IJzers nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGlind

IJzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 20:13

Hallo Bokkers,
Ik verzorg een heel leuk Shetje die sinds kort voor de sulky loopt.
We rijden alleen over de weg. Heeft deze pony dan ijzertjes nodig? We gaan ong 1/2 keer peer week met de sulky over de weg. (ligt ook aan het weer) Voor derest wandelen we ong. 1 keer per week over de weg. Verder doen we alles in de wei zoals longeren en vrijspringen, lange teugelen ect. Ze staat 24/7 op de wei. Alleen als de wei drassig is staat ze in een stalletje.
DUS heeft ze ijzertjes nodig of niet?
Mvg Isa

KellyDV

Re: IJzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:14

Ik denk dat dat prima lukt zonder ijzers.
Je zou altijd kunnen kijken als de hoefjes wel erg slijten of brokkelen om dan ijzertjes te nemen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:15

Hangt er een beetje vanaf. Hoe lang rijden jullie over de weg? En draven of alleen stappen?
opzich kan blootvoets wel, als je het langzaam opbouwd en je paard sterke hoeven heeft.
Anders is ijzers wel beter.

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 20:17

IsabelHx schreef:
Hangt er een beetje vanaf. Hoe lang rijden jullie over de weg? En draven of alleen stappen?
opzich kan blootvoets wel, als je het langzaam opbouwd en je paard sterke hoeven heeft.
Anders is ijzers wel beter.

We rijden elke week een uur over de weg. Een evt ander ritje zal 30 min duren. Voornamelijk stappen maar ook draven.

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 20:17

KellyDV schreef:
Ik denk dat dat prima lukt zonder ijzers.
Je zou altijd kunnen kijken als de hoefjes wel erg slijten of brokkelen om dan ijzertjes te nemen.

Bedankt!

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:52

Ik denk dat jullie wel zonder ijzertjes kunnen hoor!
Gewoon een beetje ik de gaten houdennof de hoeven niet ineens heel erg gaan slijten :)

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:17

En je kunt ook altijd bij slijtage kijken naar hoefschoenen (als ze zo klein komen ;) )
die gaan langer mee vaak omdat je ze alleen om doet bij het rijden op de weg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:50

Onze paarden staan altijd buiten, puinpad en betonplaten bij de voorbakken, alles asfalt hier met buitenrijden, en ik moet nog steeds bekappen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:12

Hoefschoenen heb je nu tegenwoordig ook in de kleine maten van shet.
Denk dat dit een betere manier is om te veel slijtage te voorkomen, daarnaast is het op de langere termijn een goedkopere oplossing.
Aanschafprijs is misschien hoog, maar binnen het jaar heb je ze er uit in besparing van de smid kosten.

marisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:11

Ik denk ook dat het prima zonder ijzers kan. Hou wel in de gaten of ze gevoelig gaat lopen op de weg en of de hoeven niet gaan brokkelen of scheuren. Hoefschoenen zijn dan idd misschien een oplossing, laat wel even iemand die daar verstand van heeft, kijken of de hoefschoenen goed zitten.

smiddurandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:17

Het hangt heel erg per pony af of het zonder ijzers kan. Als ik het zo hoor zou het geen probleem moeten zijn om alleen te bekappen met jou huidige gebruik van je pony. En ik neem aan dat je een goede smid hebt die aan zal geven als ze te kort worden, bovendien zal je dat zelf ook wel merken aan zijn manier van lopen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:22

Als je langzaam opbouwt en de hoef de tijd geeft zich aan te passen aan hogere slijtage en hardere grond (dit vereist contact van de straal met de grond, dus vaak een andere manier van bekappen dan algemeen het geval is), zal dit geen probleem zijn. Wil je niet langzaam opbouwen zou ik voor hoefschoenen gaan omdat ijzers wel flinke gevolgen hebben voor de hoef, benen en doorbloeding van het paard.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:29

Hoefjes goed in de gaten houden, het mooiste is als je zonder ijzers toekan.

A_Einstein4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:10

Zolang het gaat, lekker zonder ijzers. Wel goed in de gaten houden!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:51

Moet geen probleem zijn. Hier een shet ook blootsvoets en die loopt meer dan die van jou en dat in alle gangen. Mocht je toch bescherming willen zou ik ook kijken naar hoefschoenen ipv ijzers.