Hoefijzers of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desire1993

Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 08:19

Hallo allemaal,

Mijn paardje en ik zijn ingeloot voor de Eperpaardenvierdaagse! Nou vroeg ik mij dus af of ik hem op ijzers moet laten zetten. De vierdaagse betekent dat we vier dagen, zo'n 2,5 a 3 uur te paard over een uitgestippelde route rijden. Mijn paardje heeft nog nooit ijzers gehad.

Mijn instructrice zei dat het eigenlijk niet nodig is, omdat het hoofdzakelijk zandpaden zijn.
Toen ben ik dus even gaan rondsnuffelen op de site van de EP4D en daar werd vermeld dat het wel beter is om ijzers te laten zetten. Vele paden gaan over onverharde paden, maar op zand slijten de hoeven ook melden ze op de site.

Wie heeft er ervaring mee en kan mij adviseren?

Dankje :)!

Anoniem

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:20

Als hij altijd zonder heeft gestaan lekker zo laten staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:23

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:25

3 uurtjes per dag, dat is niks voor een paard :) Ook al is je paard dat niet gewend, de hoeven kunnen dat normaal gesproken makkelijk hebben op het zand :) Op de wei/paddock lopen ze immers ook de hele dag.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:25

Ik zou even overleggen met je hoefsmid. Die kan wel beoordelen of het nodig is of niet.
Ik heb vorig jaar ook de eper paardenvriedaagse zonder ijzers gerereden en dat is echt prima gegaan. Dit jaar weer!

Desire1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 08:33

Bedankt voor de reacties. Ik zal inderdaad eens met mijn hoefsmid overleggen.
Het forum van de EP4D is leuk alleen kan ik er nog niet reageren, omdat je eerst 25 nuttige berichten moet hebben geplaatst. Die heb ik nog niet...

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:34

Nooit ijzers onder gehad, zou ik het ook niet doen. Bij genoeg paarden richten ijzers meer schade aan dan dat het nut heeft. Ligt wel aan je paard zijn hoeven natuurlijk,
En alternatief als je dan toch liever iets eronder wil is een hoefschoen. Kun je aan en uit doen, gaan langer mee en heeft geen gebruik van nagels in de hoef nodig.
Alleen maar voordelen en niet de nadelen van de hoefijzers ;)
Maar als je paard gewoon goede hoeven heeft kan hij makkelijk 3 dagen lopen zonder ijzers of schoenen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:42

8nnemiek schreef:
3 uurtjes per dag, dat is niks voor een paard :) Ook al is je paard dat niet gewend, de hoeven kunnen dat normaal gesproken makkelijk hebben op het zand :) Op de wei/paddock lopen ze immers ook de hele dag.

Toch stranden er wel wat mensen die ijzerloos meedoen.

Als je vaak op het harde/grind/zand rijdt is het niet zo'n probleem.

Bedenk wel dat er meerdere paden zijn met "puin" en dat het (grove) zand op de Veluwe meer slijtage veroorzaakt dan gewoon op de straat of in de bak.
Mijn paard had de eerste jaar geen ijzers, maar de 3de dag liep ze ontzettend gevoelig en heb haar niet meer gestart.