paard sleept met voorbeen, oorzaak enting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branki

paard sleept met voorbeen, oorzaak enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 19:46

Mijn paard is gisteren ingeent.
Vanmiddag heb ik een rustig ritje met hem gemaakt.
toen ik hem voor het ritje uit de wei haalde, meende ik dat hij wat vreemd weg stapte. Maar ik dacht dat het kwam omdat hij nog niet zo lang in de wei liep en nog niet mee wilde.
Tijdens het rijden verbeelde ik me in draf dat hij niet helemaal zuiver liep.
Maar ik reed vandaag voor het eerst met een ander zadel wat heel anders zit, dus dat kon ook de reden zijn. Toch even afgestapt en aan de hand laten draven. Niks te zien.
Daarna ook niet echt meer wat gemerkt met het rijden.

Na terugkomst nog een uurtje de wei in gedaan en het viel me op dat hij telkens met zijn rechter voorbeen naar voren stond te grazen. Linker voorbeen trok hij wel wat bij, maar zette hij niet naar voren. Links is ook de kant waar hij geent is, in zijn hals.
Toen ik hem uit de wei haalde, sleepte hij met zijn linker voorbeen. 1 of 2 stappen en toen liep hij weer normaal.

Nu las ik in een oud bericht hier op Bokt ook iets over paarden met een slepend been na een enting.
Komt dat vaker voor? Moet ik gewoon even afwacht of toch de DA vragen. Dan zit je natuurlijk net weer 's avonds en voor Hemelvaartsdag.

GaelleS

Re: paard sleept met voorbeen, oorzaak enting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:04

Ik heb deze week mijn tetanus enting gehad en daarvan had ik 3 dagen een stijve schouder.
Het kan best lijkt mij, bel even DA voor de zekerheid, of dat t mogelijk is om na enting stijf te lopen. Even bellen kost niks, hier toch niet :P
Als ze zich zorgen maken zullen ze wel langskomen en als het verergert bel je alsnog binnen een dag of 2 en moeten ze toch komen :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:05

dat kan goed hoor, even in de gaten houden en evt ook even temperaturen.
als je twijfelt zou ik de dierenarts bellen voor overleg.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:11

Ook hier iemand die een paard had die raar reageerde op de enting... Iedereen verklaarde me voor gek maar een andere reden kan er niet zijn voor zo'n plotselingen kreupelheid die na 2/3 dagen weer over was. Linksvoor precies zo. Met mijn hoefsmid besproken en die kon mij vertellen dat er vele zijn met rare dingen afgelopen seizoen na entingen...

(was overigens een Rhino-enting maar andere paarden hadden ook op basis rare dingen zoals extreme stijfheid)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:15

mijn paard wordt altijd heel ziek en stijf over zijn hele lijf van de entingen... -O-

dit jaar voor het eerst een andere geprobeerd en van te voren al novacam gegeven en toen ging het gelukkig iets beter, maar die entingen zijn nare dingen...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:16

Zeker even in de gaten houden ook of er verdikkingen zitten ivm verkeerde enting

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:18

Hier ook 1 die stokkreupel is na de enting. Omdat zijn borst/been zo stijf is. Heeft er ook de nodige koorts bij. Gelukkig weet ik dit van te voren.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:21

Mijn paard zou volgens de vorige eigenaren ook erg veel last hebben gehad van stijfheid na een vaccinatie. Op hun advies wandel ik dus na de enting altijd even met hem (naast dat hij 24/7 buiten staat en dus zelf ook beweegt). Afgelopen 5 jaar eigenlijk weinig stijfheid gezien na de enting.

Ik zou het inderdaad ook even in de gaten houden, temperaturen is wel slim en als het morgen niet beter is (of als je toch erge twijfels hebt ) dan gewoon even bellen. Bellen kost niets meestal.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:26

Na een enting rijdt ik 3 dagen niet, wel wandel en staat mijn paard gewoon 24/7 in de wei.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:27

Heeft het dier koorts? Zit er zwelling? Is het warm?
Kan hij het been als je het optilt, wel naar voren brengen?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 07:19

Toen ik Eudis gisteravond op stal zette, heb ik niks meer gezien aan zijn lopen.
Vanochtend bij het naar buiten gaan, leek er ook niks aan de hand.
Temperatuur was zowel gisteravond als vanochtend normaal.
Op de plek van de enting zat dinsdag direct na het enten iets een dik bultje, maar is nu niks meer te zien.
Als hij straks de wei in gaat eens kijken hoe hij staat bij het grazen.
Gelukkig lijkt het mee te vallen. En gelukkig weet ik "waarschijnlijk" de oorzaak. Want het was wel even een griezelig gezicht hoor, zo'n slepend been.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:37

Gelukkig dat er niets meer te zien is.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:43

Vandaag weer helemaal de oude Eudis!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 00:50

nou gelukkig maar liever dat als anders.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:54

Dit is de reden waarom mijn fjord niet meer ge ent wordt. Elk jaar wordt ze zieker. Ontsteking zwelling en kreupelheid.Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:57

Die van mij reageert precies hetzelfde, en een dag of 4/5 hoge koorts, kan bijna niet lopen die eerste dagen, waardeloos is dat...

Ik laat nu in de bil enten en heb dit jaar een ander merk laten gebruiken en heb van te voren al novacam gegeven.
Dat scheelde een stuk, minder stijf, minder zwelling en wel iets koorts, maar een stuk lager.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:19

Mijn pony kon na een enting niet eens meer lopen. Was een afschuwelijke tijd :( We dachten echt dat zijn laatste dagen geteld waren. (inc de dierenarts) Gelukkig is hij weer helemaal de oude.

Dus niet de enige met klachten na een enting.