hoef ziet er opeens vreemd uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

hoef ziet er opeens vreemd uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:01

Hoi,

Ik haalde mijn paard gisterenavond van de wei en opeens zijn zijn hoeven stuk ;(
Ik snap er niks van. De structuur is ook veranderd. Hij heeft nooit ijzers gehad op die hoeven en ze zijn altijd redelijk oke.
Nu moet ik wel zeggen dat hij 2 weken geleden behoorlijk ziek geweest is ( 40° koorts, niet willen eten, diarree,...) en daar ontstekingsremmers(5 dagen) en toen dat niet werkte een lichte dosis cortisone (2 dagen) voor gekregen heeft en ik vraag me af of zijn hoeven daar een bijwerking van zijn?
Het zijn precies allemaal draden naast elkaar en hij heeft het aan beide achterhoeven...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jientis op 27-04-16 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: hoef ziet er opeens vreemd uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:04

Ik vind vooral zijn teen heel lang of ligt dat aan de hoek waaruit de foto is genomen?
Zelf zou ik eerst de hoefsmid even bellen en als hij het niet weet, de dierenarts om advies vragen. :)

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:08

Ik zie niet veel bijzonders. Behalve dat er een stuk van de onderkant is afgebroken waarschijnlijk omdat hij naar de hoefsmid moet.
Hoefbevangen zier er heel anders uit.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:13

Ik vind de foto niet zo duidelijk, maar is er gewoon niet een stuk van de wand afgebrokkeld zodat je laminae ziet?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:13

Is vorige week naar de smid geweest.
En staat niet lang, zal de hoek zijn waaruit de foto getrokken is :) :) . Zal straks eens een andere hoek zoeken :)
Nu ja, des te beter als jullie er niks uit maken. Ik vond het vreemd dat de bovenste laag van zijn hoef opeens afbrokkelde en dacht dat dat op iets kon wijzen maar des te beter dan...

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:15

Oryani schreef:
Ik vind de foto niet zo duidelijk, maar is er gewoon niet een stuk van de wand afgebrokkeld zodat je laminae ziet?

Ja, inderdaad maar omdat hij dat nooit heeft en nu opeens aan zijn 2 hoeven, dacht ik dat het misschien op iets kon wijzen...?
Kan het geen kwaad dat zijn hoef zo dun is dan onderaan?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:36

Als ik dit heb met de paarden is het omdat de hoefwand toch te lang geworden is. Misschien even een foto van de onderzijde van de hoef maken ook, er zijn vast mensen op Bokt die er dan iets zinnigs over kunnen zeggen.

Bij die van mij heeft het nog niet voor problemen gezorgd.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:58

Jientis schreef:
En staat niet lang, zal de hoek zijn waaruit de foto getrokken is :) :) . Zal straks eens een andere hoek zoeken :)
Nu ja, des te beter als jullie er niks uit maken. Ik vond het vreemd dat de bovenste laag van zijn hoef opeens afbrokkelde en dacht dat dat op iets kon wijzen maar des te beter dan...

Niet lang? Heb je de haren dan misschien hoog opgeknipt?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 13:34

neocoon schreef:
Jientis schreef:

Niet lang? Heb je de haren dan misschien hoog opgeknipt?

Ja, dat wel. Hij zit met mok waardoor ik zijn benen geregeld scheer en de haren dan tussentijds bijwerk.
Nu ja, hij heeft er in ieder geval geen last van. Dan zal het wel niks zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:59

De haren aan de kroonrand opknippen is wel iets dat soms voor grotere problemen kan zorgen.
De haren zitten daar echt ook wel met een doel , dat zachte deel bovenaan de hoefwand moet echt wel beschermt blijven en mag zeker ook niet uitdrogen, en wanneer je dit bijknipt heb je daar wel kans op bv door direct zonlicht.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:20

aeolusnr1 schreef:
De haren aan de kroonrand opknippen is wel iets dat soms voor grotere problemen kan zorgen.
De haren zitten daar echt ook wel met een doel , dat zachte deel bovenaan de hoefwand moet echt wel beschermt blijven en mag zeker ook niet uitdrogen, en wanneer je dit bijknipt heb je daar wel kans op bv door direct zonlicht.

oh...dat wist ik echt niet. Hij heeft altijd mok aan de kroonrand en als ik dat haar wegknip dan droogt dat op en geneest dat. daarom deed ik het maar dan zal ik het best niet meer doen...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:23

Paard staat veel te lang en sleept daardoor met zijn tenen over de grond bij het bijzetten van de achterbenen waardoor hij dus de beschermende hoornlaag afraspt.... of paard tikt met tenen van de achtervoeten tegen de voorvoeten tijdens het bewegen (wederom hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door te lang op de voeten gezet te zijn).

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:47

Heb je meerdere foto,s ? van oa onder

Hoef is zoals ik nu kan beoordelen veel te lang.

smiddurandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:26

Ik geloof niet dat dit het gevolg is van medicijnen toedienen, als dat invloed op de hoor heeft komt dat er pas later uit in de nieuwe hoorn, want dit is hoorn van bijna een jaar oud als het onderaan de hoef zit. Kan het wisselen van weer zijn van droog naar heel nat ineens en inderdaad zoals velen zeggen hier lijkt de hoef wel aan de lange kant. Dan gaat brokkelen des te sneller

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:40

Ik zie niets bijzonders aan de hoef.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:34

Als dit vorige week is bekapt.. :o Dan had er wel wat meer af gemogen. Dit is gewoon afgebrokkeld, kan door een te harde ondergrond. Medicatie beinvloedt wel de samenstelling van de hoef, maar dat zou je nu niet kunnen merken. Een hoef is een nagel, medicatie groeit er dus eigenlijk in (en uit).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:48

Vorige week bekapt? dan zou ik toch naar een andere hoefsmid zoeken..
En ingesmeerd met vet of lijkt dat zo? Want dat is ook niet heel best voor de pootjes; dit sluit af waardoor er niet genoeg vocht in de hoef komt.