Groeischeuren in hoeven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieveke06

Groeischeuren in hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 15:28

Hoi! 2 weken geleden ontdekte ik in de linker voorhoef van mijn paard een scheur, deze scheur liep van boven naar onder en is ongeveer 6 cm groot. Ik heb toen meteen mijn hoefsmid gebeld, hij heeft hiernaar gekeken en er met de vijl een horizontale streep boven gezet zodat hij niet verder kon scheuren en zei dat het een groeischeur was. Nu ontdekte ik vandaag in allebei haar achter hoeven de zelfde scheuren na het rijden. Ik denk zelf dat het komt doordat ze tijdens het rijden haar hoeven tegen elkaar aan tikte. Zou het helpen als ik springschoenen om doe zodat ik kan voorkomen dat er nog meer scheuren ontstaan.
Ze staat niet op ijzers.

Arabesk

Re: Groeischeuren in hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:07

Groei scheur? Nooit van gehoord. Een dwarsinkeping verzwakt de wand alleen maar nog meer. Beter is om de hoefwand goed kort te houden zodat ie vrij is van druk. Scheur groeit wel weer uit.

lieveke06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 16:14

@arabesk de scheur is niet diep en ze heeft er ook geen last van. Van een groeischeur kom je niet snel af alleen door middel van ijzers volgens mijn hoefsmid. Hij heeft de dwarsinkeping juist gedaan zodat de druk eraf is. Mijn paard heeft vanzichzelf erg sterke hoeven dus probeer ik ijzers zolang mogelijk uit te stellen. Vandaar mijn vraag over springschoenen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:17

Heb je er een foto van, ook van de onderkant van de hoeven van je paard ?

Scheuren ontstaan vaak door als er ergens in de hoefwand teveel druk is, in bv de kwartieren.
En een te lange hoefwand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:22

Zoek alsjeblieft een andere smid. Iemand die je wijsmaakt dat er zoiets als groeischeuren bestaan weet echt niet waar hij het over heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:23

En wat zou een groeischeur dan precies moeten zijn volgens deze smid?

lieveke06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 16:24

Afbeelding
Deze foto is van de voorhoef voordat de hoefsmid er iets aan heeft gedaan. Erg lang zijn haar hoeven niet, ze is 5 weken geleden bekapt en gaat om de 10 weken. Ik heb geen foto van de onderkant gemaakt, zal dat morgen doen. @marjo89

lieveke06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 16:29

@koper, ik denk dat mijn hoefsmid wel degelijk weet waar hij het over heeft. Ik wou alleen maar weten hoe de mensen op bokt zouden denken over springschoenen om het te voorkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:31

Dit ga je niet voorkomen met springschoenen. De hoef is finaal verkeerd van hoek. Wie heeft dit zo bekapt en wat is het idee erachter?
De hoek van de toon hoort veel minder steil. Helemaal bij een voorhoef.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:34

Heb je een foto van onderen,
Ik gok op flinke hielen, en hij staat behoorlijk ondergeschoven
Teveel druk in de kwartieren, waardoor deze scheur zal blijven scheuren.

Om de 10 weken bekappen, met zo'n scheur dan heeft hij hem om 2017 nog steeds.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:35

Staat het paard met zijn hele gewicht op zn hoeven op deze foto of wat meer naar achter/ naar voren?

De hoek van deze hoef klopt namelijk niet. Dit is veelte steil en dat zal eerder de scheur veroorzaken dan het aantikken. Dit ga je imo ook niet oplossen met een springschoen. :n

Dit zijn sowieso lastige scheuren omdat als ze eenmaal bovenaan zitten maar het minste nodig hebben om verder te springen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:35

Dat is gewoon een scheur en geen groeischeur, heeft helemaal niets met groei te maken.

Een groeischeur bestaat niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:38

Ojee Ts, welkom in de wondere wereld van hoefsmeden. Of eigenlijk in welkom in de wereld van vrije beroepen.
Iedereen mag zich hoefsmid noemen, als klant ga je er vanuit dat dé hoefsmid wel weet waar hij het over heeft, maar ik wil je adviseren om je verder te verdiepen in hoeven en dan te bekijken of je smid er op een voor jou wenselijke manier mee om gaat.
Ook online staat een hoop en lang niet alles is waarheid. Maar ijzers is naar mijn mening niet het antwoord op alle hoeven waar iets mee is. Zeker niet iets zoals dit.

lieveke06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 16:43

Het lijkt inderdaad op deze foto ofdat haar hoef heel steil afloopt. Maar dit is niet, dit komt doordat ik de foto niet recht heb gemaakt. De foto is genomen van achteren en een beetje van boven..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:45

lieveke06 schreef:
Het lijkt inderdaad op deze foto ofdat haar hoef heel steil afloopt. Maar dit is niet, dit komt doordat ik de foto niet recht heb gemaakt. De foto is genomen van achteren en een beetje van boven..

Dat zie ik. Maar dan nog is de toon veel te steil.

lieveke06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 16:48

@koper. Dat valt reuze mee, zodra ik een goede foto heb gemaakt zal ik je het laten zien! In ieder geval bedankt voor je reactie.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:57

mijn bijrijdmerrie had dat ook
sinds kort gebruiken wij duoprotection op de hoeven, en is de scheur gestopt. verder zijn de hoeven in veel betere conditie. het is op basis van puur paardenvet dus wordt volledig opgenomen en is niks schadelijk.
ik heb eventueel fotos als je interesse hebt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:51

Middeltjes allemaal prachtig. Maar dit is gewoon op te lossen met goed bekappen. Wat iig niet gebeurd is.

Ben zeer benieuwd naar meer foto's.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:41

via een foto zoiets beoordelen is altijd gevaarlijk, maar ook ik denk dat dit niet correct te noemen is.
Ik denk dat er echt anders en veel beter moet gewerkt worden naar een goede stand, en dringend heel wat van die hielen af halen. Als dat niet gebeurt zal de scheur heel waarschijnlijk erger worden en zelfs permanent tot letsel leiden.
op je vraag of springschoenen hier kunnen helpen, neeeeee das net hetzelfde als een pleister op een open beenbreuk. is dus een verkeerde optie.
De scheur is heel waarschijnlijk het gevolg van lange tijd verkeerd bekapt zijn, eigen schuld dikke bult dus.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:40

aeolusnr1 schreef:
via een foto zoiets beoordelen is altijd gevaarlijk, maar ook ik denk dat dit niet correct te noemen is.
Ik denk dat er echt anders en veel beter moet gewerkt worden naar een goede stand, en dringend heel wat van die hielen af halen. Als dat niet gebeurt zal de scheur heel waarschijnlijk erger worden en zelfs permanent tot letsel leiden.
op je vraag of springschoenen hier kunnen helpen, neeeeee das net hetzelfde als een pleister op een open beenbreuk. is dus een verkeerde optie.
De scheur is heel waarschijnlijk het gevolg van lange tijd verkeerd bekapt zijn, eigen schuld dikke bult dus.

Waar slaat die laatste zin nou weer op?
Als eigenaar bel je een smid/bekapper en dan verwacht je dat er goed werk afgeleverd word.