat opgevoerd.

Toen ik na de laatste blessure weer mocht gaan draven (op het harde) liep ze de eerste paar stappen nog wel kreupel, maar daarna was ze oké. Dit kwam omdat de beschadigde pees onderaan steeds door annulair ligament moest en dat in het begin even wat moeilijker ging. Ik moest hier juist doorheen lopen.

Nu 1,5 jaar laten springt de pony met mijn dochter in de Z en hebben we geen problemen meer. Wel houd ik er altijd rekening mee dat ze gevoelige pezen heeft. Ik draaf met haar veel op het harde en op vlakke paden in het bos, diepe bodem probeer ik te vermijden. Galop doet mijn dochter alleen bij de springtraining en op wedstrijd.

Ik geef nog altijd MSM ter ondersteuning en ik heb veel profijt gehad van Back on Track bandages en peesbeschermers. De peesbeschermers van Back on Track krijgt ze voor en achter om bij het springen. De Back on Track bandages/ bandage onderlappen doe ik afwisselend wel en niet om op de weg en in het bos. In het begin heb ik 2x per dag (gedurende 20 minuten) haar pees met icepacks gekoeld, deze heb ik met bandages op haar been vastgemaakt. Succes met het herstel.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 07:46

Dank je wel voor je uitgebreide verhaal! Msm geef ik mijn paard nu ook. Ik wacht nog steeds op antwoord van die klinieken en ik hoop dat er inderdaad een echo van te maken is!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:00

Misschien kun je een stukje land afzetten van box grootte, is prettiger voor je paard, toch buiten in de buurt van vriendjes en een beetje gras maar niet de heftige beweging van kunnen rennen voor de pees.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:10

Je kunt een paard met een niet acute peesbeschadiging prima op het land zetten. Meestal is de genezing dan beter.
Maar!!!! Je paard moet zich rustig houden, dus als jouw paard erg energiek blijft, moet je voor boxrust kiezen.
Daarnaast is het ook belangrijk dat de weidegroep stabiel is en er weinig nieuwe paarden ingeschaard worden,'en als laatste moet de wei vlak liggen en niet te zompig zijn.
Wij hebben onze peespatientjes altijd op de weien dot heeft zonder uitzondering goed gewerkt.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 08:18

Thanks voor jullie reactie! Een klein stukje wei afzetten zat ik ook al aan te denken...
Maar gaat dit wel om een peesblessure? Dit zijn toch banden in de hoef? Of kun je dit vergelijken met een peesblessure? Correct me if i'm wrong! :-)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:27

diepe buiger is een pees, lijkt mij ook dat ze dit moeten kunnen zien met een echo. Weet niet waar je vandaan komt maar Lingehoeve kan ik je aanraden voor peesblessures evenals de raaphorst (dierenarts van toor), bij de raaphorst hebben ze de meest geavanceerde apparatuur.
Helaas zelf ervaring met een tussenpees blessure.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 11:19

Ik heb zojuist een afspraak gemaakt met een kliniek in Wolvega. Zij gaan een echo maken. Ik ben heel benieuwd!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:29

veel success!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 16:30

Dank je wel!!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 21:07

Vandaag naar de kliniek geweest en via de echo was te zien dat er veel slijmbeursontsteking zit bij de diepe buiger. Nu kan dit de oorzaak zijn dat ze kreupel is, maar zeker weten doen we niet, want alleen via een mri kunnen we dit zeker weten, maar dat vind ik veel te duur en moet de behandeling nog beginnen. Ze ingespoten bij die ontsteking en nu mag ze 3 maand niks doen, maar gelukkig wel op het land, mits ze zich rustig houdt.
Mocht ze na 3 maand nog kreupel zijn, is stamceltherapie een optie. Maar laten we eerst maar die 3 maand afwachten...