merrie met artrose. . beweging geven of niet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NIV

merrie met artrose. . beweging geven of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 09:12

Een 1, 5 jaar geleden is bij mijn Ijslandse merrie van 16 artrose in het voorbeen vastgesteld. Sindsdien is ze met pensioen. In het zomerseizoen wordt ze eigenlijk te zwaar. Zelfs met graasmasker blijft het lastig. Bij grondwerk of los in de bak loopt ze onregelmatig. Ze heeft er geen plezier in.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch stapritjes onder zadel in de hoop dat dat wat gaat schelen? (Van de week ben ik er even opgekropen en ze lijkt er wel vrolijk van te worden maar zal zeker ook pijn hebben)
Of het overgewicht voor lief nemen?

Uit de kudde halen en op een paddock in de zomer gaat helaas ook niet bijdragen aan haar welbevinden denk ik... ze heeft slechte longen en stof en hooi doen haar geen goed.

FleurSandro

Re: merrie met artrose. . beweging geven of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:18

Ik heb een haflinger met lichte artrose in het spronggewricht, hoe langer ik hem stil zet hoe stijver die wordt, ik rij hem nu gewoon 6 dagen per week en er is niks te zien! Rij ik 3 dagen niet wordt hij meteen weer stijver. Een stilstaand paard gaat roesten ;)

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 09:25

Oké dat klinkt aannemelijk. Maar gaat jouw haflinger niet kreupelen? Bij mijn merrie kwam het probleem 1, 5 jaar geleden juist naar voren tijdens het rijden.. constante onregelmatigheid.. ene dag echt kreupel andere dag bijna niets te merken.

Omdat ze zo werkwillig is, ben ik bang dat ze onder zadel over haar eigen grenzen heen gaat...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:30

Dat van zichzelf over grenzen heen gaan is aan jou om te bewaken.
Vaak kan je met een paard met artrose zeker nog wel rijden. Bij de een op een lager pitje dan bij de ander maar rust roest zeker.
Rustig beginnen met wat stapwerk en dan zelf goed kijken hoelang en tot hoever je dat uitbouwt.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:33

NIV schreef:
Oké dat klinkt aannemelijk. Maar gaat jouw haflinger niet kreupelen? Bij mijn merrie kwam het probleem 1, 5 jaar geleden juist naar voren tijdens het rijden.. constante onregelmatigheid.. ene dag echt kreupel andere dag bijna niets te merken.

Omdat ze zo werkwillig is, ben ik bang dat ze onder zadel over haar eigen grenzen heen gaat...

Bij mij begon het eigenlijk door een extreem slecht passend zadel (toen verzorgde ik hem nog) toen begon hij ook tijdens het rijden kreupel te lopen eigenaar van toen wilde niet toegeven dat het het zadel was dus ging met hem naar de kliniek en zijn er foto's gemaakt ondat ze hem wat stijfjes vonden achter (terwijl hij liep onder het zadel voor kreupel maar dat liet hij natuurlijk niet aan de longe zien want hij had geen zadel op) en uit die foto's bleek dus dat hij artrose had maar na dat alles liep hij nog onregelmatig tot ik dus een nieuw zadel voor hem kocht. Wel mogen we niet meer springen en na een paar dagen niet rijden is hij wel echt stijf en rij ik hem gewoon een half uurtje rustig aan en is het 2 dagen later weer weg
Maar echt problemen met heel kreupel heb ik niet alleen dat hij dus stijf is maar zodra ik dan weer ga rijden trekt het bij

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:33

Mijn paard heeft al 8 jaar artrose,is al verschillende keren in verschillende gewrichten ingespoten en met goed resultaat.
Ik merk dat als ik hem goed in beweging houd hij er wel van opknapt.

Ga lekker buitenrijden en hou het niet bij een stapritje.Of je vraagt advies aan je DA :D

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:34

Langzaam weer opbouwen en niet te veel verwachten. Pas wel op dat je haar spieren weer genoeg opbouwt voor je erop gaat zitten. Veel stappen, veel variatie en draf/galop langzaam opbouwen.

En overleg even met je DA! Wij kunnen hier tips geven, maar DA weet de ernst en kan als enige een definitieve raad geven.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 09:42

Ja, dat lijkt mij lastig. Ik bedoel het niet in de zin dat ik iets vraag en zij levert.. pijn of niet. Ik bedoel meer haar eigen, eeh laten we zeggen, vuur dat onder zadel naar voren komt. Waardoor ze over zichzelf heen loopt. Natuurlijk is op bepaalde momenten de rust er goed in te rijden en gelukkig is het niet zo'n extreme druktemaker. Maar een onregelmatige of kreupele merrie rijden die op der plaats wil tolten en staat de dribbelen voelt niet zo goed. Overigens zou dat laatste wel verdwijnen als ik haar weer fanatieker zou rijden maar dan wordt ze gewoon weer echt kreupel, dat lijkt me ook niet echt eerlijk. Vind het erg lastig. Veearts is mijn schoonvader. Hij vindt stapritjes prima. Doorrijden betekent wel duidelijk pijn voor t paardje.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 09:45

Zadel is denk ik het probleem niet. Heb twee zadels waarvan een boomloos. Maakt geen verschil waar ik haar mee rijdt of eigenlijk reedt. En met het onderzoek was het ook wel duidelijk dat het in haar knieën zat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:01

Ik zou rustig aan opbouwen, eerst stappen aan de hand rechtuit 10 minuten.
Uitbouwen naar ene half uur en kijken hoe het gaat :j
En desnoods op paddock met hooi en niet meer op het gras?

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 10:05

Ja, zal vanmiddag haar eens meenemen langs de weg. In de bak rijden deden we sws altijd maar weinig :)
Paddock is voor haar niet echt een goede optie voor de zomer. Zie openingspost.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:06

Beweging is alleen maar goed.
Zorgen dat spieren alle schokken op kunnen vangen.
Niet alleen ritjes maken maar ook heel gecontroleerd, denk aan rechtrichten, academische rijkunst, weet niet hoe klassieke dressuur daar mee omgaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:06

NIV, wat ik niet helemaal lees in je verhaal : loopt ze dag en nacht buiten in de kudde of veel op stal ? Bij veel op stal zal meer bewegen goed zijn, maar als ze dag en nacht buiten loopt zal meer bewegen niet de oplossing zijn waarschijnlijk.
Geef je wel een supplement ivm de artrose met b.v. een (natuurlijke ) pijnstiller ? Of wil je geen pijnstillers geven ?
En is ze stijf ( wat overgaat na x minuten beweging) of is ze kreupel ?

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 10:20

Ze staat in de winter overdag in de paddock en s nachts in stal. Nu sinds twee weken weer 24/7 in de wei. Ze krijgt geen pijnstillers. Het is geen stijfheid die overgaat. Het is een onregelmatigheid die blijft een tijdens beweging erger wordt. In de wei precies hetzelfde als aan de hand of in de bak. Het is overigens geen zielig down paardje.. ze is gewoon vrolijk en alert. Probleem zit hem vooral in het zwaarder worden wat niet positief bij zal dragen aan de klachten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:32

En je geeft geen glucosamine of zo iets ? Een paard met pijn laten lopen lijkt me niet zo slim. Vergis je er niet in hoeveel ze laten zien van de pijn.
Maar meestal hoort artrose stijfheid te geven die verbetert bij beweging. Pijn bij artrose duidt toch meer op een ontstekingsproces ? Arthritis ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:46

Er is natuurlijk ook nog wel een alternatief voor rijden! Als je bang bent dat ze met rijden te heftig zal gaan worden, kun je met haar aan de hand wandelen, of haar beweging geven in een trainingsmolen, bv.
Zwemmen is goed, maar dat is niet altijd even haalbaar.

Artrose geeft vooral in de ontwikkelingsfase pijn en dan is het niet lekker om te bewegen, maar vervolgens, dus al de kreupelheid weg is, zorgt het vooral voor stijfheid.

Matige beweging is nodig. Teveel bewegen zorgt weer voor nieuwe pijn, maar te weinig beweging voor stijfheid.

Overgewicht is een enorm probleem voor artrose, alsmede suiker dat een slechte invloed op gewrichten heeft.
Weidegang op een goede weide is dus eigenlijk niet zo goed, maar stilstaan op stal ook niet, dus het is kiezen tussen twee kwaden.

Matige beweging zal niet veel doen tegen overgewicht hoewel het wel kan zorgen dat de verbranding wat sneller wordt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:49

NIV schreef:
Uit de kudde halen en op een paddock in de zomer gaat helaas ook niet bijdragen aan haar welbevinden denk ik... ze heeft slechte longen en stof en hooi doen haar geen goed.

Ik heb zelf geen ervaring met artrose management, maar wel met dieten.
Zou het een optie zijn om haar met een maatje op een paddock te zetten en het hooi nat te maken? Onze pony kan ook slecht tegen stof, dus dan weken we het hooi.
Ik denk wel dat het overgewicht aanpakken essentieel is, om zo minder druk op de benen te krijgen. Of je dat onder het zadel voor elkaar gaat krijgen als we wel op de weide blijft, dat vraag ik me af namelijk. Denk dat je ook wat aan het voerbeleid zal moeten veranderen.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:51

Als je vragen hebt over de mogelijkheden of een opbouwschema, kan je ook eens (erkende) fysiotherapeut mee laten kijken.
Het hangt heel erg af van de plaats en ernst van de artrose of beweging het verergerd, maar in principe is gedoseerd bewegen heel goed!
Evt in combinatie met supplementen voor het optimaliseren van het kraakbeen. Mogelijk dat de hoefsmid ook nog wat kan betekenen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:51

Een paard wat pijn heeft met gewoon een rondje door de bak en grondwerk, waarom staat dat nog op de wei? Klinkt onwijs hard hoor, maar als een paard niet eens voor de lol een sprintje kan trekken zonder pijn, vind ik niet meer paardwaardig. Sorry dat ik het zeg.

Citaat:
Toch stapritjes onder zadel in de hoop dat dat wat gaat schelen? (Van de week ben ik er even opgekropen en ze lijkt er wel vrolijk van te worden maar zal zeker ook pijn hebben)

Waarom ga je niet aan de hand wandelen, maar zitten op een paard wat al pijn heeft zonder dat je erop zit?

Ik vind dat paarden op de wei paard moeten kunnen zijn zonder pijn, waaronder dus rennen en spelen valt.

Staat hij al op supplementen? Glucosamine met duivelsklauw kan goed helpen tegen de scherpe randjes.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 10:59

Nee ze krijgt niets extra. En gewoon in het land lijkt ze zich prima en happy te voelen. Inclusief sprintjes, bokjes, kroelen. Hoewel er heus ietwat pijn in zal zitten. Zodra ze meer tekenen van pijn laat zien, dan stopt het.

Wat betreft de beweging. Uiteraard is ze ook wel wat stijf wat wegtrekt maar die onregelmatigheid blijft en wordt erger. De meeste mensen zien op het oog de onregelmatigheid niet eens.Toen ik haar nog reed was het zo.. onregelmatigheid, die nauwelijks te zien was ( wel te voelen, maar zowel instructice als veearts zagen er in eerste instantie niets aan), na half uurtje lichte warming up verbetering, daarna snel weer meer klacht en verergering onregelmatigheid, soms naar kreupel.Dus er zit zeker een stijfheid bij maar het gewricht is niet in orde.

Het is ook absoluut niet dat ik weer met haar wil rijden of iets dergelijks. Ik hoop haar gewoon nog een aantal jaar te kunnen geven op een zo prettig mogelijke manier, buiten, in de kudde. Als ze op een paddock zou moeten in de zomer zou ik haar sowieso moeten verplaatsen naar een andere stal. En dan nog zijn er hier weinig plekken te vinden waar een staleigenaar dagelijk zijn paddock gaat sproeien omdat het stoffig wordt.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 11:04

Oh, en wandelen doen we gewoon al. Waarom meteen er vanuit gaan dat we dat niet doen? Het zet alleen geen zonden aan de dijk wat betreft haar gewicht.

En ik ben er even tien min op geklommen juist omdat veel mensen aangeven dat rijden en meer beweging soms juist bij kan dragen aan het vertragen van het proces. Wat overigens ook gewoon in overleg met veearts is gegaan (makkelijk met zulke korte lijntjes)

Zwemmen is trouwens leuk! Dichtsbijzijnde mogelijkheid is wel dikke45 min stappen. In het verleden nam ik haar vaak mee naast de fiets als ze last had van haar allergieën. Zwemmen vond ze dan ook leuk. Is wel 45 min asfalt... zal eens overleggen wat veearts daar van denkt vanavond.
Laatst bijgewerkt door NIV op 23-04-16 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:11

Mijn merrie kreeg glucosamine en van daar uit ging het heel lang goed. Ze had toen al best zware artrose.
Reed nog wel en dan lekker het bos in en af en toe een beetje hobbelen in de bak.
Jaren zo door gegaan tot ik haar kon overplaatsen naar een boerderij ver weg van huis waar zandgrond was en niet de dikke klei zoals hier in de omgeving. Heeft ze ook nog bijna 5 jaar volgehouden, waarbij ik er meestal zonder zadel een rondje ging stappen in het bos. Tot het echt niet meer ging en ze is daarna echt op pensioen gegaan en mocht ze gewoon paard zijn in de wei en als weidecoratie dienen. Elke dag kreeg ze haar gluco en ze was blij. Dit heeft ze nog een jaartje of anderhalf volgehouden en ik heb haar afgelopen 2 januari in laten slapen, omdat ik vond dat het niet meer ging.

Mijn advies, geef glucosamine en bekijk het dan weer.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 11:20

Ja, zal van de week starten met gluco. En ga vanavond nog wel even puzzelen met schoonvader over der gewicht in combi met al dan niet en op welke manier extra bewegen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:39

Glucosamine/hylarionzuur...das t beste bij dieren met artrose.

En dan de juiste dosering...

Ik moet zeggen dat ik niet glucosamine gaf door t voer, want afhankelijk van elke dag opname, en darmwerking ed.

Ik heb destijds synthetische glucosamine in t bloed laten spuiten, sla je de darmen over, want daar treed ook verlies op, opname door darmwand in t bloed, en als paard snelle darmflora heeft of slechte, dan word de helft niet eens opgenomen. En bij enting word gelijk door t bloed naar de plek gebracht die t nodig heeft, en je weet dat de ingespoten dosis op de plek komt en de werking was super goed, en was niet eens Duur, vergeleken als je hoogwaardige glucosamine voert aan paard.

Deed enting 50 euro en en 4 weken later 2e enting van 50 euro per stuk, en dan elke 3 mnd halve dosering van 25 euro. En dan heb ik t over een paard van 750 kilo. En na 9 mnd of 1 jaar weer volledige enting.

Succes iig.

Maar glucosamine is t beste, dat smeert de gewrichten , beweegt gewricht gemakkelijker en das met artrose in gewricht het beste! Om het paard fijner te laten bewegen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:41

Injecties Adequan heb jij zeker gegeven?

Dat heb ik destijds bij mijn merrie met artrose ook gedaan en bij haar werkte het goed.